wwarszawski-127 października podpisana została umowa z wykonawcą, który wykona szereg napraw umożliwiających funkcjonowanie obiektów na ul. Fordońskiej przez kilka kolejnych lat.

W pierwszej połowie bieżącego roku pod wiaduktami ustawionych zostało 8 podpór.
Pozwoliły one wzmocnić wiadukty i udostępnić ruch na wszystkich pasach jezdni.
Usprawniło to zdecydowanie komunikację pomiędzy centrum miasta a Fordonem.

Prędkość na obiektach została jednak ograniczona do 30 km/h, a pojazdy ciężarowe mogą poruszać się wyłącznie prawy pasem ruchu (od strony chodnika).
Pas lewy na każdym z obiektów jest przeznaczony dla pojazdów o wadze nie przekraczającej 3,5 t. i szerokości 2,2 m.
W celu zapewnienia przestrzegania powyższych ograniczeń, obiekt jest monitorowany.

Wszystkie działania przeprowadzone na obiektach w tym roku pozwoliły nie tylko udostępnić na nich ruch, ale umożliwiły też przeprowadzić dalsze prace naprawcze pod obiektem.

27 października podpisana została umowa z firmą Kormost.
Prace naprawcze i konserwacyjne, będą realizowane tylko pod obiektem i nie będą miały one wpływu na ruch na obiekcie.

Roboty potrwają : co najmniej 3 miesiące.
Koszt zadania w podstawowym zakresie to niespełna 930 000 zł.

Należy podkreślić, że zamówienie jest realizowane w trybie projektuj i buduj, a nad przebiegiem i zakresem prac projektowych i robót budowlanych czuwa, oprócz nadzoru ZDMiKP, również nadzór ekspercki, podobnie jak to ma miejsce na Moście Uniwersyteckim.

warszawski-2Przyszłość wiaduktów Warszawskich
Warto przypomnieć, że wykonane podpory i prace naprawcze mają charakter zachowania funkcji przeprawy i zgodnie z otrzymaną ekspertyzą pozwolą użytkować obiekt jeszcze tylko przez około 10 lat.

Przygotowaliśmy już wstępny harmonogram dalszych działań w zakresie rozbiórki i budowy nowych Wiaduktów Warszawskich:
I. Prace przygotowawcze, koncepcje, dokumentacja techniczna:
• wykonanie szeregu napraw umożliwiających przedłużenie funkcjonalności obiektu do roku 2030 - realizowane
• ogłoszenie przetargu na wykonanie koncepcji projektowej dla rozbiórki i budowy nowych obiektów – rok 2022, wykonanie koncepcji w latach 2022-2023,
• ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej (projekt architektoniczno-budowlany wraz z projektami technicznymi) dla rozbiórki i budowy nowych obiektów – rok 2023, realizacja w latach 2023-2025.

II. Realizacji inwestycji:
• uzyskanie pozwolenia na budowę – rok 2025.
• przeprowadzenie procedury wyłonienia wykonawcy robót budowlanych – rok 2026.
• rozbiórka i budowa nowych obiektów inżynierskich: lata 2026 – 2029.

Zgodnie z planami, zakładamy, że w okresie 2026 -2029 roku rozpoczną się rzeczywiste prace związane realizacją w tym obszarze Miasta nowej i w pełni nowoczesnej przeprawy, odpowiedniej do obecnych warunków technicznych, obciążeń i natężeń ruchu.
Szacowany obecnie wstępnie koszt budowy nowej przeprawy to ok. 200 mln.

warszawskieWarto wiedzieć
Wiadukty Warszawskie w Bydgoszczy oddano do użytku w roku 1973 r., zarówno czasy jak i technologie ich wykonania były dalekie od obecnych oczekiwań i nowych rozwiązań. Są to dwa obiekty mostowe o długości 430 i 436 m, liczące po 23 przęsła każda, zlokalizowane w ciągu ul. Fordońskiej.

Kilkanaście lat temu konstrukcja została poddana remontowi ponieważ już wtedy nosiła znamiona zbyt intensywnego użytkowania i postępującej degradacji. Remont przywrócił funkcjonalność zniszczonej konstrukcji jednak pozostałe elementy, przez następne lata ulegały dalszej degradacji.

Oba wiadukty zostały wybudowane prawie 50 lat temu w oparciu o prefabrykowane belki strunobetonowe typu korytkowego, które okazały się być jednym z najbardziej nietrwałych i awaryjnych systemów budownictwa mostowego.
W Polsce od lat odchodzi się od tego typu konstrukcji.