Likwidujemy kolejne bariery
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy w swojej działalności podejmuje wiele działań mających na celu usprawnienie ruchu dla osób z niepełnosprawnościami oraz likwidację barier architektonicznych. Przedmiotowe działania realizowane są nie tylko w ramach dużych inwestycji drogowych ( rozbudowa ul. Kujawskiej, ul. Grunwaldzkiej) ale również przy okazji drobnych remontów ulic czy w ramach zadań Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Sygnalizacja świetlna z dźwiękiem
Nowe sygnalizacje świetlne dostosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wiele z nich jest już wyposażonych w sygnały dźwiękowe dla niewidomych oraz przyciski służące do wzbudzania sygnału zielonego przez pieszych.
Dodatkowe oznakowanie przejść dla pieszych.
Niektóre przejścia dla pieszych w mieście oraz przystanki autobusowe wyposażone są w nawierzchnie ryflowane (z wgłębieniami i wypustkami) w żółtym kolorze, ułatwiające orientację osobom niewidomym lub niedowidzącym.. Ponadto wiele przejść wyposażanych jest już w urządzenia sign flash ( tj. aktywne znaki drogowe). Przy wielu bydgoskich ulicach montowane są też znaki drogowe na podkładzie z folii fluorescencyjnej.
Tego rodzaju elementy stosowane są w obrębie szkół oraz w miejscach którymi często poruszają się osoby z niepełnosprawnościami.
Odpowiedzialne projektowanie i decyzje komunikacyjne.
Podczas wydawania decyzji komunikacyjnych ZDMiKP zwraca szczególną uwagę aby, w miarę możliwości ruchowych i lokalizacyjnych, obiekty były wyposażane w pochylnie dla osób niepełnosprawnych. Zwraca się uwagę też na to, aby wszelkie urządzenia typu: schody, poręcze, podjazdy znajdowały się w obrysie budynków.
Dodatkowo w ramach możliwości projektujemy ulice osiedlowe w formie pieszojezdni, co ogranicza zastosowanie barier architektonicznych np. krawężniki
Miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.
W ramach prowadzonych inwestycji drogowych na budowanych parkingach każdorazowo wyznaczane są miejsca przeznaczone dla niepełnosprawnych. Tym samym sukcesywnie zwiększa się ilość miejsc parkingowych przeznaczonych dla tej grupy osób w całym mieście. ZDMiKP w Bydgoszczy utrzymuje wiele, specjalnie oznakowanych, miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami w ścisłym centrum Bydgoszczy, Dodatkowo dostosowaliśmy oznakowanie „kopert" do obowiązujących przepisów (malowanie tła koperty na niebiesko) a w miarę możliwości terenowych poszerzamy „koperty" równoległe do 3,6m. W Strefie Płatnego Parkowania mamy już ponad 200 niebieskich kopert.
Przemyślane inwestycje.
W przypadku wszystkich inwestycji (budowa lub modernizacja ulic) zrealizowanych na terenie Bydgoszczy wykonywane są obniżone krawężniki w obrębie przejść dla pieszych. Takie działania są już w Bydgoszczy standardem. Podobnie jak stosowanie płytek ostrzegawczych i kierunkowych przy przejściach dla pieszych i na przystankach.
Urządzenia na chodniku.
Wszystkie urządzenia na chodniku, takie jak: barierki, słupki, znaki drogowe, kwietniki, ławki, reklamy itp. ustawiane są w taki sposób aby nie utrudniały użytkowania przez pieszych, szczególnie przez osoby słabo lub niedowidzące. Dodatkowo w tym roku na ulicach gdzie jest to możliwe, wyznaczamy nowe miejsca parkingowe dla aut tylko na jezdni. Dzięki temu łatwiej przejechać po chodniku osobie np. na wózku inwalidzkim
Likwidacja barier transportowych w komunikacji miejskiej:
- wyznaczając dodatkowe przystanki komunikacji oraz wprowadzając ich nową lokalizację bierzemy pod uwagę głos Pasażerów i stosujemy rozwiązania ułatwiające korzystanie z infrastruktury osobom z niepełnosprawnościami
- sukcesywnie na bydgoskich ulicach dostawiamy nowe wiaty przystankowych. Wiele z nich posiada udogodnienia na osób z różnymi ograniczeniami.
- zwiększamy liczby przystanków wyposażonych w płytki kierunkowe ułatwiające orientację osobom z dysfunkcją narządu wzroku, Na koniec 2019 roku było w ten sposób dostosowanych 295 przystanków, co stanowiło ponad 30 % ich ogólnej liczby,
- wykonywanie usług przewozowych w tabor częściowo przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnościami - 100 % bydgoskich autobusów i 24% wozów tramwajowych przystosowanych spełnia już te standardy. Dodatkowo wszystkie autobusy i tramwaje wyposażone są w zapowiedzi głosowe.
- trwają prace nad koncepcją przebudowy przystanków wzdłuż ul. Gdańskiej. Docelowo cała ulica zostanie wyposażona w perony wiedeńskie poprawiające bezpieczeństwo pasażerów. Pierwszy przystanek wiedeński oddaliśmy do użytku w ubiegłym roku przy Placu Teatralnym.
Zakończyła się budowa ulicy Szczytowej.
Prace odbiorowe przebiegły pomyślnie. Zadanie było realizowanych w oparciu o inicjatywy lokalne – Program „25/75". Ulica Szczytowa na długości około 280 metrów zyskała twardą nawierzchnię, pomiędzy ulicami Wiśniową i Paprocią.
Wykonywane zostały również zatoki postojowe, zjazdy oraz dojścia do posesji. Powstał też krótki odcinek chodnika i połączono go z chodnikiem przy ul. Paprociej.
Inwestycja została zrealizowana dzięki inicjatywie bydgoszczan, którzy powołali stowarzyszenie. W ramach programu „25/75" zagwarantowały one niezbędny wkład własny na poziomie 20 procent kosztów inwestycji. Większość środków zabezpieczyło natomiast miasto Bydgoszcz.
Program inicjatyw lokalnych polega na współdziałaniu mieszkańców oraz miasta. Stowarzyszenia bydgoszczan, którym uda się zebrać część środków na realizację inwestycji na poziomie 25 procent (z możliwością obniżenia, gdy wcześniej realizowane były inne wspólne zadania przy infrastrukturze wodno-kanalizacyjnej), mogą liczyć na realizację inwestycji w bieżącym roku budżetowym.
W ten sposób osiedlowe ulice, o niewielkim znaczeniu dla komunikacji mogą szybciej zyskać nowe nawierzchnie lub zostać wyposażone w dodatkową infrastrukturę np. chodniki i miejsca postojowe. Warto podkreślić, że w oparciu o inicjatywy lokalne drogi mogą być utwardzane również z wykorzystaniem płyt ażurowych.
Wszystkie osoby zainteresowane skorzystaniem z programu 25/75 mogą kontaktować się z Zespołem ds. Inicjatyw Lokalnych Urzędu Miasta:
• tel. 52 58 58 721 lub 52 58 58 329
•mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zmiana trasy dla linii 61
W związku z pracami wodociągowymi i zamknięciem dla ruchu kołowego ul. Skorupki, od 06 lipca na okres ok. dwóch tygodni, zmianie ulegnie trasa przebiegu linii nr 61 zgodnie z poniższą mapką poglądową.
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
- Ugory / Solskiego
- Ugory / Nowodworska (oba kierunki)
- Skorupki / Orla (oba kierunki)
- Skorupki / Jordanowska (oba kierunki)
Przystanki na trasie objazdowej:
- Solskiego / Ugory (kierunek Rekinowa)
- Bielicka / Solskiego (kierunek Rekinowa)
- Solskiego / Bielicka (kierunek Kapuściska / Mokra)
Rowerem pod prąd. W mieście rusza kontraruch rowerowy
Na bydgoskich ulicach trwa malowanie oznakowania poziomego. Przy okazji tych działań, na wielu ulicach jednokierunkowych, wyznaczony zostanie kontraruch rowerowy. Dzięki takim działaniom rowerzyści będą mogą sprawniej i bezpieczniej dotrzeć do celu swojej podróży. Pierwsze prace w tym zakresie zostały wykonane już na ul. Celnej
Od dłuższego czasu analizowana jest optymalizacja połączeń dla ruchu rowerowego nie tylko przy okazji nowych inwestycji drogowych, ale również podczas działań związanych z organizacją ruchu drogowego.
Kontraruch rowerowy to dwukierunkowy ruch rowerów na ulicach jednokierunkowych, który daje możliwość jazdy rowerem „pod prąd". Takie rozwiązania stosowane są już w wielu krajach europejskich. Dzięki temu rowerzyści mogą nie tylko omijać niebezpieczne ulice i skrzyżowania, ale także skracać pokonywany dystans, co dodatkowo zwiększa konkurencyjność roweru wobec innych środków transportu
Obecnie mamy przygotowane projekty dopuszczenia ruchu rowerowego na zasadzie kontraruchu w miejscach wytypowanych podczas posiedzeń Zespołu ds. polityki rowerowej przy Prezydencie Miasta Bydgoszczy. Pierwsze prace w tym zakresie zostały już zrealizowane na ul. Celnej. Kolejne zmiany będą wdrażane wraz z malowaniem oznakowania poziomego na bydgoskich ulicach.
Kontraruch rowerowy planowany jest na następujących ulicach:
1. Paderewskiego, od Chodkiewicza do Mickiewicza;
2. 20 Stycznia 1920r., od Mickiewicza do Chodkiewicza;
3. Reja;
4. Libelta, od Krasińskiego do Kołłątaja;
5. Asnyka;
6. Podolska;
7. Pomorska, od Zduny do Dworcowej;
8. Graniczna;
9. Podgórna, od Grudziądzkiej do Wełnianego Rynku;
10. Jastrzębia;
11. Pułaskiego, od Gajowej do Wyszyńskiego;
12. Komuny Paryskiej, od Wiosny Ludów do Boya-Żeleńskiego 26;
13. Przyjazna, część południowa i północna;
14. Węgierska, część zachodnia i środkowa;
15. Kurpińskiego;
16. Kapeluszników, Sikorskiego, Rynek;
17. Łukasiewicza, od Kapuściska do Baczyńskiego;
18. Czerwonego Krzyża, od Drobnej do Księżycowej;
19. Monte Cassino;
20. Hechlińskiego;
21. Traugutta;
22. Ogrodowa;
23. Pomorska, od Śniadeckich do Świętojańskiej;
24. Celna.
Po analizie funkcjonowania kontraruchu rowerowego w mieście, będziemy podejmować wraz z Zespołem ds. polityki rowerowej, dalsze inicjatywy związane z udogodnieniami dla ruchu rowerowego. Nowe trasy chcielibyśmy udostępniać bowiem nie tylko przy realizacji dużych inwestycji drogowych
Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów
Nowe drogi rowerowe powstały już przy okazji rozbudowy ul. Grunwaldzkiej oraz Nad Kanałem. Obecnie powstają też przy ulicach Kruszwickiej i Kujawskiej. Niebawem ruszą prace przy budowie ścieżek rowerowych na ul. Focha.
Nie zapominamy również o pieszych, dla nich przygotowaliśmy w kilkunastu lokalizacjach oczyszczenie chodników z parkujących pojazdów poprzez co warunki ich komfortu na chodnikach poprawią się. Pisaliśmy o tym TUTAJ.
Trwają też liczne remonty chodników w mieście. Wiele tych zadań realizowanych jest też w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Pisaliśmy o tym między innymi TUTAJ