sf1Obecnie remontowany jest ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Fordońskiej, od wiaduktów warszawskich do ul. Inflanckiej. Ogłosiliśmy też przetarg na zaprojektowanie pozostałych odcinków tej trasy, który poprowadzi aż w rejon mostu fordońskiego a także wzdłuż ul. Kasztelańskiej. Trwają też Intensywnie przygotowania do budowy Wielkiej Pętli Fordonu. To tylko część inwestycji rowerowych zaplanowanych w tej części miasta.

Łącznie w Bydgoszczy mamy już prawie 120 kilometrów rowerowych dróg. Obecnie wiele nowych zadań realizowanych i planowanych jest na terenie Fordonu.

sf-3ul. Andersa
Powstanie nowa ścieżka łącząca osiedle Tatrzańskie z osiedlem Szybowników wzdłuż ul. Gen. W. Andersa. Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski. Nowa droga dla rowerzystów powstanie po północnej stronie ulicy Andersa na odcinku pomiędzy ulicami Kasztelańską i S. Dubois. Będzie miała długość blisko 600 m.

Koncepcja zakłada wykonanie ciągu o szerokości 3 metrów z betonu asfaltowego. Zaprojektowano również ciąg pieszy prowadzący do centrum handlowego oraz wymianę nawierzchnia z kostki na ciągu pieszym przy skrzyżowaniu z ul. Kasztelańską na nawierzchnię bitumiczną. Obecnie trwa procedura związana z wyborem wykonawcy prac projektowych i budowlanych (w formule „zaprojektuj i zbuduj").

ul. Andersa - kontynuacja
W tym roku planujemy jeszcze połączyć przy tej ulicy odcinki istniejącej infrastruktury pomiędzy ulicami GOPR a Palińskiego (odcinek o długości ok. 200 metrów).

Społecznicy natomiast ponownie zamierzają zgłosić do realizacji w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego odcinek ul. Andersa w kierunku ul. Akademickiej. W poprzedniej edycji zabrakło zaledwie 3 głosów do jego realizacji.

for-dro-4ul. Fordońska
Obecnie trwa przebudowa istniejących ciągów od wiaduktów warszawskich do ul. Inflanckiej. Zostały one już poszerzane do 3 metrów, by bezpiecznie mogli korzystać nie tylko piesi ale i rowerzyści. Wykonawca rozpoczął prace przy robotach nawierzchniowych.

Na nawierzchni zastosowany zostanie asfaltobeton. Tym samym powstanie ciąg pieszo-rowerowy o łącznej długości ponad 1300 metrów.
Na powyższym odcinku do przebudowy pozostaną jeszcze między innymi: skrzyżowanie Fordońskiej z Sochaczewską, przebudowa infrastruktury w pobliżu węzła Fordońska – Rejewskiego - Skandynawska oraz budowa kładki pieszo-rowerowej nad torami kolejowymi. Są one ujęte w II etapie prac, który właśnie się rozpoczyna.

sf-6ul. Fordońska – II etap
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na prace koncepcyjne dla brakujących odcinków dróg rowerowych od Kaplicznej do Wiślanej (wraz z kładką pieszo-rowerową i obejściem przystanku przy ul. Wiślanej) oraz budową dalszego odcinka w kierunku Parku Milenijnego (przy moście Fordońskim).

W ramach zadania powstanie też infrastruktura rowerowa wzdłuż ul. Kasztelańskiej.

sf-2ul. Promenada
Obecnie w trakcie budowy znajduje się między innymi ścieżka pieszo-rowerowa od wału wiślanego do ul. Frycza - Modrzewskiego. Będzie ona posiadała wydzieloną część dla pieszych oraz rowerzystów. Na samej jezdni ulicy Promenada zaplanowano wspólny ruch samochodowo-rowerowy.
Cały ciąg będzie miał długość około 500 metrów. 


sf-4Wielka pętla Fordonu
To duży projekt, który zakłada powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych. W czasie ostatniej edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego największą liczbę głosów zdobył IV odcinek trasy od Doliny Śmierci w kierunku osiedla Eskulapa.

Wielka Pętla Fordonu zakłada docelowo budowę atrakcyjnej trasy rekreacyjnej otaczającej Fordon.
Ma posiadać wydzieloną część dla rowerzystów oraz drugą dla pieszych, biegaczy, spacerowiczów.

mapa-sfDługość całego ringu to 21 kilometrów.
Jej północna część ma przebiegać u podnóża fordońskiego zbocza tak zwanych górek od osiedla Eskulapa do Tatrzańskiego.
Poprzez ulice Sudecką i Wyzwolenia łączyć ma się z wałem przeciwpowodziowym otaczającym od wschodu Fordon.

Budowana obecnie w ramach Rewitalizacji Starego Fordonu ulica Promenada wraz z jej przedłużeniem połączy się z wałem wiślanym i stanie się fragmentem Wielkiej Pętli Fordonu.

Dalej trasa pobiegnie w kierunku Brdyujścia, przekroczy ulicę Fordońską w okolicach ul. Kaliskiego i przez planowany park akademicki na zapleczu kampusu UTP dotrze do skrzyżowania ulic Akademickiej i Rejewskiego. Tam połączy się z istniejącą już drogą rowerową wzdłuż ul. Matki Teresy z Kalkuty prowadzącą na osiedle Eskulapa.

Szerokość trasy na nowych odcinkach to 4,20 metra.
Asfaltowa nawierzchnia ma zapewniać wysoki komfort poruszania się pieszym i rowerzystom. Wysoki poziom bezpieczeństwa zapewniać mają monitoring oraz oświetlenie.
Na trasie rekreacyjnej znajdą się m.in. zadaszone stacje przystankowe wyposażone w ławki, oraz inne elementy małej architektury m.in. stojaki na rowery, tablice informacyjne, śmietniki.

W czasie poprzednich edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego mieszkańcy wybrali do realizacji trzy etapy Wielkiej Pętli Fordonu.
• I -od Doliny Śmierci do ul. Jarużyńskiej
• II - od ul. Jarużyńskiej do ul. Tatrzańskiej
• III - od ul. Tatrzańskiej do ul. Brzegowej i wału wiślanego

Wszystkie zadania są na różnym etapie zawansowania.
Na ich realizację Miasto zabezpieczyło 4 mln zł.

Warto wspomnieć, że w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego wygrał projekt związany z odcinkiem Wielkiej Pętli od Doliny Śmierci w kierunku osiedla Eskulapa. 
Zadanie to rozpocznie przygotowania do IV już etapu inwestycji.