Kolejne ulice gruntowe z twardą nawierzchnią
Trwa budowa ulicy Żnińskiej, która otrzyma ażurową nawierzchnie.
W tygodniu przekazaliśmy też plac budowy Wykonawcy na ul. Chmurnej, gdzie układana będzie betonowa kostka.
W przyszłym rozpoczną się prace na ul. Sztormowej i Hożej. Zadania realizowane w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego
W budowie znajduje się już odcinek ul. Żnińskiej o długości około 100 metrów pomiędzy Siedlecką i Byszewską, które wcześniej zyskały twardą nawierzchnię dzięki Wieloletniemu Programowi Utwardzania Ulic Gruntowych. Przebudowany zostanie również istniejący chodnik na tym odcinku. Zadanie kosztuje prawie 110 tysięcy złotych.
Przekazany został również plac budowy na ul. Chmurnej. Nawierzchnię z betonowej kostki zyska odcinek pomiędzy Siedlecką i Byszewską. Zaplanowano budowę nowego odwodnienia (w osi pieszojezdni) oraz energooszczędnego oświetlenia. Pieszojezdnia o szerokości 5 metrów, ma stanowić przede wszystkim dojazd do posesji położonych po obu stronach ulicy. Budowa pochłonie ponad 270 tysięcy złotych.
W przyszłym tygodniu rozpoczną się prace na ul. Sztormowej i Hożej. Te ulice gruntowe również zyskają twardą nawierzchnię.
Wszystkie prace zakończą się jeszcze w tym roku.
Metropolia Bydgoszcz ma już 5 lat.
Samorządy zrzeszone w ramach Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz już od 5 lat pogłębiają współpracę w zakresie edukacji, gospodarki, promocji, ekologii czy inwestycji.
Ważnym elementem współpracy Bydgoszczy z sąsiednimi gminami jest też budowa sprawnej komunikacji podmiejskiej.
Obecnie w naszym mieście funkcjonuje już 11 podmiejskich linii autobusowych.
Rozmawiamy z partnerami o kolejnych wspólnych połączeniach i ulgach za przejazd bydgoską komunikacją.
Siatka podmiejskich połączeń, z roku na rok się rozwija i cieszy coraz większym zainteresowaniem mieszkańców regionu. Pierwsza linia podmiejska nr 92 została uruchomiona w 2010 roku i obsługiwała Murowaniec oraz Białe Błota. Dziennie korzystało z niej ponad 2300 pasażerów.
Dziś z linii podmiejskich korzysta już prawie 7000 osób.
Podmiejskie linie autobusowe kursują obecnie do 5 ościennych Gmin: Białe Błota (90, 91, 92, 96), Osielsko (linie 93,94,95,98) Nowa Wieś Wielka (linia 99) Dobrcz (97,94,93,95) i Dąbrowa Chełmińska (linia nr 40).
Porozumienia z ościennymi gminami, umożliwiają też pasażerom korzystanie z atrakcyjnych ulg biletowych.
Uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych, zamieszkali na terenie Gmin Nowa Wieś Wielka, Sicienko, Dobrcz, Osielsko, Białe Błota, Dąbrowa Chełmińska, Mrocza mogą tak jak Bydgoszczanie korzystać z biletów „uczniowskich" w atrakcyjnych cenach (10 zł -miesięczne lub 100 zł -roczne).
Pisaliśmy o tym TUTAJ
Podsumowanie zmian w organizacji ruchu w obrębie budowanych mostów nad Brdą.
Poprawiła się sytuacja komunikacyjna w obrębie prowadzonych robót. Wielu kierowców wybrało alternatywne trasy, a natężenia ruchu na ulicach wokół budowanych mostów znacznie spadło. Ruch odbywa się wolniej, ale płynnie i bez zakłóceń. Sytuację monitorujemy na bieżąco, badamy potoki pasażerów i dostosowujemy sygnalizację świetlną do natężeń.
Mniejszych ruch na Fordońskiej
We wtorek 14 września (w porównaniu do poniedziałku 13 września -czyli pierwszego dnia wprowadzonych zmian) liczba pojazdów w godzinach porannego i popołudniowego szczytu znacznie spadła na [*dane na podstawie czujników ITS zamontowanych w nawierzchni jezdni]:
- ul. Fordońska kierunek centrum – w porannej godzinie szczytu spadek liczby pojazdów o ok 20%; w popołudniowym szczycie spadek natężenia ruchu o 10%
- ul. Fordońska w kierunku Fordonu – 10-15% mniej pojazdów
Z uwagi na fakt, że układ drogowy to niejako układ naczyń połączonych, spadki natężeń w obszarze prac wywołały zwiększenie liczby pojazdów na innych arteriach Miasta:
- ul. Wyszyńskiego – średni wzrost natężeń o 10%
- ul. Kamienna – średni wzrost natężeń o ok. 10%
Podczas prowadzonych przez ZDMiKP standardowych objazdów dróg, zaobserwowano również zwiększenie liczby pojazdów na ul. Zamczysko i ul. Skłodowskiej-Curie.
Obecne w miejscach gdzie zaobserwowano zwiększone natężenia pojazdów prowadzone są działania optymalizacyjne przez centrum sterowania ruchem (ITS).
Dynamicznie, w zależności od natężeń ruchu, optymalizowany jest cykl sygnalizacji świetlnej i wydłużany jest sygnał światła zielonego (min: ul. Sporna, Kamienna).
Pomimo wahań natężeń ruchu, ruch w całym obszarze dotkniętym zmianami odbywa się obecnie bez większych zakłóceń.
Więcej bydgoszczan korzysta z tramwajów do i z Fordonu
Tramwaje: w poniedziałek opóźnienia na połowie kursów (na tym odcinku) wynosiły od 8 do 10 minut a we wtorek 14 września czas przejazdu wydłużył się już tylko o 4 minuty.
Opóźnienia autobusów na ul. Fordońskiej (w poniedziałek) wynosiły ok. 15/20 minut a we wtorek z uwagi na zmniejszenie natężeń ruchu na ul. Fordońskiej opóźnienia te spadły o połowę do ok. 7-10 minut
Dziś (środa 15.09.2021) odnotowaliśmy kolejne spadki natężeń ruchu na u. Fordońskiej od ulicy Wyścigowej do ronda Fordońskiego.
Przejazd pojazdów w godzinach porannego szczytu ul. Fordońską (w obu kierunkach) odbywał się bez większych zakłóceń.
Przejazd odcinka objętego pracami w zakresie ruchu tramwajowego i autobusowego był zdecydowanie znacznie szybszy.
Ruchu w obrębie realizowanej inwestycji stabilizuje się.
Cały czas monitorujemy sytuację w celu wprowadzenia ewentualnych dodatkowych usprawnień w ruchu.
Przez najbliższe kilka miesięcy nie zmieni się oczywiście zakres utrudnień przy samym moście Kazimierza Wielkiego (ronda tymczasowe), co wynika z prowadzonych tam robót oraz braku innych dróg alternatywnych.
Nie wykluczamy jednak zmian zarówno w optymalizacji ruchu jak i funkcjonowaniu komunikacji publicznej, jeżeli pojawią się dodatkowe utrudnienia i sytuacja będzie tego wymagała. Warunkiem wprowadzenia jednak jakiekolwiek długoterminowej zmiany, jest zebranie dokładnych danych o ruchu i funkcjonowaniu komunikacji publicznej w dłuższym okresie czasu tj. ok. 2 tygodni aby bazować na danych powtarzalnych a nie losowych.
Na bieżąco śledzimy sytuację komunikacyjną w mieście, ze szczególnym uwzględnieniem terenu realizowanych inwestycji.
Szczegółowy opis zmian w organizacji ruchu oraz mapy poglądowe znajdują się TUTAJ
Najważniejszym elementem nowej inwestycji będą dwa nowe obiekty mostowe (tramwajowy i drogowy) zlokalizowane przy istniejącym moście w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Konstrukcja dla tramwajów znajdzie się pomiędzy jezdniami.
Dodatkowo w ramach tej inwestycji powstaną też nowe skrzyżowania, nawierzchnie, torowiska, chodniki, drogi rowerowe i nasadzenia.
Koszt zadania to prawie 154 mln zł.
Zakończenie prac planowane jest jesienią 2023 roku.
Zadanie jest zrealizowane przy wsparciu unijnym.
Rusza naprawa Mostu Uniwersyteckiego
Prace projektowe dotyczące sposobu naprawy rozpoczęły się niezwłocznie po podpisaniu umowy z firmą Kormost. Wykonawca opracował już zasadniczą dokumentację techniczną, uzgodnił ją z ZDMiKP oraz niezależnymi ekspertami biorącymi czynny udział w tym skomplikowanym zadaniu. Po dopełnieniu wszelkich formalności rozpoczynają się działania terenowe związane z rzeczywistą naprawą mostu.
Wykonawca prac ma jeszcze 140 dni na wykonanie zadania.
Prace naprawcze składają się z trzech zasadniczych etapów:
• Prace projektowe – etap ukończony
• Prace naprawcze realizowane w terenie – w trakcie
• Próbne obciążenia po naprawie, prace sprawdzające elementy konstrukcji, uzyskanie odpowiednich dokumentów i pozwoleń – planowane
Po zakończeniu etapu trzeciego nastąpi oddanie obiektu do ponownego użytku.
W ostatnich dniach Wykonawca prowadził prace przygotowawcze i instalował rusztowania.
Teraz ruszają właściwe prace naprawcze.
Sama naprawa, w szczególności operacje na węzłach mocujących wanty będzie bardzo skomplikowana, bowiem będą prowadzone przy częściowo odprężonych linach.
Spawanie, które jest konieczne do zamocowania dodatkowych blach w węzłach mocujących, będzie powodowało dodatkowe oddziaływanie na istniejące elementy stalowe dlatego nasz Wykonawca będzie realizował prace w specjalnym reżimie technologicznym. Z pewnością odprężenie want (ich poluzowanie) wpłynie na bezpieczeństwo prowadzenia prac naprawczych. Po zakończeniu naprawy mocowań wanty ponownie zostaną napięte do wymaganych parametrów.
Podczas zaplanowanych prac naprawczych mostu Wykonawca zoptymalizuje również do obecnych standardów system monitoringu obiektu oraz dokona niezbędnych prac w rejonie podpór skrajnych od strony Dworca PKS-u (w zakresie łożyska mostu)
Most Uniwersytecki – dotychczasowe działania naprawcze
W styczniu bieżącego roku ujawniona została wada konstrukcyjna obiektu wynikająca prawdopodobnie z błędnego projektu, który został wykonany w latach 2008-2010.
Od tego czasu trasa jest nieprzejezdna. Wyłączenie go z użytkowania do czasu naprawy zalecili niezależni eksperci z branży mostowej. Decyzję za zasadną uznał również nadzór budowlany.
ZDMiKP jako zarządca obiektu niezwłocznie zabezpieczył sam obiekt oraz wszystkie dokumenty, które mogą być pomocne w ustaleniu przyczyn awarii. Zawiadomiono w tej sprawie również Prokuraturę wskazując jako prawdopodobna przyczynę awarii – błąd projektowy.
Bezpośrednio po zamknięciu obiektu, zlecono w trybie awaryjnym prace związane z zabezpieczeniem konstrukcji mostowej poprzez podparcie całej konstrukcji specjalnymi podporami oraz rozpoczęto przygotowanie ogłoszenia przetargu na naprawę.
Postępowanie zostało ogłoszone 15 kwietnia br. Najkorzystniejszą ofertę złożyła bydgoska firma „Kormost", która zadeklarowała wykonanie prac naprawczych za kwotę 6,3 mln zł oraz zachowanie terminu prac do 180 dni od dnia podpisania umowy.
Odwołanie konkurencyjnej firmy, które trafiło do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) wstrzymało na miesiąc zawarcie umowy z wybranym wykonawcą. Niezależny organ bo wnikliwej ocenie postępowania w swoim wyroku w całości odrzucił odwołanie co otworzyło drogę do podpisania umowy na naprawę przeprawy mostowej (30 lipca).
Ważne liczby:
• koszt naprawy: 6 267 772, 50 zł
• termin prac: 180 dni od dnia podpisania umowy