Zamierzenia inwestycyjne na 2021 rok
W tym roku będziemy kontynuować prace zmierzające do poprawy stanu nawierzchni i bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. Zakończą się roboty na ul. Kujawskiej i przy budowie buspasa na ul. Kolbego. Rozpocznie się budowa 2 nowych przepraw mostowych w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego oraz przebudowa południowego wiaduktu na ul. Wojska Polskiego.
Bardzo ważną inwestycją będzie również rewitalizacja Starego Fordonu oraz płyty Rynku w tej części miasta. W planach mamy dalsze remonty chodników, osiedlowych parkingów i dróg rowerowych. Utwardzone zostaną kolejne ulice gruntowe. Doświetlimy też kolejnych kilkanaście przejść dla pieszych.
W 2021 roku na bydgoskie drogi i ich utrzymanie przeznaczymy ponad 330 mln. zł a na komunikację miejską kolejnych prawie 200 mln. zł
I. KONTYNUACJA INWESTYCJI DROGOWYCH:
1. rozbudowa ulicy Kujawskiej
2. budowa buspasa na ul. Kolbego
3. budowa systemu Park & Ride, którego celem będzie zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego w centrum miasta. Obecnie w tym zakresie trwa już budowa parkingu wielopoziomowego na ul. Grudziądzkiej.
4. rewitalizacja Starego Fordonu
5. rewitalizacja płyty Rynku w Starym Fordonie
6. rozbudowa ul. Smukalskiej od ul. Błądzimskiej do ul. Rajskiej
7. II etap prac na ulicy Siedleckiej (Czyżkówko). Po zakończeniu przedmiotowych prac, ulicą zostanie poprowadzona komunikacja miejska.
II. NOWE ZAMIERZENIA INWESTYCYJNE:
1. budowa 2 nowych przepraw mostowych (drogowej i tramwajowej) w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego wraz z przebudową torowiska na ul. Perłowej (trwa postępowanie przetargowe).
2. budowa północnego wiaduktu w ciągu ul. Wojska Polskiego (etap przetargu)
3. remont wiaduktów Warszawskich - według zaleceń ekspertyzy
4. budowa sygnalizacji świetlnej między innymi na: ulicy Toruńskiej 326 (przy świetlicy osiedlowe); na skrzyżowaniu ul Koronowskiej i Opławiec oraz na ul Fordońskiej przy Zakładach Zbożowych
5. doświetlenie kolejnych przejść dla pieszych:
Nad Torem – Żnińska
Brzozowa – Bielicka
Sułkowskiego – Czerkaska
Wojska Polskiego – I. Łukasiewicza
Wojska Polskiego – K. Baczyńskiego
Akademicka – Igrzyskowa
M. Skłodowskiej-Curie – Sportowa
M. Skłodowskiej-Curie – Kijowska
Nakielska – Chłodna
Łęczycka – Boczna
Powstańców Wlkp. przy KWP
Fordońska – Transportowa
6. Nowe drogi rowerowe:
W 2021 roku zlecimy dalsze prace dokumentacyjne dla planowanej infrastruktury rowerowej wzdłuż ciągu ulic: Krasińskiego, Markwarta, Sieńki, Moniuszki, Skłodowskie-Curie. Wykonanie tych prac pozwoli na dalszym etapie uruchomić przetarg na wykonanie projektu i robót budowlanych.
Zlecona zostanie też przebudowa infrastruktury wzdłuż ul. Fordońskiej (odcinek od Kaplicznej do Magazynowej wraz z budową kładki nad torami kolejowymi przy ul. Sochaczewskiej). W tym roku planujemy wykonać już prace budowlane na części przedmiotowego odcinka.
Ponadto zostanie zlecone wstępna dokumentacja dla budowy infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Wojska Polskiego na odcinku od węzła Szarych Szeregów do ul. Chemicznej.
Przypominamy, że po podpisaniu umowy na projekt i wykonanie, ruszyły już prace projektowe dla zadania "Budowa drogi rowerowej w ciągu ul. Jeździeckiej".
7. Wieloletni Program Utwardzania Dróg Gruntowych
Prowadzone będą dalsze prace koncepcyjne dla wielu bydgoskich ulic. Po zakończeniu przedmiotowych prac, jeszcze w tym roku planowane jest sukcesywne uruchamianie dla tych zadań przetargów w formule „zaprojektuj i zbuduj".
Dodatkowo warto wspomnieć, że dla 4 zadań (ulic: Koguciej, Sowiej i Strusiej oraz Pszczelnej) już od 11 stycznia rozpoczną się konsultacje społeczne.
Lista ulic w Programie Utwardzania Dróg Gruntowych - rok 2021:
Krynicka,
Kudowska,
Przyłubska,
Rajdowa,
Wejherowska,
Gradowa,
Wycieczkowa,
Odrzańska,
Bortnowskiego,
Gościeradzka,
Podhalańska,
Platynowa,
Pszczelna,
Sowia,
Kogucia,
Strusia.
Dodatkowo w bieżącym roku w ramach programu, utwardzona zostanie ostatnia część ulicy Legnickiej (Miedzyń)
8. Dalsze prace projektowe:
Przygotowanie przetargu na opracowanie dokumentacji na przebudowę mostów na ul. Focha.
Przygotowanie postępowania przetargowego na opracowanie dokumentacji na przebudowę mostów na ul. Biwakowej.
Ogłoszenie przetargu na opracowanie koncepcji na przebudowę kładki dla pieszych nad ul. Wojska Polskiego.
W tym roku planowane jest też zakończenie prac nad koncepcją programową przestrzenną wraz z programem funkcjonalno-użytkowym dla planowanej przebudowy ul. Nakielskiej.
To tylko wybrane zadania planowane w 2021 roku.
W ciągu najbliższych miesięcy realizowane będą dalsze remonty i przebudowy bydgoskich ulic. Utwardzone zostaną też kolejne ulice gruntowe płytami ażurowymi. Wiele z zadań będzie realizowanych w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego oraz Programu 25/75.
W miejscach, gdzie kierowcy nie przestrzegają ograniczeń prędkości, nadal będziemy montować wyniesione skrzyżowania, progi zwalniające, znaki na fluorescencyjnym podkładzie. Wprowadzimy kolejne udogodnienia dla pieszych i rowerzystów. Przy realizacji drogowych zadań, nie zapomnimy o nasadzaniu drzew i krzewów.
O wszystkich inwestycjach i postępach robót, będziemy informować na bieżąco na naszej stronie internetowej oraz kontach społecznościowych ZDMiKP
Akcja Zima 2021
Solarki pracują na bydgoskich ulicach a magazyny soli są pełne. Trwa akcja Zimowego Utrzymania.
Przypominamy, że przygotowania do tegorocznej zimy były realizowane już we wrześniu i październiku, gdy podpisaliśmy umowy na utrzymanie zimowe jezdni i chodników na terenie Bydgoszczy w latach 2020 – 2024.
Do podjęcia akcji zimowej na drogach mamy zakontraktowanych 14 pługosolarek.
W przypadku bardzo ciężkich warunków pogodowych na ulice może zostać wysłanych ponad 20 pojazdów odśnieżnych.
W okresie zimowym do odśnieżania wykorzystywane będą też dwie równiarki.
W tym sezonie w magazynach przygotowanych zostało już 2150 ton soli, 30 ton chlorku wapnia oraz blisko 400 ton piasku.
Warto jednak przypomnieć, że podczas ubiegłorocznej i bardzo łagodnej zimy, wydaliśmy na akcję odśnieżania ponad 2 razy mniej niż w latach poprzednich.
Odśnieżamy nie tylko jezdnie i chodniki
W I standardzie utrzymania znajduje się blisko 350 kilometrów bydgoskich ulic, które odśnieżane są w pierwszej kolejności. W większości są to drogi krajowej i wojewódzkie. W II standardzie są niektóre drogi gminne oraz trasy powiatowe i gruntowe.
Solarki wyjeźdzają na bydgoskie ulice jeszcze przed pierwszymi opadami śniegu. Pozwala to przyspieszyć działanie solanki na jezdni.
Apelujemy jednak do kierowców o zachowanie ostrożności i dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze
Przypominamy, że działania służb drogowych mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację.
Akcja zima jest realizowana w oparciu o wieloletnie umowy z wykonawcami. Pozwala to firmom wyspecjalizowanym w zimowym utrzymaniu dróg na inwestycje w specjalistyczny sprzęt. Podpisana w tym roku umowa obowiązywać będzie na 4 sezony zimowe tj. do roku 2024.
Pomagają nam nowoczesne rozwiązania
Za odśnieżanie jezdni odpowiedzialne będą dwie firmy : Remondis (Rejon północny, wschodni i zachodni) oraz Corimp (południowa część miasta). Kontrolę jakości prac ułatwiają nam nowoczesne urządzenia m.in. czujniki pracy pługa, czujniki posypu, i systemy GPS montowane w pojazdach. W akcji Zima dużym wsparciem jest również system ITS zapewniający podgląd najważniejszych skrzyżowań. Wykorzystujemy też system wczesnego ostrzegania o gołoledzi oraz aktualnym stanie pogody.
Zimą dbamy nie tylko o ulice
Utrzymanie chodników i miejsc w strefach płatnego parkowania podzielone jest na kilka zadań, które powierzyliśmy 5 mniejszym firmom. To łącznie prawie pół miliona metrów kwadratowych, które wymagają przede wszystkim ręcznego utrzymania.
Do utrzymania zimowego chodników (posypywanie piaskiem) zaliczamy ciągi chodników, schody na głównych ciągach pieszych, strefy płatnego parkowania oraz przystanki tramwajowe i autobusowe.
Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) utrzymywać będą torowiska, zwrotnice oraz pętle tramwajowe.
Od kilku lat na wniosek bydgoskich środowisk rowerowych włączyliśmy wybrane trasy rowerowe (ok. 9 km) do systematycznego odśnieżania i posypywania solą.
Dyżury całą dobę
Podczas wystąpienia złych warunków atmosferycznych dyżury są pełnione przez całą dobę przez wyznaczonych pracowników Zarządu.
Wszelkie uwagi i interwencje związane z prowadzoną akcją Zima można zgłaszać telefonicznie:
tel. 52 582 27 14 lub 15
kom. 783 931 717
Mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zadbaj o swój samochód i bezpieczeństwo
Prosimy również kierowców o przygotowanie samochodów do zimy. Wymiana opon na zimowe ułatwi poruszanie się po jezdniach w trakcie opadów i skróci drogę hamowania. Warto również sprawdzić poziom wszystkich płynów oraz stan akumulatora.
Dostosujmy prędkość do szybko zmieniających się warunków na drodze.
Trwa przetarg na budowę nowego wiaduktu w ciągu ul. Wojska Polskiego
Trzy lata temu zakończyła się przebudowa jednego z wiaduktów w ciągu ulicy Wojska Polskiego.
Teraz przygotowujemy się do przebudowy północnej przeprawy.
W trakcie prowadzonych robót będziemy starali się minimalizować utrudnienia w ruchu.
Przebudowa południowego wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego zakończyła się w maju 2017 roku. W jej ramach wymienione zostały filary, przęsła, wybudowany został prawoskręt w kierunku alei Jana Pawła II. Wykonany został też nowy chodnik z drogą rowerową, które zastąpiły prowizoryczną drogę wygrodzoną od jezdni betonowymi barierkami.
Po oddaniu nowej przeprawy, trwały dalsze prace przy dokumentacji dla drugiego z wiaduktów. Celem minimalizowania utrudnień na Górnym Tarasie, roboty miały być realizowane po zakończeniu prac na ul. Kujawskiej.
Obecnie trwa postępowanie przetargowe na remont północnej przeprawy.
Wykonawca będzie musiał przeprowadzić rozbiórkę obecnego obiektu i wybudować w tym miejscu nowy.
W ramach zadania powstaną też nowe chodniki, drogi rowerowe i oświetlenie uliczne.
W trakcie prowadzonych robót, ruch pojazdów zostanie przełożony na istniejący wiadukt południowy, co wiązać się będzie z tymczasowym przejazdem przez istniejące torowisko.
Ruch tramwajowy na tym odcinku będzie natomiast odbywał się bez zmian czyli na dotychczasowych zasadach.
Historia wiaduktów
Obiekt mostowy czteroprzęsłowy o szerokości ponad 12 m i łącznej długości 112 m. został wybudowany w roku 1978 a remont kapitalny został przeprowadzony 1992 roku. Pogarszający się jednak stan techniczny obiektu, wymuszał w kolejnych latach wprowadzenie ograniczeń w ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 3,5 t. oraz ograniczenie prędkości do 30 km/h.
Pod koniec roku 2020 cały obiekt musiał zostać dodatkowo podparty od dołu metalowym rusztowaniem.
Dotychczasowy obiekt będzie rozebrany w 20 tygodni od daty podpisania umowy z Wykonawcą.
Nowy wiadukt ma powstać do połowy 2022 roku.
O trwającym postępowaniu przetargowym informować będziemy na bieżąco.
Droga S5 - obwodnica przejezdna. Tiry ominą miasto.
Od 31 grudnia przejezdna jest obwodnica Bydgoszczy budowana w ramach drogi ekspresowej S5. Inwestycja ruszyła w 2015 roku. Wcześniej trafiła na listą kluczowych projektów drogowych finansowanych z budżetu Państwa. Zabiegali o nią Prezydent Bydgoszczy, Radni i Mieszkańcy.
Wraz z otwarciem obwodnicy rozpocznie się wdrażanie zmian w układzie transportowym miasta.
Nowa cześć obwodnicy miasta od węzła Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie ma długość 13,5 km. Decydujący dla ruchu tranzytowego był jednak kilku kilometrowy odcinek pomiędzy węzełem Bydgoszcz Zachód (Pawłówek) a Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn). Pozwolił on bowiem połączyć ekspresową S5 na północy z istniejącym już odcinkiem obwodnicy miasta w kierunku Aleksandrowa (Bydgoszcz Północ), a na południu z budowanym odcinkiem Białe Błota – Szubin.
Nowa trasa składa się z dwóch jezdni o betonowej nawierzchni. W miejscowości Szczutki w obu kierunkach powstały Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP). Wszystkie drogi lokalne przebiegają bezkolizyjnie wiaduktami nad trasą ekspresową. Zbudowano również w miejscowości Osówiec górne przejście dla zwierząt.
Pomimo udostępninia nowe drogi do ruchu, na cały odcinku będa jeszcze kontynuowane roboty budowlane a kierowcy mogą spodziewać się zmian w organizacji ruchu.
Z myślą o jak najlepszym połączeniu miasta z obwodnicą rozbudowaliśmy ulicę Grunwaldzką oraz węzeł Zachodni.
W ten sposób centrum Bydgoszczy z węzłem Bydgoszcz Pawłówek jest skomunikowane arterią wyposażoną w dwa pasy w każdym kierunku. Dodatkowo od ul. Skośnej do Flisackiej powstał buspas, który pozwala lepiej skomunikować ta cześć miasta ze ścisłym centrum.
Cała ulica Grunwaldzka została wyposażona w drogi rowerowe. Wybudowano ekrany akustyczne, zatoki autobusowe oraz miejsce do kontroli i ważenia pojazdów ciężarowych. Inwestycja kosztowała około 118 mln i została sfinansowana w oparciu o środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020.
Co zmieni obwodnica?
Otwarcie obwodnicy oznacza zmiany w układzie dróg przebiegających przez miasto. Status drogi krajowej stracą między innymi ulice Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Armii Krajowej, Kujawska, , Wały Jagiellońskie, Poznańska, Grudziądzka, Kruszwicka, Grunwaldzka do węzła zachodniego oraz ul. Nad Torem wraz z ul. Koronowską do granicy miasta.
Zakładamy, że ruch tranzytowy na tych ulicach może się zmniejszyć, co ograniczy hałas, zwiększą przepustowość ważnych skrzyżowań w mieście (np. rondo Toruńskie,Fordońskie, Kujawskie) oraz poprawi punktualność komunikacji miejskiej. Wyprowadzenie ruchu ciężkiego poza miasto, poprawi też bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
Czas na wdrożenie planu
Otwarcie obwodnicy pozwoli teraz na wdrożenie w życie zapisów planu transportowego uchwalonego w 2013 roku. Ulicami prowadzącymi do centrum nie będą mogły poruszać się ciężarówki jadące tranzytem. Najważniejsze tereny przemysłowe będą komunikowane od strony obwodnicy (Czersko-Polskie, BPPT, Osowa Góra).
Z myślą o tych zmianach już w poprzednich latach bydgoskie ulice zostały wyposażone w system preselekcji wagowej. Infrastruktura umożliwiające rejestrację pojazdów, wstępne sprawdzenie ciężaru oraz zatoki dla inspektorów transportu drogowego zbudowaliśmy na: Grunwaldzkiej, Jana Pawła II, Armii Krajowej, Szubińskiej i Nowotoruńskiej.
Po uregulowaniu statusu dróg, które tracą status krajowych dostosowane zostanie oznakowanie pionowe.
Będziemy też na bieżąco analizował natężenia ruchu i na ich podstawie możliwe będą zmiany np. w ustawieniu sygnalizacji lub planowanie dalszych działań inwestycyjnych na terenie miasta. Weryfikowane będą też czasy przejazdu autobusów i tramwajów.
Po zakończeniu budowy drogi ekspresowej S5, przy ulicach wjazdowych, staną też znaki informujące o zakazach wjazdu dla pojazdów ciężarowych (oprócz docelowych).