Korzystne zmiany dla pieszych i rowerzystów
Na kolejnych bydgoskich ulicach wprowadzamy rozwiązania, na którym zależało pieszym i rowerzystom. Kontynuujemy wyznaczanie kontraruchu rowerowego na drogach jednokierunkowych. Porządkujemy też zasady parkowania w Śródmieściu.
Wprowadzenie kontraruchu, czyli dopuszczenia jazdy rowerem pod prąd na ulicach jednokierunkowych to jeden z postulatów Zespołu ds. Polityki Rowerowej. Takie rozwiązania stosowane są już w wielu krajach europejskich. Dzięki temu rowerzyści mogą nie tylko omijać niebezpieczne ulice i skrzyżowania, ale także skracać pokonywany dystans, co dodatkowo zwiększa konkurencyjność roweru wobec innych środków transportu.
Projekty gotowe, ustawiamy i malujemy znaki
Z końcem ubiegłego roku rozpoczęły się prace nad projektami organizacji ruchu. Wiosną rozpoczęliśmy ich wdrażanie. Obecnie prace są na półmetku. Wymagało to między innymi uzupełnienia oznakowania pionowego oraz wymalowania na wielu ulicach dodatkowych znaków poziomych. Na części ulic konieczne było również uporządkowanie zasad parkowania, szczególnie w rejonie skrzyżowań.
Obecnie prace są prowadzone przede wszystkim przy dodatkowym oznakowaniu poziomym w północnej części Śródmieścia. W tym tygodniu m.in. rowerowe „sierżanty" będą malowane między innymi na ulicach 20 Stycznia, Podolskiej, K. Libelta, M. Reja i A. Asnyka.
Lista ulic, na których wprowadzamy kontraruch rowerowy:
• I. Paderewskiego, od Chodkiewicza do Mickiewicza;
• 20 Stycznia 1920r., od Mickiewicza do Chodkiewicza;
• M. Reja;
• K. Libelta, od Krasińskiego do Kołłątaja;
• A. Asnyka;
• Podolska;
• Pomorska, od Zduny do Dworcowej;
• Graniczna;
• Podgórna, od Grudziądzkiej do Wełnianego Rynku;
• Jastrzębia;
• K. Pułaskiego, od Gajowej do S. Wyszyńskiego;
• Komuny Paryskiej, od Wiosny Ludów do Boya-Żeleńskiego 26;
• Przyjazna, część południowa i północna;
• Węgierska, część zachodnia i środkowa;
• K. Kurpińskiego;
• Kapeluszników, W. Sikorskiego, Rynek;
• I. Łukasiewicza, od Kapuściska do K. Baczyńskiego;
• Czerwonego Krzyża, od Drobnej do Księżycowej;
• Monte Cassino;
• J. Hechlińskiego;
• R. Traugutta;
• Ogrodowa;
• Pomorska, od Śniadeckich do Świętojańskiej;
• Celna.
Chodniki bez samochodów.
Równocześnie kontynuowane są prace związane z porządkowaniem parkowania na wielu innych śródmiejskich ulicach.
Ich celem jest zagwarantowanie pieszym większej przestrzeni umożliwiającej swobodny przejazd np. osobom poruszającym się na wózkach, rodzinom z wózkami dla dzieci. zagwarantowanie większej przestrzeni dla pieszych.
Stąd przenoszenie miejsc do parkowania na jezdnie. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że węższe pasy ruchu umożliwiają nadal swobodny przejazd, ale kierowcy poruszają się wolniej co również istotnie podnosi bezpieczeństwo.
Lista ulic, na których wprowadzane są zmiany w parkowaniu:
• M. Reja
• S. Konarskiego
• Pomorska (od ul. Śniadeckich do ul. Świętojańskiej)
• Śląska (strona północna na odcinku Jackowskiego / Długosza i Długosza / Siemiradzkiego);
• Kaszubska (strona wschodnia na odcinku Hetmańska / Bocianowo);
• Graniczna (strona zachodnia na odcinku Grunwaldzka / Śląska);
• Kwiatowa (strona południowa na odcinku Sienkiewicza / Pomorska);
• Bocianowo (strona północna na odcinku Sienkiewicza / Rycerska – wprowadzenie parkowania częściowo na jezdni / częściowo na chodniku);
• I. Krasińskiego (strona północna na odcinku Gdańska / Libelta);
• Plac Piastowski (strona północna na odcinku Jankowskiego / Sowińskiego - możliwość wprowadzenia parkowania równoległego kosztem zmniejszenia liczby miejsc postojowych);
• Mazowiecka (po zakończeniu planowanych przez MWiK prac wodociągowych)
Przy planowaniu zmian w organizacji ruchu branych było pod uwagę szereg różnych czynników. Wśród nich między innymi:
• charakter danej ulicy oraz możliwości wprowadzenia zmian
• opinie rad osiedli.
• promienie skrętu przy wyjazdach z posesji, przejazdy dla służb ratowniczych oraz śmieciarek.
• możliwość dojazdu do firm i sklepów dla pojazdów dostawczych
• ruch rowerzystów.
Warto podkreślić że wyznaczanie kontraruchu i porządkowanie parkowania to działania uzupełniające. Równocześnie w Bydgoszczy budowane są nowe drogi rowerowe.
Nowa nawierzchnia na kolejnych ulicach miasta
Zlecamy remonty kolejnych bydgoskich ulic. Nowe nawierzchnie ułożone zostana na Kruszyńskiej na Osowej Górze oraz krótkich odcinkach ulic Wojska Polskiego na Wyżynach i Jagiellońskiej na Skrzetusku. Dodatkowe prace kosztować będą 1,4 mln zł.
Latem bieżącego roku zlecone zostały duże zadania związane z remontem obu jezdni ul. Magnuszewskiej, modernizacja odcinka ul. Stawowej od W. Broniewskiego do ks. Schulza (w trakcie) oraz remont odcinka ul. Nowotoruńskiej. Na ten cel zabezpieczone zostały blisko 4 mln zł.
Tej jesieni zlecamy remonty na trzech kolejnych ulicach:
• Wojska Polskiego - odc. od wiaduktu do kładki dla pieszych (kier. Zachem)
• Jagiellońska- odc. od oś. Paryskiego do ul. Kolberga
• Kruszyńska -odc. od Puszczykowej do Podmiejskiej.
Ulice będą cały czas przejezdne choć mogą występować ograniczenia w postaci ruchu wahadłowego i zwężeń drogi.
Warto w tych miejscach zachować większą ostrożność w czasie jazdy. Po odbiorach nawierzchnie będą objęte 3-letnimi gwarancjami.
Pierwsze prace rozpoczną się we wtorek (3 listopada) od ul. Kruszyńskiej. Ta ulica przez kilka tygodni pełniła rolę objazdu w trakcie przebudowy ul. Skośnej.
W celu minimalizowania utrudnień, większość prac będzie prowadzona w nocy.
Roboty zakończą się jeszcze w tym roku.
W tym roku oprócz remontów zlecona został również budowa kilku innych ulic. Wśród nich m.in.
• nowej jezdni na ul. Kazimierza Wielkiego (wraz z trasą tramwajową, trwa przetarg)
• przebudowa ul. Smukalskiej (od Bładzimskiej do Rajskiej, trwa przetarg)
• budowa ulic Zalew, Łowiskowej i Jeziornej (rozpoczęły się prace projektowe)
• budowa ulic Bytowskiej i Homarowej (zadania zrealizowane już w ramach BBO)
Trwają prace przy kilku innych zadaniach, m.in.:
• rozbudowie ulicy Kujawskiej (wraz z torowiskiem i buspasem)
• rozbudowie ul. Kolbego (wraz z buspasem i droga rowerową)
Parking przy ul. Grudziądzkiej – ruszają prace budowlane.
W poniedziałek, 2 listopada ruszają prace budowlane przy budowie wielopoziomowego parkingu przy ul. Grudziądzkiej 9-15. Pomieści on 570 pojazdów i ułatwi parkowanie w rejonie Starego Miasta. Parking znajdujący się na tym terenie zostanie zamknięty w sobotę 31 października.
Na 6 poziomach zaparkuje 570 pojazdów. 30 miejsc dedykowanych będzie osobom z niepełnosprawnościami. Ze względów konstrukcyjnych i z uwagi na warunki terenowe podzielono go na 2 części. Elewacja budynku utrzymana będzie w kolorze szarym z pionowymi elementami żaluzyjnymi. W centralnym punkcie pojawi się prosty zegar. Ściany budynku zostaną zagospodarowane naturalną zielenią pnącą.
Jedna część parkingu funkcjonować będzie w systemie Park&Ride (zaparkowanie pojazdu i kontunuowanie jazdy komunikacją miejską), natomiast druga - w Strefie Płatnego Parkowania. Obiekt posiadać będzie 2 klatki schodowe wraz z windami.
Inwestycja jest realizowana w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawca wejdzie na plac budowy w pierwszych dniach listopada. Na terenie obecnie znajduje się tymczasowy parking, który zostanie zamknięty w sobotę 31 października.
Aby ułatwić mieszkańcom dojście do znajdujących się nieopodal instytucji, planuje się utworzenie tymczasowego przystanku. Autobusy będą zatrzymywały się przy Urzędzie Miasta. Docelowo, w tym miejscu powstanie zatoka, która pozwoli ma sprawną przesiadkę z samochodu na autobus. Dzięki rozwiązaniu wielu bydgoszczan będzie miało krótszą drogę do autobusu.
Budowa wielopoziomowego parkingu potrwa około roku. Wartość inwestycji to niemal 35 mln zł.
W budynku zaplanowano 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych. Miejsca parkingowe znajdą także motocykliści i rowerzyści. Parking dla rowerów znajdzie się przed budynkiem i swoją formą będzie nawiązywał do budynku. W ramach budowy ul. Nowogrudziądzkiej i zagospodarowania terenu zaprojektowano również m.in. budowę i przebudowę: zjazdów, dróg wewnętrznych, chodników, fragmentu ścieżki rowerowej, wiat rowerowych. Pojawią się elementy małej architektury. Utworzone zostanie dojście do parkingu od strony parku Dąbrowskiego.
Kolejny krok do rozbudowy trasy WZ
Wydana została decyzja środowiska dla rozbudowy trasy WZ. W oparciu o nią zlecimy opracowanie projektu niezbędnego do rozpoczęcia I etapu zadnia. Dzięki tej inwestycji upłynni się ruch na ul. Kamiennej, na której powstaną dwupoziomowe skrzyżowania.
Trasa WZ w Bydgoszczy to ciąg ulic W. Pileckiego, Artyleryjska i Kamienna od węzła zachodniego do planowanego węzła wschodniego na styku z ulica Fordońską. W ostatnich latach opracowana została wielowariantowa koncepcja rozbudowy tej trasy do układu dwujezdniowego.
Początkowo przygotowane zostały 3 warianty. W toku konsultacji społecznych, które zorganizowaliśmy 3 lata temu powstał dodatkowy, czwarty wariant uwzględniający wiele uwag bydgoszczan. Do tych rozwiązań przychyliła się również Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy uznając go za najbardziej zasadny.
Jednocześnie w decyzji wskazano wiele rozwiązań chroniących środowisko zarówno na etapie prac budowlanych jak i po zakończeniu zadania. Również na etapie prac projektowych zwrócimy uwagę wykonawcy, że zależy nam na jak najmniejszej ingerencji w środowisko naturalne.
Dwupoziomowe skrzyżowania i estakady
Wariant wybrany w oparciu o konsultacje z mieszkańcami zakłada oprócz dobudowania drugiej jezdni między innymi budowę dwupoziomowych skrzyżowań na połączeniu trasy z ulicami Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego. Przewiduje się budowę drugiego mostu na Brdzie na Jachcicach oraz wiaduktu nad torami kolejowymi w rejonie zakładu Pesy.
Poza tym opracowanie objęło także węzeł wschodni, czyli połączenie drogowe ulic Kamiennej i Lewińskiego wraz z przyległymi ulicami. Dzięki tej inwestycji kierowcy korzystający z Trasy WZ i ulicy Lewińskiego nie będą musieli pokonywać przejazdów kolejowych. Projektowany węzeł ułatwi też wyjazd z ul. Spornej na Fordońską.
Zmodernizowana trasa ma spełniać funkcję ulicy głównej ruchu przyspieszonego, po której będzie można poruszać się z prędkością do 70 km/h. Opracowanie objęło też rozbudowę niezbędnej infrastruktury towarzyszącej w tym m.in.: oświetlenia ulicznego, kanalizacji deszczowej z systemem odwodnienia, elementami związanymi z transportem publicznym ruchem rowerowym i pieszym, rozbudowę systemu ITS oraz ekrany akustyczne. Odległości między skrzyżowaniami będą nie mniejsze niż 600 metrów.
Inwestycja w etapach
Cała trasa docelowo będzie miała długość 8,6 km. Budowana będzie etapami. W pierwszej kolejności planowana jest realizacja około 1,5 kilometrowego odcinka pomiędzy Gdańską i Wyszyńskiego.
Zlecone zostaną projekty architektoniczno-budowlane i techniczne. W budżecie miasta na ten cel zarezerwowaliśmy 250 tysięcy złotych.
Zakładamy, że dzięki kompleksowej dokumentacji możliwe będzie pozyskanie dofinansowania zewnętrznego na budowę.