Rowerowa sieć powiększy się o kolejne kilometry
Podpisaliśmy umowę z wykonawcą na zaprojektowanie 7 kilometrów ważnych ścieżek, które poprawią spójność dróg rowerowych na terenie miasta. Nowe trasy połączą szereg istniejących już szlaków roerowych. Do budowy nowej infrastruktury chcemy wykorzystać środki unijne z nowej perspektywy.
W Bydgoszczy istnieje już ponad 120 kilometrów rowerowych dróg.
W porozumieniu ze środowiskami rowerowymi wyznaczone zostały kolejne priorytetowe zadania. Kluczowa jest poprawa spójności bydgoskiej sieci.
Dlatego zlecamy przygotowanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia inwestycji wzdłuż następujących ulic:
ul. Wojska Polskiego (Szarych Szeregów – Chemiczna, długość 1,3km, połączy ona istniejące drogi przy węźle Szarych Szeregów ze ścieżką wzdłuż ul. Chemicznej,
ul. J. Sułkowskiego (Kozietulskiego – Modrzewiowa długość 1,2 km, połączy ona istniejące drogi rowerowe wzdłuż ul. Ogińskiego, Kamiennej z dworcem przy ul. Leśnej),
ul. Glinki (Dąbrowa – Bydgoskich Przemysłowców, długość 1,9 km, połączy ona nową infrastrukturę wybudowaną podczas II etapu trasy Uniwersyteckiej ze ścieżkami na terenie BPPT),
ul. Kieleckiej (Nowotoruńska – Toruńska, długość 0,9 km, połączy ona drogi rowerowe wybudowane wzdłuż ul. ks. Dachtery i Spornej),
ul. Sudeckiej / Wyzwolenia / Pelplińskiej (pętla Tatrzańskie - granica miasta, długość 1,5km, połączy ona nową drogę rowerową na terenie gminy Osielsko ze ścieżką wzdłuż ulicy Pelplińskiej).
Podpisaliśmy umowę z wykonawcą. Zadaniem projektantów będzie opracowanie optymalnego rozwiązania dla budowy infrastruktury rowerowej, w uzgodnieniu z miastem. Zamówienie obejmuje przygotowanie koncepcji programowo-przestrzennej oraz programu funkcjonalno-użytkowego.
Na tej podstawie będzie można zlecać prace projektowo-budowlane, na które chcemy wykorzystać środki z funduszy unijnych na nową perspektywę.
Dokumentacja ma powstać w ciągu 12 miesięcy.
Wykonawcą jest Pracownia Projektowa Koniczyna z Osielska.
Koszt zadania to ponad 550 tys. zł.
Rusza bydgoski system Park&Ride
We wtorek 25 października uruchamiamy w naszym mieście system Park&Ride (Parkuj i Jedź).
W pierwszej kolejności udostępnimy kierowcom parking przy węźle Zachodnim - na skrzyżowaniu ulicy Nad Torem i ul. Grunwaldzkiej.
Jeżeli testy przebiegną pomyślnie, to w ciągu najbliższych dwóch tygodni oddamy do użytkowania pozostałe parkingi wchodzące w skład nowego systemu.
Docelowo cały system tworzyć bedzie 5 parkingów położonych przy ważnych węzłach komunikacyjnych:
Parking Las Gdański (skrzyżowanie Gdańska – Rekreacyjna) - 125 miejsc.
Rondo Kujawskie - 140 miejsc parkingowych
Parking na Węźle Zachodnim - 75 miejsc.
Parking Przylesie (rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego)- 160 miejsc.
Wielopoziomowy parking przy ul. Grudziądzkiej – 285 miejsc
W poniższym filmie prezentujemy instrukcję korzystania z bydgoskiego systemu Park & Ride.
Odpowiedzi na podstawowe pytania, dotyczące fukcjonowania nowego systemu znajdziesz TUTAJ
[FILM] Dwie bydgoskie inwestycje - nagrodzone
W połowie października wyłoniono laureatów konkursu Arcydzieło Sztuki Budowlanej.
Pomorsko-Kujawska Izba Budownictwa wskazała najlepsze inwestycje zrealizowane w naszym regionie.
Wśród zwycięzców znalazły się dwie inwestycje z Bydgoszczy - parking przy ul. Grudziądzkiej oraz Stary Rynek w Fordonie.
Izba Budownictwa zrzesza przedsiębiorców z branży budowlanej z całego regionu kujawsko-pomorskiego a celem konkursu jest wyróżnienie najciekawszych obiektów budowlanych oraz promowanie sztuki budowlanej i uczestników całego procesu inwestycyjnego oraz realizacyjnego.
Udział w konkursie wzięły udział nie tylko firmy członkowskie P-KIB ale także firmy niezrzeszone, pochodzące z naszego województwa lub realizujące inwestycje na jego terenie.
Spośród zgłoszonych inwestycji kapituła konkursu wybierała jednego laureata oraz wyróżnionych w takich kategoriach jak: budownictwo mieszkaniowe, budownictwo użyteczności publicznej, budownictwo inżynieryjne i drogowe oraz obiekty zrewitalizowane.
Ostatecznie jury zdecydowało, że laureatami konkursu będą dwa projekty, w które zaangażowało się miasto Bydgoszcz.
W kategorii „Budownictwo inżynieryjne i drogowe" zwyciężyła budowa drogi publicznej i otwartego parkingu wielopoziomowego typu „Park&Ride" i „Park&Go" przy ul. Grudziądzkiej.
W kategorii „Obiekty zrewitalizowane" laureatem został wykonawca rynku w Starym Fordonie, PPUH Steinbudex.
Film promocyjny rewitalizacji Rynku w Starym Fordonie
- film zrealizowany przez firmę Flash Studio Michał Achtel
- film na zlecenie Pomorsko - Kujawskiej Izby Budownictwa na potrzeby konkursu Arcydzieło Sztuki Budowlanej.
Pierwsze prace na ważnych kładkach
W związku z zaplanowanymi remontami, zamknięte dla ruchu zostaną dwie ważne przeprawy dla pieszych w centrum Bydgoszczy.
Nową drewnianą nawierzchnię zyska kładka Kiepury przy Wyspie Młyńskiej.
Całkowicie odnowiony zostanie także most Esperanto przy lodowisku Torbyd.
Prace zakończą się w grudniu.
Kładka J. Kiepury jest jednym z kilku obiektów dzięki którym Wyspę Młyńską udało się ściśle powiązać ze Starym Miastem. Wybudowana została 15 lat temu wraz z dwiema innymi kładkami od strony Bydgoskiej Wenecji. Stalowy most o długości ponad 30 metrów tworzą dwa łukowe dźwigary. Pomost wykony został z drewnianych desek.
W ostatnich latach uszkodzone deski były na bieżąco wymieniane. Tej jesieni zleciliśmy większy remont obejmujący wymianę całego pomostu.
19 października kładka zostanie zamknięta dla ruchu.
Zamkniętą przeprawę najprościej ominąć kierując się na sąsiedni most Staromiejski lub położone nieco dalej mosty Solidarności.
Most. J. Kiepury stał się miejscem zawieszania kłódek zakochanych. Od 2019 roku część siatek zabezpieczających z zamkniętymi kłódkami wycięto podczas prac konserwacyjnych i przeniesiono do nowej instalacji artystycznej "Kadr na miłość" ustawionej na zrewitalizowanym placu przy ul. Grodzkiej.
Duży zakres prac zrealizowany zostanie na moście Esperanto obok nowego Torbydu.
Obejmuje on przebudowę drewnianego pomostu oraz remont konstrukcji stalowej i istniejących podpór obiektu.
Wykonane zostaną nowe schody i oświetlenie.
Dodatkowo schody wyposażone zostaną w prowadnice dla wózków i rowerów oraz wymalowane specjalną farbą dla osób słabowidzących.
Dokonana zostanie też korekta naciągu want w sposób umożliwiający swobodną pracę przęsła w pełnym zakresie temperatur.
W związku ze znacznie większym zakresem prac na moście Esperanto, dużym natężeniem ruchu pieszego oraz wymaganym przygotowaniem (w początkowym etapie) projektów technologicznych przez wykonawcę, zostanie ona zamknięta w późniejszym terminie.
W czasie przygotowywania przez wykonawcę projektów i zaplecza budowy, kładka będzie otwarta jeszcze przez tydzień.
Gdy dokumentacja zostanie przygotowana, wykonawca wejdzie na teren budowy a ruch pieszych na moście Esperanto zostanie trwale zamknięty.
Komunikacja zastępcza:
W celu optymalizacji połączenia tego obszaru miasta z pobliskimi węzłami komunikacyjnymi, uruchomiona zostanie dla mieszkańców komunikacja zastępcza – wydłużymy linię ZaT8, która dojedzie do Hali Łuczniczka (co drugi kurs) i dowiezie mieszkańców m.in. do ronda Toruńskiego oraz w inne lokalizacje po trasie linii ZaT8.
W okresie całej inwestycji będziemy monitorowali napełnienie przedmiotowej linii w celu ewentualnego wprowadzenia korekt i dostosowania częstotliwości kursów do rzeczywistych potrzeb przewozowych na tym odcinku.
Historia kładki:
Obiekt trzyprzęsłowy o długości całkowitej 78 m. Przęsło nurtowe składa się z dwóch części podwieszonych pod dwa stalowe pylony. Każda z części składa się z segmentów połączonych ze sobą przegubowo i ma możliwość regulacji rzędnej za pomocą want.
Podpory żelbetowe poddane zostały remontowi w latach 1992-1993.