Nowe mosty nad Brdą. Prace w toku
Zmieniona organizacja ruchu pozwoliła wykonawcy rozpocząć szereg prac przy budowie nowych mostów i przebudowie przyległych skrzyżowań. W ostatnich dniach zdemontowane zostało dotychczasowe torowisko. Rozpoczęły się prace przy rozbiórce nawierzchni północnej jezdni ul. Fordońskiej.
Prace przygotowawcze rozpoczęły się już w sierpniu. Przygotowano zaplecze budowy, drogi tymczasowe i zamontowano rozjazdy nakładkowe na torowisku wzdłuż ul. Fordońskiej.
Ruchem tramwajowym sterują sygnaliści. Wykonawca przygotowuje się do uruchomienia sygnalizacji świetlnej do sterownia ruchem tramwajowym w tym miejscu.
Wdrożenie tymczasowej organizacji ruchu pozwoliło firmie Trakcja SA rozpocząć główne prace budowlane.
Wykonawca zdemontował już torowisko i sieć trakcyjną po północnej stronie ul. Fordońskiej. Trwa rozbiórka przejazdów oraz peronów przystankowych i oznakowania. W tygodniu prowadzone były też prace związane z wybieraniem tłucznia z podtorza oraz rozbiórką krawężników.
Nowe jezdnie i torowiska będą nieco przesunięte względem istniejących, by zapewnić bezpieczny przejazd i odpowiadać aktualnie obowiązującym normom.
Rozpoczęła się już rozbiórka nawierzchni z północnej jezdni ul. Fordońskiej.
W pierwszej fazie prac wykonawca skupia się między innymi na przebudowie uzbrojenia znajdującego się pod przyszłą jezdnią i torowiskiem. Trwają już przygotowania do przełożenia ciepłociągu i przebudowy węzła cieplnego w sąsiedztwie stacji paliw.
Trwa usuwane kolizji z infrastrukturą energetyczną i teletechniczną w sąsiedztwie zabudowań komisariatu policji.
Prowadzone są również przygotowania do montażu platform roboczych pod palowanie przyczółków i podpór nowych mostów.
Nowe przeprawy będą składały się z 5 przęseł. Oprą się na przyczółkach i 3 podporach pośrednich.
Budowa nowych mostów, które usprawnią ruch między Kapuściskami i Bartodziejami to obecnie największa miejska inwestycja. Prace budowlane pochłoną ponad 153 mln złotych.
Inwestycja została uruchomiana po zakończeniu kilku innych dużych zadań drogowych w mieście: rozbudowa ulicy Kujawskiej oraz budowa systemu buspasów.
Te inwestycje również zostały sfinansowane z wykorzystaniem środków unijnych.
Jedna z nich została właśnie nagrodzona w konursie organizowanym przez Kujawsko-Pomorską Izbę Budownictwa - szczegóły TUTAJ
Rozbudowa ul. Kujawskiej - NAGRODZONA
23 września w Bydgoszczy odbyła się Gala Konkursu „Arcydzieło sztuki budowlanej 2021" Kujawsko-Pomorskiej Izby Budownictwa.
Nagrody przyznano w pięciu kategoriach.
Jedno z wyróżnień zostało przyznane za budowę torowiska w ciągu ulicy Kujawskiej.
W trakcie gali wręczone zostały statuetki i wyróżnienia w kategoriach:
- budownictwo mieszkaniowe,
- budownictwo użyteczności publicznej,
- budownictwo przemysłowe,
- obiekty zrewitalizowane,
- budownictwo inżynieryjne i drogowe,
Nagroda główna w kategorii budownictwo inżynieryjne i drogowe została przyznana za realizację trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kujawskiej.
Natomiast w kategorii obiektów zrewitalizowanych, główne wyróżnienie za Młyny Rothera otrzymało Miasto Bydgoszcz.
Konkurs „Arcydzieło sztuki budowlanej" zorganizowany został w tym roku po raz pierwszy. Okazją ku temu jest 25-lecie Pomorsko-Kujawskiej Izby Budownictwa. Celem konkursu jest wyróżnienie najciekawszych obiektów budowlanych oraz promowanie sztuki budowlanej i uczestników całego procesu inwestycyjnego oraz realizacyjnego. Jednym z podstawowych kryterium konkursu był związek inwestycji lub firmy wykonawczej z województwem kujawsko-pomorskim.
Warto wiedzieć:
Pomorsko-Kujawska Izba Budownictwa z siedzibą w Bydgoszczy jest organizacją samorządu gospodarczego zrzeszającą na zasadzie dobrowolności przedsiębiorców z branży budowlanej w województwie kujawsko-pomorskim. Istnieje od 1996 roku.
Pomorsko-Kujawska Izba Budownictwa zrzesza obecnie 60 członków, w tym podmioty gospodarcze zajmujące się budownictwem, usługami budowlanymi i inżynieryjnymi, produkcją i obrotem materiałami budowlanymi oraz zawodowym inwestorstwem budowlanym.
Aleja Ossolińskich - rozszerzamy zakres prac
Zmieniła się organizacja ruchu na odnowionych alejach Ossolińskich.
Po rewitalizacji traktów spacerowych i remoncie nawierzchni, wymalowaliśmy dodatkowe pasy dla rowerzystów.
Teraz prowadzimy prace, które usprawnią ruch pieszych na tym obszarze.
W maju bieżącego roku zakończył się remont spacerowego deptaku znajdującego się na reprezentacyjnej ulicy Śródmieścia, gdzie od 2002 roku sadzone są pamiątkowe dęby.
W ramach modernizacji wymieniony został trakt spacerowy.Zastosowano całkowicie przyjazną dla środowiska nawierzchnię mineralną.
Na ścieżkach ułożone zostały obrzeża z granitowej kostki.
Przebudowane zostało też skrzyżowanie, które dzieli aleję. Na całym terenie zamontowane zostały stylowe ławki i donice z kwiatami.
Prace kosztowały prawie pół miliona złotych.
Po wykonaniu powyższych prac na całej ulicy przeprowadziliśmy remont nawierzchni.
Zmiany przyjazne rowerzystom
Na wniosek bydgoskich rowerzystów wprowadziliśmy też duże zmiany w dotychczasowej organizacji ruchu.
Zlikwidowaliśmy jeden pas ruchu dla samochodów. Miejsca postojowe zostały przeniesione z chodników na jezdnie.
W obu kierunkach utworzone zostały odrębne pasy dla rowerzystów, a w obrębie skrzyżowań pojawiła się czerwona nawierzchnia.
Wjazd na pasy rowerowe został dodatkowo zabezpieczony wyspami. Dla rowerzystów skręcających w lewo w ul. Kopernika i Szymanowskiego wprowadzono śluzy rowerowe.
Takie działania pozwolą zachować bezpieczeństwo i poinformują kierowców o rowerzystach poruszających się po drodze.
Dalsze zmiany na Ossolińskich
Wprowadzenie powyższych zmian (pasy rowerowe, przesunięcie przystanku autobusowego, zwężenie jezdni) wymusiło przesunięcie przejścia dla pieszych bliżej ronda Weyssenhoffa. Właśnie rozpoczęły się prace, które wydłużą centralny deptak o 12 metrów w stronę ronda, gdzie powstanie nowe przejście.
Dotychczasowa "zebra" będzie fukcjonowa w tym miejscu, do czasu zakończenia robót.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych, prace w tym miejscu potrwają około 3 tygodnie.
Nie beda one jednak ingerowały we wcześniej wykonany zekres robót.
Wszystkie zmiany będą nieątpliwie korzystne zarówno dla pieszych, rowerzystów, kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej.
Więcej zmian na lepsze
Kończy się również przebudowa placu przed "botanikiem". Jezdnie przy skrzyżowaniu ul. Powstańców Wielkopolskich i J. Niemcewicza zostały przewężone, a chodniki zyskały nowe nawierzchnie. Powstanie tam pierwszy tak zwany parklet – miejsce dedykowane pieszym wygospodarowane z jezdni. Wkrótce na skwerze rozpocznie się nasadzanie roślin i ustawianie ławek. Zadanie do realizacji wybrali bydgoszczanie w trakcie głosowania na inwestycje Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Trwają prace rozbiórkowe wiaduktu.
Postępują roboty rozbiórkowe obiektu w ciągu ulicy Wojska Polskiego. Znikają kolejne elementy dotychczasowej przeprawy.
Już niebawem w tym miejscu powstanie nowy obiekt z chodnikami, drogą rowerową i oświetleniem.
Ruch pojazdów na tym odcinku odbywa się bez większych zakłóceń.
Po zorganizowaniu przy wiadukcie zaplecza budowy, Wykonawca przygotował też przejazdy przez pas zieleni na ul. Wojska Polskiego i ul. Jana Pawła II (pod obiektem), po których obecnie poruszają się pojazdy. Kierowcy muszą uważać na zmiany w organizacji ruchu, zwężenia i ograniczenia prędkości.
Ruch tramwajowy na tym odcinku odbywa się natomiast na dotychczasowych zasadach.
Obecnie prowadzone są prace rozbiórkowe wiaduktu północnego (od strony Wzgórza Wolności).
W ciągu niespełna kilku dni znaczna część obiektu została już rozebrana. Zerwana została też dotychczasowa nawierzchnia i chodniki. Demontowane są słupy oswietleniowe. Pod obiektem zdemontowana została już większość stalowych podpór. Niebawem będą prowadzone też prace przy podporach betonowych wiaduktu.
Po zakończeniu wszystkich robót, ruch pod obiektem (na al. Jana Pawła II) zostanie przełożony na jezdnię zachodnią i rozpocznie się rozbiórka dalszej części wiaduktu (od strony Wyżyn).
Dalsze prace nie wpłyną jednak na dotychczasową organizację ruchu na obiekcie w ciągu ul. Wojska Polskiego.
Wiadukt w najwyższym standardzie
W ramach inwestycji powstanie nowy obiekt z drogą rowerową, chodnikiem i oświetleniem.
Nowy wiadukt jeśli wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z planem ma być przejezdny już zimą.
Całość prac zakończy się do połowy przyszłego roku.
Prace pochłoną ponad 22 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.
To już kolejne prace w tym miejscu.
Przebudowa południowego wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego zakończyła się w maju 2017 roku. W jej ramach wymienione zostały filary, przęsła, wybudowany został prawoskręt w kierunku alei Jana Pawła II. Wykonany został też nowy chodnik z drogą rowerową, które zastąpiły prowizoryczną drogę wygrodzoną od jezdni betonowymi barierkami.
Po oddaniu nowej przeprawy, trwały dalsze prace przy dokumentacji dla wiaduktu północnego. Teraz przyszedł czas na wiadukt północny.
Prace w toku.