Tramwaj do dworca ma już 8 lat
Dokładnie 8 lat temu ( 22 listopad 2012 roku) oddano do użytku nową linię tramwajową do dworca PKP. Skróciła ona czas dojazdu do północnej części Śródmieścia, poprawiła bezpieczeństwo kierowców i pieszych oraz podniosła estetykę tej części Bydgoszczy.Trzy lata później powstał też nowy dworzec kolejowy.
Obszar dworca PKP obsługują obecnie dwie linie tramwajowe nr 5 i 8 a docelowo (od 6 grudnia) kursować będzie też dodatkowo linia tramwajowa nr 9. Więcej o nowej siatkce połączeń pisaliśmy TUTAJ
Każdego dnia komunikacja tramwajowa i autobusowa, obsługuje w tej części miasta kilka tysięcy pasażerów.
Budowa nowej linii o długości 1,7 kilometrów trwała dwa lata. Już na etapie prac projektowych zdecydowano się na wiele nowoczesnych rozwiązań. Na odcinku od węzła Garbary do Dworcowej powstało nowe wydzielone torowisko. Most im. Wł. Jagiełły zarezerwowano wyłącznie dla tramwajów, pojazdów uprzywilejowanych, rowerzystów i pieszych.
Zupełnie zmienił się wygląd placu przed dworcem. Ograniczony został na nim ruch, zlokalizowano jedynie przystanki przelotowe, zapewniono też bezpieczne dojścia w ich kierunku. Pętlę zlokalizowano natomiast przy ul. Rycerskiej, do której dobudowano wydzielona jezdnię dla autobusów i tramwajów (tzw. tram-bus pas). Wraz z tą inwestycją zaczęto wdrażać system ITS, który funkcjonuje do dziś.
Po oddaniu trasy do użytku zrealizowano wiele kolejnych inwestycji, które zdecydowanie poprawiły estetykę tej części miasta: nowy dworzec kolejowy, remonty przyległych ulic i chodników, kamienic, modernizacja przejść podziemnych.
Historia w pigułce:
• Pierwsza linia tramwajowa do dworca uruchomiona została w 1888 roku
• Obsługiwały ją początkowo tramwaje konne
• Trasa prowadziła od ul. Gdańskiej ulicą Dworcową
• Ruch zawieszono w 1990 roku ze względu na zły stan torowiska
• Tramwaje wróciły po 22 latach przerwy
Rozpoczęliśmy montaż dekoracji świątecznych
Rozpoczęliśmy montaż pierwszych elementów świątecznych ozdób i iluminacji. Świetlne łańcuchy, kule, żarówki i inne dekoracje rozświetlą wiele bydgoskich ulic i placów. Pierwsze prace rozpoczęły się już na ul. Długiej.
Bydgoszcz w ostatnich latach uznawana jest za jedno z najpiękniej przystrojonych miast w Polsce.
Najwięcej dekoracji tradycyjnie rozbłyśnie na Starym Rynku. Ustawimy tam nową instalację w formie 5 metrowej figury anioła, który swoją formą nawiązywać będzie do artystycznej rzeźby. Pojawią się święcące prezenty, stylowe przedwojenne auto w formie iluminacji. Dodatkowo oprócz świecącego fotela, rozbłyśnie też instalacja w formie kominka.
Tradycyjnie podświetlimy też gmach bydgoskiego ratusza multimedialną instalacją.
Latarnie na Rynku przybiorą formę świetlistych kwiatów. Na płycie Starego Rynku ustawimy przystrojoną kilkunastometrową choinkę, która przyjedzie do nas z Borów Tucholskich.
Dekoracje, w formie karety z reniferem oraz Gracja z parasolką przeszły już gruntowną renowację.
Nową dekorację zyska również Most Królowej Jadwigi w formie trzymetrowych świetlistych królewskich koron.
Nad ul. T. Magdzińskiego zamontowana zostanie natomiast instalacja świetlna w formie żarówek, a nad ulicą Długą przewieszki w kształcie bydgoskich spichrzy nad Brdą.
Nowymi elementami będą kule świetlne nad ul. Batorego.
Ubiegłoroczne iluminacje w formie aniołów ponownie ustawimy m.in. w Starym Fordonie, gdzie również ozdobimy latarnie na Rynku. Stanie tu też piękna choinka. Sanie z reniferami ozdobią ul. Mickiewicza. Na terenie miasta udekorujemy również drzewa- na Placu Teatralnym, rondzie Jagiellonów i ul. Gdańskiej.
Jak co roku dekorować będziemy również słupy oświetleniowe m.in. na ul. Gdańskiej, Dworcowej, Focha, Jagiellońskiej Długiej, Mostowej i Wyspie Młyńskiej.
Większośc świątecznych dekoracji zamontowana zostanie do końca listopada. Będą zdobić Bydgoszcz do końca stycznia.
Ze względu na trudną sytuacją epidemiologiczną w tym roku na ul. Mostowej nie odbędzie się tradycyjny Bydgoski Jarmark Świąteczny. Przeniesiony zostanie do świata wirtualnego.
Przejazdy próbne torowiskiem na ul. Kujawskiej [FILM]. Otwarcie trasy już niebawem.
20 listopada odbyły się przejazdy techniczne nowym torowiskiem na ul. Kujawskiej.
Trasa już niebawem zostanie udostępniona Pasażerom.
Postęp robót przy rozbudowie ul. Kujawskiej, prezentowaliśmy TUTAJ
Rozbudowa ul. Kujawskiej. Ostatnie jezdnie w budowie.
Trwa budowa ostatnich nowych jezdni wokół ronda Kujawskiego. Wkrótce przez to skrzyżowanie zaczną również kursować tramwaje. To właśnie w tym miejscu toczy się teraz najwięcej prac.
Podobnie jak zostało to wykonane na pozostałych jezdniach, wlot do Ronda Kujawskiej od strony ul. Solskiego oraz wylot w kierunku ronda Inowrocławskiego są obniżane. Wymaga to rozbiórki ostatnich elementów dawnego przejścia podziemnego oraz przełożenia wielu instalacji elektroenergetycznych, teletechnicznych oraz innych mediów. Równolegle wykonywany jest duży zakres robót ziemnych oraz układane jest nowa kanalizacja deszczowa.
W ciągu ul. Solskiego dobudowany zostanie jeszcze blisko 100-metrowy odcinek torowiska w kierunku Szwederowa. Będzie on pełnił funkcję torów odstawczych, a docelowo w tym miejscu zacznie się nowa linia tramwajowa w kierunku ronda Grunwaldzkiego. Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć przy realizacji tego zadania kolejnej ingerencji w rondo Kujawskie. Zarówno na Kujawskiej jak i ul. Solskiego od strony Szwederowa również dobudowane zostaną jeszcze drogi rowerowe z wygodną asfaltową nawierzchnią.
Ciekawym rozwiązaniem zlokalizowanym pomiędzy obiema jezdniami ul. Kujawskiej pomiędzy rondem i stacją benzynową będzie parking P+R. M on zachęcać do przesiadki na tramwaj i kontynuowania podróży po ścisłym centrum miasta komunikacją publiczną.
Obecnie w tym miejscu prowadzone są roboty ziemne i kanalizacyjne.
Kontynuowane są też prace przy budowie schodów łączących ulicę Kujawską ze Wzgórzem Wolności. Docelowo wokół nich nasadzonych zostaną też liczne krzewy. Schody powstają w miejscu starej konstrukcji, która przez wiele lat ze względu na zły stan techniczny oraz bardzo wąskie stopnie była wyłączona z użytkowania.
Pisaliśmy więcej o tym TUTAJ
Obecnie prowadzone są też prace przy nawierzchni zachodniej strony ul. Kujawskiej. Kontynuowane są też roboty przy torowisku ul. Toruńskiej oraz ścieżkach rowerowych w obrębie ronda Bernardyńskiego. na którym zamontowana zostało już sygnalizacja świetlna.
20 listopada w godzinach przedpołudniowych planowane są natomiast kolejne próbne przejazdy tramwajów przez teren realizowanej inwestycji. Dlatego warto w tym miejscu zachować większą ostrożność. Przypominamy, że od 6 grudnia Kujawską będą już kursować nowe linie tramwajowe nr 2,9 i 11.
Obecnie w rejonie zatok i peronów uzupełniana jest infrastruktura przystankowa. Montowane są wiaty i barierki.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zrealizowaną już przebudową węzła Szarych Szeregów przekroczy 350 mln zł. Inwestycja polega na budowie nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego.
Konieczna była także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Powstaje również infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowywane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy wbudowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację. Wiosną planowane są też nasadzenia nowych drzew i krzewów.