Rower BRA – przetarg na nowego operatora
W październiku zakończyła się umowa na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA).
Mimo trudnej sytuacji w tej branży, chcemy aby rower miejski nadal funkcjonował w naszym mieście.
Ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który będzie utrzymywał i obsługiwał rower miejski w sezonie 2022.
Podobnie jak w tym roku ma obowiązywać system pomostowy. Oznacza to, że umowy zostałaby podpisana na jeden sezon a usługa oparta byłaby wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
To rozwiązania wprowadziliśmy mając na uwadze sytuację epidemiologiczną, spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych.
Rower BRA - podsumowanie sezonu 2021
W mijającym roku bieżącym Bydgoszczanie mieli do dyspozycji prawie 500 rowerów, które można było wypożyczyć w 56 stacjach. Średni czas wypożyczenia roweru na dzień to 24 minuty.
Łączna liczba wypożyczeń rowerów w sezonie 2021 wyniosła ponad 58 tysięcy.
W systemie zarejestrowanych było prawie 6000 użytkowników.
Niestety okres trwającej pandemii Covid zmienił trwale nastawienie osób dotychczas korzystających z rowerów publicznych.
Pomimo większej liczby dróg rowerowych w mieście, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, co roku traci użytkowników.
Tendencja spadkowa utrzymała się również w roku 2021.
Ponadto pandemia ograniczyła też dostępność do części zamiennych do rowerów.
Spadek popularności rowerów publicznych ma obecnie tendencję ogólnokrajową.
Rower BRA - plany
Przypominamy, że obsługa BRA w 2021 roku, kosztowała blisko 1,3 mln zł.
Usługę świadczyła firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy, która jako jedyna zgłosiła się w ubiegłorocznym przetargu.
Analizę funkcjonowania systemu BRA w mijającym roku przedstawiliśmy na posiedzeniu Zespołu do spraw polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy. Biorąc pod uwagę obecną sytuację podjęto decyzję o kontynuacji obecnego „systemu pomostowego" również w przyszłym sezonie.
01 grudnia ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który miałby utrzymywać i obsługiwać bydgoski rower aglomeracyjny w 2022 roku.
O postępach w przetargu informować będziemy na bieżąco.
ProjektujeMY nowe torowiska. Po konsultacjach bez wyburzeń na Gdańskiej
Podsumowujemy konsultacje dotyczące rozwoju sieci tramwajowej w Bydgoszczy. Najwięcej uwag dotyczyło rozbudowy skrzyżowania ulic Gdańskiej, Chodkiewicza i Chocimskiej. Dlatego pierwsze podsumowanie tych konsultacji zaczynamy od najważniejszych wniosków związanych z trasą, która połączy pętlę przy ul. Rycerskiej z ulicą Gdańską.
Do dalszych prac trafi wariant bez wyburzeń na ul. Gdańskiej, na czym najbardziej zależało mieszkańcom.
Połączenie pomiędzy Rycerską i ul. Gdańska analizowane w trakcie konsultacji było w dwóch wariantach.
Pierwszy zakładał poprowadzenie torów wzdłuż ul. Artyleryjskiej. Drugi wzdłuż ul. Chocimskiej.
Bez wyburzeń, z lepszą obsługą Bocianowa
Zachowanie dwóch modernistycznych kamienic na rogu ulicy Gdańskiej i Chodkiewicza zdominowało konsultacje. Aż kilkaset uwag dotyczyło konieczności ich zachowania.
Bydgoszczanie wskazywali na szereg różnych rozwiązań, by zachować oba budynki i zrealizować ważną inwestycję. Najczęściej w związku z tym proponowali wybór wariantu przez ul. Chocimską.
Wskazywali również często na inne zalety tego rozwiązania związane z poprawą obsługi komunikacyjnej osiedla Bocianowo, skrócenie czasu podróży, miastotwórczą rolę tramwaju na rewitalizowanych terenach przemysłowo-magazynowych.
Alternatywą proponowaną przez część mieszkańców było asymetryczne położenie torowisko (nie w osi jezdni, ale bliżej kamienic na ul. Gdańskiej po stronie zachodniej), stosowanie bardziej skomplikowanych splotów i rozjazdów i sygnalizacji oraz wytyczenie torowiska wzdłuż ul. Artyleryjskiej.
Po przeprowadzeniu analizy wielokryterialnej wybrana została do dalszych prac trasa tramwajowa o długości około 900 metrów w ciągu ul. Chocimskiej. Uzyskała ona więcej punktów od trasy w ciągu ul. Artyleryjskiej.
W wybranym wariancie relacja z ul. Chodkiewicza w stronę pętli Las Gdański nie jest niezbędna, a rozwiązanie takie pozwoli na zachowanie obu kamienic. Analiza wytrasowania relacji skrętnych dla taboru tramwajowego na tym skrzyżowaniu bez konieczności wyburzania narożnych kamienic będzie stanowiła zadanie dla wykonawcy dokumentacji na etapie opracowywania projektu budowlanego. Ten wariant ma gwarantować również krótszy czas przejazdu w kierunku dworca oraz poniesienie mniejszych wydatków.
Wybór wariantu przez Chocimską oznacza konieczność przeniesienia budynku figurującego pod adresem Pomorska 88F (odbudowy w nowej lokalizacji) oraz rozbiórki zabudowań przy ul. Rycerskiej 20. Są one usytuowane są w granicach działek przeznaczonych pod rozbudowę układu drogowego.
Nie ma możliwości wytrasowania przebiegu torowiska w zgodzie z obowiązującymi przepisami przy próbie zachowania wymienionych zabudowań Bydgoskiego „Londynka". Należy podkreślić, iż przebieg projektowanej jezdni i torowiska jest w pełni zgodny z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego „Bocianowo - Artyleryjska"
Projektanci kontra normy
W trakcie konsultacji projektanci szczegółowo wyjaśnili też możliwości zastosowania bardziej skomplikowanych splotów tramwajowych i przesunięcia torowiska na Gdańskiej bliżej kamienic znajdujących się po stronie zachodniej.
Tego typu rozwiązania muszą spełnić szereg norm technicznych związanych m.in. z minimalnymi promieniami łuków, długością zwrotnic, odległościami pomiędzy elementami tramwajowej infrastruktury. Wybór takiego wariantu przy węźle trójkątnym (bez wlotu w ul. Chocimską) jednocześnie wiązałby się między innymi z ograniczeniem prędkości tramwajów, przybliżeniem torów do zabytkowych kamienic, konieczna byłaby częstsza wymiana szyn ze względu na szybsze zużycie nienormatywnych łuków, likwidacja znaczącej liczby miejsc parkingowych oraz zdecydowanie większy zakres przebudowy infrastruktury podziemnej.
Poza tym konieczne byłyby wyburzenia innych kamienic u zbiegu Gdańskiej i Artyleryjskiej. To również przechyliło szalę korzyści na wybór wariantu w ciągu ul. Chocimskiej.
Więcej szczegółów technicznych znajduje się w dołączonym raporcie (TUTAJ)
Ograniczyć hałas, zadbać o zieleń
Projektanci uwzględnili na etapie prac nad raportem uwagi związane z koniecznością zastosowania technologii tłumiących hałas.
Na ul. Chocimskiej z uwagi na wąski korytarz transportowy w którym zaplanowano wspólny ruch drogowo-tramwajowy zastosowane mają być maty antywibracyjne, które minimalizują hałas oraz drgania wywołane od poruszającego się taboru tramwajowego.
Wiele uwag dotyczyło przygotowania dużego pakietu nasadzeń zastępczych oraz tworzenia zielonych alei. Plan nasadzeń będzie tworzony na etapie tworzenie dokumentacji projektowej. Bydgoszczanie zgłaszali również uwagi związane z lokalizacją przystanków na tej trasie (łącznie powstaną 3 pary) i nadaniem nazwy docelowej ulicy, która obecnie roboczo nazywana jest Nowoświecką (Rada Miasta nadaje nazwy istniejącym obiektom).
W przypadku wszystkich inwestycji część mieszkańców ulic, które rezerwowane są w studium i planach zagospodarowania przestrzennego pod nowe linie proponowała odstąpienie od inwestycji.
Warto wiedzieć
Raport z konsultacji wraz ze wszystkimi zgłoszonymi uwagami znajduje się na stronie https://www.bydgoskiekonsultacje.pl/
Ważne liczby:
• 11100 odsłon filmu ze spotkania w sprawie konsultacji
• 767 podmiotów i organizacji zgłaszających uwagi, opinie
W kolejnych materiałach podsumujemy również najczęściej zgłaszane pomysły związane z projektowaniem tras tramwajowych wzdłuż ulicy Wyszyńskiego oraz przez Szwederowo i Górzyskowo.
Doświetlimy jeszcze kilka dodatkowych przejść dla pieszych
Zakończyliśmy prace przy doświetleniu kilkunastu przejść dla pieszych.
Od 2018 roku dodatkowe lampy przy "zebrach" zamontowaliśmy już w blisko 70 punktach Bydgoszczy.
Dzięki zaoszczędzonym środkom finansowym, poprawimy bezpieczeństwo jeszcze w kilku dodatkowych miejscach.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować.
W miejscach szczególnie niebezpiecznych instalujemy też dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle lub sygnalizacje świetlne.
Wszystkie te działania mają wpływać na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Jest to szczególnie ważne w okresie jesiennym i zimowym.
W tym roku doświetliliśmy kilkanaście przejść dla pieszych.
Wszystkie zaplanowane prace zostały właśnie zakończone.
Dzięki jednak zaoszczędzonym środkom finansowym, doświetlimy jeszcze pięć dodatkowych przejść.
Przejścia doświetlone w 2021 roku :
• ul. Nad Torem / Żnińska – dwa przejścia dla pieszych
• ul. Inowrocławska / Brzozowa / Bielicka – trzy przejścia dla pieszych
• ul. Nakielska / Wrocławska / Dolina – jedno przejście dla pieszych
• ul. Sułkowskiego / Czerkaska – dwa przejścia dla pieszych
• ul. Wojska Polskiego / Łukasiewicza – dwa przejścia dla pieszych (bez torowiska)
• ul. Wojska Polskiego / Baczyńskiego – trzy przejścia dla pieszych
• ul. Akademicka / Igrzyskowa – jedno przejście dla pieszych (bez torowiska)
• ul. Żwirki i Wigury – Kcyńska - jedno przejście dla pieszych
• ul. Żwirki i Wigury – Gołębia - dwa przejścia dla pieszych
• ul. Żwirki i Wigury – Jaskółcza - jedno przejście dla pieszych
• ul. Żwirki i Wigury – Kossaka - jedno przejście dla pieszych
Dodatkowe zadania:
ul. Żwirki i Wigury przy ul. Potockiego - dwa przejścia dla pieszych - wykonane
ul. Żeglarska przy ul. Szyperskiej - jedno przejście - w trakcie realizacji
ul. Fordońska przy ul. Traktorzystów - dwa przejścia - w trakcie realizacji
Poprawa doświetlenia wymaga montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających.
Akcja została zainicjowane w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego.
Niektóre z miejsc są też zgłoszone zostały przez mieszkańców w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego (BBO).
Buspas, chodniki i droga rowerowa na ul. Kolbego. Jedna inwestycja, wiele korzyści
Zakończyła się budowa buspasa wzdłuż ul. M. Kolbego.
Inwestycja na Osowej Górze została powiązana z budową dróg rowerowych, chodników i licznych parkingów.
Dodatkowo doświetlone zostały też przejścia dla pieszych.
Rozwiązaliśmy szereg problemów zgłaszanych wcześniej przez mieszkańców w tej części miasta.
W ramach zrealizowanej inwestycji, gruntownie przebudowywana została cała nawierzchnia ul. Kolbego od ul. Grunwaldzkiej do ul. Kormoranów.
Powstał dodatkowy pas ruchu dla autobusów (buspas) a wzdłuż trasy wybudowaliśmy zatoki autobusowe i zamontowaliśmy estetyczne wiaty na przystankach.
Przebudowywane zostały skrzyżowania, dojazdy do posesji i cała infrastruktura podziemna.
Powstały też nowe chodniki i drogi rowerowe, które łączą się z wybudowanymi już wczęśniej szlakami wzdłuż ul. Grunwaldzkiej.
Po stronie wschodniej wybudowaliśmy jezdnię serwisową z kilkudziesięcioma miejscami postojowymi przy sklepach i posesjach.
Powstało też nowoczesne i energooszczędne oświetlenie uliczne, dające poczucie większego bezpieczeństwa.
Lepiej doświetlone zostały też przejścia dla pieszych.
Osobom z niepełnosprawnościami opriemtację na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych ułatwiają elementy ryflowane (z wypustkami i wgłębieniami).
Wykonawca do połowy grudnia musi przeprowadzić wraz z Zamawiającym prace odbiorowe, uzupełnić lub poprawić wskazane przez Zamawiającego elementy infrastruktury oraz uzyskać pozwolenie na użytkowanie.
Koszt inwestycji to 11 mln zł.
Projekt został współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskieg0
Buspasy wzmacniają komunikację
Buspas na ul. Kolbego ułatwia autobusom wyjazd z Osowej Góry i szybkie dotarcie do ul. Grunwaldzkiej, gdzie już od dawna funkcjonuje dodatkowy pas ruchu dla autobusów.
Inwestycja nie tylko lepiej komunikuje Osową Górę z centrum miasta, ale też ogranicza negatywne oddziaływanie transportu na środowisko.
Już wcześniej w oparciu o fundusze unijne powstało w Bydgoszczy kilka innych buspasów, które skracają podróż komunikacją miejską:
• wzdłuż Wałów Jagiellońskich
• wzdłuż ul. Gdańskiej
• wzdłuż ul. Grunwaldzkiej
• wzdłuż ul. Kujawskiej
Ważne liczby:
• Koszt zadania – 11 mln zł
• Gwarancja -8 lat
• Długość nowego buspasa – 800m
• Szerokość – 3,5m