Szeroki chodnik z rowerową ścieżką na ul. Chemicznej
Ruszamy z kolejnym ważnym zadaniem, które poprawi bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów w obrębie terenów inwestycyjnych na Kapuściskach.
Wzdłuż ulicy Chemicznej powstanie chodnik z częścią dla rowerzystów. Połączy on już wcześniej wybudowane ścieżki pieszo-rowerowe.
Docelowo ciąg pieszo-rowerowy będzie miał długość ponad 950 metrów i szerokość 3 metrów.
Połączy nowe rondo przy skrzyżowaniu z ulicą Wojska Polskiego oraz skrzyżowanie z ulicą F. Dachtery.
W tym roku planujemy zrealizować odcinek od wjazdu do ROD Kapuściska w kierunku ul. Mokrej.
Koszt tego zadania to blisko 600 tys. zł.
Przy skrzyżowaniu z Mokrą nowa trasa połączy się z chodnikiem wybudowanym wiosną tego roku we współpracy z inwestorem zewnętrznym.
Pozostałe odcinki drogi pieszo-rowerowej w ciągu ul. Chemicznej planujemy realizować w przyszłym roku.
Inwestycja poprawi nie tylko istotnie bezpieczeństwo pieszych.
Ma duże znaczenie dla spójności sieci dróg rowerowych. Ścieżka wzdłuż ulicy Chemicznej połączy istniejące drogi rowerowe znajdujące się wzdłuż ul. F. Dachtery, wokół ronda u zbiegu ulic Wojska Polskiego i Chemicznej oraz planowaną trasę wzdłuż ul. Wojska Polskiego w kierunku węzła Szarych Szeregów.
W ostatnich latach z myślą o jeszcze lepszym skomunikowaniu terenów inwestycyjnych, zrealizowano szereg inwestycji drogowych.
Wśród najważniejszych są:
• Remont ul, Nowotoruńskiej
• Budowa ul. F. Dachtery
• Budowa ronda na połączeniu ul. Wojska Polskiego i Chemicznej
W tej części miasta swoje centra logistyczne wybudowało już kilka firm.
Kolejne przygotowują się już do budowy magazynów w rejonie ul. Chemicznej i Hutniczej.
Bezpieczne przejścia na kolejnych bydgoskich ulicach
Zmienia się organizacja ruchu na kilku ważnych ulicach.Warto zachować większą uwagę na skrzyżowaniu ulic Nakielskiej i Dolina. Na Toruńskiej uruchomiona została nowa sygnalizacja świetlna.
Wkrótce na Fordońskiej piesi również zyskają bezpieczne przejście na wysokości zakładów zbożowych.
Na wniosek mieszkańców wprowadziliśmy nowe rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo pieszych i kierowców na skrzyżowaniu ulic Nakielskiej, Dolina, Ułańskiej i Wrocławskiej.
Na Nakielskiej od strony centrum zarezerwowaliśmy jeden zewnętrzny pas ruchu do lewoskrętu w stronę ul. Dolina lub Ułańskiej a także, dla zawracających w ul. Nakielską dla pojazdów ciężarowych nieprzekraczających 3.5t.
Dodatkowo wyłączenie jednego pasa ruchu na wprost poprawiło bezpieczeństwo ruchu pieszych na przejściu dla pieszych przez ul. Nakielską za skrzyżowaniem z ul. Wrocławską.
Pasy ruchu zostały też dodatkowo rozdzielone słupkami elastycznymi, co uniemożliwia zmianę pasa ruchu tuż przed przejściem dla pieszych i skłania do przestrzegania ograniczeń prędkości.
Słupki rozdzielające ustawione zostały również pomiędzy pasami ruchu na jezdni w stronę ronda Grunwaldzkiego.
Już wcześniej przejście zostało doświetlone, wyposażone we fluoroscencyjne podkłady pod znaki drogowe a na jezdniach wymalowano dodatkowe piktogramy przypominające, że z „zebry" korzystają uczniowie pobliskich szkół.
Prace są realizowane dzięki Waszym głosom oddanym w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
W ostatnich dniach uruchomiliśmy też nową sygnalizację na ul. Toruńskiej na wysokości posesji 328. Zapewnia bezpieczne przekraczanie jezdni w pobliżu placu zabaw, przystanku autobusowego i zwartej zabudowy. Wnioskowali o to mieszkańcy oraz przedstawiciele Rady Osiedla.
Sygnalizacja jest zintegrowana z urządzeniami radarowymi, które mierzą prędkość nadjeżdżającego pojazdu. W przypadku pojazdów znacznie przekraczających dopuszczalną prędkość (obowiązuje w tym miejscu 40km/h) zmienia ona sygnał na czerwony, nawet jeśli z przejścia nie korzystają piesi.
Jeszcze w tym tygodniu uruchomimy natomiast sygnalizację na ul. Fordońskiej przy zakładach zbożowych.
Umożliwi one bezpieczne przekraczanie dwóch ruchliwych jezdni. Sygnalizacja świetlna będzie uruchamiana przez pieszych za pomocą odpowiednich detektorów.
Wcześniej przejścia w tym rejonie zostały doświetlone i wyposażone w kocie oczka.
Niestety nadal wielu kierowców przekraczało w tym miejscu prędkość i dochodziło do niebezpiecznych sytuacji z udziałem pieszych.
Teraz dzięki sygnalizacji będzie bezpieczniej.
Obecnie w budowie jest też sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Koronowskiej i Opławiec.
Kup bilet w aplikacji na telefon – nowe rozwiązania dla Pasażerów
Wprowadzamy kolejne udogodnienia i innowacje technologiczne dla pasażerów komunikacji miejskiej w Bydgoszczy.
Od 12 listopada bilet jednorazowy lub miesięczny można zakupić poprzez aplikację w telefonie.
Liczymy, że takie rozwiązanie zachęci kolejne osoby do korzystania z transportu publicznego.
Opłata za przejazd jeszcze nigdy nie była tak prosta.
Do tej pory chcąc zakupić bilet miesięczny, należało wyrobić Bydgoską Kartę Miejską (BKM) w siedzibie ZDMiKP lub „podpiąć" kartę płatniczą do systemu przez internet [piszemy o tym poniżej].
Teraz wszystko możemy wykonać w telefonie.
Co ważne aplikacja obsługuje nie tylko bilety okresowe ale też jednorazowe.
Dwie aplikacje – jedno rozwiązanie
Od 12 listopada bilet za przejazd (jednorazowy, miesięczny) można zakupić poprzez aplikację na telefon. Wystarczy pobrać ze sklepu (Google Play; App Store) jedną z dwóch bezpłatnych aplikacji:
Mint Mobile Bydgoszcz (operator Mennica Polska)
lub
zBiletem (operator Infospread Polska Sp. zo.o.)
Po bardzo szybkim i prostym założeniu konta, wystarczy uruchomić aplikację i kupić bilet, który od razu pojawia się aplikacji na telefonie.
W przypadku kontroli wystarczy pokazać kontrolerowi smartfon z opłaconym biletem.
Obie aplikacje są już do pobrania dla systemu Android i IOS.
Jak to działa ?
Aplikacja Mint Mobile Bydgoszcz (Mennica Polska)
Pasażer powinien pobrać ze sklepu Google Play lub App Store aplikację Mint Mobile Bydgoszcz i zarejestrować w prosty sposób nowe konto.
W przypadku tej aplikacji wprowadzona zostaje jednak innowacja w skali rynku.
Aplikacja Mint Mobile pozwala bowiem nie tylko zakupić bilet ale jest też portfelem kart. Oznacza to, że umożliwia zamienne posługiwanie się identyfikatorami biletów takimi jak karta BKM, elektroniczna legitymacja studencka czy karta płatnicza.
W tym celu użytkownik powinien wybrać z menu bocznego zakładkę „Moje identyfikatory", a następnie opcję „Dodaj identyfikator".
Co ważne bilet możemy kupić zarówno w aplikacji jak i w sklepie WWW a następnie okazywać go do kontroli bezpośrednio z aplikacji.
Szczegółowe informacje:
https://bydgoskakartamiejska.com.pl
Aplikacja zBiletem (operator Infospread Polska Sp. zo.o.)
• Wystarczy pobrać ją ze sklepu Google Play lub AppStore;
• Zalogować się do aplikacji swoim numerem telefonu i wybierać interesujące nas miasto;
• W Ustawieniach aplikacji można zapisać kartę płatniczą na później lub przy pierwszym zakupie biletu wybrać preferowaną metodę płatności;
Podczas kontroli, wystarczy pokazać kontrolerowi bilet na ekranie smartfonu.
W tym przypadku nie jest wymagane połączenie z internetem.
Bilety okresowe imienne można kupować bezpośrednio w sklepie internetowym zBiletem.pl
Szczegółowe informacje:
https://zbiletem.pl
To kolejna innowacja w bydgoskiej komunikacji
– Od września ubiegłego roku Bydgoszczanie – jako pierwsi w Polsce – mogą potwierdzać zbliżeniową kartą płatniczą uprawnienia do przejazdu autobusem lub tramwajem na podstawie biletu okresowego. Co więcej, nasi pasażerowie już ponad 10 lat temu, również jako pierwsi w kraju, mogli podróżować z biletem okresowym zakupionym online zapisanym w systemie centralnym, bez potrzeby kodowania go na karcie BKM – wyjaśnia Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy – Tego typu rozwiązania wpisują się w ideę smart city, która w naszym przypadku materializuje się w postaci konkretnych wdrożeń służących mieszkańcom – dodaje.
W niedalekiej przyszłości kolejne aplikacje (firmy) będą udostępniały taką formę zakupu biletów okresowych i jednorazowych w naszym mieście.
Przypominamy, że w Bydgoszczy funkcjonuje już kilka systemów usprawniających opłatę za przejazd:
Open Payment System (OPS)
Płacenie bezpośrednio w pojeździe za przejazd (od 2018 roku). Wystarczy przyłożyć kartę płatniczą (lub smartfon) do urządzenia zainstalowanego w pojeździe.
Od początku bieżącego roku wykonano już ponad 2,5 mln takich płatności za bilet .
Urządzenia są dostępne we wszystkich bydgoskich autobusach i tramwajach
Zakup biletu miesięcznego przez internet
Po dokonaniu przelewu w sklepie internetowym (bydgoskakartamiejska.com.pl) bilet zostaje w prosty sposób zakupiony a dowodem na to jest karta płatnicza. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce i jedno z nielicznych na świecie.
Liczba zakupiony biletów miesięcznych przypisanych do karty płatniczej w 2021 roku – ponad 4700 transakcji
Ilość wydanych Bydgoskich Kart Miejskich w bieżącym roku – ponad 12 400 szt.
Nowa nawierzchnia na ważnych bydgoskich mostach
Jeszcze w tym roku planujemy odnowić nawierzchnię na moście „Solidarności" oraz moście św. Antoniego z Padwy na Czyżkówku.
W Bydgoszczy znajduje się ponad 100 obiektów inżynierskich takich jak wiadukty, kładki czy mosty. Muszą one podlegać bieżącym remontom, przebudowom lub modernizacjom.
W tym roku mając jednak na uwadze dużo prac w przedmiotowym zakresie, ograniczyliśmy liczbę remontów cząstkowych nawierzchni na głównych ulicach miasta.
Skupiliśmy się przede wszystkim na ulicach osiedlowych, zlokalizowanych na obrzeżach miasta lub w miejscach, które nie generują większych utrudnień w ruchu.
Nowa naweirzchnia na dwóch obiektach - otwarcie ofert w przetargu
Realizacją prac remontowych na obu mostach zainteresowana jest firma Strabag.
Wyceniła ona na etapie przetargu wartość prac na kwotę prawie 400 tys. zł.
Zadeklarowała również udzielenie 5-letniej gwarancji.
Obecnie oceniana będzie oferta wykonawcy, który przystąpił do przetargu.
Po podpisaniu umowy, prace zajmą około 3 tygodni.
Prace będą wiązać się przede wszystkim z wymianą warstwy ścieralnej i odtworzeniem oznakowania poziomego.
Równocześnie uszczelniane będą styki pomiędzy nawierzchnią i krawężnikami oraz dylatacjami (szczeliny pozwalające na prawidłową pracę konstrukcji).
Prace związane z frezowaniem mają być prowadzone połówkowo. W trakcie robót pojawią się zweżenia i ogrnaiczenia prędkości.
Regularne prace utrzymaniowe pozwalają bezpiecznie użytkować ważne obiekty inżynierskie.
Zapewniają też bardziej komfortowy przejazd.
W poprzednich latach odnowione zostały nawierzchnie m.in. na południowych mostach „Solidarności" i moście Bernardyńskim.
Warto wiedzieć
Mosty „Solidarności" w ciągu ul. marsz. F. Focha to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką. Konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe.
Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82.
Most św. Antoniego z Padwy na Czyżkówku to natomiast konstrukcja zbudowana w 2002 roku. Była jednym z pierwszych elementów budowy węzła zachodniego.
Spina brzegi Kanału Bydgoskiego i pozwolił wyprowadzić ruch z ul. Grunwaldzkiej na nowe rondo gen, S. Maczka.
Wraz z mostem zbudowano również nowy wiadukt kolejowy nad ul. Grunwaldzką (północny).
Budowa sąsiedniego mostu od ronda S. Maczka w stronę Centrum jako ostatni etap budowy węzła zachodniego realizowano w latach 2014-15