Dokładnie 8 lat temu ( 22 listopad 2012 roku) oddano do użytku nową linię tramwajową do dworca PKP. Skróciła ona czas dojazdu do północnej części Śródmieścia, poprawiła bezpieczeństwo kierowców i pieszych oraz podniosła estetykę tej części Bydgoszczy.Trzy lata później powstał też nowy dworzec kolejowy.
Obszar dworca PKP obsługują obecnie dwie linie tramwajowe nr 5 i 8 a docelowo (od 6 grudnia) kursować będzie też dodatkowo linia tramwajowa nr 9. Więcej o nowej siatkce połączeń pisaliśmy TUTAJ
Każdego dnia komunikacja tramwajowa i autobusowa, obsługuje w tej części miasta kilka tysięcy pasażerów.
Budowa nowej linii o długości 1,7 kilometrów trwała dwa lata. Już na etapie prac projektowych zdecydowano się na wiele nowoczesnych rozwiązań. Na odcinku od węzła Garbary do Dworcowej powstało nowe wydzielone torowisko. Most im. Wł. Jagiełły zarezerwowano wyłącznie dla tramwajów, pojazdów uprzywilejowanych, rowerzystów i pieszych.
Zupełnie zmienił się wygląd placu przed dworcem. Ograniczony został na nim ruch, zlokalizowano jedynie przystanki przelotowe, zapewniono też bezpieczne dojścia w ich kierunku. Pętlę zlokalizowano natomiast przy ul. Rycerskiej, do której dobudowano wydzielona jezdnię dla autobusów i tramwajów (tzw. tram-bus pas). Wraz z tą inwestycją zaczęto wdrażać system ITS, który funkcjonuje do dziś.
Po oddaniu trasy do użytku zrealizowano wiele kolejnych inwestycji, które zdecydowanie poprawiły estetykę tej części miasta: nowy dworzec kolejowy, remonty przyległych ulic i chodników, kamienic, modernizacja przejść podziemnych.
Historia w pigułce:
• Pierwsza linia tramwajowa do dworca uruchomiona została w 1888 roku
• Obsługiwały ją początkowo tramwaje konne
• Trasa prowadziła od ul. Gdańskiej ulicą Dworcową
• Ruch zawieszono w 1990 roku ze względu na zły stan torowiska
• Tramwaje wróciły po 22 latach przerwy