Pamiętaj o przepisach
Trwa wyjaśnianie zdarzenia, które miało miejsce 1 listopada na parkingu przy ul. Zaświat. W pasie drogowym rozstawiono baner parkingowy, przy którym pobierano od kierowców, opłaty za pozostawienie samochodów.
Informacje przekazali nam zbulwersowani mieszkańcy. Pomysłodawcom nielegalnego parkingu grożą konsekwencje.
W Dniu Wszystkich Świętych w pasie drogowym ulicy Zaświat, w niedalekiej odległości od cmentarza, rozstawiony został baner informujący kierowców o płatnym parkingu.
Organizator tego procederu pobierał opłaty od kierowców zmierzających na cmentarz - 15 zł za godzinę parkowania.
Obecnie trwa wyjaśnienie sprawy.
Wysłaliśmy pismo do organizatorów "dzikiego" parkingu o wyjaśnienie przedmiotowej sprawy i przedstawienie wymaganych dokumentów.
Zwróciliśmy się też do PKP, których teren przylega do naszego pasa drogowego, w celu sprawdzenia ewentualnych niejasności w przedmiotowej sprawie.
Jeżeli okaże się, że parkowanie było nielegalne, wobec organizatorów wszczęte zostanie postępowanie administracyjne, za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi.
Kwestiami nielegalnego pobierania opłat, mogą natomiast zająć się już inne Organy za to odpowiedzialne.
Warto nadmienić. że z uwagi na duży brak miejsc parkingowych, nigdy nie wydajemy zgody na prywatne prowadzenie parkingów na osiedlach a szczególnie w dniu Wszystkich Świętych.
Pamiętaj o przepisach
Przypominamy, że jakakolwiek działania w pasie drogowym wymagają zawsze zewolenia Zarządcy drogi czyli ZDMiKP. Dotyczy to osób zajmujących się nie tylko handlem przy ulicy lub chodniku ale też w sytuacji rozstawienia reklam czy rozkopami prowadzonymi w ramach konkretnych inwestycji.
W takiej sytuacji należy wystąpić do ZDMiKP z wnioskiem o wydanie zezwolenie na zajęcie pasa drogowego.
W przedmiotowych sprawach wydajemy decyzje (koszt zajęcia pasa waha się wtedy od 60 groszy do 1,30 zł za metr kwadratowy) lub zawieramy umowę cywilno-prawną.
Rządowa ustawa – musimy oszczędzać prąd
Bydgoszcz wprowadza kolejne oszczędności w związku z wysokimi cenami energii i wytycznymi rządu.
Mimo tych działań w przyszłym roku miasto i tak zapłaci za energię elektryczną ponad dwa razy więcej niż w 2022.
Bydgoszcz, zgodnie z ustawą przyjętą przez rząd, musi podjąć działania związane ze zmniejszeniem całkowitego zużycia energii elektrycznej w zajmowanych budynkach lub częściach budynków oraz przez wykorzystywane urządzenia techniczne, instalacje i pojazdy.
Celem jest obniżenie zużycia energii o 10 procent.
- Szukaliśmy takich rozwiązań, które jak najmniej dotykają mieszkańców – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - To trudne, bo od wielu lat wdrażaliśmy już pakiet działań związanych z ograniczaniem zużycia energii czy tworzyliśmy grupy zakupowe, by uzyskiwać jak najkorzystniejsze ceny. Na razie nie korzystamy z radykalnych rozwiązań wprowadzonych w innych miastach polegających np. na całkowitym wyłączeniu oświetlenia czy zamykania całkowicie basenów.
Bydgoszcz w ubiegłym roku za energię zapłaciła 33,4 mln zł. W przyszłym roku, po wprowadzeniu oszczędności Miasto szacuje, że wyda na ten cel aż 71,2 mln zł.
W Bydgoszczy w związku z przyjętą ustawą o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku zdecydowano się na działania związane przede wszystkim z:
- ograniczeniem oświetlenia ulic (bez ograniczeń w rejonie przejść dla pieszych)
- wyłączeniem iluminacji obiektów architektonicznych, pomników, drzew
- zmniejszeniem iluminacji świątecznej
- ograniczeniem ogrzewania w tramwajach
- ograniczeniem oświetlenia obiektów sportowych
- obniżeniem temperatury wewnątrz oraz ciepłej wody użytkowej w miejskich obiektach
- wyłączeniem z użytkowania saun
Szczegółowy wykaz wszystkich działań znajduje się w załączonej prezentacji TUTAJ.
Bydgoskie kładki w remoncie
Most Jana Kiepury przy Operze Nova zostanie oddany do użytku pieszych na początku grudnia.
Zaawansowane prace trwają też na mostku łączącym dwa brzegi Kanału Bydgoskiego oraz na moście Esperanto przy Torbydzie.
Niedługo rozpocznie się też remont kładki dla pieszych w Opławcu,
Trwają prace na moście Kiepury.
Wykonawca zabezpiecza stalową kontrukcję i wzmacnia jego poszczególne elementy. Muszą one być dostosowane do nowego deskowania. Belki będą teraz położone w poprzek, a nie jak dotychczas wzdłuż kładki.
Dzięki temu konstrukcja będzie trwała i szybciej będzie z niej spływać woda.
Inaczej ułożone będą też deski na moście Esperanto.
Tu tempo prac zależeć będzie od pogody.
Obecnie trwa oczyszczanie i zabezpieczanie antykorozycjne całego obiektu. Następnie rozpoczną się prace przy wymianie nawierzchni kładki.
Ostatnimi pracami będzie wymiana schodów. Na razie są one potrzebne są pracownikom wykonującym zadania na moście.
Zaawansowane prace trwają też na mostku na śluzie V, łączącym dwa brzegi Kanału Bydgoskiego w ciągu ulicy Czarna Droga. Tu wykonawca nakłada powłokę antykorozyjną na konstrukcję. Rozebrano już też stare balustrady, zastąpią je nowe, utrzymane w odpowiednim dla tego miejsca stylu.
W kolejce do remontu czeka jeszcze most na Opławcu.
Prace polegać mają na rozbiórce schodów wraz z płytami betonowymi i budowie nasypu na którym następnie będzie poprowadzony nowy chodnik.
Wykonawca kończy już prace nad dokumentacją i niebawem rozpocznie prace remontowe.
Rozbudowa ul. Smukalskiej.
Kontynuujemy prace przy rozbudowie ul. Smukalskiej.
Na odcinku przebiegającym przez Piaski realizowany jest już szereg prac wykończeniowych.
Zaawansowane roboty prowadzone są natomiast w Smukale m.in. przy modernizowanej pętli autobusowej.
Wkrótce zniknie ruch wahadłowy.
Przebudowa ulicy Smukalskiej obejmuje 3-kilometrowy odcinek od ul. Błądzimskiej na Piaskach aż do ul. Rajskiej w Smukałę. W ramach inwestycji modernizowane są też pętle autobusowe oraz oświetlenie. Cała trasa będzie dostosowana do ruchu autobusowego. Na całym odcinku ul. Smukalska zyska nową drogę rowerową biegnącą przez malowniczą część Bydgoszczy położona na lewym brzegu Brdy, graniczącą z lasem. Tę część inwestycji realizujemy z unijnym wsparciem.
Kierowcy mogą już poruszać się bez większych utrudnień odcinkiem Smukalskiej pomiędzy ulicami Bładzimska i Agrestową. Trwają tam jeszcze m.in. prace brukarskie, przygotowania do ułożenia nawierzchni na odcinkach drogi rowerowej, montażu opraw oświetleniowych na nowych lampach oraz roboty wykończeniowe przy zjazdach i chodnikach.
Obecnie największy zakres prac realizowany jest w Smukale. Na odcinku od ul. Agrestowej do pętli autobusowej na wysokości ul. Rajskiej obowiązuje ruch wahadłowy. Wykonawca przygotowuje się do dokończenia prac przy podbudowie i ułożeniu pierwszych warstw nawierzchni.
Przy sprzyjającej pogodzie te prace zostaną zrealizowane jeszcze w tym miesiącu co pozwoli na zlikwidowanie ruchu sterowanego sygnalizacją świetlną.
Wykonawca zamierza jeszcze w tym roku układać również ostatnią ścieralną warstwę nawierzchni.
Wówczas mogą pojawić się zwężenia, ale ruchem kierować będą już sygnaliści.
Równocześnie szereg prac realizowany jest przy pętli w Smukale. Kontynuowane są prace związane z przebudową kanalizacji deszczowej i wodociągowej. Zrealizowano znaczną część prac ziemnych. Ustawiane są również pierwsze krawężniki. Zakończenie wszystkich prac planowane jest wiosną przyszłego roku.
Odpowiada za nie firma Strabag.
Inwestycja w liczbach:
Koszt prac budowlanych na ul. Smukalskiej - 25,5 mln zł.
Długość nowej drogi rowerowej – 2,8 km
Wartość inwestycji przy rowerowej infrastrukturze - 5,1 mln zł
Unijne dofinansowanie na drogę rowerową - 1,7 mln zł