Zatoka w najlepszym standardzie
W poniedziałek (3 października) udostępniliśmy do ruchu przebudowaną zatokę na rondzie Jagiellonów przy ul. Bernardyńskiej. To kolejne miejsce w ścisłym centrum, które przebudowaliśmy z myślą o wygodzie pieszych i pasażerów oraz z dużą dbałością o estetykę miejskiej przestrzeni.
Przygotowywane są już kolejne inwestycje obejmujące modernizacje chodników i placów na terenie Śródmieścia.
Prace przy remoncie zatoki autobusowej objęły nie tylko wzmocnienie konstrukcji pod nową zatokę i ułożenie trwałej kamiennej kostki. Wysokość peronu została podniesiona co dodatkowo ułatwia wsiadanie i wysiadanie z autobusów. Odnowiliśmy też przystankowe wiaty. W punktach orientacyjnych wbudowaliśmy elementy ryflowane ułatwiające poruszanie się osobom niewidomym lub słabowidzącym.
Zakres zadanie objął również wymianę krawężników i nawierzchni peronu przystankowego wraz z dojściem do przejścia podziemnego oraz w kierunku ul. Stary Port. Zastosowaliśmy sprawdzony już w kilku innych punktach miasta wzór układania chodnikowych płyt w karo (m.in. na ul. Cieszkowskiego, Śniadeckich i Pomorskiej).
Prace kosztowały 700 tysięcy złotych.
W związku z uruchomieniem zatoki autobusowej zlikwidowane zostały 2 przystanki tymczasowe (za mostem przy skręcie w ul. Świętego Floriana oraz przystanek przy ul. 3 maja na buspasie). Linie autobusowe nr 51,52, 55, 58, 59, 60, 61,64, 80, 99 oraz wszystkie linie nocne - zatrzymywać się już będą w zatoce przy ul. Bernardyńskiej.
W podobnym stylu podczas rozbudowy ulicy Kujawskiej przebudowane zostały chodniki przy południowej części ulicy Bernardyńskiej oraz na Zbożowym Rynku.
Ta część ulicy Bernardyńskiej znajduje się na terenie objętym parkiem kulturowym i zwracamy szczególną uwagę na jej estetykę.
Równocześnie przygotowywane są kolejne inwestycje związane z rewitalizacją Salonu Bydgoszczy.
Estetycznego charakteru nabrać ma między innymi przyległy do ul. Bernardyńskiej plac Kościeleckich. Trwają przygotowania do powtórzenia przetargu. Przy pierwszym postępowaniu oferty firm były trzykrotnie wyższe od środków na zamówienie, które w 95% miało być finansowane w oparciu o środki centralne. W najbliższym czasie planowane jest ogłoszenie przetargu na rewitalizację Rybiego Rynku, który również zamieni się w przestrzeń dedykowaną przede wszystkim pieszym.Miasto dysponuje też pozwoleniem na rewitalizację placu Wolności.
Kładka Esperanto do remontu.
Podpisaliśmy umowę z Wykonawcą, który przeprowadzi remont kapitalny kładki przez Brdę w rejonie hali Łuczniczka
Prace będą związane z przebudową drewnianego pomostu oraz remontem konstrukcji stalowej i istniejących podpór obiektu.
Wykonane zostaną nowe schody i oświetlenie. To już kolejne prace remontowe kładek dla pieszych w Bydgoszczy.
We wrześniu podpisaliśmy umowę na prace remontowe kładki dla pieszych w Opławcu oraz przy V śluzie. Teraz kolej na kładkę przy hali Łuczniczka.
To największe z wszystkich zadań.
Związane będzie z przebudową drewnianego pomostu oraz remontem konstrukcji stalowej i istniejących podpór obiektu. Wykonane zostaną nowe schody i oświetlenie.
Dodatkowo schody wyposażone zostaną w prowadnice dla wózków i rowerów oraz wymalowane specjalną farbą dla osób słabowidzących.
Dokonana zostanie też korekta naciągu want w sposób umożliwiający swobodną pracę przęsła w pełnym zakresie temperatur.
Tak duży zakres prac będzie związany z zamknięciem kładki i poprowadzeniem ruchu pieszego pobliskim mostem Pomorskim (przy Rondzie Toruńskim).
Za prace odpowiadać będzie firma Kormost, która na etapie przetargu złożyła najkorzystniejszą, wiążącą ofertę.
Wyceniła ona wartość robót na 1,2 mln złotych.
Wstępnie zakończenie zadania planowane jest jeszcze w tym roku.
Historia kładki:
Obiekt trzyprzęsłowy o długości całkowitej 78 m. Przęsło nurtowe składa się z dwóch części podwieszonych pod dwa stalowe pylony. Każda z części składa się z segmentów połączonych ze sobą przegubowo i ma możliwość regulacji rzędnej za pomocą want.
Podpory żelbetowe poddane zostały remontowi w latach 1992-1993.
Kładkę wybudowało Bydgoskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „Przemysłówka" (otwarcie: 22 lipca 1979 r.), a zaprojektował ją bydgoski inżynier, wieloletni pracownik Wyższej Szkoły Inżynierskiej (późniejszej Akademii Techniczno-Rolniczej i Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, dzisiejszej Politechniki Bydgoskiej), były dziekan Wydziału Budownictwa, dr. Tadeusz Kabat. W okresie jej powstania uchodziła za oryginalną i nowatorską. Jej opis pojawiał się w wielu branżowych czasopismach i opracowaniach.
Ciekawostką jest fakt, że do momentu oddania do użytku w 1970 r. Mostu Pomorskiego, w tym mniej więcej miejscu funkcjonowała przeprawa promowa.
O postępie robót na kładce Esperanto oraz kładkach w Opławcu i V śluzie informować będziemy na bieżąco.
Więcej na temat TUTAJ
Od 1 października zmiany w komunikacji
Koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej - ze względu na gigantyczne podwyżki cen energii (rzędu 400-500%), paliw (prawie 50%) i ogólnej inflacji - rosną o około 20-25%. Na rynku pracy w całej Polsce zaczyna też brakować kierowców.
Na tę sytuację nie mamy wpływu.
Dlatego zmuszeni jesteśmy dostosować ofertę przewozową do tej trudnej sytuacji, w jakiej znalazł się transport publiczny w całym kraju.
W ostatnich latach komunikacja publiczna nie korzystała z żadnych tarcz osłonowych mimo potężnych ciosów jakie zadały jej obostrzenia obowiązujące w czasie pandemii i aktualna drożyzna.
Mimo tak ogromnego wzrostu kosztów i pogłębiającej się luce na rynku pracy kierowców zdecydowaliśmy się ograniczyć ofertę w sposób minimalny (na poziomie 6-7%).
Redukowane są kursy z najmniejszą liczbą pasażerów.
Bez centralnego wsparcia po rządowych cięciach w finansowaniu samorządów, sytuacja w transporcie publicznym może się pogarszać.
Zmiany kursów zostaną wprowadzone w bydgoskiej komunikacji 1 października
Nowe rozkłady zostały zamieszczne na przystankach oraz stronie internetowej ZDMiKP (w zakładce "Rozkłady jazdy").
Na Szwederowie rondo Szwederowiaków
Rada Miasta Bydgoszczy zgodziła się z propozycją Rady Osiedla Szwedrowo by nowe rondo u zbiegu ulic Inowrocławskiej i Bielickiej nosiło nazwę Szwederowiaków.
Inwestycja realizowana była w oparciu o środki miasta.
Wybrali ją mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Rondo oddaliśmy do użytku pod koniec ubiegłego roku.
Zastąpiło niebezpieczne skrzyżowanie, na którym kierowcy wyjeżdżający z podporządkowanej ulicy Bielickiej, często tracili czas w korkach.
Zdecydowanie poprawiło się też bezpieczeństwo pieszych, którzy zyskali nowe przejścia rozdzielone wysepkami.
Zainstalowaliśmy również nowoczesne systemy oświetleniowe poprawiające widoczność w obrębie zebr.
Zabrukowana wyspa centralna mimo niewielkich rozmiarów pozwala na bezproblemowy przejazd nawet większych pojazdów.
Inwestycja pochłonęła 350 tysięcy złotych.
Zadanie do realizacji zostało wybrane bezpośrednio przez mieszkańców Szwederowa w czasie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Stąd pomysł Rady Osiedla by nowemu rondu patronowali właśnie szwederowiacy.
Rada Miasta Bydgoszczy w czasie ostatniej sesji przychyliła się do tego wniosku i zdecydowała o nadaniu takiej nazwy.
W ostatnich latach w Bydgoszczy powstało 7 nowych skrzyżowań z ruchem okrężnym. Ronda to jedno z najlepszych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo. Rzadziej dochodzi na nich do wypadków i kolizji. Ronda swoją konstrukcją ograniczają do niezbędnego minimum przeplatanie strumieni ruchu i wymuszają ograniczenie prędkości, czym zapewniają kierującym lepszą widoczność innych uczestników ruchu.
Nowe ronda w Bydgoszczy
• Stawowej i Broniewskiego (rondo G. Kufel)
• Gdańskiej i Rekreacyjnej (ronda S. Frelichowskiego)
• Modrzewiowej i Sułkowskiego (rondo Żołnierzy Górników)
• Glinki i Magnuszewskiej (rondo 4 czerwca 1989)
• Ujejskiego i Karpackiej
• Chemicznej i Wojska Polskiego
• Nakielskiej i Łochowskiej