Wspólnie zbudowaliśmy lepszą siatkę połączeń. Dziękujemy za konsultacje
Zakończyliśmy konsultacje społeczne nowego układu komunikacyjnego. Zaakceptowaliśmy ponad 130, często powtarzających się wniosków Bydgoszczan. Rozmawialiśmy z mieszkańcami i stowarzyszeniami. Dzięki temu mogliśmy wyjaśnić wiele uwarunkowań, jakie wiążą się z planowaniem nowych połączeń. Już od 6 grudnia wraz z oddaniem do użytku torowiska na Kujawskiej, podróże po mieście staną się zdecydowanie wygodniejsze.
Po wprowadzeniu zmian poprosimy o ich ocenę pasażerów.
W trakcie prowadzonych konsultacji przedłożono 666 wniosków i prawie 50 pytań. Za wszystkie bardzo dziękujemy. Były one podstawą do wprowadzenia wielu korzystnych zmian. Pozwolą one skrócić czas podróży na ważnych relacjach, zwiększyć dostępność komunikacyjną, szczególnie dla osób z niepełnosprawnościami i zachować bardziej intuicyjną numerację linii. Warto podkreślić, że wiele wniosków powtarzało się, wzajemnie wykluczało lub wykraczało poza zakres konsultacji.
Z Błonia prosto na Kapuściska
Wśród najważniejszych zmian należy odnotować pozostawienie linii nr 53 na dotychczasowej trasie. Skróci to czas przejazdu pomiędzy Błoniem i Kapuściskami. Pozwoli to też zapewnić obsługę przystanku Wojska Polskiego/Kładka niskopodłogowym taborem autobusowym.
Nowa linia nr 84 zmieni przebieg w obrębie Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. W drodze pomiędzy Glinkami i Kapuściskami pomiędzy ulicami Dziatkiewicza i Petersona kursować będzie ul. Bydgoskich Przemysłowców. W ten sposób obsłuży dodatkowe firmy oraz biurowiec Idea-Przestrzeń Biznesu wraz z centrum demonstracyjnym.
Linia nr 79 kursować będzie ul. Glinki i Trasą Uniwersytecką (do ul. Wojska Polskiego i dalej do r. Kujawskiego, następnie dotychczasową trasą do pętli Rycerska), a w wybranych kursach obsłuży rejon ul. Cmentarnej. W ten sposób mieszkańcy tej części osiedla Glinki-Rupienica będą mieli bezpośrednie połączenie ze Śródmieściem.
Ponadto, wszędzie tam gdzie to było możliwe, wprowadzono koordynację rozkładów jazdy.
Tradycyjna numeracja
Zmieni się też numeracja linii 2 i 11. W ten sposób linia nr 2 tak jak do tej pory będzie obsługiwać Las Gdański oraz górny Taras (z pętlą na Kapuściskach), a nowa linia 11 będzie łączyć Bielawy z Górnym Tarasem (pętla Wyżyny), a docelowo (od roku 2023) z Fordonem. Zaakceptowano poza tym zamianę pętli dla linii nr 7 i 11 ( 7 do pętli Łoskoń, 11 do pętli Niepodległości) po wybudowaniu torowiska na Kazimierza Wielkiego.
Dużo zmiennych
Blisko połowa wniosków (ponad 300) wymagała rzetelnych wyjaśnień. W ramach prac nad koncepcją wykorzystywane było środowisko symulacyjne VISUM, oparte na modelu stworzonym przez naukowców z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy i aktualizowanym przez ZDMiKP, którego działanie oparte jest na wielu danych, takich jak m.in. dane urbanistyczne, demograficzne, ruchowe, atrakcyjności obszarów, jakości infrastruktury i innych.
Porównywano szereg różnych parametrów takich jak średni czas i długość podróży, liczbę przesiadek, liczbę przewożonych pasażerów oraz koszt usług przewozowych. Analizy tych danych pozwalały wyjaśnić wielu osobom, że czasami z pozoru mało istotna zmiana w jednym punkcie miasta powoduje szereg innych problemów na innych osiedlach. Na przykład zmiana liczby linii tramwajowych wiązałaby się z koniecznością zmiany częstotliwości ich kursowania i wpływałaby na zmniejszenie liczby połączeń bezpośrednich realizowanych trakcja tramwajową.
W grudniu pojedziemy Kujawską
Nową siatkę połączeń planujemy wdrażać od 6 grudnia, a więc po oddaniu do użytku torowiska wzdłuż ul. Kujawskiej. Przygotowana koncepcja zakłada skrócenie czasu podróży pomiędzy Górnym Tarasem, a Centrum Miasta oraz docelowo szybsze połączenia z Fordonem dla mieszkańców Górnego Tarasu i Kapuścisk oraz poprawę obsługi terenów inwestycyjnych .
Zwiększy się też udział ekologicznego transportu tramwajowego przy jednoczesnym zachowaniu wysokości nakładów na komunikację zbiorową, chociaż wpływy z biletów są obecnie niższe od zakładanych. Udział zestawów niskopodłogowego w trakcji tramwajowej wyniesie 39%.
Tramwajem w każdym kierunku
Nową trasą tramwajową wzdłuż ulicy Kujawskiej i Wojska Polskiego kursować mają 3 linie. Zapewnią one mieszkańcom tych osiedli możliwość swobodnego podróżowania niemal w każdym kierunku miasta i szybszy dojazd do Centrum :
• do Dworca Głównego (linia nr 9 z pętli Glinki),
• do Lasu Gdańskiego (linia nr 2 z pętli Kapuściska),
• do Bielaw (linia nr 11)
• do Fordonu (linia nr 11, po wybudowaniu tramwajowego mostu na Kazimierza Wielkiego).
Tak jak do tej pory, bez zmian z Kapuścisk do Dworca Głównego przez Dworzec Autobusowy (PKS) kursować ma linia tramwajowa nr 8, a w kierunku Fordonu podążać mają też tramwaje linii nr 7. Ich trasa skróci się po wybudowaniu nowego mostu wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego.
Z Glinek dotychczasową trasą przez Dworzec Autobusowy (PKS) w kierunku Bielaw kursować ma linia nr 4.
Siatka połączeń tramwajowych została skonstruowana tak, że z pozostałych pętli linie także rozjeżdżają się w możliwie wielu kierunkach umożliwiając tym samym maksymalna liczbę relacji bezpośrednich (bez przesiadek). Maksymalnie wykorzystano także przepustowość pętli tramwajowych kierując m.in. aż po trzy linie na pętlę Bielawy, Las Gdański, Rycerska i Kapuściska.
Poniższe mapy prezentują przejściową sieć połaczeń (na lata 2020 - 2023) oraz docelowy schemat, po wybudowanie mostu w ciągu ul Kaziemirza Wielkiego ( po roku 2023)
MAPA – SIATKA POŁĄCZEŃ TRAMWAJOWYCH
Zmiany w liniach autobusowych
Duże zmiany dotyczyć mają też połączeń autobusowych.
Linia nr 79 przejedzie w drodze z pętli Rycerska na pętle Glinki przez nowy odcinek trasy Uniwersyteckiej (z obsługą w wybranych kursach ul. Cmentarnej).
Linia 61 z Osowej Góry zostanie przekierowana od ronda Kujawskiego do pl. Kościeleckich. W ten sposób powstanie bezpośrednie połączenie północnej części Szwederowa z centrum. Zaplanowano też szereg mniejszych korekt pozwalających na synchronizację wielu linii kursujących tymi samymi odcinkami ulic.
GÓRNY TARAS
Nowe dowozowe linie 84 i 85 zapewnią lepszą obsługę terenów inwestycyjnych m.in. Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego oraz centrów logistycznych ulokowanych wzdłuż ul. Chemicznej. Każda z tych linii będzie skomunikowana z dwiema pętlami tramwajowymi.
BYDGOSKI PARK PRZEMYSŁOWO TECHNOLOGICZNY
Ważna ocena pasażerów
Obecnie trwają ostatnie prace nad przygotowaniem rozkładów jazdy. Na początku przyszłego roku ankieterzy na przystankach oraz w autobusach i tramwajach zapytają bydgoszczan o opinie dotyczące nowych rozwiązań. Nie wykluczamy wprowadzania dalszych korzystnych zmian.
UKŁAD KOMUNIKACJI PUBLICZNEJ (poniższe mapy prezentują przejściową sieć połaczeń (na lata 2020 - 2023) oraz docelowy schemat (po roku 2023)
Droga rowerowa na ul. Focha – ostatnia prosta
Rozpoczną się prace rozbiórkowe jezdni, chodników oraz zatok autobusowych od ronda Grunwaldzkiego do stacji paliw. Za tydzień, przy dobrej pogodzie rozpocznie się układanie nowej nawierzchni.
Zakończenie wszystkich robót planowane jest na początku grudnia.
Przypominamy, że nowa trasa po południowej stronie ul. Focha będzie miała charakter wydzielonej drogi dla rowerów. Po północnej stronie na odcinku Grottgera - Multikino trasa została już wybudowana w trakcie przebudowy węzła Garbary oraz w ramach budowy dróg rowerowych w ciągu ul. Grunwaldzkiej.
Na moście Solidarności (przy operze) droga dla rowerów zostanie wydzielona na chodniku za pomocą oznakowania poziomego. Ruch pomiędzy operą i pl. Teatralnym ma odbywać się na wspólnej jezdni na zasadach ogólnych.
Budowa wydzielonego ciągu rowerowego wymagała jednak zmiany geometrii jezdni, co w większości zostały już wykonane, choć wymusiło wprowadzenia licznych zmian w organizacji ruchu. Już kilka tygodni temu na ul. Focha pojawiły się zwężenia i ograniczenia prędkości a na moście od strony opery, zamknięty został ruchu pieszych.
Od stacji benzynowej do mostu Solidarności prace podziemne zostały już wykonane, pojawiły się krawęzniki, podbudowa przyszłej nawierzchni a miejscami i płyty chodnikowe. Prace kontynuowane są nadal jednak przy ul. Czartoryskiego. W tym miejscu usuwane były nieprzewidziane w dokumentacji, kolizje wodociągowe i teletechniczne.
Obecnie rozpocznają się prace rozbiórkowe jezdni, chodnika oraz zatok autobusowych od ronda Grunwaldzkiego do stacji paliw. Kierowcy na tym odcinku mogą spodziewać się zwężenia jezdni i graniczenia prędkości. Przystanek autobusowy przy rondzie zostanie natomiast przesunięty o kilkanaście metrów w kierunku stacji benzynowej.
Pod koniec listopada przy sprzyjającej pogodzie na całym odcinku planowane jest już układanie nowej nawierzchni jezdni i chodników oraz malowanie oznakowania poziomego. Zakończenie wszystkich robót oraz odbiory, planowane są na początku grudnia.
Koszt budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Foch to 2,7 mln zł.
Warto przypomnieć, że to już kolejna inwestycja rowerowa realizowana w tej części miasta. W tym roku powstały drogi rowerowe wokół pl. Poznańskiego, wzdłuż ul. Kruszwickiej i w Parku nad Starym Kanałem Bydgoskim (pomiędzy Wrocławską i Czarną Drogą).
Jaki jest klimat dla rowerów w Bydgoszczy? Weź udział w ogólnopolskim badaniu
Czy nasze miasto odnosi się z sercem do ruchu rowerowego? Czy jazda na dwóch kółkach po ulicach Bydgoszczy sprawia radość? Co należałoby zmienić? Na te i wiele innych pytań mogą odpowiedzieć rowerzyści z 90 polskich miast, w tym z Bydgoszczy.
Wyniki badania trafią do samorządów, by pomóc im w kształtowaniu polityki rowerowej.
Miasto Bydgoszcz bierze udział w Badaniu Klimatu Rowerowego 2020. Jeśli jeździsz rowerem codziennie, czasami lub tylko sporadycznie, wyraź swoje odczucia z jazdy po bydgoskich ulicach. To rowerzyści poruszający się po naszym mieście na dwóch kółkach są ekspertami w tej sprawie! Aby zwiększyć wiarygodność badania, ważne jest, aby wzięło w nim jak najwięcej osób – bez względu na to, czy korzystają z roweru często, czy tylko sporadycznie.
Prosimy o wyrażanie swoich opinii, zgodnie z tym co podpowiada intuicja, bez poddawania pytań szczegółowej analizie. Ankieta jest całkowicie anonimowa, a jej wypełnienie zajmuje około 10 minut. Pozyskane dane zostaną opracowane i udostępnione publicznie w formie raportów dla poszczególnych gmin i miast biorących udział w badaniu.
- Badanie Klimatu Rowerowego, to idealna okazja, by rowerzyści poruszający się po różnych częściach miasta wyrazili swoje odczucia z jazdy. Miasto od wielu lat podejmuje szereg działań zachęcających do korzystania z roweru, jako bezpiecznego i ekologicznego środka transportu. Jeśli mieszkańcy, wyrażą swoją opinię w badaniu, to wyniki posłużą nam do dalszych działań – mówi zastępca prezydenta, Mirosław Kozłowicz.
Jak wziąć udział w badaniu?
Wystarczy wypełnić elektroniczną ankietę na stronie www.rowerowyklimat.pl, po naciśnięciu przycisku „weź udział – wypełnij ankietę" następuje przeniesienie do formularza. W ramach badania istnieje możliwość wzięcia udziału w konkursie, w którym można wygrać rower.
Europejskie Badania Klimatu Rowerowego 2020 są próbą zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Są one realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ESF). W ankiecie bierze udział 90 miejscowości z całej Polski.
Rowerem po Bydgoszczy
W tym roku oddaliśmy do użytku drogi rowerowe:
• wzdłuż rozbudowanej ul. Grunwaldzkiej,
• dojazd do Lasu Gdańskiego przez nowy wiadukt w ciągu ul. Armii Krajowej
• trasę wzdłuż Kanału Bydgoskiego na Okolu
• ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Kruszwickiej oraz wokół placu Poznańskiego.
• kładkę pomiędzy Jachcicami i Czyżkówkiem
• wokół nowego ronda na ul. Gdańskiej
Drogi rowerowe w budowie:
• ul. Kujawska wraz z rondami Bernardyńskim i Kujawskim - prace budowlane
• ul. Kolbego - prace budowlane
• ul. Zalew - inwestycja w trybie zaprojektuj i wybuduj
• ul. Kazimierza Wielkiego – przetarg
• ul. Jeździecka – przetarg
• dojazd do ul. Biwakowej w Janowie - przetarg
• ul Smukalska - od ul. Błądzimskiej do Rajskiej – przygotowania do przetargu
• ul. Promenada – przygotowania do przetargu
Umowa na miejskie oświetlenie - podpisana
Umowa na naprawę i obsługę lamp w mieście należących do Spółki Enea Oświetlenie została podpisana. W ostatnim czasie przeprowadzona została też naprawa zaległych i niedziałających lamp w mieście.
Od wielu miesięcy bydgoszczanie skarżyli się na niedziałające lampy, które należą do Enei. Oświetlenie. Te należące do Miasta funkcjonują normalnie i są naprawiane na bieżąco.
To, czy lampy należące do Enei zaczną świecić, zależało wyłącznie od władz państwowej spółki. Miasto bowiem nie miało żadnych możliwości ingerowania w urządzenia innego podmiotu prawnego.
W połowie września ogłoszony został przetarg na utrzymanie i obsługę lamp należących do Enea Oświetlenie i stanowiących połowę lamp w mieście. Zgodnie z prawem Spółka Enea Oświetlenie była jedynym podmiotem, który mógł wystartować w ogłoszonych postępowaniach przetargowych. Wcześniejsze postępowania nie przyniosły rozstrzygnięcia. Enea dwa razy nie zgłosiła się do obsługi własnych lamp.
Wszystkie zgłoszenia, które w ostatnich miesiącach mieszkańcy wysyłali do Miasta w sprawie zepsutych lamp Enei Oświetlenie były na bieżąco przekazywane Spółce.
W dniu 13 listopada br. umowa została finalnie podpisana przez obie strony postępowania. Już w trakcie przygotowywania trwającego przygotowywania zapisów umowy, ENEA przeprowadzała zaległe naprawy lamp na bydgoskich ulicach.
Obecnie podpisana umowa na obsługę i naprawę lamp ENEA Oświetlenie, obejmuje wydłużony okres tj. od października tego roku do końca przyszłego roku.
Niemniej jednak niezależnie od rozstrzygniętego przetargu i podpisanej umowy. Miasto nadal rozwija własne energooszczędne instalacje oświetlenia ulic.
Nowoczesne lampy miejskie powstają między innymi przy nowych inwestycjach, np. ul. Grunwaldzkiej, Kujawskiej. Nasze punkty świetlne są nowoczesne i energooszczędne. Średni wiek lamp Miasta to zaledwie 13 lat.