Schodami na Wzgórze Wolności
Trwają kolejne etapy prac przy rozbudowie ul. Kujawskiej. Rozpoczęły się między innymi intensywne prace przy budowie schodów łączących ulicę Kujawską z Parkiem Wolności. Wokół nich nasadzonych zostanie wiele krzewów. Wprowadzamy też inne udogodnienia dla pieszych.
Schody powstają w miejscu starej konstrukcji, która przez wiele lat ze względu na zły stan techniczny oraz bardzo wąskie stopnie była wyłączona z użytkowania. W ramach prac nad projektem rozbudowy ulicy Kujawskiej o drugą jezdnię i torowisko, uwzględniono wykonanie nowego połączenia z parkiem Wolności.
Obecnie powstaje nowa konstrukcja ciągu pieszego. Wymagało to między innymi umocnienia stromych skarp ściankami szczelnymi i wykonania na nich oczepów oraz gabionów (koszy wypełnionych kamieniami). Ciąg stopni został wytyczony po łuku, co pozwoli na wprowadzenie tak zwanych spoczników. Wokół schodów w efektowny sposób zostaną zagospodarowane tereny zielone. Projekt nasadzeń zakłada wprowadzenie takich gatunków jak kosodrzewina, tarnina, rokitnik, odmiany róż i jałowców.
Na szczycie skarpy schody będą łączyć się z odnowiona aleją, która został oddana do użytku w ubiegłym roku w ramach rewitalizacji Parku Wolności. Można nią dojść do kładki nad Trasą Uniwersytecką.
Wraz ze schodami przy wschodniej jezdni ul. Kujawskiej dokończony zostanie brakujący odcinek chodnika i ścieżki rowerowej.
Warto dodać, że na Wałach Jagiellońskich (pas zieleni między jezdniami na wysokości zakładu karnego) w związku ze zmianami wysokości jezdni, znikną tymczasowe schody wykonane podczas budowy buspasa. Znacznie ułatwi to osobom z niepełnosprawnościami przekraczanie ruchliwych jezdni. Z myślą o pieszych powstały też dodatkowe chodniki łączące przystanek na Zbożowym Rynku z ul. Długą.
Korzystne zmiany dla pieszych i rowerzystów
Na kolejnych bydgoskich ulicach wprowadzamy rozwiązania, na którym zależało pieszym i rowerzystom. Kontynuujemy wyznaczanie kontraruchu rowerowego na drogach jednokierunkowych. Porządkujemy też zasady parkowania w Śródmieściu.
Wprowadzenie kontraruchu, czyli dopuszczenia jazdy rowerem pod prąd na ulicach jednokierunkowych to jeden z postulatów Zespołu ds. Polityki Rowerowej. Takie rozwiązania stosowane są już w wielu krajach europejskich. Dzięki temu rowerzyści mogą nie tylko omijać niebezpieczne ulice i skrzyżowania, ale także skracać pokonywany dystans, co dodatkowo zwiększa konkurencyjność roweru wobec innych środków transportu.
Projekty gotowe, ustawiamy i malujemy znaki
Z końcem ubiegłego roku rozpoczęły się prace nad projektami organizacji ruchu. Wiosną rozpoczęliśmy ich wdrażanie. Obecnie prace są na półmetku. Wymagało to między innymi uzupełnienia oznakowania pionowego oraz wymalowania na wielu ulicach dodatkowych znaków poziomych. Na części ulic konieczne było również uporządkowanie zasad parkowania, szczególnie w rejonie skrzyżowań.
Obecnie prace są prowadzone przede wszystkim przy dodatkowym oznakowaniu poziomym w północnej części Śródmieścia. W tym tygodniu m.in. rowerowe „sierżanty" będą malowane między innymi na ulicach 20 Stycznia, Podolskiej, K. Libelta, M. Reja i A. Asnyka.
Lista ulic, na których wprowadzamy kontraruch rowerowy:
• I. Paderewskiego, od Chodkiewicza do Mickiewicza;
• 20 Stycznia 1920r., od Mickiewicza do Chodkiewicza;
• M. Reja;
• K. Libelta, od Krasińskiego do Kołłątaja;
• A. Asnyka;
• Podolska;
• Pomorska, od Zduny do Dworcowej;
• Graniczna;
• Podgórna, od Grudziądzkiej do Wełnianego Rynku;
• Jastrzębia;
• K. Pułaskiego, od Gajowej do S. Wyszyńskiego;
• Komuny Paryskiej, od Wiosny Ludów do Boya-Żeleńskiego 26;
• Przyjazna, część południowa i północna;
• Węgierska, część zachodnia i środkowa;
• K. Kurpińskiego;
• Kapeluszników, W. Sikorskiego, Rynek;
• I. Łukasiewicza, od Kapuściska do K. Baczyńskiego;
• Czerwonego Krzyża, od Drobnej do Księżycowej;
• Monte Cassino;
• J. Hechlińskiego;
• R. Traugutta;
• Ogrodowa;
• Pomorska, od Śniadeckich do Świętojańskiej;
• Celna.
Chodniki bez samochodów.
Równocześnie kontynuowane są prace związane z porządkowaniem parkowania na wielu innych śródmiejskich ulicach.
Ich celem jest zagwarantowanie pieszym większej przestrzeni umożliwiającej swobodny przejazd np. osobom poruszającym się na wózkach, rodzinom z wózkami dla dzieci. zagwarantowanie większej przestrzeni dla pieszych.
Stąd przenoszenie miejsc do parkowania na jezdnie. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że węższe pasy ruchu umożliwiają nadal swobodny przejazd, ale kierowcy poruszają się wolniej co również istotnie podnosi bezpieczeństwo.
Lista ulic, na których wprowadzane są zmiany w parkowaniu:
• M. Reja
• S. Konarskiego
• Pomorska (od ul. Śniadeckich do ul. Świętojańskiej)
• Śląska (strona północna na odcinku Jackowskiego / Długosza i Długosza / Siemiradzkiego);
• Kaszubska (strona wschodnia na odcinku Hetmańska / Bocianowo);
• Graniczna (strona zachodnia na odcinku Grunwaldzka / Śląska);
• Kwiatowa (strona południowa na odcinku Sienkiewicza / Pomorska);
• Bocianowo (strona północna na odcinku Sienkiewicza / Rycerska – wprowadzenie parkowania częściowo na jezdni / częściowo na chodniku);
• I. Krasińskiego (strona północna na odcinku Gdańska / Libelta);
• Plac Piastowski (strona północna na odcinku Jankowskiego / Sowińskiego - możliwość wprowadzenia parkowania równoległego kosztem zmniejszenia liczby miejsc postojowych);
• Mazowiecka (po zakończeniu planowanych przez MWiK prac wodociągowych)
Przy planowaniu zmian w organizacji ruchu branych było pod uwagę szereg różnych czynników. Wśród nich między innymi:
• charakter danej ulicy oraz możliwości wprowadzenia zmian
• opinie rad osiedli.
• promienie skrętu przy wyjazdach z posesji, przejazdy dla służb ratowniczych oraz śmieciarek.
• możliwość dojazdu do firm i sklepów dla pojazdów dostawczych
• ruch rowerzystów.
Warto podkreślić że wyznaczanie kontraruchu i porządkowanie parkowania to działania uzupełniające. Równocześnie w Bydgoszczy budowane są nowe drogi rowerowe.
Nowa nawierzchnia na kolejnych ulicach miasta
Zlecamy remonty kolejnych bydgoskich ulic. Nowe nawierzchnie ułożone zostana na Kruszyńskiej na Osowej Górze oraz krótkich odcinkach ulic Wojska Polskiego na Wyżynach i Jagiellońskiej na Skrzetusku. Dodatkowe prace kosztować będą 1,4 mln zł.
Latem bieżącego roku zlecone zostały duże zadania związane z remontem obu jezdni ul. Magnuszewskiej, modernizacja odcinka ul. Stawowej od W. Broniewskiego do ks. Schulza (w trakcie) oraz remont odcinka ul. Nowotoruńskiej. Na ten cel zabezpieczone zostały blisko 4 mln zł.
Tej jesieni zlecamy remonty na trzech kolejnych ulicach:
• Wojska Polskiego - odc. od wiaduktu do kładki dla pieszych (kier. Zachem)
• Jagiellońska- odc. od oś. Paryskiego do ul. Kolberga
• Kruszyńska -odc. od Puszczykowej do Podmiejskiej.
Ulice będą cały czas przejezdne choć mogą występować ograniczenia w postaci ruchu wahadłowego i zwężeń drogi.
Warto w tych miejscach zachować większą ostrożność w czasie jazdy. Po odbiorach nawierzchnie będą objęte 3-letnimi gwarancjami.
Pierwsze prace rozpoczną się we wtorek (3 listopada) od ul. Kruszyńskiej. Ta ulica przez kilka tygodni pełniła rolę objazdu w trakcie przebudowy ul. Skośnej.
W celu minimalizowania utrudnień, większość prac będzie prowadzona w nocy.
Roboty zakończą się jeszcze w tym roku.
W tym roku oprócz remontów zlecona został również budowa kilku innych ulic. Wśród nich m.in.
• nowej jezdni na ul. Kazimierza Wielkiego (wraz z trasą tramwajową, trwa przetarg)
• przebudowa ul. Smukalskiej (od Bładzimskiej do Rajskiej, trwa przetarg)
• budowa ulic Zalew, Łowiskowej i Jeziornej (rozpoczęły się prace projektowe)
• budowa ulic Bytowskiej i Homarowej (zadania zrealizowane już w ramach BBO)
Trwają prace przy kilku innych zadaniach, m.in.:
• rozbudowie ulicy Kujawskiej (wraz z torowiskiem i buspasem)
• rozbudowie ul. Kolbego (wraz z buspasem i droga rowerową)
Parking przy ul. Grudziądzkiej – ruszają prace budowlane.
W poniedziałek, 2 listopada ruszają prace budowlane przy budowie wielopoziomowego parkingu przy ul. Grudziądzkiej 9-15. Pomieści on 570 pojazdów i ułatwi parkowanie w rejonie Starego Miasta. Parking znajdujący się na tym terenie zostanie zamknięty w sobotę 31 października.
Na 6 poziomach zaparkuje 570 pojazdów. 30 miejsc dedykowanych będzie osobom z niepełnosprawnościami. Ze względów konstrukcyjnych i z uwagi na warunki terenowe podzielono go na 2 części. Elewacja budynku utrzymana będzie w kolorze szarym z pionowymi elementami żaluzyjnymi. W centralnym punkcie pojawi się prosty zegar. Ściany budynku zostaną zagospodarowane naturalną zielenią pnącą.
Jedna część parkingu funkcjonować będzie w systemie Park&Ride (zaparkowanie pojazdu i kontunuowanie jazdy komunikacją miejską), natomiast druga - w Strefie Płatnego Parkowania. Obiekt posiadać będzie 2 klatki schodowe wraz z windami.
Inwestycja jest realizowana w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawca wejdzie na plac budowy w pierwszych dniach listopada. Na terenie obecnie znajduje się tymczasowy parking, który zostanie zamknięty w sobotę 31 października.
Aby ułatwić mieszkańcom dojście do znajdujących się nieopodal instytucji, planuje się utworzenie tymczasowego przystanku. Autobusy będą zatrzymywały się przy Urzędzie Miasta. Docelowo, w tym miejscu powstanie zatoka, która pozwoli ma sprawną przesiadkę z samochodu na autobus. Dzięki rozwiązaniu wielu bydgoszczan będzie miało krótszą drogę do autobusu.
Budowa wielopoziomowego parkingu potrwa około roku. Wartość inwestycji to niemal 35 mln zł.
W budynku zaplanowano 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych. Miejsca parkingowe znajdą także motocykliści i rowerzyści. Parking dla rowerów znajdzie się przed budynkiem i swoją formą będzie nawiązywał do budynku. W ramach budowy ul. Nowogrudziądzkiej i zagospodarowania terenu zaprojektowano również m.in. budowę i przebudowę: zjazdów, dróg wewnętrznych, chodników, fragmentu ścieżki rowerowej, wiat rowerowych. Pojawią się elementy małej architektury. Utworzone zostanie dojście do parkingu od strony parku Dąbrowskiego.