Ruszył przetarg na rozbudowę ul. Smukalskiej.
Ulica Smukalska zmieni się w wygodną i przystosowana do przejazdu autobusów trasę łączącą osiedla Piaski i Smukałę. Powstanie też nowa droga rowerowa. Wcześniej zmodernizowaliśmy część ulicy Smukalskiej w wąwozie oraz ulice Saperów na Jachcicach. W ramach inwestycji ulica Smukalska zostanie przebudowana na 3-kilometrowym odcinku od Błądzimskiej na Piaskach do Rajskiej w Smukale.
W pierwszej kolejności planowana jest całkowita rozbiórka istniejących nawierzchni. Następnie wykonane zostaną nowe odwodnienie i usunięte zostaną kolizje z podziemna infrastrukturą. Ulice oświetlą nowe latarnie. Ostatnim etapem budowy będzie budowa nowej jezdni, drogi rowerowej, przystanków autobusowych i chodników wraz z niezbędnym oznakowaniem.
Dla pasażerów, rowerzystów i kierowców
Koncepcja rozbudowy ulicy Smukalskiej przygotowana została we współpracy z Miejską Pracownią Urbanistyczną. Projekt poddano również konsultacjom społecznym. Ulica po gruntownej modernizacji stanie się ważnym połączeniem osiedla Smukała z centrum miasta, pozwalającym na organizację sprawnej komunikacji miejskiej.
Trasa ta nie jest obecnie przystosowana do ruchu autobusowego. W ramach inwestycji zmodernizowana zostanie też pętla przy ul.Rajskiej. Dodatkowo ulica Smukalska stanie się również ważną trasą rowerową dla wielu bydgoszczan podróżujących w kierunku terenów rekreacyjnych w Smukale, Janowie oraz nad Zalewem Koronowskim. Nowa ścieżka rowerowa na Piaskach połączy się ze zwyczajowym szlakiem biegnącym do Myślecinka.
Obecnie został przetarg na prace budowlane. Po podpisaniu umowy zajmą one ponad 2 lata. Prace po odbiorach będą objęte długą 5-letnią gwarancją.
Warto przypomnieć, że wiosną bieżącoego roku w porozumieniu z Nadleśnictwem Żołędowo wykonane zostały już roboty przygotowawcze w pasie inwestycji.
Dużo prac już za nami
W poprzednich latach wyremontowany został odcinek ul. Smukalskiej od ul. Szamarzewskiego do ul. Błądzimskiej. Gruntownie zmodernizowana została część tej ulicy biegnąca w wąwozie, gdzie również dobudowany został szeroki ciąg pieszo-rowerowy oraz zabezpieczone zostały skarpy. Równie kompleksowy remont przeszła ulica Saperów od ul. Ludwikowo do Żeglarskiej. W tym roku dodatkowo na tej ulicy doświetliliśmy również przejścia dla pieszych.
Magnuszewska po remoncie, Stawowa w trakcie
Zakończył się remont ul. Magnuszewskiej, która zyskała nową nawierzchnię i oznakowanie. Pojawił się też nowe perony przystankowe. Zaawansowane prace trwają natomiast na ul. Stawowej na Błoniu. Roboty zostały tu wykonane już w 70%.
Na Wyżynach wymieniona została konstrukcja obu jezdni oraz zmodernizowano perony autobusowe, które wyłożono trwałą kamienną kostką. Miejsce postojowe dla autobusów w kierunku ul. Wojska Polskiego wydłużono. Wymalowane zostało również oznakowanie poziome.
Warto przypomnieć, że na Wyżynach w ostatnich latach przebudowaliśmy sąsiadujące z ulicą Magnuszewską skrzyżowania. Na połączeniu z Wojska Polskiego zamontowaliśmy sygnalizację, a na styku z ulicą Glinki i Gniewkowską zbudowaliśmy rondo. Wzdłuż ulicy powstała też bezpieczna droga rowerowa.
Zaawansowane prace trwają natomiast przy remoncie ul. Stawowej pomiędzy ulicami W. Broniewskiego i J. Schulza.
W celu minimalizowania utrudnień w ruchu, zadanie realizowane jest w dwóch etapach.
Do tej pory wykonany został już odcinek ul. Stawowej od ul. Schulza do ul. Słubskich.
Obecnie prace prowadzone są od ul. Słubskich do Broniewskiego. Trasa na tym odcinku jest zamknięta dla ruchu pojazdów.
W ramach zadania budowana jest nowa konstrukcja drogi i miejsc parkingowych. Docelowo ulica Stawowa wyposażona zostanie też w szereg elementów poprawiających bezpieczeństwo: progi zwalniające i nowe oznakowanie.
Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami stosowane będą też w rejonie przejść płytki kierunkowe oraz elementy ryflowane (ułatwiające orientację). Część miejsc postojowych zostanie oznaczona niebieskimi kopertami.
Koszt zadania to 1,6 mln złotych.
Roboty zakończą się w listopadzie.
Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku w ciągu ulicy Stawowej powstało nowe rondo.
Ostatnie dni na skorzystanie z roweru miejskiego
W ciągu ostatnich pięciu lat, Bydgoszczanie wypożyczyli miejskie rowery dwa miliony razy i przejechali setki tysięcy kilometrów. 31 października kończy się jednak umowa Miasta na system Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA).
W związku z trudną z sytuacją epidemiologiczną i obserwowanym długotrwałym spadkiem liczby wypożyczeń, w przyszłym sezonie rowerowym będzie funkcjonował w Bydgoszczy system pomostowy. Umowa na świadczenie usługi będzie obowiązywała tylko przez rok 2021 i opierać się będzie na istniejącym, obecnie użytkowanym zapleczu rowerowym oraz istniejących stacjach.
Pomimo coraz większej ilości dróg rowerowych w mieście, kolejnych stacji rowerowych i coraz lepszej jakości świadczonych usług, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, traci kolejnych użytkowników,
Z uwagi na fakt, że spadek popularności wypożyczalni rowerów publicznych ma tendencję ogólnokrajową, zmuszeni jesteśmy do wprowadzania rozwiązań alternatywnych, utrzymujących funkcjonalność systemu przy ograniczonych nakładach inwestycyjnych.
Niewątpliwie wpływ na spadek zainteresowania rowerami w ostatnim okresie miały: trwająca od wielu miesięcy pandemia Covid-19, okresowe zawieszenie systemu w ramach obostrzeń epidemiologicznych oraz pojawienie się w mieście elektrycznych hulajnóg i skuterów.
W tym roku spadki wypożyczeń rowerów miejskich sięgały ponad 60% w porównaniu do lat wcześniejszych, co wpłynęło również na mniejsze zużycie sprzętu, który może być jeszcze wykorzystany przez kolejny sezon.
Nie rezygnujemy z roweru miejskiego.
Po zakończeniu obecnej umowy, Miasto wystąpi do operatora (BikeU) z prośbą o nie demontowanie istniejących stacji rowerowych w terenie.
Pozwoli to w przyszłym roku uruchomić system, przez wyłonionego w przetargu Operatora, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg, na utrzymanie przez 1 sezon rowerowy systemu, opartego na istniejących stacjach i rowerach.
Proponowane rozwiązanie wydaje się obecnie optymalnym w sytuacji epidemiologicznej, spadającej liczby wypożyczeń oraz trudnej sytuacji tej branży w innych miastach Polski.
Obecne przepisy dotyczące postępowań przetargowych, uniemożliwiają zlecenie usługi w przyszłym roku obecnemu operatorowi. Konieczne jest wyłonienie operatora w drodze przetargu.
O dalszych szczegółach dotyczących postępowania przetargowego, informować będziemy na bieżąco.
BRA - informacje:
- ostatnim operatorem Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego jest firma BikeU.
- umowa z firmą na realizację i utrzxymanie systemu została podpisana przez miasto w 2018 roku.
- w ramach przedmiotowej umowy system poszerzono o Fordon, a także o cztery stacje w innych częściach Bydgoszczy: przy rondzie Kujawskim, Górzyskowie, Glinkach i Bartodziejach. Nowe stacje rowerowe powstały też w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
- obecnie system BRA liczy ponad 600 rowerów i 56 stacji w całym mieście
- system działa od 2015 roku
- od początku funckjonowania systemu BRA w latach 2015 – 2020 dokonano ponad 2 mln. wypożyczeń
Chodniki w budowie i w remoncie
Kontynuujemy prace przy budowie i modernizacji wielu bydgoskich chodników. Nowa infrastruktura dla pieszych powstaje też wraz z rozbudową ważnych ulic. Prace trwają między innymi wokół Zbożowego Rynku oraz przy ulicach gen. Andersa i Powstańców Wielkopolskich. Wiele zadań realizowanych jest w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Obecnie prace przy budowie nowych chodników trwają między innymi na ul. gen. W. Andersa (Fordon) od N. Gieryna w kierunku nowego osiedla budynków wielorodzinnych.
Roboty w tym zakresie prowadzone są również na ul. Focha od ronda Grunwaldzkiego do mostu Solidarności. W tym miejscu powstanie nie tylko chodnik ale też droga rowerowa.
Bardzo duży zakres robót przy chodnikach realizowany jest też obecnie wokół rozbudowywanej ul. Kujawskiej. Na całym zakresie inwestycji zaprojektowano nowy układ chodników i dróg rowerowych. Te od strony Starego Miasta są wykładane granitowymi płytami. Najwięcej prac w tym zakresie prowadzonych jest obecnie na Zbożowym Rynku, Placu Kościeleckich, rondzie Bernardyńskim i ul. Wojska Polskiego do strony ul. Karpackiej.
Szereg prac przy budowie chodników zostało zrealizowanych latem, przy okazji dużych inwestycji drogowych
W tym roku oddane zostały też do użytku ciągi pieszo-rowerowe wzdłuż rozbudowanej ul. Grunwaldzkiej. Tylko w ramach tego zadania ułożono blisko 15 tysięcy metrów kwadratowych nowych płytek i kostek.
Poza tym chodniki przebudowano również wzdłuż ul. Kruszwickiej i wokół pl. Poznańskiego oraz na ul. Gdańskiej w ramach budowy buspasa w Myślęcinku. Chodniki powstały też na ul. Kaplicznej i przy wiadukcie na Armii Krajowej.
Wiele nowych tras dla pieszych powstało też w ramach utwardzania ulic płytami ażurowymi. Pisaliśmy o tym TUTAJ
Remonty - ważna sprawa
Nowe płytki i kostki układane były również w ramach prac remontowych, prowadzonych między innym wzdłuż ulic: Nakielskiej na Wilczaku, Hutniczej w Łęgnowie, J. Brzechwy w rejonie wiaduktu, ul. Wiejskiej na Czyżkówku, ul. Żołnierskiej na Leśnym oraz ul. J. Kossaka na Górzyskowie.
Pisaliśmy o tym TUTAJ
Część zadań o wartości ponad 2 mln zł zlecamy również w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski.
Na ul. Powstańców Wielkopolskich na Bielawach trwa przebudowa odcinka od ul. Lelewela w kierunku al. Kardynała S. Wyszyńskiego. Przy przejściach wbudowane zostaną elementy ułatwiające orientację osobom niewidomym. Modernizowane są też chodniki przy ul. I. Gałczyńskiego, j. Korczaka i L. Waryńskiego na Błoniu.
Wcześniej przebudowane zostały m.in. nawierzchnie ciągów dla pieszych przy ul. Wolnej w Starym Fordonie, przy ul. Smoleńskiej na Zimnych Wodach oraz ścieżki w parku nad Starym Kanałem Bydgoskim.
Przypominamy, że interwencje związane m.in. z uszkodzeniami chodników można zgłaszać drogą e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub przez aplikację Dbamy o Bydgoszcz
Wszystkie sygnały są sprawdzane i i pomagają planować dalsze prace.