Rusza oficjalny trening do Rowerowej Stolicy Polski 2023
Już po raz piąty zaczyna się rozgrzewka przed Rowerową Stolicą Polski, która w całym kraju odbędzie się w czerwcu tego roku.
Zanim jednak do tego dojdzie, odbędzie się trening.
Start 21 marca.
Do treningu zgłosiło się już kilkadziesiąt i gmin w całej Polsce.
Kolejne 200 zgłosiło chęć przystąpienia.
W ubiegłym roku w samym tylko treningu wzięły udział 53 miasta.
W ciągu dwóch miesięcy 15 tys. użytkowników wykręciło 2,3 mln km.
Jak wziąć udział w zabawie?
Wystarczy pobrać bezpłatną aplikację Aktywne Miasta, stworzyć swój profil i wybrać rywalizację do której chce się dołączyć. Trening jest tylko rozgrzewką przez główną rywalizacją o Puchar Rowerowej Stolicy Polski, który odbywać się będzie w od 1 do 30 czerwca br.
W tym roku w Rowerowej Stolicy Polski już po raz piąty wystartują miasta prezydenckie.
Do tej pory do tegorocznej rywalizacji zgłosiły się m.in. Poznań, Katowice, Białystok, Chorzów, Leszno, Toruń, Tarnów, Koszalin, Płock, Rybnik, oraz ubiegłoroczny zwycięzca RSP Biała-Podlaska.
Tegoroczną nowością jest rywalizacja gmin.
Przypominamy, że kilometry w aplikacji można też kręcić na Bydgokich Rowerach Aglomeracyjnych.
W tym sezonie wydłużyliśmy bezpłatne przejazdy do 30 minut.
Pojawiły się też atrkacyjne cenowo taryfy turystyczne.
Więcej na temat rowerów BRA pisaliśmy: TUTAJ
Wiosna w Bydgoszczy – na zielono
Wszystkie najważniejsze miejskie inwestycje drogowe łączymy z pakietami dużych nasadzeń drzew i krzewów.
W tym roku szpalery drzew ozdobią między innymi ulice Chemiczną, Smukalską i Jeździecką.
Zieloną rewolucję przejdą też tereny w Starym Fordonie.
Najwięcej drzew i krzewów w Bydgoszczy sadzonych jest przy okazji dużych inwestycji drogowych.
Tylko wzdłuż bydgoskich ulic dosadzimy w tym roku 1000 drzew i kilka tysięcy krzewów.
W sumie na wszystkie zielone inwestycje, Miasto w tegorocznym budżecie przeznaczy około 50 mln zł.
Zielony raj między ścieżką i Wisłą
W tym roku zakończymy rewitalizację terenów rekreacyjnych położonych na brzegu rzeki w Starym Fordonie.
Wzdłuż zrewitalizowanej ulicy Promenada, Nad Wisłą czy Filomatów zasadzimy łącznie ponad 130 drzew.
Wśród nich znajdą się między innymi charakterystyczne dla terenów zalewowych wierzby, a także częściej sadzone w mieście klony, lipy i głogi.
Na skarpach posadzimy zostanie kilka tysięcy kolorowych krzewów oraz innych roślin.
Powstaną skupiska tawuł, irgi, róż okrywowych, bzów, jałowców płożących czy ozdobnych porzeczek.
Wzdłuż spacerowych alejek oprócz trawników urządzone zostaną także łąki kwietne.
Zainstalowanych zostanie też szereg tablic informacyjnych podkreślających bioróżnorodność tego terenu należącego do europejskiej sieci obszarów chronionych „Natura 2000".
Wiosną zainstalowane zostaną też obiekty, które pomogą chronić zwierzęta zamieszkujące nadwiślański pas.
W projekcie zagospodarowania terenu uwzględniliśmy budki dla nietoperzy, trzmieli, pryzmy kamieni stanowiące schronienie dla płazów, skupiska pni drzew dla owadów.
Na terenie wytyczona zostanie specjalna ścieżka dydaktyczna.
Rowerowe ścieżki ze szpalerami drzew
Rozbudowa ulicy Smukalskiej o ścieżkę rowerową pomiędzy Piaskami i Smukałą wiązała się z koniecznością dużych zmian w sposobie urządzenia przyległego lasu.
W nowym pasie drogowym zlecimy dosadzenie 130 drzew i ponad 10 tysięcy krzewów.
Ulicę zdobić maja przede wszystkim dorodne egzemplarze brzóz i dębów szypułkowych.
Drzewa zdobić będą między innymi okolice parkingu przy ul. Błądzimskiej, pętlę na Piaskach, skrzyżowanie z ulicą Agrestową i pętlę w Smukale.
Krzewy pomogą między innymi zazielenić skarpy przyległe do nowej jezdni.
Wiosną ruszamy też z sadzeniem drzewa wzdłuż nowego ciągu pieszo-rowerowego na ul. Chemicznej.
Pas pomiędzy jezdnią i ścieżką wypełni 17 egzemplarzy dorodnych sosen o wysokości co najmniej 1,5 metra. 15 drzew i 100 krzewów wkrótce wypełni też otoczenie nowego parkingu przy ul. Goszczyńskiego.
Kapitalną zmianę przejdzie też ulica Jeździecka otaczająca od północy nasz Leśny Park Kultury i Wypoczynku.
Wraz z kończącą się budową drogi rowerowej przy sprzyjającej pogodzie wykonawca rozpocznie sadzenie 318 drzew.
Po obu stronach rowerowej trasy dosadzonych zostanie również kilkaset krzewów.
Tak rozbudowany program nasadzeń to między innymi efekt spotkań i konsultacji z mieszkańcami.
Mosty i skrzyżowania otoczy elegancka zieleń
Budowę nowych mostów na Brdzie, połączyliśmy z nowymi nasadzeniami. Obejmują one łącznie ponad 360 drzew i 1130 krzewów.
Najwięcej nasadzeń realizowanych będzie po obu stronach nowego mostu.
Najbliżej Brdy po stronie Bartodziejów pojawią się między innymi skupiska wierzb, olchy i wiązów szypułkowych.
Ulicę Kazimierza Wielkiego po stronie Kapuścisk zacienią docelowo szpalery klonów i brzóz.
Drzewa wypełnia także wyspy dzielące jezdnie ulicy Łęczyckiej przy skrzyżowaniu z Fordońską.
Tam sadzone będą przede wszystkim ozdobne jabłonie i świerki serbskie.
Ozdobne jabłonie zdominują również pasy zieleni w pobliżu Wyższej Szkoły Bankowej.
W wielu miejscach dosadzone zostaną też krzewy.
Kolorowe żywopłoty utworzą między innymi berberysy i jaśminowce sadzone pomiędzy ulicą Toruńską i osiedlem Łuczniczki.
[FILM] Prace archeologiczne przy Operze. Zamknięcie kładki dla pieszych.
Na plac budowy IV kręgu opery swoje prace kontynuują archeolodzy.
Z każdym dniem odkrywane są kolejne pamiątki przeszłości.
W związku z prowadzonymi robotami, zamknięta zostanie kładka dla pieszych im. Jana Kiepuru.
W trakcie archeologicznych prac odkryto już kamienne fundamenty wojskowego spichlerza z pocz. XIX wieku i relikt kanału śluzowego.
Do tej pory udało się pozyskać m.in. monety z czasów pruskich, podkowa, szklana pieczęć, pociski od muszkietów, czy fragment okucia skrzyni.
Udało się też odnaleźć dużą liczbę zabytków ruchomych, w tym ceramiki naczyniowej, kafli, dachówek, artefaktów skórzanych, szklanych, rogowych i metalowych.
Wszystkie znaleziska zostaną zakonserwowane, opisane, skatalogowane i oddane do Muzeum Okręgowego.
W miejscu gdzie obecnie wznosi się gmach Opery Nova istniał tak zwany spichlerz królewski, zbudowany do 1789 roku.
Spalił się on w 1945 roku, a zgliszcza rozebrano.
W miejscu zaprojektowanego IV kręgu istniał m.in. mniejszy wojskowy spichlerz.
Ponadto poniżej zabudowy udało się też odsłonić relikt kanału śluzowego z lat 1787-1790. Uchwycono dobrze zachowane konstrukcje drewniane, stanowiące umocnienie brzegów przy ujściu do Brdy. W tym samym miejscu odkryto również drewniane odbojnice wraz z systemem pali cumowniczych
Niżej odkryto warstwy kulturowe oraz drewniane i murowane relikty zabudowy w obrębie ogrodu klasztoru karmelitów (sięgał po wschodnią część gmachu Opery Nova), datowane na okres późnego średniowiecza i okres nowożytny.
W związku z prowadzonymi pracami archeologicznymi oraz robotami ziemnymi na tym terenie, od poniedziałku 20 marca godz. 8:00 zamknięta zostanie dla ruchu kładka im. J. Kiepury.
Rozbudowa Opery Nova o IV krąg to jedna z największych inwestycji prowadzonych wspólnie przez Miasto i samorząd województwa.
Wraz z nową częścią obiektu powstanie podziemny parking, co pozwoli uporządkować kolejny fragment centrum Bydgoszczy.
Bezpieczne przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów na Wyżynach.
Ogłosiliśmy przetarg na budowę nowego przejścia dla pieszych na Wyżynach w miejscu starej kładki.
Inwestycja pozwoli korzystać z przystanków tramwajowych osobom starszym i z niepełnosprawnościami ruchowymi.
Zyskają też rowerzyści gdyż nowy przejazd połączy drogi rowerowe po obu stronach ul. Wojska Polskiego.
Z 40-letniej kładki nie mogły korzystać osoby starsze, rodzice z wózkami dziecięcymi oraz rowerzyści.
Przed decyzją o sposobie rozwiązania tego problemu prowadziliśmy szerokie konsultacje społeczne. Nieco więcej bezpośrednich głosów oddano na nową kładkę. Jednak zdaniem społeczników, Rad Osiedli, stowarzyszeń reprezentujących pieszych, a także ekspertów od organizacji ruchu, zdecydowanie korzystniejszym rozwiązaniem jest nowoczesne naziemne przejście dla pieszych.
Przy tym rozwiązaniu zamontowana zostanie nowa sygnalizacja świetlna, skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej. Konieczne będzie poza tym wydłużenie peronów tramwajowych oraz przesunięcie zatok autobusowych.
Dodatkowymi zaletami tego wariantu są zdecydowanie niższe koszty i możliwość szybkiej realizacji. Nie zachodzi też konieczność likwidacji miejsc parkingowych.
Przetarg ogłoszony
Obecnie trwa przetarg na roboty budowlane wykonywane w systemie zaprojektuj i wybuduj.
Wstępnie zakładamy, że nowa bezpieczna infrastruktura powstanie jeszcze w tym roku.
Będzie to kolejna inwestycja poprawiająca bezpieczeństwo wzdłuż ul. Wojska Polskiego.
W poprzednich latach:
• zmodernizowano wiadukty Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
• powstało rondo na połączeniu z ul. Chemiczną
• dobudowano drogi rowerowe od węzła Szarych-Szeregów – do ronda Kujawskiego
• zmodernizowano rondo Kujawskie
• powstała sygnalizacja świetlna na rondzie Solidarności RI oraz na wysokości Kauflanda
• zmodernizowano węzeł Szarych Szeregów oraz pętlę tramwajowe na Wyżynach i Kapuściskach
Stowarzyszenia i społecznicy zdecydowanie za przejściem
Rada Osiedla Wyżyny, a także Rada Osiedla Kapuściska po spotkaniach z mieszkańcami opowiedziały się za przejściem w pasie jezdni i likwidacją kładki, która stwarza problemy osobom z niepełnosprawnościami, a także osobom w podeszłym wieku.
Z kolei stanowisko Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy wskazywało, że tradycyjne przejście dla pieszych jest standardowym rozwiązaniem na ulicy Wojska Polskiego, gdzie po obu stronach znajdują się licznie zamieszkane osiedla mieszkaniowe, w znacznej części przez seniorów, dla których każde pokonanie różnicy wysokości wiąże się z dodatkowym wysiłkiem.
Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy jednoznacznie oceniło, że wybudowanie przejścia z pasami dla pieszych oraz przejazdu dla rowerów wraz sygnalizacją świetlną ułatwi dostęp do przystanków tramwajowych.
Rowerowe środowisko skupione w Stowarzyszeniu Bydgoska Masa Krytyczna wytknęło, że kładka funkcjonująca w tym kształcie, od lat 80-tych, wyklucza całkowicie możliwość płynnej obsługi ruchu rowerowego. Strome i bardzo wysokie schody są często niemożliwe do pokonania przez codziennych rowerzystów, rodziny z dziećmi, rodziców z przyczepkami rowerowymi czy przez rosnąca grupę użytkowników rowerów cargo.
Jednoznacznie za tradycyjnym przejściem dla pieszych opowiedziały się również Społeczna Powiatowa Rada do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów - koło Wyżyny.