Wiedeńskie przystanki – zapraszamy na konsultacje
Zakończyliśmy prace nad koncepcją przebudowy przystanków wzdłuż ul. Gdańskiej. Chcemy by poprawiły bezpieczeństwo, ułatwiały podróże osobom z niepełnosprawnościami i jeszcze lepiej skomunikowały centrum z wykorzystaniem tramwajów.
Od 8 do 29 września zapraszamy do konsultacji społecznych.
Docelowo ulica Gdańska zostanie wyposażona w perony wiedeńskie poprawiające bezpieczeństwo pasażerów na odcinku od pl. Teatralnego do Kamiennej. Koncepcja zakłada budowę 13 przystanków, w tym 12 (6 par) na Gdańskiej.
Wstępne lokalizacje zaplanowano:
• przy placu przed Bydgoskim Centrum Finansowym (dawną „Drukarnią")
• przy placu Wolności
• przy placu przed „Rywalem"
• pomiędzy ulicami Cieszkowskiego i Mickiewicza
• przy ul. Chodkiewicza
• na wysokości sklepu „Aldi" (projektowany wjazd na kampus Akademii Muzycznej)
Dodatkowo projektanci zaproponowali też budowę przystanku wiedeńskiego na ul. Jagiellońskiej za skrzyżowaniem z ul. 19 Marca (dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary)
Dużym wyzwaniem w trakcie prac koncepcyjnych było również wskazywanie lokalizacji przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej. Wyniesione jezdnie mogą być budowane wyłącznie w miejscach, gdzie nie występują zjazdy na teren posesji. Przez dwa przystanki przebiegać ma też kontrapas rowerowy (pomiędzy placem Wolności i Świętojańską).
MAPA POGLĄDOWA
Czas na konsultacje
Zależy nam teraz na zebraniu uwag mieszkańców do opracowanej koncepcji. Pomogą one ustalić zakres i kształt projektu przed zakończeniem prac koncepcyjnych i sporządzeniem programu funkcjonalno-użytkowego dla planowanej inwestycji. Konsultacje zostaną przeprowadzone za pomocą:
• karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/wiedenskie w dniach 8-29 września (kartę konsultacyjną można wysłać na nasz adres ZDMiKP – ul.Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz);
• sesji Q&A – odpowiedzi na pytania mieszkańców (pytanie można wysyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..pl).
W konsultacjach może wziąć udział każdy mieszkaniec Bydgoszczy. Konsultacje zakończą się 29 września.
Bezpieczne i wygodne
Pierwszy przystanek wiedeński oddaliśmy do użytku w ubiegłym roku na placu Teatralnym w kierunku ronda Jagiellonów. Przebudowany południowy pas ruchu w kierunku ul. Jagiellońskiej w momencie zatrzymania się tramwaju pełni też funkcję wygodnego peronu. Poziom podłogi w tramwaju jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni. Takie rozwiązanie poprawia też bezpieczeństwo. Wymusza zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku.
Przystanki wiedeńskie w liczbach:
• Łączna liczba przystanków do przebudowy – 13 szt.
• Projektowana długość peronów 28-33m
• Koszt przystanku wybudowanego już na pl. Teatralnym – 498 tys. zł
Dokumenty do pobrania: TUTAJ
Tramwajowa historia ulicy Długiej
W trakcie rewitalizacji ul. Długiej w jezdnię z historyczną kamienną kostką wbudowany zostanie odcinek toru. Pierwsze prace już trwają. Będzie to kolejna pamiątka przypominająca o historii tramwajów na Starym Mieście.
Ulica Długa rewitalizowana jest na odcinku 100 metrów. Zadanie jest częścią dużej inwestycji związanej z rozbudową ulicy Kujawskiej.
Prace na ul. Długiej rozpoczęły się z początkiem roku. W trakcie rozbiórek spod asfaltowej nawierzchni wydobyte zostały stare szyny tramwajowe. Warto pamiętać, że do lat 70. XX wieku ulicą Długą kursowały tramwaje.
Tramwajowa historia.
Tory na Długiej od Jana Kazimierza do Zbożowego Rynku ułożono już 1888 roku. Była to pierwsza linia tramwajowa w Bydgoszczy, która wiodła od dworca kolejowego do Zbożowego Rynku. Tory na Długiej straciły na znaczeniu po oddaniu do użytku polaczenia tramwajowego w ciągu ul. Bernardyńskiej w 1953 roku.
Przez kolejnych kilkanaście lat były jednak nadal użytkowane. Szczególnie intensywnie na początku lat 70. XX wieku. Wówczas budowany był węzeł tramwajowy na rondzie Jagiellonów i rozbudowywano przyległe ulice. Alternatywna trasa przez Stare Miasto znacznie ułatwiała objazdy. Ostatni tramwaj ulicą Długą w kierunku placu Teatralnego przejechał w 1974 roku. Od tego czasu sukcesywnie likwidowano kolejne odcinki nieużywanych torowisk.
Wagon, tory i rozety
W trakcie rozpoczętej rewitalizacji miasta ta część tramwajowej historii Starego Miasta znów stała się wyjątkowo atrakcyjna. W 2008 roku w tracie przebudowy ulicy na odcinku pomiędzy Jana Kazimierza i Podwalem w ulicę wbudowano tory i ustawiono na nich zabytkowy wagon typu „2N".
Został on zbudowany w 1955 roku. Mieszkańców naszego grodu woził do końca 1977 r. Następnie przebudowano go na wóz techniczny – odśnieżarkę.
Od 2014 roku o tramwajach na Starym Mieście przypomina kolejny artefakt – fragment szyn wbudowany w ul. Mostową przed mostem Staromiejskim im J. Sulimy-Kamińskiego. W nawierzchnię w trakcie restylizacji mostu wbudowano również pamiątkową tablicę.
W trakcie rewitalizacji kolejnych kamienic restaurowane są również rozety – ozdobne haki mocowane w ścianach budynków, które podtrzymywały sieć trakcyjną.
Takie artefakty zachowały się m.in. na ul. Długiej i Św. Trójcy. Obecnie sieć mocowana jest wyłącznie do słupów.
Długa z kamienną nawierzchnią
Teraz do tych pamiątek dołączy kolejny odcinek szyn. Po natrafieniu na to znalezisko rozpoczęliśmy rozmowy z konserwatorem zabytków na temat możliwości wyeksponowania fragmentu torowiska. Tory (z roku 1957) zostaną wbudowane na wysokości kamienicy przy ul. Długiej 61.
Szyny będą wkomponowane w jezdnię, na której układana jest kostka kamienna. Będzie ona na poziomie zbliżonym z częścią dla pieszych. Chodniki otrzymują nawierzchnie z granitowych płyt. Opaski wykonywane są z kamiennej kostki.
Ten zakres inwestycji jest uzupełnieniem wcześniejszych zadań związanych z rewitalizacją innych ulic na Starym Mieście.
Bilety miesięczne – nowe rozwiązania
W Bydgoszczy kupimy bilet miesięczny w jeszcze prostszy i szybszy sposób. Wszystkie czynności można wykonać bez wychodzenia z domu i tylko za pomocą karty płatniczej. Bydgoska Karta Miejska nie będzie już niezbędna. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce.
Dotychczas nośnikiem i zarazem identyfikatorem biletów okresowych (miesięcznych) była wyłącznie Bydgoska Karta Miejska. Należało ją co miesiąc doładować w kiosku, automacie, internetowo lub w Punktach Obsługi Klienta ZDMiKP.
W przypadku kontroli, pasażer pokazywał Kartę Miejską, po której odczytaniu wyświetlana była informacja o wykonanej opłacie za bilet okresowy.
Za pomocą karty płatniczej można było natomiast kupić bilet jednorazowy poprzez przyłożenie jej do kasownika. Można było również za jej pomocą doładować Bydgoską Kartę Miejską, którą należało jednak najpierw wyrobić w punktach obsługi klienta ZDMiKP.
Teraz po dokonaniu przelewu w sklepie internetowym, bilet zostanie w prosty sposób zakupiony a dowodem na to będzie wyłącznie karta płatnicza.
– W Mastercard zawsze chętnie wspieramy miasta od strony technologicznej, wdrażając najbardziej przyjazne i bezpieczne produkty związane z płatnościami. Z ogromną satysfakcją stawiamy kolejny krok wraz z Mennicą i samorządem, by rozwijać w Bydgoszczy projekt, który zapewni szybki i wygodny system obsługi pasażerów. Jako partner wdrożenia kładziemy nacisk na wykorzystanie potencjału technologii do tego, by tworzyć bardziej przyjazne miejsce do życia. Skoro pasażerowie mogą już płacić zbliżeniowo za niemal wszystkie zakupy, to naturalnie oczekują, że będą mieli taką możliwość również w komunikacji miejskiej. W Polsce takie rozwiązania mają wielki potencjał, ponieważ już ponad 90 proc. wszystkich transakcji kartowych w kraju odbywa się zbliżeniowo. Zapraszamy do współpracy kolejne polskie samorządy, które chcą w bezpieczny sposób wykorzystać nowe technologie, by poprawić swoje wyniki finansowe i podnieść satysfakcję pasażerów – podkreśla Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.
Ja to działa ?
Zbliżeniowa karta płatnicza będzie mogła stanowić potwierdzenie naszego prawa do przejazdu transportem publicznym w ramach biletu okresowego - miesięczny, 30-dniowy, 14-dniowy, 90-dniowy, semestralny uczniowski lub semestralny studencki.
Aby móc skorzystać z udogodnienia pasażer powinien posiadać imienny profil w portalu pasażera Bydgoskiej Karty Miejskiej, jak również przypisaną do konta kartę płatniczą (tzw. Bezpieczny identyfikator karty płatniczej). Cała operacja potrwa tylko 3 minuty, a pasażer zostanie przez nią przeprowadzony krok po kroku. Pasażerowie zyskają bilet miesięczny ale również dostęp do całej historii zakupów biletów, przypisanych do danej karty.
W przypadku późniejszej kontroli, pasażer musi tylko przyłożyć swoją kartę płatniczą do czytnika i wyświetlona zostanie informacja, że bilet został opłacony. Bydgoska Karta Miejska nie będzie już wymagana.
Uwaga! Czytnik kontrolera nie sczytuje z karty danych, ani nie pobiera środków. Czytnik informuje tylko kontrolera (tak jak w przypadku Bydgoskiej Karty Miejskiej), że bilet został opłacony.
- Nowe rozwiązanie są jeszcze wygodniejsze. Nie wymagają od pasażera, oprócz zdalnego zakupu biletu, żadnych dodatkowych działań ani załatwiania formalności. Liczymy, że zachęci ono kolejne osoby do korzystania z transportu publicznego – podkreśla Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy – Doceniamy przy tym nie tylko innowacyjność, ale przede wszystkim gwarancję bezpieczeństwa od Mennicy Polskiej, którą potwierdza m.in. spełnienie restrykcyjnych wymagań organizacji płatniczych Mastercard i Visa.
10 lat Mennicy Polskiej w Bydgoszczy
Historia obecności Mennicy Polskiej w Bydgoszczy sięga 2010 roku, kiedy został wprowadzony system Bydgoskiej Karty Miejskiej. W 2019 roku spółka wyposażyła wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w nowoczesne kasowniki działające w systemie Open Payment.
Dzięki temu można samemu kupić bilet w autobusie czy tramwaju poprzez przyłożenie karty kredytowej do kasownika. Był to pierwszy tego typu, tak kompleksowy projekt zrealizowany w Polsce. W tego typu kasowniki wyposażono całą flotą komunikacji miejskiej w Bydgoszczy, czyli ok. 320 pojazdów.
Bydgoska Karta Miejska w liczbach:
Ilość sprzedanych biletów w systemie OPS od stycznia do końca sierpnia 2020 roku - ok. 1,5 mln sztuk [zakup biletu za pomocą karty płatniczej w komunikacji miejskiej]
Ilość wydanych Bydgoskich Kart Miejskich od początku funkcjonowania systemu (wrzesień 2010r.) – ponad 266 tysięcy szt.
Ilość wydanych kart BKM od stycznia do końca sierpnia 2020r. – ok. 7 trysięcy sztuk
Ważna ulica z nową nawierzchnią
Zakończyły się prace budowlane na ulicy Kaplicznej na Siernieczku. To kolejna duża inwestycja zrealizowana w oparciu o wieloletni program przebudowy dróg gruntowych. Nowa jezdnia i chodniki ułatwiają mieszkańcom m.in. dojście do szkoły, autobusowych przystanków oraz dojazd do posesji.
Ulica Kapliczna została utwardzona na odcinku ponad 800 metrów. Część od ul. Żyrardowskiej do wiaduktu kolejowego składa się już z wydzielonej asfaltowej jezdni i jednostronnego chodnika wyłożonego płytkami. Przy szkole podstawowej wybudowany został parking. Za wiaduktem kolejowym, ulica ma charakter pieszo-jezdni (bez wydzielonego chodnika), objętej strefą zamieszkania.
W ramach zadania powstały też liczne zjazdy do posesji, energooszczędne oświetlenie uliczne, system odwadniający. Wokół ulicy dosadzone zostały krzewy oraz założony został trawniki. Dla bezpieczeństwa pieszych na całym odcinku powstały progi zwalniające.
Prace w terenie rozpoczęły się pod koniec kwietnia bieżącego roku. Wartość inwestycji to blisko 5 mln zł. Są one objęte 5-letnią gwarancją.
Wkrótce rozpoczną się prace odbiorowe. Po ich zakończeniu piesi i kierowcy będą mogli w pełni korzystać z nowej trasy.
Ulica Kapliczna to jedna z ostatnich ulic zmodernizowana w oparciu o pierwszą edycję wieloletniego programu przebudowy ulic gruntowych, który funkcjonuje od 2016 roku.
Dzięki niemu twardą nawierzchnie zyskało już 16 odcinków osiedlowych ulic. Warto podkreślić, że równocześnie w Bydgoszczy funkcjonuje szereg innych programów i inicjatyw, dzięki którym utwardzane są kolejne ulice.
W ten sposób w ciągu ostatnich 5 lat utwardzonych zostało aż 35 kilometrów ulic. Więcej informacji o tych zadaniach znajduje się w tekście „Kolejne ulice w asfalcie i ażurach"