Dobre wiadomości z ul. Kolbego
W ciągu niespełna dwóch tygodni wykonawca prac na ul. Kolbego na Osowej Górze przywróci przejezdność obu pasów ruchu. Znikną uciążliwe wahadła.
Po wakacjach, wraz z zakończeniem wszystkich prac mieszkańcy zyskają nowe drogi rowerowe, chodniki, a autobusy pojadą w stronę centrum wydzielonym buspasem.
Wykonawca zakończyła większość robót po wschodniej stronie ulicy Kolbego. Powstał nowy chodnik od ul. Grunwaldzkiej do Kormoranów oraz miejsca przystankowe.
Po stronie zachodniej zrealizowana została już większość prac podziemnych. W minionym tygodniu ułożona została nawierzchnia na drodze dojazdowej na wysokości ul. Sępiej (od strony sklepów).
Teraz prowadzone są prace brukarskie przy chodnikach, drogach rowerowych oraz ulicach dojazdowych do ul. Kolbego.
Kontynuowane są prace przy nawierzchni drogi dojazdowej w obrębie ul. Kormoranów.
Płynniejszy ruch bez wahadeł
W ciągu najbliższego dwóch tygodni (przy sprzyjającej pogodzie) wykonawca planuje przywrócić przejezdność obu pasów ruchu. Znikną uciążliwe wahadła.
Pozwoli to przywrócić płynny ruch, chociaż nadal obowiązywać będą ograniczenia do 30 km/h oraz mogą pojawiać się punktowe przewężenia.
Ostatnie etapy prac prowadzone będą przede wszystkim na drogach dojazdowych do pobliskich posesji. Nadal kontynuowane będą roboty przy sklepach na wysokości ul. Kormoranów i od strony ul. Grunwaldzkiej.
Buspasy wzmacniają komunikację
Głównym celem przebudowy ul. Kolbego było wytyczenie nowego buspasa, którym kursować będą linie nr 61,71 oraz autobusy podmiejskie. Przy okazji zadbaliśmy o nową infrastrukturę dla pieszych oraz rowerzystów. Uporządkowany zostanie też ruch lokalny i miejsca parkingowe przy sklepach.
Wcześniej w oparciu o fundusze unijne powstało kilka innych buspasów, które skracają podróże komunikacją publiczną:
• wzdłuż Wałów Jagiellońskich
• wzdłuż ul. Gdańskiej
• wzdłuż ul. Grunwaldzkiej
• wzdłuż ul. Kujawskiej
Al. Ossolińskich przyjazna dla pieszych i rowerzystów
Aleje Ossolińskich po przebudowie zyskały estetycznego wyglądu. Teraz wprowadzone zostaną udogodnienia dla rowerzystów. Powstanie wydzielony pas ruchu dla jednośladów, a parkujące samochody zostaną sprowadzone z chodników na jezdnię.Na skrzyżowaniu ulic Powstańców Wielkopolskich i J. Niemcewicza powstaje natomiast estetyczny skwer dedykowany pieszym.
Aleje Ossolińskich jeszcze piękniejsze
W maju bieżącego roku zakończył się remont spacerowego deptaku znajdującego się na reprezentacyjnej ulicy Śródmieścia.
W ramach modernizacji wymieniony został trakt spacerowy. Zastosowano całkowicie przyjazną dla środowiska nawierzchnię mineralną a na obrzeżach granitową kostkę. Przebudowane zostało też skrzyżowanie, które dzieli aleję. Na całym terenie zamontowane zostały stylowe ławki i donice z kwiatami.
Prace kosztowały prawie pół miliona złotych.
Czas na rowerzystów
Po 10 sierpnia rozpoczną się natomiast prace na samych jezdniach.
Zlikwidowany zostanie jeden pas ruchu a miejsca postojowe dla samochodów przeniesione zostaną z chodników na jezdnię.
Dodatkowo na samej jezdni w obu kierunkach utworzone zostaną odrębne pasy dla rowerzystów.
Wymalowane zostaną w odstępie od parkujących pojazdów, a dodatkowo w obrębie skrzyżowań pojawi się czerwona nawierzchnia.
Wjazd na pasy rowerowe zostanie zabezpieczony wyspami.
Dla rowerzystów skręcających w lewo w ul. Kopernika i Szymanowskiego planujemy natomiast utworzenie śluz rowerowych.
Takie działania pozwolą zachować bezpieczeństwo i poinformują kierowców o rowerzystach poruszających się po drodze.
Poza tym przesunięty zostanie przystanek autobusowy Ossolińskich – Plac Weyssenhoffa bliżej skrzyżowania. Wprowadzenie powyższych zmian, będzie wymagało wyłączenie z ruchu jednego pasa na rondzie Ossolińskich oraz reorganizację istniejącego oznakowania poziomego i pionowego na całym przedmiotowym odcinku.
Planowane rozwiązania nie wpłyną negatywnie na dotychczasowy ruch pojazdów (przewężenie do jednego pasa ruchu w danym kierunku), gdyż natężenia ruchu na tym odcinku są stosunkowo niewielkie.
Przy dobrej pogodzie prace potrwają około tygodnia.
Więcej miejsca dla pieszych
Zgodnie z przygotowanym wcześniej projektem zmienia się także plac przed "botanikiem". Jezdnie przy skrzyżowaniu ul. Powstańców Wielkopolskich i J. Niemcewicza zostały przewężone, a chodniki są przebudowywane. Pojawią się tam nowe nasadzenia. Nie zabraknie też elementów małej architektury.
Przejścia dla pieszych są dostosowywane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Powstanie w ten sposób pierwszy tak zwany parklet – miejsce dedykowane pieszym wygospodarowane z jezdni.
W budżecie miasta zabezpieczono na ten cel 150 tysięcy złotych.
Obecnie trwają już zaawansowane prace budowlane. Zakończą się one we wrześniu.
Zadanie do realizacji wybrali bydgoszczanie w trakcie głosowania na inwestycje Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Wkrótce ruszą też prace rewitalizacyjne na terenie samego „botanika".
Wiosną Zbożowy Rynek zakwitnie
Rozbudowa ulicy Kujawskiej została połączona z dużym projektem nasadzeń nowych drzew, krzewów, bylin a także kwiatów. Część roślin zasadzona zostanie jesienią, by jak najlepiej się przyjęła.
Sprawdzamy już dziś, co i gdzie zakwitnie przyszłej wiosny wokół Zbożowego Rynku i ronda Bernardyńskiego.
Skupisko wiśni piłkowanej (z charakterystycznymi różowymi kwiatami) zdobić ma skwer u zbiegu zrewitalizowanego odcinka ul. Długiej i Wałów Jagiellońskich. Te drzewa trafią również na pasy zieleni pomiędzy jezdniami ulic dochodzących do ronda Bernardyńskiego; (Wałów Jagiellońskich, Bernardyńskiej, Toruńskiej).
Na Wałach Jagiellońskich dosadzony zostanie również okazały kasztanowiec.
Z kolei wjazd na rondo od strony ul. Kujawskiej pomiędzy jezdnią i torowiskiem wypełnią egzemplarze klonów.
Efektownie każdej wiosny prezentować ma się parking tereny wokół ul. Ustronie.
Tam nasadzenia tworzyć będą głogi pośrednie, świdośliwy i wiśnie piłkowane.
Krzewy i kwiaty sadzone będą na wyspie centralnej oraz tuż przy wlotach jezdni na rondo. Niska roślinność w żaden sposób nie ograniczy widoczności. Kolorowe kompozycje stworzą krokusy, tulipany, róże okrywowe. Pasy zieleni pomiędzy jezdnią i chodnikami najbardziej narażone na niekorzystne warunki obsadzane będą krzewami takimi jak berberysy i jałowce płożące.
Długo kwitnące krzewy zdobić maja skwer pomiędzy ulica Bernardyńską i kościołem garnizonowym. Tam projekt nasadzeń zakłada utworzenie skupisk hortensji bukietowej oraz traw ozdobnych (rozplenicy japońskiej). Skarpy zieleńca wzmocnią płożące się jałowce. W tej części inwestycji dosadzone będą też platany klonolistne i magnolie – drzewa kwitnące wczesną wiosną.
Przemyślane nasadzenia
W związku z tym, że upały w końcowej fazie inwestycji zdecydowanie nie sprzyjały nasadzeniom zieleni, podjęliśmy decyzję o przerwaniu tych prac i kontynuowanie ich przez wykonawcę w bardziej sprzyjających warunkach - jesienią bieżącego roku. Zależy nam, by ponad 600 drzew i setki krzewów w pełni uzupełniały krajobraz i nie było konieczności ich wymiany, chociaż również materiał roślinny objęty jest gwarancją.
Zieleń sadzona jest w oparciu o wcześniej przygotowany projekt. Uwzględnia ona szereg uwarunkowań.
Między innymi bardzo rozbudowaną infrastrukturę podziemną oraz dobór roślin pod kątem odporności np. na przesuszanie.
Co zyskaliśmy?
Rozbudowa ul. Kujawskiej rozwiązała szereg problemów komunikacyjnych, które do tej pory występowały w centrum miasta. Bydgoszcz i jej mieszkańcy zyskali jednak znacznie więcej:
• Powstało nowe tramwajowe połączenie górnego tarasu z centrum
• Zakupiliśmy 15 nowoczesnych tramwajów
• Czas podróży komunikacją miejską z Wyżyn do ronda Jagiellonów skrócił się do 12 minut
• Autobusy kilku linii korzystają z buspasa na ul. Kujawskiej
• Wszystkie przystanki i przejścia zostały dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
• Powstało bezpieczne rowerowe połączenie górnego tarasu ze Starym Miastem
• Park Wolności z ul. Kujawską łączą nowe schody
• Badania archeologiczne pozwoliły lepiej poznać historię Bydgoszczy
• Zrewitalizowany został ostatni odcinek ul. Długiej
• Powstał duży parking przy r. Kujawskim (docelowo w systemie P+R)
• Infrastruktura zapewnia znacznie większe bezpieczeństwo
• Nowa trasa znacznie ułatwi funkcjonowanie sieci tramwajowej, podczas kolejnych inwestycji lub zdarzeń losowych
fot. ZDMiKP
ostatnia fot. Robert Skiba
Wyremontujemy ważną trasę pieszo-rowerową na Wyżynach
Zlecamy remont i rozbudowę trasy spacerowo-rowerowej na Jar Czynu Społecznego na Wyżynach.
Zadanie do realizacji wskazali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Jar Czynu Społecznego to popularna trasa piesza łącząca osiedle Wyżyny z okolicami ronda Toruńskiego. Dopuszczony na niej jest też ruch rowerowy.
Stanowi ona alternatywny szlak dla ścieżki pieszo-rowerowej biegnącej wzdłuż ul . Zdobywców Wału Pomorskiego.
Odcinek o długości około 300 metrów biegnący pomiędzy ulicami Grzymały-Siedleckiego i Ogrody był remontowany w poprzednich latach. Teraz modernizować będziemy odcinek pomiędzy ulicą A. Grzymały-Siedleckiego i W. Bełzy.
W pierwszej kolejności zaprojektowane i wybudowane zostanie nowe oświetlenie trasy.
W drugim etapie natomiast rozpoczną się prace przy nawierzchniach.
Połowa liczącej ponad 400 metrów trasy ze względu na stan techniczny wymagać będzie wymiany podbudowy. Pozostała część zostanie przykryta nowy asfaltem.
W połowie trasy powstanie miejsce do odpoczynku z mineralną nawierzchnią i ławkami.
Przy okazji robót wyremontowane zostaną też schody do bloku przy ul. Ogrody 17.
Obecnie trwa postępowanie, w którym wyłonimy wykonawcę prac. Potrwają one po podpisaniu umowy około 4 miesięcy.
Zadanie do realizacji wskazali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski. Pomysł wyremontowania trasy w Jarze Czynu Społecznego wsparło ponad 250 mieszkańców.
BBO - propozycje mieszkańców do realizacji
15 lipca zakończyło się zgłaszanie pomysłów do nowej edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Do 15 października trwa weryfikacja obywatelska projektów na stronie www.bydgoszcz.pl/weryfikacjaBBO. Weryfikacja obywatelska projektów zgłoszonych do Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego polega na przekazywaniu opinii mieszkańców Bydgoszczy o zgłoszonych projektach.
W dniach 1-30 grudnia odbędzie się głosowanie – wtedy bydgoszczanie zdecydują, które propozycje doczekają się realizacji w 2022 roku.
Przypomnijmy, że na zadania BBO miasto zagwarantowało w tym roku kwotę blisko 16 mln zł.