UWAGA ! DZIŚ UTRUDNIENIA w komunikacji ze względu na nielegalny strajk w MZK
W piątek 24 czerwca 2022 roku autobusy i tramwaje obsługiwane przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) nie wyjechała na bydgoskie ulice.
Po mieście kursują tylko linie autobusowe obsługiwane przez drugiego operatora.
Bydgoszczanie zostali zakładnikami w nielegalnym strajku
Linie nr: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,52,54,57,59,60,61,64,65,68,71,74,77,79,80,81,82,83,84,89,90,91,92,93,94,95,96,97,98,99,ZaT i ZaT8 w dniu dzisiejszym (piątek 24.06) NIE WYJECHAŁY NA SWOJE TRASY !
BEZ ZMIAN funkcjonują tylko linie autobusowe obsługowane przez operatora Irex Trans tj. 51,53,55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85.
1. Pomiędzy kim jest spór.
Spór toczy się między załogą MZK a Zarządem Spółki i dotyczy wynagrodzeń. Miasto Bydgoszcz nie jest stroną tego sporu.
2. Czy płatności między MZK a ZDMiKP są regulowane na bieżąco.
Tak, Miasto Bydgoszcz reguluje płatności na rzecz MZK zgodnie z zawartymi umowami, w których są określone stawki jednostkowe za tzw. wozokilometr.
3. Czy zostało zawarte porozumienie między Zarządem Spółki, Miastem i Związkami Zawodowymi.
Tak, w ubiegłym roku zostało zawarte porozumienie pomiędzy Zarządem Spółki, Związkami Zawodowymi a Miastem, w którym określono zasady ustalenia stawek jednostkowych od roku 2023. Warunki te są realizowane czego wyrazem jest prowadzona korespondencja między Miastem a Zarządem MZK.
4. Czy wymagania wobec MZK są wygórowane w stosunku do wymagań wobec Operatora wyłonionego w trybie przetargowym.
Nie, warunki umowne są analogiczne zarówno dla MZK jak i dla operatorów wyłonionych w trybie przetargowym.
5. Jakie jest wynagrodzenie MZK a jakie Operatorów wyłonionych w trybie przetargowym.
Obecnie stawka za 1 wozokilometr dla MZK wynosi 8,52 zł netto za autobus przegubowy i 7,65 zł netto za autobus krótki.
Firma Irex Trans otrzymuje 7,53 zł netto za autobus przegubowy i średnio 6,63 zł za autobus krótki.
Firma Mobilis złożyła ofertę na stawki 7,33 zł netto za autobus przegubowy i 6,25 zł netto za autobus krótki.
6. Dlaczego strajk jest nielegalny ?
• Zgodnie z ustawami krajowymi powinny być m.in. mediacje lub strajk ostrzegawczy. Nie można blokować firmy działającej na rzecz mieszkańców, bez dochowania procedur wynikających z prawa krajowego.
• Złamano porozumienie zawarte w 2021r. między związkami zawodowymi, spółką i miastem przy udziale zewnetrznego mediatora.
• ZDMiKP płaci wszystkie opłaty wobec MZK za świadczone usługi na czas. A sprawy wynagrodzeń nie są ustalane przez Miasto, a są wewnętrzną sprawą spółki MZK
• MZK realizuje usługę za stawki większe od podmiotu prywatnego, obsługującego wybrane linie autobusowe.
• Strajk jest niezgodny z przepisami prawa i jest uderzeniem przede wszystkim w mieszkańców.
Zgodnie z Ustawą o rozwiązaniu sporów zbiorowych ":
Art 7.1 Spór zbiorowy istnieje od dnia wystąpienia przez podmiot reprezentujący interesy pracownicze do pracodawcy z żądaniami w sprawach wskazanych w art 1, jeżeli pracodawca nie uwzględnił wszystkich żądań w terminie określonym w wystąpieniu, nie krótszym niż 3 dni.
Art 8. Pracodawca podejmuje niezwłocznie rokowania w celu rozwiązania sporu w drodze porozumienia, zawiadamiając równocześnie o powstaniu sporu właściwego okręgowego inspektora pracy
Art 10. Jeżeli strona, która wszczęła spór podtrzymuje zgłoszone żądania, spór ten prowadzony jest przez strony z udziałem osoby dającej gwarancję bezstronności, zwanej dalej mediatorem.
Art 15. Nieosiągnięcie porozumienia rozwiązującego spór zbiorowy w postępowaniu mediacyjnym uprawnia do podjęcia akcji strajkowej.
Art 20.3. Ogłoszenie strajku powinno nastąpić co najmniej na 5 dni przed jego rozpoczęciem
Pragniemy poinformować, że jako Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy nie zostaliśmy oficjalnie poinformowani o jakichkolwiek planach protestu ze strony pracowników MZK oraz problemami w zakresie realizacji umów przewozowych na terenie m. Bydgoszczy.
Wystąpiliśmy do Kierownictwa MZK o podjęcie niezbędnych działań w zakresie zapewnienie ciągłości utrzymania transportu publicznego na terenie Miasta w przypadku protestu ich pracowników.
Sprawy pracownicze wewnątrz Spółki MZK, są sprawami wewnętrznymi pomiędzy pracownikami, związkami zawodowymi a kadrą zarządzającą Spółką.
ZDMiKP nie jest stroną w jakimkolwiek sporze.
To wyłącznie sprawa wewnętrzna Miejskich Zakładów Komunikacyjnych Spółka z o.o.
Wszelkie płatności za usługi przewozowe na terenie Miasta na rzecz MZK jako naszego usługobiorcy są regulowane na bieżąco.
Zgodnie z obowiązującym prawem w tego rodzaju sytuacjach obowiązuje ustawa o sporach zbiorowych, w której stronami sporu są wyłącznie pracownicy i kierownictwo MZK.
Bydgoszczanie stali się dziś zakładnikami w nielegalnym strajku zorganizowanego przez cześć pracowników MZK.
O sytuacji komunikacyjnej w mieście, będziemy informować na bieżąco.
Ekokostka na ul. Nefrytowej
Zakończyła się budowa ul. Nefrytowej na Prądach. Ulicę utwardzono ekokostką. Stabilizuje ona nawierzchnię i ułatwia odprowadzenie wody.
To pierwsza ulica wybudowana przez mieszkańców Bydgoszczy we współpracy z Miastem z zastosowaniem tej technologii.
Przygotowywane są kolejne zadania w ramach inicjatyw lokalnych - Program „25/75".
Ulica Nefrytowa obsługuje kilkanaście posesji. Stanowi również dojazd do sąsiedniej ulicy Szmaragdowej.
Ulicę utwardzono tak zwaną ekokostką.
Ten rodzaj nawierzchni pozwala na tworzenie powierzchni biologicznie czynnych, co poprawia odwodnienie. Kostki wyposażone są w specjalne odstępniki, a powstałe przy układaniu wolne przestrzenie zasypywane są drobnym kruszywem.
Część dedykowaną pieszym wyłożono standardową kostką. Dodatkowo ulicę wyposażono w próg zwalniający i wyniesione skrzyżowanie ze Szmaragdową. Powstały zjazdy i dojścia na posesje. Utwardzono też 20 metrowy odcinek ul. Szmaragdowej.
Koszt zadania to ponad 490 tysięcy złotych. Nowa ulica została objęta 5-letnią gwarancją.
Inwestycja realizowana była dzięki inicjatywie bydgoszczan, którzy powołali stowarzyszenie. W ramach inicjatyw lokalnych - Program „25/75" zagwarantowało ono niezbędny wkład własny na poziomie 25 procent kosztów inwestycji. Resztę środków zabezpieczyło miasto Bydgoszcz.
W przygotowaniu jest kilka innych zadań.
Program „25/75" polega na współdziałaniu mieszkańców oraz miasta.
Stowarzyszenia bydgoszczan, którym uda się zebrać część środków na realizację inwestycji na poziomie 25 procent (z możliwością obniżenia, gdy wcześniej realizowane były inne wspólne zadania przy infrastrukturze wodno-kanalizacyjnej, przedmiotowo związanych z realizacją wnioskowanego zadania), mogą liczyć na realizację inwestycji w danym roku budżetowym. W ten sposób osiedlowe ulice, o niewielkim znaczeniu dla komunikacji mogą szybciej zyskać nowe nawierzchnie lub zostać wyposażone w dodatkową infrastrukturę np. chodniki i miejsca postojowe. We współpracy z mieszkańcami Bydgoszczy zrealizowanych zostało już ponad 60 zadań.
Zadzwoń lub napisz!
Wszystkie osoby zainteresowane skorzystaniem z Programu „25/75" zapraszamy do kontaktu z pracownikami Wieloosobowego stanowiska ds. Konsultacji i Inicjatyw Lokalnych:
• tel. 52 58 58 329, 52 58 58 721 lub 52 58 58 829
• mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Więcej informacji o Programie „25/75" i realizowanych zadaniach znajduje się TUTAJ
Zgłoś swój projekt do Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego
Trwa nabór projektów do BBO.
Do 5 lipca możecie zgłaszać swoje pomysły na inwestycje i wydarzenia. Jak co roku wiele z nich dotyczy przebudowy chodników, skrzyżowań i dróg rowerowych.
Tegoroczna pula do wydania to 16 mln złotych. Masz pomysł, który chciałbyś skonsultować? Już niebawem odbędą się spotkania na osiedlach.
Już po raz dziesiąty pieniądze z Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego mogą być wydane na inwestycje osiedlowe, społeczne, duże zadania ponadosiedlowe oraz mikroprojekty osiedlowe – pomysłów może być wiele. Decyzje podejmują sami mieszkańcy.
Jeśli chcesz porozmawiać o swoim pomyśle, skonsultować projekt - zapraszamy na spotkania na osiedlach.
Poniżej harmonogram spotkań:
czwartek (23/06) w godz. 9-11 - Fordon przy targowisku Białe
piątek (24/06) w godz. 17-18:30 - Okole, przed koncertem „Kanału Kultura" Potańcówki nad Kanałem Bydgoskim, dawny plac taneczny - polana przy wiadukcie kolejowym, dojście od ul. Nakielskiej na wysokości ul. Trentowskiego „Świętojańska potańcówka" – z muzyką na żywo
piątek (1/07) w godz. 9-11 - Błonie przy targowisku
poniedziałek (4/07) w godz. 16-18 - Wyżyny, w okolicach tężni na skwerze Aleksandra Krzyżanowskiego-Wilka.
Na miejscu pracownicy odpowiedzą na Wasze pytania i wątpliwości. Pomogą też wypełnić formularz zgłoszeniowy.
O Bydgoskim Budżecie Obywatelskim
Do wyboru są cztery rodzaje projektów, wszystkie znane z poprzedniej edycji: duże zadania ponadosiedlowe, projekty na wybranych osiedlach oraz małe projekty społeczne.
Nowością są mikroprojekty osiedlowe – tu koszt pojedynczego zadania nie może przekroczyć 10 tys. zł.
Projekt może złożyć każda osoba, bez względu na wiek. Żeby zgłosić projekt wystarczy być mieszkańcem Bydgoszczy, nie ma konieczności zameldowania. Każdy mieszkaniec może zgłosić trzy projekty osiedlowe, trzy ponadosiedlowe, trzy mikroprojekty osiedlowe oraz trzy projekty społeczne.
Co roku wiele z projektów dotyczy też inwestycji drogowych realizowanych przez ZDMiKP.
W ramach BBO przebudowujemy chodniki, skrzyżowania, parkingi na osiedlach i doświetlamy przejścia dla pieszych. W ramach zaproponowanych zadań powstają też wyniesione skrzyżowania, drogi rowerowe, sygnalizacje świetlne oraz utwardzane są liczne ulice gruntowe.
Zachęcamy do zgłaszania swoich projektów.
Jar na Wyżynach wkrótce w remoncie
Niebawem ruszy budowa nowego oświetlenia i remont nawierzchni trasy spacerowo-rowerowej w Jarze Czynu Społecznego na Wyżynach.
Zadanie do realizacji wskazali mieszkańcy w trakcie głosowania w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim. Podpisaliśmy umowę z wykonawcą robót.
Jar Czynu Społecznego to popularna trasa piesza łącząca osiedle Wyżyny z okolicami ronda Toruńskiego. Dopuszczony na niej jest też ruch rowerowy. Stanowi ona alternatywny szlak dla ścieżki pieszo-rowerowej biegnącej wzdłuż ul . Zdobywców Wału Pomorskiego.
Odcinek o długości około 300 metrów biegnący pomiędzy ulicami Grzymały-Siedleckiego i Ogrody był remontowany w poprzednich latach. Teraz modernizować będziemy odcinek pomiędzy ulicą A. Grzymały-Siedleckiego i W. Bełzy.
W pierwszej kolejności zaprojektowane i wybudowane zostanie nowe oświetlenie trasy. Następnie rozpoczną się prace przy nawierzchniach. Połowa liczącej ponad 400 metrów trasy ze względu na stan techniczny wymagać będzie wymiany podbudowy. Pozostała część zostanie przykryta nowym asfaltem.
W połowie trasy powstanie miejsce do odpoczynku z mineralną nawierzchnią i ławkami.
Przy okazji robót wyremontowane zostaną też schody do bloku przy ul. Ogrody 17.
Prace zajmą około 4 miesięcy.
Zadanie do realizacji wskazali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Pomysł wyremontowania trasy w Jarze Czynu Społecznego wsparło ponad 250 mieszkańców.
W ostatnich dniach podpisana została umowa o wartości 836 tysięcy złotych.
Wykonawca (BPRD Sp. z.o.o.) udzieli po zakończeniu inwestycji 5-letniej gwarancji.
W pierwszej kolejności wykonany zostanie projekt. Prace drogowe rozpoczną się latem.