Zamiana jezdni, łamane pierwszeństwo utrzymane
W czwartek (28 listopada) nastąpi zmiana czasowej organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Grunwaldzkiej z ul. Kolbego. Ruch zostanie przełożony z jezdni południowej na nową jezdnię północną. Przypominamy, że w związku z ostatnimi pracami zamknięta jest tymczasowo ulica Skośna. To już ostatnie etapy prac na Osowej Górze.
Po przełożeniu ruchu utrzymane zostanie pierwszeństwo łamane na kierunku Kolbego-Centrum. Zmiana organizacji ruchu w połączeniu z wcześniejszym zamknięciem ulicy Skośnej pozwoli dokończyć budowę nowej południowej jezdni ulicy Grunwaldzkiej na odcinku pomiędzy Lidlem i lasem. Powstają tam rozbudowane skrzyżowania skanalizowane z sygnalizacją. Do skrętu w kierunku centrum na Skośnej i Kolbego kierowcy będą mieli dwa pasy ruchu. Dodatkowo na Kolbego z pasa do prawoskrętu w kierunku centrum będą mogły również skręcać autobusy.
Rondo w budowie. Zmiany w organizacji ruchu
We wtorek (3 grudnia ) rozpocznie się kolejny etap prac przy budowie nowego ronda na połączeniu ulic Broniewskiego, Stawowej i Władysława IV. Wykonywana będzie wschodnia część nowego skrzyżowania z ruchem okrężnym. Na Błoniu skorygowany zostanie tymczasowo przebieg linii autobusowej nr 57.
Prace przy budowie ronda wykonawca rozpoczął z końcem października. Teraz w kolejnym ich etapie konieczne jest zamknięcie ul. Stawowej od strony wschodniej (dojazd od strony cmentarza).
W związku z tym linia nr 57 kierowana będzie od ronda u zbiegu Stawowej i 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich do pętli Błonie objazdem. Autobusy pojadą ulicami 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich i Szubińską. Wyłączone z obsługi będą przystanki Stawowa –Władysława IV i Schulza-Stawowa. Na trasie objazdowej dla kierunku Dworzec Główny wytyczone zostaną przystanki:
- Szubińska / Żwirki i Wigury
- Stawowa / 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich (tymczasowy)
Dla kierunku Błonie funkcjonować będą natomiast przystanki:
- Szubińska / Gnieźnieńska
- Szubińska / Żwirki i Wigury.
Kierowcy mogą ominąć plac budowy korzystając także z innych ulic równoległych do Stawowej.
W ramach realizowanej inwestycji zbudujemy wyspę centralną i przebudujemy 4 wloty ulic. Jezdnie zostaną przed rondem rozdzielone niewielkimi azylami, które umożliwią pieszym przejście na drugą stronę ulicy w dwóch etapach. Dodatkowo odpowiedni profil wlotów wymusi ostrożniejszą jazdę. Przebudowane zostaną też chodniki przylegające do nowych jezdni. Zaplanowaliśmy też nowe nasadzenia. Wokół wyspy centralnej i na łukach wydzielimy dodatkowe, zabrukowane powierzchnie, które ułatwią manewry szczególnie większym pojazdom, m.in. autobusom.
Zakończenie podstawowych prac przy sprzyjającej pogodzie planowane jest jeszcze w tym roku.
Remonty chodników na dużą skalę
Zleciliśmy dodatkowe prace przy przebudowie bydgoskich chodników. Wkrótce zakończymy budowę połączenia przystanków tramwajowych Andersa-Wolna z ulicą Osiedlową w Fordonie. Wykonujemy też wyniesione przejścia dla pieszych na ul. Grabowej i Lelewela na Leśnym. Dzięki dużym środkom zagwarantowanym przez miasto zrealizowaliśmy więcej zadań niż w poprzednich latach.
Wstępnie na remonty chodników zarezerwowaliśmy kwotę ponad 1 mln zł. Pozwoliło to wczesną wiosną rozpocząć prace w kilkudziesięciu punktach miasta. Najwięcej prac remontowych zrealizowanych zostało w pierwszej kolejności w centrum miasta. Remontowaliśmy m.in. ul. Zamoyskiego i 20 Stycznia. Duży zakres prac wykonaliśmy na osiedlach Okole i Wilczak. W tej części miasta odnowiliśmy odcinki chodników na Jasnej, Lubelskiej, Nakielskiej i Śląskiej. Na skrzyżowaniach, przed przejściami dla pieszych obniżaliśmy krawężniki oraz wbudowywaliśmy elementy z wypustkami. Ułatwia to poruszanie się szczególnie osobom starszym i niepełnosprawnym.
Dużo pieczołowitych prac zrealizowaliśmy przy ul. E. Warmińskiego. Zależało nam na przywróceniu tej ulicy bardziej śródmiejskiego wyglądu. Wiosną zleciliśmy z innej puli środków wymianę oświetlenia. Stare lampy na tzw. przewieszkach zastąpiliśmy eleganckim latarniami w formie pastorałów. Wyposażyliśmy je w energooszczędne oprawy.
W letnich miesiącach zdecydowaliśmy się na rozszerzenie zakresu prac o kolejne lokalizacje. W ten sposób odnowione zostały m.in. odcinki chodników w Starym Fordonie na styku ze zrewitalizowaną ulicą Bydgoską. Kończymy budowę chodnika łączącego przystanki tramwajowe Andersa-Wolna z ulicą Osiedlową w Fordonie.
W ostatnich dniach zleciliśmy jeszcze dodatkowe prace przy budowie wyniesionych przejść dla pieszych przy szkole na ul. Grabowej oraz na ul. Lelewela na osiedlu Leśnym. Roboty realizowane są połówkowo. Nowe „garbate” zebry będą skłaniały kierowców do ostrożniejszej jazdy. Dobudujemy też chodniki, które pozwolą na dojście do nowego przejścia dla pieszych z sygnalizacją, które powstanie na ul. Fordońskiej na wysokości ul. Niewiteckiego. Więcej informacji o tym zadaniu znajduje się w tekście „Poprawimy bezpieczeństwo pieszych na Fordońskiej”
Ostatecznie na wszystkie zadania chodnikowe wydamy kwotę 2,7 mln zł. Nigdy wcześniej nie zrealizowaliśmy tak dużej liczby przedsięwzięć z myślą o pieszych i poprawie ich bezpieczeństwa.
Trolejbusowa historia
W trakcie remontu pętli przy Babiej Wsi wymieniamy słupy podtrzymujące trakcję oraz część oświetlenia. Część z nich to elementy niezrealizowanego w czasie wojny projektu zakładającego uruchomienie w Bydgoszczy sieci trolejbusowej. Pozostaną one w dotychczasowej lokalizacji.
Trolejbusy w okresie wojny cieszyły się rosnącą popularnością ze względu na brak paliw. W Bydgoszczy inwestycję rozpoczęto w 1943 roku. Pierwsza linia miała połączyć Lotnisko (obecne osiedle Błonie) z osiedlem Leśnym (ulicę Gdańską). W roku 1944 sprowadzono z Mannheim 4 trolejbusy, a otwarcie linii zaplanowano na 27 stycznia 1945.
Wkroczenie do Bydgoszczy Armii Czerwonej przekreśliło te plany. Większość sieci została wówczas uszkodzona, a pojazdy jeszcze przed wkroczeniem wojsk wywieziono do Gdańska. Sieć i słupy wykorzystano natomiast do obudowy trakcji tramwajowej. Tak trafiły one m.in. na Babią Wieś. Oprócz słupów pozostałością po niezrealizowanym projekcie są również haki mocujące sieć trakcyjną m.in. na ul. 3 Maja.
70—letnie słupy w rejonie remontowanej pętli Babia Wieś pozostaną w dotychczasowych lokalizacjach – takie rozwiązanie rekomendował konserwator zabytków. Nie natrafiliśmy do tej pory na żadne zdjęcia trolejbusów, które miały jeździć po Bydgoszczy. Prawdopodobnie były to pojazdy podobne do kursujących w okresie wojennym w innych miastach np. w Insterburgu (obecnie Czerniachowsk).