Budowa wiaduktu na Wojska Polskiego wchodzi w decydującą fazę.
Postępują prace przy budowie wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego. Jeszcze w tym tygodniu wykonana zostanie cała płyta pomostu. Pozwoli to rozpocząć prace przy odwodnieniu obiektu i układaniu nawierzchni.
Docelowo tym miejscu powstanie nowy obiekt z chodnikami, drogą rowerową i oświetleniem.
W tym tygodniu do Bydgoszczy z Radomska zostaną przywiezione i zamontowane ostatnie elementy konstrukcji stalowej. Są one znacznie cięższe niż wcześniej układane płyty, dlatego do ich montażu będzie wykorzystany ośmioosiowy dźwig samochodowy o udźwigu aż 500 ton.
Prowadzone będą również prace na przyczółkach obiektu i przy montażu urządzeń dylatacyjnych.
Po wykonaniu powyższych robót Wykonawca rozpocznie prace przy montażu krawężników, odwodnienia obiektu i wylewaniu ciągu pieszo-rowerowego na obiekcie.
Po wykonaniu dalszych prac zabezpieczających, zostanie też wyłożona nawierzchnia na jezdni.
Nowe rozwiązania podniosą walory użytkowe obiektu.
Pierwszą z nich jest tzw. cicha dylatacja. Urządzenia beznakładkowe produkcji niemieckiej będą pierwszymi tego rodzaju w Bydgoszczy. Charakteryzują się tym, że kształt falisty jest nadawany głównemu profilowi stalowemu, a nie nakładkom, które często obluzowują się. Efektem jest obniżenie poziomu hałasu o ok. 40%.
Drugą nowością jest zastosowanie na ciągu pieszo-rowerowym fibrobetonu, czyli betonu zbrojonego włóknem rozproszonym, w tym przypadku bazaltowym. To rozwiązanie, z kolei, ma na celu zmniejszenie zarysowań kap, powodujących odrywanie się i niszczenie nawierzchni chodników i dróg rowerowych na mostach. Zarysowania te, które są naturalne dla każdego betonu, powinny zmniejszyć się do rozmiaru niepowodującego utraty ciągłości żywicy tworzącej nawierzchnię.
Jest to rozwiązanie pilotażowe, więc nawiązaliśmy współpracę z Instytutem Innowacyjności i Technologii Politechniki Białostockiej, z którym będziemy konsultować sposób wykonania takiego betonu. Podobne rozwiązania planujemy zastosować na kolejnych obiektach (mosty Kazimierza Wielkiego, zachodni wiadukt w ciągu ul. Armii Krajowej). Technologia ta powinna zmniejszyć koszty utrzymania chodników i dróg rowerowych, w tym ich napraw i remontów.
Pod wiaduktami i w ich sąsiedztwie, zaplanowane jest nowoczesne oświetlenie w technologii LED. Oprawy oświetlające ciągi pieszo-rowerowe pojawią się na filarach i będą oświetlać je z bocznej strony. Dotychczasowe umieszczanie oświetlenia pod przęsłami szybko kończyło się notorycznym doszczętnym niszczeniem i ich rozkradaniem powodując, że teren pod mostem stawał się nieprzyjazny dla mieszkańców.
Mamy nadzieję, że wdrażane rozwiązania to kolejny krok do przodu, wprowadzający nasze mosty na wyższy poziom, bardziej przyjazny dla mieszkańców. To również krok ku zwiększeniu niezawodności, co w perspektywie czasu powinno przynieść wymierne oszczędności dla Miasta.
Bacznie obserwujemy rynek i wprowadzamy nowe rozwiązania również na obiektach mostowych w Bydgoszczy.
Nowy wiadukt jeśli wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z planem ma być przejezdny już wiosną.
Prace pochłoną ponad 22 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.
Przypominamy też, że decyzją Rady Miasta Bydgoszczy od stycznia bieżącego roku oba wiadukty w ciągu ulicy Wojska Polskiego noszą nazwę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Rewitalizacja Starego Fordonu
Trwają zaawansowane prace przy rewitalizacji Rynku w Starym Fordonie. Po ich zakończeniu plac ma zachęcać do spacerów i odpoczynku wśród zieleni oraz przy fontannie.
Obecnie trwa między innymi układanie kostki wokół fontanny i w jej niecce. Kamienny materiał wbudowywany jest również na przedpolu kościoła i przy odwodnieniu liniowym wokół fontanny. Poziom płyty rynku i niecki będą płynnie połączone. Rozwiązanie to umożliwi, zależnie od zamiaru, korzystanie z całej powierzchni rynku przy wyłączonych dyszach i upuszczeniu wody do zbiornika lub wypełnienie pola całej niecki wodą.
W ostatnich dniach wykonano fundamenty pod ławki w alei lipowej. Wokół niej na nawierzchni pojawi się jeszcze ceramiczny bruk. Ławki i siedziska wykonane zostaną z drewna. Powstały też donice w części wschodniej i zachodniej płyty. Poza tym zamontowano maszty flagowe.
Strefa rynku ma być bezpieczną przestrzenią pieszą, deptakiem z warunkowym i uspokojonym dostępem dla ruchu kołowego. Ulica Wyzwolenia, z uwagi na potrzeby komunikacyjne, zachowa swój dotychczasowy charakter – z ruchem samochodowym.
W posadzce przy ścianie kościoła wmontowane zostaną jeszcze tablice żeliwne z jego historią.
Oświetlenie rynku formą i wymiarami nawiązywać będzie do historycznych latarni, których wizerunek znaleźć można na dawnych fotografiach Fordonu.
Na słupach umieszczone będą uchwyty do montażu flag.
Pojawią się też punkty podświetlające korony drzew, elewację kościoła oraz oczka świetlne wkomponowane w nawierzchnię.
fot. Robert Skiba
Bilety 20-minutowe okazały się strzałem w dziesiątkę.
Od 1 stycznia 2022 roku obowiązują w Bydgoszczy nowe stawki za przejazd komunikacją miejską. Wystarczyło tylko kilka dni aby wielu pasażerów zmieniło swoje dotychczasowe przyzwyczajenia.
Coraz więcej osób korzysta z biletów dobowych i 20 minutowych.
Niesłabnącą popularnością cieszy się też zakup biletu przez aplikację w telefonie
Obecnie za bilet normalny płacimy 3,80 zł (1,90 ulgowy) a za godzinny bilet normalny 4,80 zł (2,40 ulgowy). Nowością są bilety 20-minutowe za 3 zł (1,5 ulgowy) które cieszą się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców.
W miesiącu styczniu czyli po wprowadzeniu zmian, w porównaniu do listopada ubiegłego roku, w Open Payment System (płatnośc kartą za przejazd) o blisko 72 tysiące spadła sprzedaż biletów jednorazowych normalnych i ulgowych. O tyle samo wzrosła natomiast sprzedaż biletów 20 minutowych.
O ponad tysiąc spadła też sprzedaż biletów godzinnych.
Wielu pasażerów jak widać z przeprowadzonych statystyk, zaczęła korzystać z biletów dobowych (wzrost o ok. 1000 szt.).
W chwili obecnej najbardziej popularne w Bydgoszczy są bilety jednorazowe i 20-minutowe.
Coraz większym zainteresowaniem cieszą się natomiast bilety dobowe.
Coraz rzadziej kupujemy bilety w papierze.
Wpływ na to ma niewątpliwie coraz bardziej ograniczona liczba punktów ze sprzedażą biletów (kioski). Innowacje technologiczne cieszą się natomiast coraz większą popularnością wśród bydgoszczan i wypierają dotychczasowe rozwiązania w postaci papierowych biletów.
Każdego dnia aplikacją za bilet jednorazowy płaci już blisko 1000 osób.
W ubiegłym roku zakup biletu za pomocą karty płatniczej wykonano już ponad 3 mln płatności. To o 50% więcej niż jeszcze dwa lata wcześniej.
Coraz więcej Pasażerów płaci za przejazd przy pomocy aplikacji w telefonie.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ
Kolejne bezpieczne skrzyżowanie
Uruchomiliśmy nową sygnalizację świetlną u zbiegu ulic Koronowskiej i Opławiec.
Zdecydowanie poprawi to bezpieczeństwo mieszkańców osiedli Smukała, Opławiec i Janowo.
Planujemy już kolejne inwestycje związane z ustawieniem świateł w miejscach, gdzie dochodzi do wypadków.
Sygnalizacja na skrzyżowaniu ulic Koronowskiej i Opławiec znacznie usprawnia nie tylko wyjazd mieszkańcom osiedli Opławiec-Smukała-Janowo ale ułatwia też manewry kierowcom miejskich autobusów.
Wraz z sygnalizacją przesunięty został przystanek autobusowy, skorygowano promienie skrętu, przebudowano chodniki i peron autobusowy.
W tym miejscu poprawi się teraz nie tylko bezpieczeństwo kierowców ale też pieszych. Prace pochłonęły 290 tysięcy złotych.
Konieczność budowy sygnalizacji w tym miejscu zgłaszali wielokrotnie mieszkańcy osiedla Opławiec-Smukała-Janowo oraz kierowcy autobusów miejskich.