Komunikacja miejska – podróżuj bezpiecznie
W celu ograniczenie ryzyka rozprzestrzeniania się koronowirusa wprowadzane są kolejne środki ostrożności w komunikacji publicznej w Bydgoszczy
Od soboty 14 marca we wszystkich autobusach i tramwajach zawieszona zostanie sprzedaż biletów przez obsługę pojazdów.
Na wnioskek kierowców wzorem innych miast, wygrodzone zostaną strefy buforowe w pojazdach komunikacji miejskiej – pomiędzy częścią pasażerską a stanowiskiem kierowcy (wydzielenie pomiędzy pierwszym, a drugim rzędem siedzeń). W związku z wprowadzeniem tej strefy, nie będzie możliwe wsiadanie i wysiadanie pierwszymi drzwiami. W przypadku zestawów dwuwagonowych dotyczy to oczywiście wyłącznie pierwszego wagonu
Od dnia 16.03.2020r. (poniedziałek) rozkłady wakacyjne wprowadzone zostaną na liniach autobusowych nr 52, 53, 54, 57, 65, 73, 80 i 83.
Rozkłady wakacyjne na tych liniach obowiązywać będą do odwołania.
O dalszych zmianach, informować będziemy na bieżąco.
Wcześniej w pojazdach komunikacji publicznej wyłączone zostały tak zwane „ciepłe guziki". Drzwi są otwierane i zamykane bezpośrednio przez kierowców i motorniczych na każdym przystanku.
Zakup biletu okresowego w sklepie internetowym pod adresem: https://bydgoskakartamiejska.com.pl/pl/,
Przypominamy również o możliwości zakodowania biletu zakupionego przez Internet w urządzeniach OPS.
Przypominamy również, że Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy wprowadził działania prewencyjne, mające ograniczyć załatwianie spraw administracyjnych bezpośrednio w Urzędzie.
Pisaliśmy o tym TUTAJ
Rusza przebudowa ulicy Kruszwickiej
W czwartek 12 marca przekazaliśmy plac budowy pod nowe drogi rowerowe na ulicy Kruszwickiej. To jedna z najważniejszych inwestycji poprawiających spójność dróg rowerowych w centrum miasta. Pozwoli też na bezpieczny przejazd z zachodniej części Bydgoszczy na Stare Miasto. Wkrótce ruszy też budowa tras rowerowych wzdłuż ul. Focha i Starego Kanału Bydgoskiego.
Połączone zostaną:
• trasa wzdłuż Kanału Bydgoskiego
• drogi rowerowe wzdłuż Grunwaldzkiej
• droga rowerowa w kierunku dworca kolejowego
• powstanie bezpieczny dojazd na Wyspę Młyńską
W ramach zadania powstanie infrastruktura dla ruchu rowerowego obejmująca całą ulicę Kruszwicką oraz rondo Poznańskie wraz z wlotami ul. Poznańskiej, Grudziądzkiej, Stromej i Szubińskiej z wyprowadzeniem szlaków pieszych i rowerowych. Przy ul. Kruszwickiej drogi rowerowe powstaną po obu stronach jezdni. Wydzielona droga rowerowa będzie funkcjonować na całej długości po stronie zachodniej (przy centrum handlowym). Niezbędna będzie do tego korekta jezdni, która w części zostanie zawężona do dwóch pasów ruchu.
Po stronie wschodniej (od strony szkoły) część trasy wytyczona zostanie w formie drogi rowerowej i pieszo-jezdni. Rowerzyści będą mogli korzystać też z tunelu łączącego plac Poznański z ulicą Dolina oraz z jezdni parkingowej (zakończenie ul. Kordeckiego).Drogi rowerowe powstaną też wokół placu Poznańskiego.
Wykonane zostaną też nowe zatoki autobusowe na wylocie z ronda w ulice Szubińską i Stromą.
Ponadto w zadaniu przewiduje się przebudowę: oświetlenia ulicznego, urządzeń energetycznych i teletechnicznych, sygnalizacji świetlnej i urządzeń systemu ITS , sieci wodociągowej i sieć cieplna oraz rozbudowę kanalizacji deszczowej.
Ze względu na istotne znaczenie komunikacyjne ulic objętych zadaniem, roboty będą realizowane przy zachowaniu ciągłości ruchu na jezdniach głównej, bez wykonywania objazdów. Wykonawca w trakcie prowadzenia robót zobligowany jest też zapewnić bezpieczny dostęp do posesji i lokali użytkowych.
Planowany termin zakończenia robót to sierpień bieżącego roku.
Koszt zadania to blisko 9 mln zł.
Podpisaliśmy umowę na budowę ul. Bytowskiej na Wyżynach
Podpisaliśmy umowę na budowę ul. Bytowskiej na Wyżynach. Inwestycja finansowana będzie ze środków Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Zadanie do realizacji wytypowali mieszkańcy. W poprzednich latach ze środków miasta przebudowano ulicę Złotowską i Człuchowską.
Jeszcze w tym miesiącu zamierzamy przekazać wykonawcy plac budowy. Inwestycja rozpocznie się od budowy sieci kanalizacyjnej. Ppodpisaliśmy umowę z wykonawcą robót, które pochłoną prawie 440 tysięcy złotych i będą objęte 3-letnią gwarancją. Roboty zakończą się w wakacje.
Inwestycja polegać będzie na budowie pieszojezdni na odcinku od ul. Złotowskiej do ul. Człuchowskiej i sięgacza Augustowska 3 w ul. Człuchowskiej wraz z przyłączami kanalizacji deszczowej i studzienkami. W ramach przedsięwzięcia przewiduje się również budowę kanalizacji deszczowej o długości około 260 metrów oraz oświetlenia drogowego. Ulicę rozświetlać mają oprawy typu LED. W trakcie prac mieszkańcy będą musieli liczyć się z ograniczeniem ruchu na osiedlowej ulicy.
W poprzednich latach ze środków miasta na Bydgoski Budżet Obywatelski przebudowane zostały ulice Złotowska i Człuchowska wraz z sięgaczami. Zadanie związane z budową tej ulicy w trakcie głosowania na zadania finansowane z BBO poparło ponad 400 mieszkańców.
Bezpiecznie przez Bydgoszcz
Pamiętajmy, że bezpieczeństwo na drodze w dużej mierze zależy od nas samych. Dostosujmy prędkość do panujących warunków atmosferycznych i natężenia ruchu. Głównymi przyczynami wypadków zarejestrowanych przez bydgoskich policjantów w ubiegłym roku to nadmierna prędkość, nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe zachowanie względem pieszego. Nie dajmy się zaskoczyć dobrej pogodzie.
Do wypadków najczęściej dochodzłoi w słoneczne dni od czerwca do sierpnia. W tygodniu natomiast mają one miejsce najczęściej w środy i piątki.
W ciągu doby policjanci najczęściej do wypadków wyjeżdżali w ubiegłym roku w godzinach między 6 a 7 rano, a także między 13 a 19.
Grzechy kierowców, które najczęściej odnotowują bydgoscy policjanci to oprócz prędkości też nieprawidłowa zmiana pasa ruchu, nieprzestrzeganie znaków, nieprawidłowe zatrzymywanie i wymijanie innych pojazdów. Dbajmy o porządek w pojeździe, nie korzystajmy z telefonu podczas jazdy, pamiętajmy również o odpowiednim przygotowaniu pojazdu do pory roku oraz zachowaniu bezpiecznej odległości od poprzedzającego nas pojazdu.
Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że najczęściej sprawcami wypadków są mężczyźni. Tylko w 2019 r spowodowali 73,2 proc. z nich. Statystycznie również 2/3 wypadków spowodowanych przez pieszych było zawinionych przez mężczyzn. To wynik z najnowszego raportu przygotowanego przez Instytut Transportu Samochodowego.
Chociaż w ubiegłym roku w Bydgoszczy nieznacznie spadła liczba zdarzeń z udziałem pieszych, nie warto ulegać przekonaniu, że wchodząc na pasy jesteśmy bezpieczni. Przed wejściem na jezdnie zawsze warto się zatrzymać i sprawdzić czy nie nadjeżdża pojazd.
W Bydgoszczy realizujemy coraz więcej inwestycji poprawiających bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców. Dzięki nim możemy ograniczyć liczbę wypadków i kolizji. Jak jednak podkreślają policjanci, warto nie tylko poprawiać infrastrukturę. Bezpieczeństwo na drodze w dużej mierze zależy od zachowań samych kierowców
To już się udało
Tylko w ubiegłym roku wybudowaliśmy między innymi:
• II etap trasy Uniwersyteckiej
• 6 kilometrów dróg rowerowych
• doświetliliśmy 23 przejścia dla pieszych
• w kilkudziesięciu miejscach zainstalowaliśmy progi zwalniające, wyniesione skrzyżowania, wyniesione przejścia dla pieszych, azyle dla pieszych
• niebezpieczne skrzyżowanie wyposażyliśmy w aktywne oznakowanie lub znaki na podkładzie fluoroscencyjnym
• przejścia dla pieszych na Fordońskiej i Pelplińskiej wyposażyliśmy w sygnalizację
• stosujemy separatory uniemożliwiające wjazd na powierzchnie wyłączone z ruchu
• wybudowaliśmy pierwszy przystanek wiedeński
• oddaliśmy do użytku ronda na ul. Broniewskiego oraz Łochowskiej.
Inwestujemy też w edukację najmłodszych mieszkańców. W Bydgoszczy funkcjonuje już kilka miasteczek ruchu rowerowego. W ubiegłym roku taki obiekt powstał w Nowym Fordonie przy szkole na ul. gen. A. Fieldorma „Nila".\
Działamy dalej
W tym roku planujemy kolejne inwestycje związane z poprawą bezpieczeństwa.
• doświetlimy kilkanaście przejść dla pieszych
• nowe ulice osiedlowe wyposażamy w wyniesione skrzyżowania lub progi (m.in. Siedlecką, Łubinową, Botaniczną, Kapliczną)
• Na istniejących ulicach w pobliżu szkół, przedszkoli zainstalujemy również elementy BRD (np. ul. Żeglarska, Ujejskiego)
• pracujemy nad koncepcją przystanków wiedeńskich przy ul. Gdańskiej
• zainstalujemy sygnalizację świetlną na ul. Kruszyńskiej przy szkole
• rozpoczniemy budowę dróg rowerowych m.in. wzdłuż ulic Focha i Kruszwickiej, oddamy ścieżki na wiadukcie przy Armii Krajowej, kładkę pomiędzy Czyżkówkiem i Jachcicami
Wszystkie duże inwestycje związane z rozbudową ulic też są ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa. Stąd wzdłuż ulic Grunwaldzkiej i Kruszwickiej budujemy m.in. drogi rowerowe i dobrze oświetlone przejścia dla pieszych wyposażone w sygnalizację świetlną.
Prowadzimy dialog z organizacjami reprezentujących pieszych oraz radami bezpieczeństwa ruchu drogowego i ściśle współpracujemy z policją. Duże inwestycje poprzedzamy konsultacjami.
Wspólnie dbajmy o bezpieczeństwo