Zmienia się ruch na bydgoskich ulicach. Pomogła obwodnica
Mimo coraz większej liczby pojazdów, trasami wlotowymi do miasta, którymi kiedyś biegły drogi krajowe, porusza się mniej aut.
To przede wszystkim efekt oddania do użytku północno-zachodniej obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S5.
O tę inwestycję zabiegali Prezydent Bydgoszczy, Radni i Mieszkańcy.
Nadal jednak rośnie ruch na drogach krajowych regionu. Bydgoszcz więc aktywnie zabiega, wspólnie z innymi samorządami, o szybką przebudowę tras, istotnych dla rozwoju naszego miasta.
Generalny Pomiar Ruchu (GPR) przeprowadzany jest co 5 lat przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Z ostatnich badań wynika, że na terenie województwa, w porównaniu z rokiem 2015, średni dobowy ruch pojazdów wzrósł aż o 17 proc.
W obrębie naszego miasta również zaszło wiele istotnych zmian.
- DK80 (most Fordoński) przenosi już ponad 22 tys. pojazdów na dobę (o 7 tys. więcej niż 2015 roku) co przekłada się na znacznie większy ruch na ul. Fordońskiej.
- więcej aut nadjeżdza też od strony Nakła (DK10), Szubina (DK5) i Koronowa (DK25). Nie generują one jednak aż tak zwiększonego ruchu na ul. Grunwaldzkiej, Szubińskiej czy ul. Nad Torem, gdyż znaczna część tych pojazdów kierunkuje się na drogę S5 i nie wjeżdża do miasta.
Znaczną częśc ruchu na kierunku północ - południe (ulice al. Jana Pawła II czy ul. Wyszyńskiego) również "przejmuje" obwodnica, którą porusza się od 10 do 23 tysięcy pojazdów na dobę. (dane GPR)
Powyższe dane są spójne z naszymi obliczeniami, uzyskanymi z systemu ITS.
Natężenia ruchu w Bydgoszczy w latach 2019-21 (przed i po otwarciu obwodnicy) [dane poglądowe]
• Rondo gen. S. Maczka wlot od ul. Nad Torem: 11 404 dobowe natężenie ruchu - 10 787 pojazdów na dobę
• rondo Toruńskie wlot od strony Inowrocławia: 18 209 - 13 388
• al. S. Wyszyńskiego / Kamienna wlot od strony Osielska: 12 541 - 11 425
Jako zarządca dróg na terenie Bydgoszczy na bieżąco monitorujemy natężenia ruchu w mieście i jego obrębie.
Pozwala to lepiej planować kolejne inwestycje drogowe i zamierzenia inwestycyjne.
Trzeba mieć świadomość, że natężenia ruchu na poszczególnych trasach będą ulegały dalszym zmianom, wraz z oddaniem do użytku kolejnych inwestycji miejskich czy odcinków dróg ekspresowych.
Miasto Bydgoszcz wraz z innymi samorządami nadal będzie aktywnie zabiegać, o jak najszybszą budowę drogi ekspresowej S10.
Rośnie liczba pojazdów.
W samej tylko Bydgoszczy zarejestrowanych jest 286 tysięcy samochodów.
Co roku przybywał kolejnych kilka tysięcy nowych aut.
Dodatkowo też część mieszkańców Bydgoszczy przeprowadza się na do okolicznych gmin i prawie każdego dnia dojeżdża do miasta korzystając z różnych środków transportu. Dodatkowo generuje to ruch na innych trasach, niż do tej pory.
Dlatego właśnie w przypadku nowych inwestycji miejskich, tak mocno dążymy do wzmacniania zrównoważonego transportu.
• Na wielu ważnych ulicach wytyczyliśmy lub zbudowaliśmy buspasy (m.in. Wały Jagiellońskie, Kujawska, Bernardyńska, 3 Maja)
• W ubiegłym roku uruchomiona została linia tramwajowa wzdłuż ul. Kujawskiej
• Wdrożyliśmy system ITS, który skrócił czas przejazdu ważnymi korytarzami transportowymi
• Rozpoczęliśmy wymianę taboru tramwajowego na nowoczesne niskopodłogowe składy (zakup 33 szt. niskopodłogowych, klimatyzowanych składów )
• Stworzyliśmy nowe bezpośrednie połączenia ścisłego centrum z innymi osiedlami (m.in. Osową Górą, Nowym Fordonem, północną częścią Szwederowa).
• Przebudowujemy infrastrukturę przystankową dostosowując ją do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
• Tworzymy system parkingów P+R z atrakcyjnymi taryfami przy jednoczesnym rozszerzeniu strefy płatnego parkowania
• Budujemy spójna sieć dróg rowerowych w kolejności i parametrach skonsultowanych ze środowiskiem rowerzystów.
Nowy operator i nowe autobusy w Bydgoszczy
W związku z kończącą się w przyszłym roku umową na obsługę pakietu przewozów autobusowych, obsługiwanego obecnie przez firmę Irex Trans, zakończyliśmy procedurę przetargową mającą wyłonić operatora na kolejne lata.
Właśnie podpisaliśmy umowę z nowym Wykonawcą, który obsługiwać będzie 11 linii autobusowych w naszym mieście.
Nowy operator będzie musiał zakupić też blisko 50 nowych pojazdów.
Zamówienie przetargowe zostało skonstruowane w oparciu o Plan Transportowy uchwalony przez Radę Miasta w 2013 roku. Zgodnie z jego założeniami ok. 25 procent autobusowej pracy przewozowej realizowana jest na podstawie procedury przetargowej (przeprowadzone obecnie), a ok. 75 procent jest obsługiwane przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy (MZK).
Do przetargu, na obsługę 11 linii autobusowych w Bydgoszczy zgłosiło się 4 oferentów. Po dokładnej analizie przedłożonych ofert, podpisaliśmy umowę z nowym operatorem.
Została nim firma Mobilis, która wyceniła realizację zadania (w samym tylko roku 2023) na prawie 27 mln zł.
W kolejnych latach stawki jednostkowe będą waloryzowane o wskaźnik inflacji oraz paliwowy.
Zwycięska firma będzie świadczyć usługi do 2031 roku.
Przewoźnik, będzie obsługiwał od 2023 roku autobusowe linie nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85.
Do obsługi tych tras Wykonawca musi łącznie dysponować 45 pojazdami (plus pojazdami rezerwowymi).
Tabor liniowy powinien składać się z 19 przegubowców i 26 wozów krótkich.
Przegubowce mają zabrać na pokład minimum 135 pasażerów, a wozy krótkie co najmniej 90 pasażerów.
Niskopodłogowe autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, system wi-fi, system ITS, monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych, system elektronicznych podświetlanych tablic i porty usb do ładowania urządzeń mobilnych.
Tabor musi być też w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (brak stopni we wszystkich drzwiach i brak stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu).
Autobusy muszą być fabrycznie nowe co oznacza, że norma spalania nie może być niższa niż Euro 6.
Komunikacja autobusowa w liczbach:
W Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje 2 operatorów:
• MZK Bydgoszcz – 36 linii
• Irex-Trans - 11 linii (od 2023 roku firma Mobilis)
• Liczba linii
- 30 dziennych
- 6 nocnych
- 11 międzygminnych
• Liczba autobusów kursujących w szczycie:
- przegubowców 95
- krótkich 76
Stanisław Lem na Bydgoskiej Karcie Miejskiej
W 2021 roku przypada setna rocznica urodzin Stanisława Lema, jednego z najpoczytniejszych polskich pisarzy science-fiction.
Jego twórczość zaliczana jest do kanonu światowej literatury.
Obecny rok jest ustanowiony Rokiem Lema.
Z tej okazji opublikowaliśmy okolicznościową Kartę Miejską.
Od 23 listopada okolicznościowe karty z Lemem są już dostępne w siedzibie ZDMiKP na ul. Toruńskiej 174a. Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy po odbiór.
Wyrobienie pierwszej karty miejskiej (BKM) jest bezpłatne.
Duplikat kosztuje 10 zł.
www.roklema.pl
W ostatnim czasie na Karcie Miejskiej upamiętniliśmy też 40. rocznicę wydarzeń Bydgoskiego Marca 1981 roku oraz setną rocznicy powrotu Bydgoszczy do Macierzy.
Nie tylko BKM
W tym roku wydaliśmy mieszkańcom już blisko 13 000 Bydgoskich Kart Miejskich.
Coraz większym zainteresowanie cieszy się jednak zakup biletu miesięcznego przez internet lub telefon.
Już od dłuższego czasu w Bydgoszczy można przypisać bilet miesięczny do karty bankomatowej.
W tym roku wykonano już ponad 4700 takich transakcji.
Więcej na stronie: bydgoskakartamiejska.com.pl
Od 12 listopada natomiast bilet jednorazowy lub miesięczny można zakupić poprzez aplikację w telefonie.
Wystarczy pobrać na telefon jedną z dwóch bezpłatnych aplikacji:
Mint Mobile Bydgoszcz lub zBiletem
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ
Postępują prace w Starym Fordonie.
Wykonaliśmy już większość robót przy rewitalizacji płyty Rynku.
Kontynuujemy też prace przy budowie uliczek nad brzegiem Wisły.
Po zakończeniu wszystkich robót, będzie to niewątpliwie wizytówka tej części miasta, która zachęci do odpoczynku czy rekreacji.
Prace przy nabrzeżu.
Trwa kompleksowa rewitalizacja uliczek i terenów zielonych pomiędzy ulica Bydgoską a brzegiem Wisły.
Mają one prowadzić do budowanego obecnie nabrzeża gdzie zlokalizowane będą place zabaw i tereny przygotowane do uprawiania sportu.
Wykonawca planuje już niebawem przekazywać pierwsze ulice do użytkowania
Zaawansowanie robót.
Trwa montaż oznakowania na ul. Rybaki i przyległym parkingu.
Zakończyły się prace drogowe na ul. Kapeluszników i przy sięgaczu ul. Sikorskiego.
Ponad 80% robót została już wykonana na ul. Frycza-Modrzewskiego, ul. Zakładowej i ul. Filomatów.
Schody na ul. Kapeluszników, Sikorskiego i Filomatów zostaną zrealizowane tuż po zakończeniu prac na ul. Promenada. Na sam koniec natomiast wykonana zostanie ul. Nad Wisłą, która służy obecnie do obsługi terenu budowy.
Po wykonaniu robót drogowych będzie można przystąpić do zagospodarowania terenów nabrzeża - budowy skateparku, placu zabaw, ścianek wspinaczkowych, boiska do siatkówki plażowej, placu do ćwiczeń, oświetlenia i małej architektury. Docelowo projekt zakłada też na tym obszarze dużą liczbę nasadzeń drzew i krzewów oraz budowę ścieżek dydaktycznych.
Koszt całego zadania to 25 mln zł.
Obecnie kontynuowane są też roboty przy rewitalizacji płyty Rynku w Starym Fordonie.
Wykonana została już niecka fontanny a obecnie trwają prace przy jej odwodnieniu.
Rozwiązanie to umożliwi, korzystanie z całej powierzchni rynku przy wyłączonych dyszach lub wypełnienie pola całej niecki wodą.
Na przedpolu Kościoła trwa natomiast układanie kostki granitowej.
Po wykonanej przebudowie, na płycie rynku pojawią się jeszcze stylowe lampy uliczne, ławki, więcej zieleni oraz szereg innych rozwiązań podnoszących estetykę tego miejsca.
Prace zakończą się na początku przyszłego roku.
Inwestycja pochłonie ponad 7 mln zł.