Coraz bliżej święta. Zmiany w ruchu na Starym Mieście
Przygotowujemy się wspólnie z innymi miejskimi jednostkami do organizacji Bydgoskiego Świątecznego Jarmarku na placu Teatralnym i moście Staromiejskim. W związku z tym w najbliższych dniach zaczniemy wprowadzać zmiany w organizacji ruchu. Przygotowujemy się też do podpisania umowy na świąteczną iluminację.
Pierwsze zmiany związane z jarmarkiem wprowadzone zostaną już w piątek (22 listopada). Od tego dnia zacznie obowiązywać zakaz zatrzymywania się na placu Teatralnym. Następnie od niedzieli (24 listopada) nastąpi zamknięcie ul. Mostowej i placu Teatralnego (od ul. Grodzkiej do ul. Focha). Jednocześnie odwrócony zostanie kierunek w ruchu na ul. Grodzkiej przy spichrzach. Samochody będą mogły poruszać się wyłącznie w kierunku ul. Podwale.
Wjazd na zamknięttą ulicę Mostową i plac Teatralny będzie możliwy całodobowo dla pojazdów służb miejskich oraz zaopatrujących jarmark:
- od poniedziałku do czwartku w godz. 8-11 i 20-22,
- od piątek-niedziela w godz. 8-11 i 21-23,
Ruch pojazdów obsługujących banki przy placu Teatralnym będzie dopuszczony w godzinach od 8 do 11.
W najbliższych dniach na ul. Mostowej i placu Teatralnym montowana będzie infrastruktura jarmarku. Ulica Mostowa może być wówczas całkowicie nieprzejezdna – szczególnie w momencie ustawiania świątecznych pawilonów z użyciem dźwigu. W dniach 4-5 grudnia stragany zaopatrywane mogą być przez całą dobę. Stała organizacja ruchu w tej części Starego Miasta zostanie przywrócona do 31 grudnia.
Wkrótce podpiszemy też umowę na świąteczną iluminację miasta. Na efektownie podświetlone ulice, drzewa, mosty i inne ozdoby wydamy około 390 tysięcy złotych. W tym roku w Bydgoszczy pojawi się wiele nowości. Więcej informacji na ten temat znajduje się w tekście „Świąteczne dekoracje rozświetlą Bydgoszcz”.
Wszystkie atrakcje jarmarku są przedstawione na stronie www.bydgoszcz.pl
Kto zaprojektuje wiedeńskie przystanki?
Zależy nam na wyposażeniu ul. Gdańskiej w przystanki wiedeńskie. W pierwszej kolejności przygotowana zostanie koncepcja. To rozwiązanie doskonale sprawdza się na placu Teatralnym. Dzięki wyniesionej jezdni pasażerom zdecydowanie łatwiej wsiadać do tramwaju i są bezpieczniejsi.
Pierwszy przystanek wiedeński oddaliśmy do użytku z końcem sierpnia na placu Teatralnym w kierunku ronda Jagiellonów.
Przebudowany południowy pas ruchu w kierunku ul. Jagiellońskiej w momencie zatrzymania się tramwaju pełni też funkcję wygodnego peronu. Poziom podłogi w tramwaju jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni. Takie rozwiązanie poprawia też bezpieczeństwo. Wymusza zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku. Nawierzchnia przystanku wykonana została z betonu asfaltowego, natomiast rampy najazdowe z kostki kamiennej. Inwestycja pochłonęła pół miliona złotych. Jest objęta długą, 7-letnią gwarancją. Jest bardzo pozytywnie oceniana przez pasażerów oraz pozwoliła zachować dotychczasową płynność ruchu.
W środę (20 listopada) rozpoczeliśmy postępowanie, w którym zamierzamy wyłonić wykonawcę koncepcji kolejnych przystanków tego typu. Zależy nam na tym, by powstały one w pierwszej kolejności na ulicy Gdańskiej od Jagiellońskiej do Kamiennej. W ramach prac nad koncepcją w pierwszej kolejności projektanci przeanalizują optymalną lokalizację przystanków wzdłuż tej ulicy oraz na skrzyżowaniu z ulicą Jagiellońską. Możliwa będzie również ich dyslokacja. Następnie określone zostaną parametry wszystkich przystanków oraz sposób wykonania. Będzie to podstawa do zlecenia kolejnych zadań tego typu. Na ul. Gdańskiej wyzwaniem dla projektantów będzie wyjątkowo duże nasycenie terenu uzbrojeniem podziemnym oraz mniejsza szerokość pasów ruchu, niż na pl. Teatralnym. Wstępną dokumentacją chcielibyśmy dysponować latem przyszłego roku.
Przystanek wiedeński w praktyce
Podwyższony fragment ulicy nadal pozostaje jezdnią. Gdy na przystanku nie ma tramwaju, jeżdżą nią samochody. Kierowcy nie mogą jedynie w tym miejscu zmienić pasa ruchu. Pasażerowie oczekując na przyjazd tramwaju powinni przebywać na chodniku. Za linią rozgraniczającą teren przystanku i rampy stanowiącej część jezdni. Nie wolno wchodzić na jezdnię, którą jeżdżą samochody - można to zrobić dopiero wtedy, gdy na przystanek wjedzie i zatrzyma się pojazd komunikacji miejskiej. Przypominamy, że w momencie gdy tramwaj znajduje się na przystanku kierowcy mają zakaz wjazdu na wzniesienie - powinni umożliwić i wysiadanie i wsiadanie pasażerom komunikacji miejskiej. Z lewego pas ruchu ulicy Focha w kierunku ul. Jagiellońskiej mogą korzystać pojazdy nie przekraczające szerokości 2 metrów.
Kolejowy wiadukt po remoncie
Zakończyły się prace przy remoncie kolejowego wiaduktu na Okolu. Pozwala on również pieszym w bezpieczny sposób przemieszczać się nad ulicą Grunwaldzką na wysokości Czarnej Drogi. Schody zostały dodatkowo wyposażone w szynę ułatwiającą prowadzenie rowerów. Zadanie było współfinansowane przez miasto.
Obiekty jest zlokalizowany w ciągu linii kolejowej łączącej Bydgoszcz z Piłą. W trakcie budowy dostosowano go do potrzeb pieszych. Ze względu na zły stan techniczny konieczny był remont. Został on zlecone przez zarządcę – PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
W zakres prac przy obiekcie nad ul. Grunwaldzką wchodziło między innymi oczyszczenie konstrukcji, zabezpieczenie przed korozją, malowanie, poprawa odwodnienia oraz remont schodów i wyposażenie w nowe balustrady. Przebudowana została poza tym infrastruktura torowa. Schody zostały dodatkowo wyposażone w szynę ułatwiającą prowadzenie rowerów. Takie rozwiązania są stosowane w trakcie remontów starszych obiektów, których parametry nie pozwalają na budowę szerokich standardowych pochylni. Przypominamy, że 140 metrów od wiaduktu funkcjonuje nowe bezpieczne przejście dla pieszych z azylem, sygnalizacją świetlną i obniżonymi krawężnikami. Remont wiaduktu został dofinansowany przez miasto kwotą 500 tysięcy złotych.
Trwa również naprawa nawierzchni na moście kolejowym nad Brdą. Wymieniane są płyty granitowe tworzące ciąg pieszy. Inwestor, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, planuje też w kolejnych latach kompleksowy remont pozostałej części obiektu.
Pilotaż z pozytywną oceną
Planujemy kontynuację programu utwardzania ulic płytami ażurowymi w kolejnych latach. Do tej pory prace zrealizowaliśmy już na kilkunastu ulicach.
Na podstawie dotychczasowych doświadczeń, opinii mieszkańców utwardzonych ulic oraz spotkań z przedstawicielami rad osiedli decydujemy się na kontynuację programu. Pozytywnie oceniane są m.in. estetyka, funkcjonalność i krótki czasu prowadzenia prac.
Nadal tego typu zadania będziemy realizować na terenach o dużej przepuszczalności gruntu. Płyty będą też stosowane w miejscach nie narażonych na częste przejazdy pojazdów ciężarowych. Zalezy nam też na utrzymaniu ciągłości z innymi twardymi drogami. Przy kolejnych inwestycjach będziemy utrzymywać wysokie standardy. Płyty zawsze stabilizujemy krawężnikami, a część utwardzanej ulicy dedykowaną pieszym wykładamy kostką betonową. Przed ułożeniem przygotowywana jest 20-centymetrowa podbudowa.
W przyszłym roku na stabilizacje ulic płytami ażurowymi zgodnie z projektem budżetu trafić może kwota około 3 mln zł.
W tym roku ażurowymi płytami utwardziliśmy następujące ulice:
- Władysława Warneńczyka (cz. północna)
- W. Pola (odcinek bez przejazdu)
- Spadochroniarzy
- Pelikanową
- Laskowicką
- Osadę (sięgacz)
- Letniskową (fragment do szkoły, finisz prac)
W ubiegłym roku tego typu prace realizowaliśmy na:
- Łuckiej (cz. zachodnia)
- Przyłubskiej (cz. północna)
- Pelikanowej
- Okopowej (sięgacz)
- Sybiraków
- Władysława Warneńczyka (cz. południowa)
- Karasińskiej
- Borowiackiej
- Ornej (wraz z sięgaczami)
- Liściastej
Zadania tego typu są uzupełnieniem funkcjonującego od 2016 roku Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych. Na ten cel miasto zarezerwowało do 2022 roku 131 mln zł. Lista ulic, które budujemy w pierwszej kolejności powstaje w oparciu o obiektywne kryteria. Są one zatwierdzane uchwałami Rady Miasta.