Trwają prace na bydgoskich ulicach
W wakacje, wykorzystując mniejsze natężenia ruchu, prowadzimy remonty ważnych bydgoskich dróg. Działania te poprawią bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Trwa również budowa nowych ulic na osiedlach.
Do końca września potrwa wymiana nawierzchni na ulicy Spokojnej na Kapuściskach. Na Bartodziejach remontowana jest ulica Bałtycka na odcinkach od ul. Fordońskiej do ul. Swarzewskiej oraz od ul. Uznamskiej do ul. M. Skłodowskiej-Curie. Rozpoczęła się także budowa lewoskrętu na ul. Fordońskiej w ul. Wyszogrodzką (od strony Starego Fordonu), co poprawi bezpieczeństwo i płynność ruchu w tej części miasta. Przewidywany koniec tych prac to październik tego roku.
Roboty budowlane prowadzone są również na ulicy Mińskiej na Flisach, na odcinku od ul. Flisackiej do ul. Mławskiej. Wymiana nawierzchni planowana jest także na odcinku ul. W. Korfantego pomiędzy ulicami J. Prejsa i J. Twardzickiego. Zaplanowano również roboty na ul. Fordońskiej, gdzie zostanie wymieniona część nawierzchni na wysokości ul. Łowickiej w Brdyujściu. Główne prace, dotyczące tych trzech zadań, planowo powinny zakończyć się we wrześniu. Częścią prac jest wykonanie trwałego i czytelnego oznakowania poziomego.
Planowane są kolejne inwestycje drogowe, które poprawią bezpieczeństwo i stan nawierzchni ulic. Wraz z modernizacją torowiska zaplanowano remonty odcinków ul. Toruńskiej. Trwają też przygotowania do przebudowy ulic na Osowej Górze: Srebrnej i Podmiejskiej. Dodatkowo dzięki pozyskaniu rządowych środków ogłosiliśmy przetarg na remont al. Jana Pawła II.
Miliony na drogi
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy 32 mln zł. Zakończono już prace na ulicach: Ostrygowej, Palisandrowej, J. Tuwima i Opalowej. Roboty trwają natomiast na ulicy Piastowej. Przygotowujemy się również do budowy kolejnych gruntówek. Nową nawierzchnię w najbliższym czasie zyskają ulice Gniewkowska oraz Agrestowa. Poza tym przygotowujemy się do podpisania umowy na budowę ul. Podleśnej.
Inwestycje zewnętrzne
Inwestorzy zewnętrzni także prowadzą prace drogowe na terenie miasta. Są to między innymi roboty na skrzyżowaniu ulic Traktorzystów i Fordońskiej, ulica Andersa (na odcinku od ul. Gryfa Pomorskiego do ul. Orła Białego) oraz ul. Żabia i ul. Mała. Przebudowywana jest też ulica Żwirki i Wigury na Górzyskowie. Nową nawierzchnię zyskuje też kolejny odcinek ul. E. Petersona w sąsiedztwie Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego.
Ulica Nakielska na nowo. Czekamy na pozwolenie
Złożyliśmy wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Przybliża nas to do wyczekiwanej przebudowy ulicy Nakielskiej. W pierwszej kolejności przebudowany zostanie odcinek od ul. J. Bronikowskiego do ul. Lisiej. Powstaną między innymi nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy i oświetlenie.
Ulica Nakielska to jedna z najdłuższych bydgoskich ulic, która łączy kilka osiedli: Wilczak, Jary, Miedzyń i Prądy z centrum miasta oraz z węzłem „Bydgoszcz - Miedzyń” na obwodnicy. Dystans od ronda przy ul. Łochowskiej do ronda Grunwaldzkiego to prawie 5,5 kilometra. Każdego dnia korzysta z niej również wielu mieszkańców podmiejskich gmin, m.in. Białe Błota.
Modernizacja ulicy Nakielskiej będzie się odbywała etapowo. Przygotowanie dokumentacji na wszystkie odcinki poprzedziliśmy szerokimi konsultacjami społecznymi oraz uzgodnieniami.
Projekt gotowy
Złożyliśmy wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej na przebudowę odcinka ulicy Nakielskiej od ul. J. Bronikowskiego do ul. Lisiej o długości 3,3 km. Za projekt odpowiada firma Mosty Katowice Sp. z o.o., a wartość prac to ok. 2,95 mln zł.
Inwestycja zakłada między innymi budowę od podstaw nowej jednojezdniowej ulicy z czterema pasami ruchu (dwa środkowe jako buspasy), chodnikami, drogą rowerową i rondem turbinowym na wysokości ul. Bronikowskiego. Cała ulica zyska też odwodnienie. Przebudowę przejdą oświetlenie uliczne oraz sygnalizacje świetlne. W ramach tej inwestycji zostanie również przebudowana ul. Bronikowskiego na odcinku od ul. Nakielskiej do Starego Kanału Bydgoskiego. Ze względu na budowę nowych kanałów odwadniających (odprowadzających deszczówkę do kanału) przebudowane zostaną też niektóre z bocznych ulic pomiędzy ul. Nakielską a Spacerową (min. Kościerska i Głogowska). W ramach prac uporządkowana zostanie także kwestia parkowania, które obecnie odbywa się w sposób nie zawsze zgodny z przepisami. Wybudowane zostaną parkingi w rejonie ulic Tańskich, Młynarskiej, Cieplickiej, Orzechowej, Tczewskiej, Pszczelnej i Bronikowskiego.
Po otrzymaniu decyzji ZRiD, przygotowany zostanie przetarg na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych, a po jego rozstrzygnięciu zlecone zostaną prace. Przebudowa ulicy Nakielskiej możliwa jest dzięki unijnemu dofinansowaniu w wysokości około 6 mln euro na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne.
Przygotowania do kolejnych etapów
Równocześnie przygotowana została koncepcja niezbędna do rozbudowy odcinka od ul. Bronikowskiego w kierunku ronda Grunwaldzkiego do ul. Nasypowej. Na dalszym odcinku przeanalizowaliśmy ewentualne, optymalne rozwiązania projektowe, godzące oczekiwania związane z wyposażeniem pasa drogowego w niezbędną infrastrukturę z wymaganiami i ograniczeniami stawianymi przez służby konserwatorskie (ograniczenie rozbiórek budynków). Proponowane rozwiązania poddaliśmy również konsultacjom społecznym. Więcej informacji o rozwiązaniach dla tego odcinka znajduje się TUTAJ.
Kolejne kilometry rowerowych dróg w Bydgoszczy
Rozpoczęły się prace w ramach Wielkiej Pętli Fordonu, otrzymaliśmy też decyzję ZRiD na budowę drugiego odcinka rowerowej drogi na ulicy Sułkowskiego, powstaje również nowa trasa w ramach modernizacji torowiska na ulicy Toruńskiej. Na różnych etapach realizacji jest obecnie 40 kilometrów rowerowych dróg.
Wykonawca otrzymał już plac budowy, dzięki czemu mogły rozpocząć się prace dotyczące Wielkiej Pętli Fordonu na liczącym około 1,3 km odcinku od ul. Bołtucia do ul. Orlińskiego. Otrzymaliśmy również zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRiD) na budowę infrastruktury rowerowej na ul. Sułkowskiego na odcinku Chodkiewicza – Dwernickiego, co pozwoli na połączenie infrastrukturą rowerową osiedla Leśnego.
Trwają także prace na ulicy Toruńskiej (odcinek Kazimierza – Równa). W ramach przebudowy torowiska tramwajowego powstaje około kilometr nowej infrastruktury. Jednocześnie czekamy na wydanie decyzji ZRiD na kolejny odcinek od ul. Równej do ul. Spadzistej.
W formule „zaprojektuj i wybuduj” podpisaliśmy umowy dla inwestycji rowerowych na ciąg Sudecka – Wyzwolenia – Pelplińska oraz na budowę kładki rowerowej nad magistralą węglową w okolicach ulicy Fordońskiej. Dla obydwóch inwestycji zostały już złożone wnioski o wydanie decyzji ZRiD.
Trwają również prace projektowe dla dróg na ulicach Kolbego (Kormoranów – granica miasta), Wyzwolenia (Sudecka – granica miasta), Pod Skarpą (Zamczysko – granica miasta), Nakielska (Bronikowskiego – Łochowska) oraz dla ciągu ulic Krasińskiego – Markwarta – Sieńki – Moniuszki – Skłodowska – Łęczycka. Rowerowe trasy powstaną też na ulicach Petersona, Podmiejskiej, Srebrnej, Ołowianej i Kieleckiej (od ul. Smoleńskiej do ul. Toruńskiej), a także w ramach budowy linii tramwajowej na Szwederowie (od ronda Kujawskiego do ul. Bielickiej).
Bydgoszcz wygrywa ranking na miasto przyjazne kierowcom
Bydgoszcz w ogólnopolskim rankingu na „Miasto przyjazne dla kierowców” zajęła I miejsce. To wynik m.in. coraz bezpieczniejszej infrastruktury oraz zrównoważonych opłat za korzystanie ze stref parkowania w centrum.
Nowa edycja rankingu przyniosła zmianę lidera wśród miast z liczbą mieszkańców powyżej 300 tysięcy. Tym razem to Bydgoszcz zajęła pierwsze miejsce z wynikiem aż 45 punktów, zdecydowanie wyprzedając Warszawę, Kraków i Szczecin. W ubiegłym roku zajmowaliśmy 2. lokatę.
Zestawienie jest tworzone na podstawie porównania największych polskich miejscowości w siedmiu kategoriach. Dotyczą one bezpieczeństwa, komfortu podróżowania oraz kosztów związanych z użytkowaniem samochodu. Informacje, które pozwalają na stworzenie rankingu, pochodzą od użytkowników systemu Yanosik, baz Oponeo.pl i miejskich instytucji, mających konkretne i publiczne dane. Miasto najbardziej przyjazne kierowcom zostaje wyłonione po zsumowaniu wyników cząstkowych ze wszystkich rankingowych kategorii.
Bydgoszcz najlepiej wypadła w kategoriach związanych ze średnią prędkością poruszania się po mieście, liczbą kolizji, cenami za parkowanie w strefie SPP, cenami ubezpieczeń, kosztami wymiany opon.
Na niską liczbę wypadków i kolizji wpływa konsekwentna przebudowa infrastruktury drogowej. W ostatnio zleciliśmy m.in.:
- doświetlenie kolejnych przejść dla pieszych,
- budowę nowych ulic na osiedlach z elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- kompleksową przebudowę oświetlenia,
- remonty głównych ulic i wiaduktów,
- budowę nowych dróg rowerowych i chodników.
Poruszanie się po mieście znacząco usprawniło wprowadzenie w poprzedniej dekadzie Inteligentnych Systemów Transportowych oraz budowa obwodnicy w ciągu dróg ekspresowych S5/S10.