Nowe torowiska w Bydgoszczy – trwają konsultacje społeczne
Do 28 lutego trwają konsultacje społeczne związane z koncepcjami nowych tras tramwajowych. Zapraszamy do zapoznania się z projektami i zgłaszania swoich uwag. Nowe trasy powstać mają m.in. w Śródmieściu, na Bartodziejach, Szwederowie i Górzyskowie. Konsultacje dotyczyć będą rozwoju sieci tramwajowej po roku 2021. Już wcześniej zleciliśmy przygotowanie koncepcji. Teraz każdy może zapoznać się z wynikami pracy projektantów i przedstawić swoje uwagi.
Analizowane było utworzenie następujących tras tramwajowych:
• Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy L. Solskiego – Pięknej – Szubińskiej – Kruszwickiej.
• Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Artyleryjskiej.
• Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Chocimskiej i Nowoświeckiej
• Trasa tramwajowa od pętli Bielawy wzdłuż ul. Chodkiewicza i al. S. Wyszyńskiego.
• Rozbudowa pętli tramwajowej „Las Gdański".
Konsultacje trwają do 28 lutego br. MAją zasięg ogólnomiejski, skierowany do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy. Swoje opinie mieszkańcy mogą wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej (w wersji elektronicznej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/tramwaje lub przekazać na adres ZDMiKP (ul. Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz).
Zaakceptowane pomysły zostaną ujęte w koncepcji lub będą wprowadzane na etapie sporządzania projektu budowlano-wykonawczego. Wielowariantowe koncepcje, określają najbardziej potrzebne inwestycje i najlepsze rozwiązania z punktu widzenia społecznego, transportowego, ekonomicznego, przestrzennego i środowiskowego. Są też podstawą przy składania wniosków o dofinansowanie ze środków unijnych.
Nowa trasa przez Szwederowo.
Najdłuższa z zaplanowanych tras prowadzić ma od ronda Kujawskiego ulicami Solskiego, Piękną, Szubińską i Kruszwicką do ronda Grunwaldzkiego. Dwutorowa linia tramwajowa o długości 3,4km pozwoli na lepsze skomunikowanie licznie zamieszkałych osiedli Szwederowo, Górzyskowo oraz Błonie z centralną częścią miasta. Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy Górnym Tarasem, a centrum miasta.
Tramwajem przez Bartodzieje.
Opracowana została również koncepcja związana z budowa torowiska wzdłuż ul. Wyszyńskiego pomiędzy pętlą Bielawy, a rondem Fordońskim. Realizacja tej inwestycji zapewni sprawniejsze połączenie centrum Bydgoszczy przez licznie zamieszkane osiedla Bielawy oraz Bartodzieje z ulicą Fordońską i za jej pośrednictwem z osiedlem Fordon. Umożliwi również sprawny dojazd do obiektów zlokalizowanych przy ulicy Chodkiewicza, takich jak: Wojewódzki Szpital Dziecięcy, Wojewódzka Komenda Policji, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego oraz planowany nowy kampus Akademii Muzycznej.
Wzdłuż Artyleryjskiej, czy Nowoświecką?
Budowa połączenia tramwajowego pomiędzy pętlą Rycerską a ulicą Gdańską za pomocą dwutorowej linii tramwajowej skróci podróż środkami transportu publicznego z północnej części miasta do Śródmieścia. Dodatkowo przyczyni się do skróceniu czasu dojazdu do dworca kolejowego Bydgoszcz Główna, a także do rewitalizacji osiedla Bocianowo. W przyszłości będzie dobrym uzupełnieniem rozbudowanej trasy W-Z, a w przypadku zapotrzebowania zapewni alternatywne połączenie tramwajowe w stosunku do ulicy Gdańskiej. Projektanci zaproponowali dwa warianty budowy takiego połączenia.
Trzy tory w Lesie Gdańskim
Dodatkowo opracowana została koncepcja rozbudowy pętli w Lesie Gdańskim. Zakłada ona jej wyposażenie w dodatkowy tory, co pozwoli dostosować ją do zawracania w tym miejscu większej liczby linii tramwajowych. Obecnie znajdują się tam tylko: jeden tor przelotowy przy przystanku końcowym i dwa tory przy przystankach początkowych, co utrudnia synchronizację kursowania tramwajów linii nr 1, 2 i 10.
Szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych tras tramwajowych znajdziecie PAństwo TUTAJ
Nowe chodniki w Śródmieściu i na Górzyskowie
Zakończyły się prace projektowe niezbędne do budowy kolejnego odcinka chodnika wzdłuż ul. ks. Skorupki, a także poszerzenie przestrzeni dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Powstańców Wielkopolskich i Mickiewicza. Wkrótce ogłosimy przetargi na prace budowlane. Oba zadania trafiły do realizacji w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski.
Zadanie w Śródmieściu obejmuje przebudowę skrzyżowania ulic Niemcewicza i Powstańców Wielkopolskich – przewężenie jezdni, przebudowę chodników, nasadzenia zieleni. Powstanie w ten sposób pierwszy tak zwany parklet – miejsce dedykowane pieszym wygospodarowane z jezdni. W budżecie miasta zabezpieczono na ten cel 150 tysięcy złotych.
Zakończyły się też prace nad dokumentacją niezbędną do budowy chodnika wzdłuż ul. I. Skorupki na odcinku od posesji 86 do ul. Grobla. Na ten cel trafi 130 tysięcy złotych. Wcześniej na tym osiedlu w oparciu o BBO powstawały odcinki nowych chodników m.in. na ul. J. Kossaka.
Kończymy też prace nad listą chodników, które zostaną wyremontowane w tym roku ze środków na utrzymanie ulic i mostów. Co roku na ten cel trafia ok. 2 mln zł.
Przypominamy, że interwencje związane m.in. z uszkodzeniami chodników można zgłaszać drogą e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub przez aplikację Dbamy o Bydgoszcz.
Wszystkie sygnały są sprawdzane i pomagają planować dalsze prace naprawcze.
RAPORT nr 4 z działań naprawczych ZDMiKP – Most Uniwersytecki (15.02.2021)
Zaprojektowany w latach 2008-10 most Uniwersytecki jest wyłączony z ruchu.
Na bieżąco informujemy Państwa o działaniach naprawczych na obiekcie, załączamy posiadane dokumenty oraz prezentujemy koszty poniesione na jego naprawę.
1. Utrzymujące się niesprzyjające warunki zimowe, częste opady śniegu i deszczu ze śniegiem oraz temperatury ujemne, powodują odkładanie się pokrywy śnieżnej na zamkniętym moście oraz jej lodowacenie. Zalegający śnieg, a szczególnie jego kilkudniowy odkład obciąża konstrukcję mostu zależnie od grubości od kilku do kilkudziesięciu kilogramów na 1 m2 co w świetle posiadanej ekspertyzy mówiącej o możliwości wystąpieniu awarii węzłów mocujących już pod własnym ciężarem mostu wymaga przeciwdziałania takim dodatkowym obciążeniom. Na bieżąco odśnieżamy konstrukcję mostu (fragmentu Trasy Uniwersyteckiej zlokalizowanego nad rz. Brdą). Od dnia zamknięcia mostu odśnieżaliśmy most dwukrotnie, zabezpieczyliśmy też oczyszczoną nawierzchnię odpowiednimi środkami chemii drogowej. Wszelkie działania muszą być prowadzone bez zbędnego obciążania dynamicznego konstrukcji mostu dlatego też do tych prac wykorzystujemy najmniejszy sprzęt (lekki) oraz prowadzimy odśnieżanie ręcznie. Nasze działania będziemy prowadzić sukcesywne z częstotliwością dostosowaną do opadów śniegu, do końca okresu zimowego.
2. W celu podjęcia jak najszybszych działań w zakresie zabezpieczenia obiektu w świetle zdiagnozowanych uszkodzeń mogących prowadzić do katastrofy budowlanej przygotowaliśmy wszystkie formalne dokumenty do działań w zakresie zamówienia z wolnej ręki z lokalną firmą branży mostowej KORMOST. Działania z przedstawionym Wykonawcą będą prowadzone w zakresie jak najszybszego przywrócenia wymagań normowych Mostu Uniwersyteckiego. W dniu 9 lutego na platformie zakupowej zaprosiliśmy przedmiotowego Wykonawcę do złożenia oferty w trybie z wolnej ręki, ofertę zaproszonego Wykonawcy powinniśmy poznać w dniu jutrzejszym tj. 16.02.2021. Po otrzymaniu oferty będziemy ją szczegółowo analizowali pod względem zaproponowanych rozwiązań technicznych oraz kosztów poszczególnych prac, kolejnym etapem będzie przystąpimy do negocjacji. O wyniku negocjacji poinformujemy w odrębnym komunikacie lub raporcie. Firma KORMOST w celu skrócenia czasu rozpoczęcia działań już w dniu 9 lutego 2021 roku rozpoczęła zwożenie pod obiekt elementów niezbędnych w pracach związanych z podparciem mostu. Przygotowywane jest obecnie zaplecze budowy. Zakładamy, że podparcie samo zabezpieczenie mostu przez jego podparcie, w zależności od warunków pogodowych, potrwa około 2 miesięcy.
3. W związku z pojawiającymi się licznymi pytaniami dotyczącymi zakresu oraz kosztów przeprowadzonych badań specjalistycznych oraz ekspertyz skutkujących zamknięciem mostu. W niniejszym raporcie prezentujemy szczegółowo koszty poniesione dotychczas przez ZDMiKP w ramach umowy utrzymaniowej dot. obiektów inżynierskich w okresie II półrocza 2020 do dnia 29.01.2021 związanych z badaniem Mostu Uniwersyteckiego.
Podobne zestawienia finansowe dotyczące kosztów podparcia, naprawy mostu będziemy podawać regularnie na naszej stronie internetowej w kolejnych raportach.
Prace eksperckie wykonane w ramach umowy utrzymaniowej dot. obiektów inżynierskich w okresie II poł. 2020 - 01.2021 |
Kwota usługi |
|
|
przegląd dokumentacji |
|
przegląd konstrukcji | |
obliczenia teoretyczne | |
opracowanie koncepcji naprawy | |
Razem |
213 000,00 netto |
|
|
inwentaryzacja skaningowa konstrukcji |
|
inwentaryzacja geodezyjna, niweleta przęseł | |
badania nieniszczące wszystkich węzłów zakotwień want | |
Razem |
157 960,00 netto |
|
370 960,00 netto |
456 280,80 brutto |
BRA 2021 – umowa podpisana – niebawem rusza kolejny sezon
Podpisaliśmy umowę na obsługę i utrzymanie Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego w sezonie 2021.
Mimo trudnej sytuacji epidemicznej i długotrwałego spadku liczby wypożyczeń, rower miejski nadal będzie funkcjonował w naszym mieście.
Zgodnie z podpisaną właśnie umową obsługa BRA w 2021 roku, kosztować będzie blisko 1,3 mln zł. Jedyną ofertę w przetargu złożyła firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy. Wykonawca przygotowuje się teraz do nowego sezonu rowerowego, który rusza już 1 marca.
Warto przypomnieć, że w tegorocznym sezonie obowiązywać będzie system pomostowy co oznacza, że umowa będzie obowiązywała tylko przez rok 2021 i opierać się będzie na wykorzystaniu istniejących stacji i rowerów. Proponowane rozwiązania wprowadziliśmy mając na uwadze sytuację epidemiologiczną , spadającą liczbę wypożyczeń oraz trudną sytuacji tej branży w innych miastach Polski.
Niestety pomimo większej liczby dróg rowerowych w mieście (ponad 7 km nowych dróg, kolejne 9 w budowie), dodatkowych stacji rowerowych i coraz lepszej jakości świadczonych usług, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, tracił użytkowników. W 2020 roku spadki wypożyczeń rowerów miejskich sięgały ponad 60% w porównaniu do lat wcześniejszych.
Wpływ na spadek zainteresowania rowerami w ostatnim okresie miały: trwająca od wielu miesięcy pandemia Covid-19, okresowe zawieszenie systemu w ramach obostrzeń oraz pojawienie się w mieście elektrycznych hulajnóg i skuterów. Spadek popularności wypożyczalni rowerów publicznych ma niestety tendencję ogólnokrajową.