Rozbudowa ul. Kujawskiej. Ostatnie jezdnie w budowie.
Trwa budowa ostatnich nowych jezdni wokół ronda Kujawskiego. Wkrótce przez to skrzyżowanie zaczną również kursować tramwaje. To właśnie w tym miejscu toczy się teraz najwięcej prac.
Podobnie jak zostało to wykonane na pozostałych jezdniach, wlot do Ronda Kujawskiej od strony ul. Solskiego oraz wylot w kierunku ronda Inowrocławskiego są obniżane. Wymaga to rozbiórki ostatnich elementów dawnego przejścia podziemnego oraz przełożenia wielu instalacji elektroenergetycznych, teletechnicznych oraz innych mediów. Równolegle wykonywany jest duży zakres robót ziemnych oraz układane jest nowa kanalizacja deszczowa.
W ciągu ul. Solskiego dobudowany zostanie jeszcze blisko 100-metrowy odcinek torowiska w kierunku Szwederowa. Będzie on pełnił funkcję torów odstawczych, a docelowo w tym miejscu zacznie się nowa linia tramwajowa w kierunku ronda Grunwaldzkiego. Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć przy realizacji tego zadania kolejnej ingerencji w rondo Kujawskie. Zarówno na Kujawskiej jak i ul. Solskiego od strony Szwederowa również dobudowane zostaną jeszcze drogi rowerowe z wygodną asfaltową nawierzchnią.
Ciekawym rozwiązaniem zlokalizowanym pomiędzy obiema jezdniami ul. Kujawskiej pomiędzy rondem i stacją benzynową będzie parking P+R. M on zachęcać do przesiadki na tramwaj i kontynuowania podróży po ścisłym centrum miasta komunikacją publiczną.
Obecnie w tym miejscu prowadzone są roboty ziemne i kanalizacyjne.
Kontynuowane są też prace przy budowie schodów łączących ulicę Kujawską ze Wzgórzem Wolności. Docelowo wokół nich nasadzonych zostaną też liczne krzewy. Schody powstają w miejscu starej konstrukcji, która przez wiele lat ze względu na zły stan techniczny oraz bardzo wąskie stopnie była wyłączona z użytkowania.
Pisaliśmy więcej o tym TUTAJ
Obecnie prowadzone są też prace przy nawierzchni zachodniej strony ul. Kujawskiej. Kontynuowane są też roboty przy torowisku ul. Toruńskiej oraz ścieżkach rowerowych w obrębie ronda Bernardyńskiego. na którym zamontowana zostało już sygnalizacja świetlna.
20 listopada w godzinach przedpołudniowych planowane są natomiast kolejne próbne przejazdy tramwajów przez teren realizowanej inwestycji. Dlatego warto w tym miejscu zachować większą ostrożność. Przypominamy, że od 6 grudnia Kujawską będą już kursować nowe linie tramwajowe nr 2,9 i 11.
Obecnie w rejonie zatok i peronów uzupełniana jest infrastruktura przystankowa. Montowane są wiaty i barierki.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zrealizowaną już przebudową węzła Szarych Szeregów przekroczy 350 mln zł. Inwestycja polega na budowie nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego.
Konieczna była także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Powstaje również infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowywane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy wbudowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację. Wiosną planowane są też nasadzenia nowych drzew i krzewów.
Stary Fordon - nabrzeże w budowie a kolejne inwestycje w przygotowaniu
Rozpoczęły się prace przy budowie umocnionego nabrzeża w Starym Fordonie.
Umożliwi ona cumowanie i wodowanie łodzi oraz zachęci do odpoczynku nad Wisłą.
Trwa też przetarg na kompleksową rewitalizację uliczek i terenów zielonych pomiędzy ulica Bydgoską i brzegiem Wisły. Nabiorą one estetycznego wyglądu i zachęcą do rekreacji.
Nabrzeże ma pełnić kilka funkcji. Podstawowa to wzmocnienie potencjału Starego Fordonu, który znów zwraca się ku Wiśle. Będzie to miejsce wypoczynku i rekreacji z siedziskami. Stworzy również możliwość wodowania i cumowania jednostek pływających. Umocnione nabrzeże będzie również pełniło funkcję ochronną (ostrogi) i będzie wzmacniać projektowaną drogę dojazdową do planowanego w przyszłości portu.
W trakcie prac, zadanie zostało rozszerzone o elementy związane z monitoringiem. Nabrzeże będzie wyposażone w oświetlenie i odwodnienie. Zadanie wprowadzono do planu rewitalizacji Starego Fordonu w wyniku konsultacji społecznych. Do nabrzeża prowadzić będzie wyremontowana ulica A. Frycza-Modrzewskiego.
Projekt uwzględnia duże wahania poziomu rzeki. Wykonawca rozpoczął już prace ziemne i przygotowuje się do pogrążania stalowych grodzic. Najdłuższe z nich z mają 12 metrów. Ścianki w brzegu rzeki zabezpieczą nabrzeże przed podmywaniem. Staną się jednocześnie częścią obiektu, na której powstanie zbrojona betonowa konstrukcja kolejnych stopni nabrzeża.
Prace budowlane pochłoną 7,24 mln zł. Ich zakończenie planowane jest na koniec przyszłego roku.
To nie koniec inwestycji w Starym Fordonie.
Obecnie trwa przetarg na kompleksową rewitalizację uliczek i terenów zielonych pomiędzy ulica Bydgoską a brzegiem Wisły. Nabiorą one estetycznego wyglądu i zachęcą do rekreacji. Zbudujemy też skatepark, pumptruck, plac zabaw, ścianki wspinaczkowe i boisko do siatkówki plażowej. Pisaliśmy o tym TUTAJ
Na początku bieżącego roku podpisaliśmy natomiast umowę na rewitalizację Rynku w Starym Fordonie. Inwestycja pochłonie ponad 7 mln zł.Dużo zieleni, nawierzchnie z kamiennej kostki, eleganckie oświetlenie, fontanna to najważniejsze założenia opracowanej wcześniej koncepcji. Wybraliśmy ją w drodze konkursu i konsultowaliśmy z mieszkańcami. Rynek po rewitalizacji stanie się niewątpliwie wizytówką Starego Fordonu. Więcej na tent temat TUTAJ
Wspólnie zbudowaliśmy lepszą siatkę połączeń. Dziękujemy za konsultacje
Zakończyliśmy konsultacje społeczne nowego układu komunikacyjnego. Zaakceptowaliśmy ponad 130, często powtarzających się wniosków Bydgoszczan. Rozmawialiśmy z mieszkańcami i stowarzyszeniami. Dzięki temu mogliśmy wyjaśnić wiele uwarunkowań, jakie wiążą się z planowaniem nowych połączeń. Już od 6 grudnia wraz z oddaniem do użytku torowiska na Kujawskiej, podróże po mieście staną się zdecydowanie wygodniejsze.
Po wprowadzeniu zmian poprosimy o ich ocenę pasażerów.
W trakcie prowadzonych konsultacji przedłożono 666 wniosków i prawie 50 pytań. Za wszystkie bardzo dziękujemy. Były one podstawą do wprowadzenia wielu korzystnych zmian. Pozwolą one skrócić czas podróży na ważnych relacjach, zwiększyć dostępność komunikacyjną, szczególnie dla osób z niepełnosprawnościami i zachować bardziej intuicyjną numerację linii. Warto podkreślić, że wiele wniosków powtarzało się, wzajemnie wykluczało lub wykraczało poza zakres konsultacji.
Z Błonia prosto na Kapuściska
Wśród najważniejszych zmian należy odnotować pozostawienie linii nr 53 na dotychczasowej trasie. Skróci to czas przejazdu pomiędzy Błoniem i Kapuściskami. Pozwoli to też zapewnić obsługę przystanku Wojska Polskiego/Kładka niskopodłogowym taborem autobusowym.
Nowa linia nr 84 zmieni przebieg w obrębie Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. W drodze pomiędzy Glinkami i Kapuściskami pomiędzy ulicami Dziatkiewicza i Petersona kursować będzie ul. Bydgoskich Przemysłowców. W ten sposób obsłuży dodatkowe firmy oraz biurowiec Idea-Przestrzeń Biznesu wraz z centrum demonstracyjnym.
Linia nr 79 kursować będzie ul. Glinki i Trasą Uniwersytecką (do ul. Wojska Polskiego i dalej do r. Kujawskiego, następnie dotychczasową trasą do pętli Rycerska), a w wybranych kursach obsłuży rejon ul. Cmentarnej. W ten sposób mieszkańcy tej części osiedla Glinki-Rupienica będą mieli bezpośrednie połączenie ze Śródmieściem.
Ponadto, wszędzie tam gdzie to było możliwe, wprowadzono koordynację rozkładów jazdy.
Tradycyjna numeracja
Zmieni się też numeracja linii 2 i 11. W ten sposób linia nr 2 tak jak do tej pory będzie obsługiwać Las Gdański oraz górny Taras (z pętlą na Kapuściskach), a nowa linia 11 będzie łączyć Bielawy z Górnym Tarasem (pętla Wyżyny), a docelowo (od roku 2023) z Fordonem. Zaakceptowano poza tym zamianę pętli dla linii nr 7 i 11 ( 7 do pętli Łoskoń, 11 do pętli Niepodległości) po wybudowaniu torowiska na Kazimierza Wielkiego.
Dużo zmiennych
Blisko połowa wniosków (ponad 300) wymagała rzetelnych wyjaśnień. W ramach prac nad koncepcją wykorzystywane było środowisko symulacyjne VISUM, oparte na modelu stworzonym przez naukowców z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy i aktualizowanym przez ZDMiKP, którego działanie oparte jest na wielu danych, takich jak m.in. dane urbanistyczne, demograficzne, ruchowe, atrakcyjności obszarów, jakości infrastruktury i innych.
Porównywano szereg różnych parametrów takich jak średni czas i długość podróży, liczbę przesiadek, liczbę przewożonych pasażerów oraz koszt usług przewozowych. Analizy tych danych pozwalały wyjaśnić wielu osobom, że czasami z pozoru mało istotna zmiana w jednym punkcie miasta powoduje szereg innych problemów na innych osiedlach. Na przykład zmiana liczby linii tramwajowych wiązałaby się z koniecznością zmiany częstotliwości ich kursowania i wpływałaby na zmniejszenie liczby połączeń bezpośrednich realizowanych trakcja tramwajową.
W grudniu pojedziemy Kujawską
Nową siatkę połączeń planujemy wdrażać od 6 grudnia, a więc po oddaniu do użytku torowiska wzdłuż ul. Kujawskiej. Przygotowana koncepcja zakłada skrócenie czasu podróży pomiędzy Górnym Tarasem, a Centrum Miasta oraz docelowo szybsze połączenia z Fordonem dla mieszkańców Górnego Tarasu i Kapuścisk oraz poprawę obsługi terenów inwestycyjnych .
Zwiększy się też udział ekologicznego transportu tramwajowego przy jednoczesnym zachowaniu wysokości nakładów na komunikację zbiorową, chociaż wpływy z biletów są obecnie niższe od zakładanych. Udział zestawów niskopodłogowego w trakcji tramwajowej wyniesie 39%.
Tramwajem w każdym kierunku
Nową trasą tramwajową wzdłuż ulicy Kujawskiej i Wojska Polskiego kursować mają 3 linie. Zapewnią one mieszkańcom tych osiedli możliwość swobodnego podróżowania niemal w każdym kierunku miasta i szybszy dojazd do Centrum :
• do Dworca Głównego (linia nr 9 z pętli Glinki),
• do Lasu Gdańskiego (linia nr 2 z pętli Kapuściska),
• do Bielaw (linia nr 11)
• do Fordonu (linia nr 11, po wybudowaniu tramwajowego mostu na Kazimierza Wielkiego).
Tak jak do tej pory, bez zmian z Kapuścisk do Dworca Głównego przez Dworzec Autobusowy (PKS) kursować ma linia tramwajowa nr 8, a w kierunku Fordonu podążać mają też tramwaje linii nr 7. Ich trasa skróci się po wybudowaniu nowego mostu wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego.
Z Glinek dotychczasową trasą przez Dworzec Autobusowy (PKS) w kierunku Bielaw kursować ma linia nr 4.
Siatka połączeń tramwajowych została skonstruowana tak, że z pozostałych pętli linie także rozjeżdżają się w możliwie wielu kierunkach umożliwiając tym samym maksymalna liczbę relacji bezpośrednich (bez przesiadek). Maksymalnie wykorzystano także przepustowość pętli tramwajowych kierując m.in. aż po trzy linie na pętlę Bielawy, Las Gdański, Rycerska i Kapuściska.
Poniższe mapy prezentują przejściową sieć połaczeń (na lata 2020 - 2023) oraz docelowy schemat, po wybudowanie mostu w ciągu ul Kaziemirza Wielkiego ( po roku 2023)
MAPA – SIATKA POŁĄCZEŃ TRAMWAJOWYCH
Zmiany w liniach autobusowych
Duże zmiany dotyczyć mają też połączeń autobusowych.
Linia nr 79 przejedzie w drodze z pętli Rycerska na pętle Glinki przez nowy odcinek trasy Uniwersyteckiej (z obsługą w wybranych kursach ul. Cmentarnej).
Linia 61 z Osowej Góry zostanie przekierowana od ronda Kujawskiego do pl. Kościeleckich. W ten sposób powstanie bezpośrednie połączenie północnej części Szwederowa z centrum. Zaplanowano też szereg mniejszych korekt pozwalających na synchronizację wielu linii kursujących tymi samymi odcinkami ulic.
GÓRNY TARAS
Nowe dowozowe linie 84 i 85 zapewnią lepszą obsługę terenów inwestycyjnych m.in. Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego oraz centrów logistycznych ulokowanych wzdłuż ul. Chemicznej. Każda z tych linii będzie skomunikowana z dwiema pętlami tramwajowymi.
BYDGOSKI PARK PRZEMYSŁOWO TECHNOLOGICZNY
Ważna ocena pasażerów
Obecnie trwają ostatnie prace nad przygotowaniem rozkładów jazdy. Na początku przyszłego roku ankieterzy na przystankach oraz w autobusach i tramwajach zapytają bydgoszczan o opinie dotyczące nowych rozwiązań. Nie wykluczamy wprowadzania dalszych korzystnych zmian.
UKŁAD KOMUNIKACJI PUBLICZNEJ (poniższe mapy prezentują przejściową sieć połaczeń (na lata 2020 - 2023) oraz docelowy schemat (po roku 2023)
Droga rowerowa na ul. Focha – ostatnia prosta
Rozpoczną się prace rozbiórkowe jezdni, chodników oraz zatok autobusowych od ronda Grunwaldzkiego do stacji paliw. Za tydzień, przy dobrej pogodzie rozpocznie się układanie nowej nawierzchni.
Zakończenie wszystkich robót planowane jest na początku grudnia.
Przypominamy, że nowa trasa po południowej stronie ul. Focha będzie miała charakter wydzielonej drogi dla rowerów. Po północnej stronie na odcinku Grottgera - Multikino trasa została już wybudowana w trakcie przebudowy węzła Garbary oraz w ramach budowy dróg rowerowych w ciągu ul. Grunwaldzkiej.
Na moście Solidarności (przy operze) droga dla rowerów zostanie wydzielona na chodniku za pomocą oznakowania poziomego. Ruch pomiędzy operą i pl. Teatralnym ma odbywać się na wspólnej jezdni na zasadach ogólnych.
Budowa wydzielonego ciągu rowerowego wymagała jednak zmiany geometrii jezdni, co w większości zostały już wykonane, choć wymusiło wprowadzenia licznych zmian w organizacji ruchu. Już kilka tygodni temu na ul. Focha pojawiły się zwężenia i ograniczenia prędkości a na moście od strony opery, zamknięty został ruchu pieszych.
Od stacji benzynowej do mostu Solidarności prace podziemne zostały już wykonane, pojawiły się krawęzniki, podbudowa przyszłej nawierzchni a miejscami i płyty chodnikowe. Prace kontynuowane są nadal jednak przy ul. Czartoryskiego. W tym miejscu usuwane były nieprzewidziane w dokumentacji, kolizje wodociągowe i teletechniczne.
Obecnie rozpocznają się prace rozbiórkowe jezdni, chodnika oraz zatok autobusowych od ronda Grunwaldzkiego do stacji paliw. Kierowcy na tym odcinku mogą spodziewać się zwężenia jezdni i graniczenia prędkości. Przystanek autobusowy przy rondzie zostanie natomiast przesunięty o kilkanaście metrów w kierunku stacji benzynowej.
Pod koniec listopada przy sprzyjającej pogodzie na całym odcinku planowane jest już układanie nowej nawierzchni jezdni i chodników oraz malowanie oznakowania poziomego. Zakończenie wszystkich robót oraz odbiory, planowane są na początku grudnia.
Koszt budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Foch to 2,7 mln zł.
Warto przypomnieć, że to już kolejna inwestycja rowerowa realizowana w tej części miasta. W tym roku powstały drogi rowerowe wokół pl. Poznańskiego, wzdłuż ul. Kruszwickiej i w Parku nad Starym Kanałem Bydgoskim (pomiędzy Wrocławską i Czarną Drogą).