Konsultacje w sprawie drogi rowerowej w Myślęcinku. Pytania i odpowiedzi.
Przypominamy, że do końca miesiąca trwają konsultacje dotyczące budowy ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż ul. Jeździeckiej pomiędzy Myślęcinkiem a Niemczem. W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną – na pytanie mieszkańców dotyczące inwestycji odpowiadamy w formie internetowego Q&A (pytanie i odpowiedź).
Rowerowa inwestycja zlokalizowana zostanie w północnej części miasta, przy granicy z miejscowościami Niemcz i Osielsko. Łączna długość projektowanego ciągu pieszo-rowerowego wynosi około 2,3 km, a typowa szerokość to 3 m. Trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie „zaprojektuj i zbuduj". Inwestycja obejmuje budowę ciągu pieszo – rowerowego na odcinku od ul. Podkowa do ul. Gdańskiej z nawiązaniem do istniejącego fragmentu pomiędzy ulicą Bydgoską, a Słowackiego w Niemczu.
Mieszkańcy mogą zgłosić swoje uwagi ws. przebudowy za pośrednictwem karty konsultacyjnej dostępnej www.bydgoszcz.pl/jezdziecka lub w formie papierowej złożyć wy Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy (ul.Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz).
Dodatkowo - w związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną – na pytanie mieszkańców dotyczące inwestycji odpowiadamy w formie internetowego Q&A (pytanie i odpowiedź).
Pytania dotyczące koncepcji można przesyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zachęcamy do zadawania kolejnych i przesyłania swoich uwag.
Kolejne pytania z odpowiedziami będą publikowane na stronie www.bydgoskiekonsultacje.pl
Pytania i odpowiedzi (część I)
•Czy zostaną przebudowane zatoki autobusowe?
◦Opracowana wcześniej koncepcja zakłada również przebudowę i przesunięcie przystanków autobusowych w formie peronów przystankowych. Dodatkowo pierwszy przystanek przy ul. Gdańskiej zostanie przebudowany na zatokę autobusową.
• Czy budowa wpłynie na kursowanie autobusów linii nr 52?
◦Na razie nie są planowane zmiany w komunikacji publicznej.
•Kiedy planowane jest zakończenie inwestycji?
◦Jest ona realizowana w trybie zaprojektuj i wybuduj. Zakładamy, że opracowanie dokumentacji, prace budowlane i rozliczenie zadania nastąpi do połowy 2022 roku.
•Czy wyremontowana zostanie też jezdnia ul. Jeździeckiej?
◦Koncepcja zakłada jedynie wymianę nawierzchni na skrzyżowaniu z ul. Hippiczną oraz przy wjeździe na teren BCTW, gdzie planowane jest wytyczenie bezpiecznego przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego z azylem.
•Gdzie mogę znaleźć całą koncepcję budowy?
◦Koncepcję budowy można pobrać ze strony: www: https://drive.google.com/file/d/1OJsLPjE-dQ_ybVMo-TqaUK2O57pA63iz/view?usp=sharing
•Proszę o informację, czy zostało przewidziane wykonanie przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Jeździeckiej i Bażanciej?
◦Tak, koncepcja zakłada wytyczenie w obrębie tego skrzyżowania przejścia dla pieszych.
NOWE MOSTY NAD BRDĄ - dla tramwajów, samochodów, rowerów i pieszych.
21 sierpnia ogłosiliśmy przetarg na budowę nowych mostów nad Brdą pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską. W sąsiedztwie istniejącego mostu im. Kaziemirza Wielkiego powstanie torowisko, druga jezdnia i ciąg pieszo-rowerowy. W ramach zadania wyremontowane zostanie również torowisko w ciągu ul. Perłowej.
Jeszcze lepiej skomunikujemy Fordon i Bartodzieje z Kapuściskami i terenami inwestycyjnymi.
- Lokalizację inwestycji wybraliśmy m.in. w oparciu o wynik konsultacji społecznych – przypomina prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Na budowę nowego połączenia tramwajowego pomiędzy ulicami Fordońską i Toruńską zdobyliśmy wysokie unijne dofinansowanie i opracowaliśmy niezbędną dokumentację. Teraz czekają nas prace budowlane. Nowa linia tramwajowa wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego nie tylko skróci czas przejazdu pomiędzy Fordonem i Kapuściskami, ale odciążone zostaną sąsiednie przeprawy na ul. Wyszyńskiego i Spornej. Poza tym łączymy zadanie to z wieloma elementami poprawiającymi bezpieczeństwo, takimi jak nowe drogi rowerowe i nowoczesne oświetlenie.
Tramwajem z Fordonu na górny taras
Przygotowany już projekt zakłada powstanie dwóch konstrukcji o długości około 240 metrów. Jedna dedykowana będzie tramwajom. Torowisko znajdzie się między jezdniami (istniejącą oraz nowobudowaną). Inwestycja pozwoli znacznie lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z dzielnicami położonymi na tzw. górnym tarasie Bydgoszczy (m.in. Kapuściska, Wyżyny, Wzgórze Wolności) i terenami inwestycyjnymi.
Tramwaje zaoszczędzą około 6 minut. Rozwiązanie ułatwi też organizację ruchu tramwajowego na wypadek remontów torowisk na Toruńskiej i Fordońskiej lub w trakcie zdarzeń losowych (np. wypadek)
Jezdnia i ciąg pieszo-rowerowy
Częścią projektu jest też nowy most drogowy po stronie wschodniej. Znajdą się na nim dwa pasy ruchu. Obok powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. Wraz z inwestycją przebudowane będą też skrzyżowania ul. Kazimierza Wielkiego z Fordońską oraz Toruńską. Wokół skrzyżowania z ul. Fordońską ścieżki rowerowe powstaną po stronie południowej i zachodniej umożliwiając bezpieczny przejazd na najważniejszych kierunkach. Projektant zaplanował też połączenie dróg rowerowych z jezdniami ulicy Fordońskiej. Docelowo główną arterią dla rowerzystów na osi wschód-zachód ma stać się trasa poprowadzona wzdłuż brzegu Brdy. Stąd między innymi powstanie w rejonie mostów nowy ciąg pieszo-rowerowy w kierunku rzeki.
Wygodne rozwiązania dla pasażerów
Częścią projektu jest też rozbudowa rozjazdów w rejonie skrzyżowania ul. Toruńskiej z Perłową. Przy przebudowywanych skrzyżowaniach będą lokalizowane nowe przystanki tramwajowe z peronami dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych. Perony będą wyposażone w ekrany LCD z rozkładami jazdy. Dodatkowymi elementami inwestycji są też przebudowa torowisk wzdłuż ul. Perłowej.
Zakładamy, że w inwestycja będzie prowadzona pod ruchem tramwajowym na ul. Fordońskiej i Toruńskiej. Zależy nam na ograniczeniu utrudnień w trakcie inwestycji do minimum. Dlatego duża część prac będzie mogła odbywać się poza istniejącym pasem drogowym.
Wybór wykonawcy
Prace nad projektem zostały już zrealizowane. Teraz ogłoszony został przetarg na roboty budowlane. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w przyszłym roku. Potrwają one około 2,5 roku. Wcześniej miasto podpisało umowę na dofinansowanie zadania środkami unijnymi na poziomie 48 mln zł. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty kierować będziemy się ceną oraz terminem wykonania zadania (dodatkowe punkty za jego skrócenie do 26 miesięcy).
Wcześniej korzystając z funduszy europejskich rozbudowaliśmy m.in. ulicę Grunwaldzką, Chodkiewicza, węzeł Szarych Szeregów, pętlę na Kapuściskach i oddaliśmy do użytku II etap trasy Uniwersyteckiej i kupiliśmy nowe niskopodłogowe tramwaje. Trwa rozbudowa ul. Kujawskiej i Kolbego.
Nowe mosty w liczbach:
• Długość – 240 m
• Skrócenie czasu podróży (Fordon-Kapuściska) – 6 minut
• Gwarancja 5 lat
Rozbudowa ul. Kujawskiej. Zmiany na Zbożowym Rynku.
Do ruchu zostanie udostępniona nowa jezdnia na Zbożowym Rynku oraz fragment ul. Długiej. Scalane i regulowane są też tory ułożone wzdłuż ulic Bernardyńskiej, Kujawskiej i Wojska Polskiego. Kontynuowane są prace ziemne, brukarskie, kanalizacyjne oraz prowadzone są dalsze roboty przy układaniu nowej nawierzchni.
Wykonawca udostępni północną jezdnię Zbożowego Rynku (po stronie ul. Długiej). Ruch na niej będzie odbywał się jednokierunkowo. Pozwoli to rozpocząć kolejne prace przy południowej części tej ulicy (od strony ul. Wiatrakowej) i na nowym rondzie Bernardyńskim. Na połączeniu ulic Bernardyńskiej, Zbożowego Rynku i Kujawskiej nadal obowiązywać będzie łamane pierwszeństwo. Warto w tym miejscu zachować szczególną ostrożność.
W ramach kolejnego etapu prac, wykonywana będzie m.in. nowa konstrukcja jezdni i płynne połączenie nowego buspasa na Wałach Jagiellońskich z zatoką autobusową. Dobudowana zostanie też infrastruktura dla rowerzystów łącząca kontrapas przy ul. Wiatrakowej z ul. Długą (z przejazdami rowerowymi przy rondzie Bernardyńskim). Przebudowane chodniki otrzymają nawierzchnię z płyt.
Do końca sierpnia planowane jest natomiast przywrócenie ruchu pojazdów na rewitalizowanym odcinku ul. Długiej. Po jej odcięciu od Zbożowego Rynku obwiązywać będzie na niej ruch dwukierunkowy. Dodatkowo kontynuowane będą prace przy układaniu chodników, co zdecydowanie ułatwi poruszanie się pieszym po tym odcinku budowy.
Szereg prac wykonywanych jest obecnie przy ułożonym torowisku. Tory ułożone w wykopie są betonowane. Odcinki biegnące wzdłuż Bernardyńskiej i Wojska Polskiego są scalane i regulowane. Postępują prace przy montażu elementów do podwieszania trakcji.
Dodatkowo trwa montaż peronów tramwajowych na całej długości realizowane inwestycji.
W obrębie ronda Kujawskiego kontynuowane są prace ziemne i brukarskie przy południowej części skrzyżowania (od strony stacji benzynowej ). Prowadzone są też dalsze roboty przy nawierzchni i chodnikach na ul. Solskiego i Chołoniewskiego.