Rusza przebudowa wiaduktu w ciągu ul. Wojska Polskiego
Podpisaliśmy umowę z wykonawcą, który zajmie się gruntowną modernizacją wiaduktu w ciągu ul. Wojska Polskiego nad al. Jana Pawła II. Prace budowlane realizować będzie spółka Mostostal Kielce, która wartość prac wyceniła na ponad 22 mln zł. W ramach inwestycji powstanie nowy obiekt z drogą rowerową, chodnikiem i oświetleniem. Termin prac został skoordynowany z rozbudową ul. Kujawskiej.
Przebudowa południowego wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego zakończyła się w maju 2017 roku. W jej ramach wymienione zostały filary, przęsła, wybudowany został prawoskręt w kierunku alei Jana Pawła II. Wykonany został też nowy chodnik z drogą rowerową, które zastąpiły prowizoryczną drogę wygrodzoną od jezdni betonowymi barierkami.
Po oddaniu nowej przeprawy, trwały dalsze prace przy dokumentacji dla północnego wiaduktu.
By ograniczyć utrudnienia na Górnym Tarasie, roboty zaplanowano po zakończeniu prac na ul. Kujawskiej.
Wykonawcą robót została firma Mostostal Kielce.
Inwestycja realizowana będzie w systemie "Projektuj i buduj". Po przekazaniu placu budowy, Wykonawca będzie uzyskiwał wymagane pozwolenia na robiórkę obecnego obiektu, a w tym czasie będzie też przygotowywał dokumentację dla nowej przeprawy.
Nowy wiadukt jeśli wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z planem ma być przejezdny już zimą. Całość prac zakończyć się do połowy przyszłego roku.
Prace pochłoną ponad 22 mln zł.
Zakres inwestycji obejmuje rozbiórkę obecnego wiaduktu i budowę w tym miejscu nowego. W ramach zadania powstaną też chodniki, drogi rowerowe i oświetlenie uliczne.
W trakcie prowadzonych robót, ruch pojazdów zostanie przełożony na istniejący wiadukt południowy, co wiązać się będzie z tymczasowym przejazdem przez istniejące torowisko.
Ruch tramwajowy na tym odcinku będzie natomiast odbywał się bez zmian czyli na dotychczasowych zasadach. O szczegółach wprowadzanych zmian będziemy informować na bieżąco.
Historia wiaduktów
Obiekt mostowy czteroprzęsłowy o szerokości ponad 12 m i łącznej długości 112 m został wybudowany w roku 1978, a remont kapitalny został przeprowadzony 1992 roku. Pogarszający się jednak stan techniczny obiektu, wymuszał w kolejnych latach wprowadzenie ograniczeń w ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 3,5 t. oraz ograniczenie prędkości do 30 km/h.
Pod koniec roku 2020 cały obiekt musiał zostać dodatkowo podparty od dołu metalowym rusztowaniem.
To już kolejna ważna inwestycja realizowana w naszym mieście.
Kilka dni temu podpisaliśmy umowę z Wykonawcą, który przeprowadzi kompleksową modernizację ul. Smukalskiej.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ
Mural - atrakcja dla kierowców i pieszych. Ostatnie dni na udział w konkursie
Miasto Bydgoszcz zorganizowało konkurs, którego celem jest zaprojektowanie i wykonanie muralu nawiązującego do wydarzeń z marca 1981 roku, znanych pod pojęciem „prowokacji bydgoskiej".
Zwycięski projekt ma się pojawić na ścianie szczytowej budynku przy ul. Jagiellońskiej 38.
To już kolejny mural przy bydgoskich ulicach.
Konkurs skierowany jest do profesjonalnych artystów z całej Polski, którzy posiadają doświadczenie w tworzeniu murali.
Artyści mogą przesyłać prace do końca kwietnia.
Zwycięzca otrzyma nagrodę pieniężną.
Projekt(y) z dopiskiem „Mural na 40. Rocznicę Bydgoskiego Marca '81" można dostarczyć mailowo na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub osobiście do biura Plastyka Miasta (ul. Sielanka 8a) – najpóźniej do 30 kwietnia.
Laureat konkursu otrzyma środki na wykonanie muralu oraz nagrodę pieniężną w wysokości 5 tysięcy złotych.
Regulamin konkursu i formularz zgłoszeniowy dostępne są TUTAJ.
To już kolejny mural, który mogą podziwiać kierowcy i piesi przy bydgoskich ulicach.
Pół roku temu taki projekt został wykonany w wykopie torowiska ulicy Kujawskiej. Jego długość całkowita to 440 metrów i 3 metry wysokości.
Takie duże obrazy na murach, można podziwiać już w kilkudziesięciu miejscach Bydgoszczy. Tematyką odnoszą się do wybitnych postaci, ważnych dla miasta wydarzeń lub stanową uzupełnienie miejskiego krajobrazu.
Wiele z nich stało się już turystycznymi atrakcjami.
Nasze Miasto docenione w rankingu rowerowym
Bydgoszcz w tegorocznym zestawieniu TOP 9 Rowerowych Polskich Miast znalazło się tuż za podium, za Poznaniem, Wrocławiem i Warszawą. To spore wyróżnienie.
W rankingu docenione zostały bydgoskie projekty, które powstają przy udziale mieszkańców i społeczników oraz wysokie bezpieczeństwo rowerzystów. Ranking opracowało centrumrowerowe.pl
Jak podkreślają twórcy rankingu moda na różne rewolucyjne środki transportu przychodzi i odchodzi, a praktyczny, wygodny oraz niedrogi rower ma się dobrze od lat. Dlatego sprawdzono, w którym z 9 największych miast (Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Bydgoszcz, Lublin, Białystok.) podróżowanie na dwóch kółkach jest najbardziej przyjazne i komfortowe.
Punkty można było zdobyć w 11 kategoriach: stosunek długości dróg rowerowych do publicznych; stosunek ciągów pieszo-rowerowych do wszystkich rodzajów dróg rowerowych; liczbę stojaków na rowery; procent budżetu przeznaczonego przez miasto na infrastrukturę rowerową; udział projektów rowerowych w budżetach obywatelskich; liczbę aktywnych stowarzyszeń rowerowych; działanie roweru publicznego; bezpieczeństwo rowerzystów; dostosowanie komunikacji miejskiej do potrzeb rowerzystów.
Najwięcej punktów zdobyła Warszawa, niemal identyczny wynik osiągnął Wrocław. Bydgoszcz uplasowała się na 4 pozycji, zaraz za Poznaniem z podobną punktacją. Podobne wyniki osiągnęły także Gdańsk i Lublin.
Czym Bydgoszcz wyróżnia się na tle innych miast?
Z rankingu wynika, że rowerzyści poruszający się po Bydgoszczy mogą czuć się bezpiecznie. Według danych z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji w 2019 r. w Bydgoszczy doszło do 146 zdarzeń z udziałem rowerzystów, co stanowi zaledwie 2,33% wszystkich wypadków drogowych w mieście. Miasto uplasowało się pod tym względem w ścisłej czołówce obok Lublina i Białegostoku.
Wysoko w rankingu znaleźliśmy się także za sprawą budżetu przeznaczonego na projekty rozwijające infrastrukturę rowerową - w 2019 roku wynosił 9,3 mln zł.
Jak pokazują wyniki, także mieszkańcy coraz śmielej przedstawiają swoje pomysły w ramach budżetu obywatelskiego.
W ubiegłym roku projekty rowerowe wybrane w ramach tej inicjatywy stanowiły 11% wszystkich wniosków.
Pod tym względem Bydgoszcz obok Wrocławia i Poznania znajduje się w ścisłej czołówce.
Trwają prace przy budowie buspasa wzdłuż ul. Kolbego (Osowa Góra).
Większość prac podziemnych została już wykonana. Powstają parkingi i drogi dojazdowe. Kontynuowane są prace przy układaniu nawierzchni. Inwestycja ułatwi autobusom wyjazd z Osowej Góry i szybkie dotarcie do centrum miasta.
Zakończenie robót prowadzonych przez MWiK przy budowie podziemnego zbiornika na deszczówkę, pozwoliło wykonawcy buspasa rozszerzyć zakres prowadzonych robót.
Po wschodniej stronie ulicy Kolbego wykonany został chodnik od ul. Grunwaldzkiej do Kormoranów.
Na pasie na którym będzie znajdował się buspas, ułożona została nawierzchnia (bez warstwy ścieralnej). Obecnie poruszają się po nim pojazdy a ruch odbywa się wahadłowo.
Przypominamy jednak, że przejazd ulicą Kolbego jest przeznaczony wyłącznie dla autobusów komunikacji miejskiej oraz dla pojazdów dojeżdżających do posesji zlokalizowanych przy ul. Kolbego. Pozostałe pojazdy muszą korzystać z objazdu ulicą Kormoranów.
W tym tygodniu na dwóch pozostałych pasach ruchu, trwa układnie podbudowy bitumicznej. W maju na tych jezdniach, układane będą kolejne warstwy nawierzchni.
Obecnie po zachodniej stronie ul. Kolbego (od strony sklepów) prowadzone są roboty ziemne, prace na drogach dojazdowych oraz przy budowie parkingów.
Kontynuowane są też roboty przy kanalizacji deszczowej oraz prace teletechniczne.
Po zakończeniu powyższych prac, wykonawca przystąpi w tym mijescu do układania chodników i dróg rowerowych.
Przypominamy, że buspas na ul. Kolbego ułatwi wyjazd z Osowej Góry autobusom.
W ramach tego zadania gruntownie przebudowywana będzie konstrukcja nawierzchni od ul. Kormoranów do Grunwaldzkiej. Na całym odcinku powstanie dodatkowy pas ruchu przeznaczony dla autobusów. Poza tym przebudowywane będą skrzyżowania, powstaną ciągi pieszo-rowerowe, miejsca parkingowe oraz zatoki autobusowe.