Rewitalizacja Starego Fordonu. Nabrzeże gotowe.
- Szczegóły
Zakończyła się budowa nabrzeża w Starym Fordonie.
Inwestycja jest jednym z elementów kompleksowej rewitalizacji tej części Bydgoszczy.
Zaawansowane prace nadal są jeszcze prowadzone przy przebudowie pobliskich ulic i przy zagospodarowaniu terenów rekreacyjnych.
Umocnione nabrzeże jest zlokalizowane na przedłużeniu ul. A. Frycza-Modrzewskiego.
Będzie to miejsce wypoczynku, rekreacji oraz doskonały punkt widokowy na Wisłę.
Wyposażono je między innymi w ławki i siedziska połączone z donicami dla ozdobnych traw.
Pochylnia pozwala również na wodowanie jednostek pływających.
Nabrzeże umożliwi poza tym cumowania oraz korzystania z transportu wodnego.
Umocnione nabrzeże pełni dodatkowo funkcję ochronną (ostrogi) i wzmacnia drogę dojazdową do planowanego w przyszłości portu. Dlatego do budowy niezbędne były trwałe materiały oraz osadzenie konstrukcji na żelbetowych palach.
Konstrukcja została oświetlona i wyposażona w kanalizację deszczową. Nabrzeże wyposażono w stylowe kosze na śmieci oraz stojaki na rowery.
Po zmroku przestrzenny napis „FORDON" jest podświetlany.
Obiekt został wyposażony w kamery obrotowe, które zostały połączone z monitoringiem miejskim
Wykonano też punkty ratownictwa wodnego.
Obiekt jest przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dla których zostały wykonane pochylnie umożliwiające dotarcie na każdy poziom tarasów nabrzeża.
Budowa nabrzeża kosztowała ponad 8 mln zł.
Zrealizowano jej wykorzystując przede wszystkim pozyskane przez miasto środki unijne na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT).
Nabrzeże zostanie otwarte z udziałem prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego w sobotę (10 grudnia),
Będzie to jeden z elementów „Starofordońskiej Wigilii pod gołym niebem" organizowanej przez Stowarzyszenie Miłośników Starego Fordonu. Partnerem wydarzenia jest Miasto Bydgoszcz.
Nabrzeże to już kolejna inwestycja w Starym Fordonie.
Najważniejsze projekty zrealizowane w ramach rewitalizacji Starego Fordonu kosztowały ponad 60 mln zł:
Przebudowa ul. Bydgoskiej – 6 mln zł (zakończona)
Modernizacja 7 miejskich kamienic – 9 mln zł (zakończona)
Budowa nabrzeża – 8 mln zł (zakończona)
Przebudowa uliczek i urządzenie terenów rekreacyjnych – 32 mln zł (większość prac wykonana - zakończenie w przyszłym roku)
Rewitalizacja Rynku – 7 mln zł (zakończona)
Wzmocnienie na linii nr 68
- Szczegóły
Od 9 grudnia (piątek) zmianie ulegnie rozkład jazdy linii nr 68 we wszystkie dni powszednie.
W związku z dużą liczbą Pasażerów zmierzających do pracy, linia 68 po godzinie 5 rano będzie dublowana.
O godzinie 5:05 z Dworca Leśne jeden autobus odjedzie w kierunku pętli Prądocińska a drugi do pętli Park Przemysłowy / Exploseum.
Ostatnie prace na ulicach Wejherowskiej i Platynowej
- Szczegóły
Kończymy budowę ulice Wejherowskiej na Miedzyniu i Platynowej na Osowej Górze. Zyskały one twardą nawierzchnię i elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych. Trwa jeszcze montaż oświetlenia. Oba zadania pochłoną blisko 4 mln zł.
W przyszłym roku na kontynuację wieloletniego programu utwardzania ulic miasto zabezpiecza 32 mln zł.
Oba zadania powstały w oparciu o II edycję wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych.
Zadania są finansowane w oparciu o środki miasta. Kolejność ulic do przebudowy wynika z obiektywnych kryteriów. Zaawansowanie robót to już ok. 95%. Wykonawca obu inwestycji - firma Betpol planuje zakończenie prac jeszcze w tym miesiącu.
Ul. Wejherowska dla pieszych i samochodów
Ulica Wejherowska łącząca Nakielską ze Spacerową zyskała twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym około 280 metrów.
Posiada ona obecnie charakter pieszojezdni z kostki betonowej. Powstały zjazdy i dojścia do posesji. Przy skrzyżowaniu z ul. Spacerową wybudowano parking.
Poza tym wyznaczono również kilka miejsc parkingowych wzdłuż ulicy.
Ulicę też wyposażono też w progi zwalniające oraz wpusty do kanalizacji deszczowej.
Obecnie trwa jeszcze montaż oświetlenia ulicznego. Prace pochłoną 2 mln zł.
Ul. Platynowa z wyniesionymi skrzyżowaniami
Na Osowej Górze utwardzony został odcinek ulicy Platynowej pomiędzy Kruszyńską i Ptasią.
Ta ostatnia została zbudowana w poprzedniej edycji wieloletniego programu utwardzania ulic. Pieszojezdnia powstała na długości 210 metrów.
Skrzyżowania z ul. Kanarkową oraz łącznikiem w kierunku ul. Złotej zyskały formę wyniesioną, co poprawiło bezpieczeństwo.
Chodnik pomiędzy posesjami 19 i 21 ma nawierzchnię mineralną.
Obecnie przy tekj ulicy również trwa montaż energooszczędnych lamp.
Koszt inwestycji to 1,8 mln zł.
Nowe autobusy wyjadą na bydgoskie ulice.
- Szczegóły
Kończymy certyfikację taboru zakupionego przez firmę Mobilis. Firma od 1 stycznia będzie obsługiwać 11 linii autobusowych w Bydgoszczy.
W ramach umowy zakupionych zostało blisko 50 nowych pojazdów.
Firma będzie świadczyć usługi przewozowe do 2031 roku.
Od 1 stycznia nowy Przewoźnik zastąpi na trasach firmę IREX - TRANS.
Będzie obsługiwał linie nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85.
Do obsługi tych tras nowy Wykonawca musi łącznie dysponować 45 pojazdami (plus pojazdami rezerwowymi).
Tabor liniowy będzie składał się z 19 przegubowców i 26 wozów krótkich.
Przegubowce mają zabrać na pokład minimum 135 pasażerów, a wozy krótkie co najmniej 90 pasażerów.
Obecnie trwa sprawdzanie zakupionych pojazdów, których wyposażenie musi być zgodne z zapisami zawartej umowy.
Niskopodłogowe autobusy muszą być wyposażone m.in. w klimatyzację, system wi-fi, system ITS, monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych, system elektronicznych podświetlanych tablic i porty usb do ładowania urządzeń mobilnych.
Tabor ma być też w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (brak stopni we wszystkich drzwiach i brak stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu).
Autobusy muszą być fabrycznie nowe co oznacza, że norma spalania nie może być niższa niż Euro 6.
Przypominamy, że w Bydgoszcz 25 procent autobusowej pracy przewozowej realizowana jest na podstawie procedury przetargowej (wygrana firmy Mobilis), a 75 procent jest obsługiwane przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy (MZK).
Firma Mobilis wyceniła realizację zadania (w samym tylko roku 2023) na prawie 27 mln zł.
W kolejnych latach stawki jednostkowe będą waloryzowane o wskaźnik inflacji oraz paliwowy.
Komunikacja autobusowa w liczbach:
W Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje 2 operatorów:
• MZK Bydgoszcz – 30 linii dziennych; 6 linii nocnych oraz 13 międzygminnych
• obecnie Irex-Trans - 11 linii (od 2023 roku firma Mobilis)
Liczba linii
- 41 dziennych
- 6 nocnych
Strona 115 z 462






