Testujemy kolejny autobus niskoemisyjny
Od 20 do 26 czerwca Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) będą testować na bydgoskich trasach autobus niskoemisyjny Solaris Urbino 12 Mild Hybrid
Testy będą przeprowadzane na liniach autobusowych 74 i 82.
To kolejny sprawdzian dla tego typu pojazdu i dobra okazja aby samemu sprawdzić zastosowane tam rozwiązania.
Zapraszamy do wspólnej przejażdżki.
Testowana „hybryda" to model Solaris Urbino 12 Mild Hybrid
Autobus, poza silnikiem spalinowym, posiada również wspomagający silnik elektryczny.
Przy hamowaniu działa on jak prądnica, wytwarzając prąd i magazynując go w akumulatorach.
Zgromadzona energia wykorzystywana jest przy kolejnym ruszaniu, wspomagając silnik spalinowy i ograniczając zużycie paliwa.
Testowany pojazd jest autobusem dwunastometrowym, w pełni niskopodłogowym, wyposażonym w dwoje dwuskrzydłowych drzwi.
Na pokład może zabrać 86 pasażerów, w tym posiada 30 miejsc siedzących.
Pojazd zainstalowane ma wszędzie kamery oraz monitory, na których kierowca obserwuje sytuację zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz pojazdu. Posiada też system obserwacji „martwego pola".
Autobus będzie kursował od 20 do 26 czerwca na liniach autobusowych 74 i 82.
Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową, dlatego przejazd autobusem trzeba opłacić za pomocą tradycyjnego biletu papierowego.
W autobusie zamontowane są kasowniki starego typu.
Autobus nie będzie posiadał też barw miejskich i wielu przydatnych informacji wewnątrz.
Hybryda jest pomalowana na żółto i czerwono, więc rozpoznanie jej nie sprawi większego problemu.
Zachęcamy do przejazdu
ROZKŁAD JAZDY:
Obsługa linii 82 w dniach 20, 24 i 26 czerwca:
Tatrzańskie: 5:30, 6:58, 8:30, 10:21, 12:21, 13:47, 15:22, 16:52, 18:24, 20:06, 21:46,
Zamczysko: 4:27, 6:07, 7:37, 9:15, 11:10, 13:06, 14:36, 16:06, 17:33, 19:06, 20:56,
Obsługa linii 74 w dniu 21.06.:
Tatrzańskie: 5:11, 6:22, 7:33, 8:54, 10:14, 11:34, 12:54, 14:08, 15:18, 16:30, 18:55, 19:22, 20:52, 22:02
Wyścigowa: 5:45, 6:56, 8:09, 9:29, 10:49, 12:09, 13:29, 14:42, 15:50, 17:10, 18:28, 19:58, 21:28,
Obsługa linii 74 według rozkładu dla dni powszednich wakacyjnych w dniu 25.06.:
Tatrzańskie: 5:15, 6:33, 7:52, 9:02, 10:17, 11:32, 12:47, 14:12, 15:32, 17:02, 18:32
Wyścigowa: 5:51, 7:09, 8:29, 9:44, 10:59, 12:14, 13:29, 14:49, 16:09, 17:42
[FILM] Trwają prace budowlane na ul. Pod Skarpą w Fordonie
Przebudowywany fragment trasy, położony jest od ul. Sybiraków do ul. Korfantego, przy nowych budynkach wielorodzinnych.
Wyposażymy go nie tylko w nową nawierzchnię ale też w przejścia dla pieszych i chodniki.
Zazieleni się również skwer przy ul. W. Korfantego.
Prace potrwają do jesieni i są realizowane etapami. Obecnie trwa pierwszy z nich.
Roboty w ramach I etapu prowadzone są od ronda Matki Teresy z Kalkuty do ul. Romana Kaczmarczyka.
Prowadzone są prace ziemne i teletechniczne. Układane są też pierwsze krawężniki przy docelowej jezdni.
Objazd dla aut i wybranych linii autobusowych jest poprowadzony pobliskimi ulicami: Matki Teresy z Kalkuty - Trybowskiego - Jasiniecką.
Zakres wszystkich robót obejmuje przebudowę odcinka ul. Pod Skarpą od ul. Sybiraków do ul. W. Korfantego o łącznej długości około 700 metrów.
Zadanie obejmuje ułożenie nowej nawierzchni asfaltowej, budowę zjazdów do posesji z kostki betonowej oraz chodnika, który powstanie po południowej stronie jezdni.
Pojawi się też peron autobusowy i oświetlenie.
Doświetlone zostaną również dwa nowe przejścia dla pieszych na ul. W. Korfantego przy skrzyżowaniu z ul. Pod Skarpą oraz na skrzyżowaniu z ul. Frydrychowicza.
W ramach prowadzonych prac przewidujemy spory pakiet nasadzeń. Pojawi się 40 drzew (brzóz, sosen i świerków) i ponad 500 krzewów (pięciorników, dereni i kosodrzewin).
Wykonawcą robót jest firma CZiLL Sp. z o.o.
Wartość zadania to ponad 4,4 mln zł
Zadanie będzie realizowane do jesieni bieżącego roku
Obecne prace to już jeden z ostatnich etapów przebudowy całego ciągu łączącego Fordon z Myślęcinkiem (ul. Zamczysko i Pod Skarpą).
Sentymentalne zdjęcia na skrzynkach
Elektryczne rozdzielnie to niezbędny element miejskiej infrastruktury. Znajdują się przy wielu bydgoskich ulicach.
Wprowadzamy pilotażowo rozwiązanie, które pozwoli je lepiej wkomponować w otoczenie.
Wykorzystamy w tym celu historyczne zdjęcia naszego Miasta.
W sprawie skrzynek zasilająco-sterujących, które towarzyszą wielu miejskim inwestycjom, odbywały się w ostatnich miesiącach spotkania między innymi z udziałem m.in Plastyka Miasta oraz miejskich spółek. Wypracowaliśmy nowe rozwiązanie, które pilotażowo realizujemy na Bartodziejach.
Skrzynki, które muszą być łatwo dostępne, będziemy wyklejać historycznymi zdjęciami.
Na początek grafika z historycznym zdjęciem osiedla umieszczona została na naszej skrzynce ITS w rejonie skrzyżowania ulic Kamiennej i Wyszyńskiego. Przedstawia ona okolice Balatonu w latach 70. XX wieku.
W najbliższych tygodniach sprawdzimy czy wybrany sposób nanoszenia grafik jest trwały i jak odbierana jest ta inicjatywa wśród mieszkańców.
Będzie to podstawa do zlecania kolejnych takich prac w innych punktach miasta oraz przy realizacji kolejnych inwestycji, które wiążą się z wbudowaniem rozdzielni i liczników w reprezentacyjnych miejscach.
Wcześniej w celu ukrycia dodatkowej infrastruktury sterująco-pomiarowej, stosowaliśmy też inne rozwiązania związane na przykład z zabudową z paneli lub zmianę kolorystyki skrzynek.
Coraz lepiej z parkowaniem elektrycznych hulajnóg.
Zasady parkowania elektrycznych hulajnóg określa Kodeks drogowy. Zasady są bardzo proste i zwykle wystarczy poświęcić tylko chwilę aby zaparkować pojazd przepisowo.
W ostatnich latach z prawidłowym parkowaniem hulajnóg bywało różnie, dlatego sprawdziliśmy jak to wygląda teraz.
Przez ostatnie miesiące dużo się zmieniło - na lepsze.
Nowe przepisy i kampanie edukacyjne miały przede wszystkim wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa użytkowników oraz uporządkować parkowanie hulajnóg w miastach.
Strażnicy Miejscy konsekwentnie konfiskowali źle zaparkowane pojazdy i nakładali mandaty na użytkowników.
Rozpoczęliśmy też współpracę z operatorami, którzy wynajmują mieszkańcom hulajnogi elektryczne na terenie Bydgoszczy. Wyznaczyliśmy między innymi specjalne strefy parkingowe w ścisłym Centrum. Zostały one wyznaczone w aplikacji i tylko w tych strefach użytkownicy mogą pozostawić pojazd.
Większa powszechność tego środka transportu, również wpłynęła na poprawę sytuacji.
Nareszcie widać efekty.
Przeprowadziliśmy właśnie kontrole na ulicach miasta, pod względem prawidłowego parkowania hulajnóg.
Z naszych obserwacji wynika, że nie parkujemy już tych popularnych pojazdów na środku chodnika czy drogi rowerowej.
Niemal wszystkie hulajnogi były zaparkowane zgodnie z przepisami.
Jeżeli nawet pojazdy stały nie do końca prawidłowo, to i tak nie utrudniały przejścia pieszym po chodniku lub jazdy po ścieżce rowerowej.
Pamiętaj o przepisach
Hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni.
Pojazd musi być ustawiony równolegle do krawędzi chodnika a szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
Pamiętaj też, że kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów. Możne też wyjątkowo poruszać się chodnikiem, ale w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Zmiany w przepisach zakazują również przewożenia na hulajnodze innych osób a także przedmiotów czy zwierząt.