Rewitalizacja Starego Fordonu. Nabrzeże gotowe.
Zakończyła się budowa nabrzeża w Starym Fordonie.
Inwestycja jest jednym z elementów kompleksowej rewitalizacji tej części Bydgoszczy.
Zaawansowane prace nadal są jeszcze prowadzone przy przebudowie pobliskich ulic i przy zagospodarowaniu terenów rekreacyjnych.
Umocnione nabrzeże jest zlokalizowane na przedłużeniu ul. A. Frycza-Modrzewskiego.
Będzie to miejsce wypoczynku, rekreacji oraz doskonały punkt widokowy na Wisłę.
Wyposażono je między innymi w ławki i siedziska połączone z donicami dla ozdobnych traw.
Pochylnia pozwala również na wodowanie jednostek pływających.
Nabrzeże umożliwi poza tym cumowania oraz korzystania z transportu wodnego.
Umocnione nabrzeże pełni dodatkowo funkcję ochronną (ostrogi) i wzmacnia drogę dojazdową do planowanego w przyszłości portu. Dlatego do budowy niezbędne były trwałe materiały oraz osadzenie konstrukcji na żelbetowych palach.
Konstrukcja została oświetlona i wyposażona w kanalizację deszczową. Nabrzeże wyposażono w stylowe kosze na śmieci oraz stojaki na rowery.
Po zmroku przestrzenny napis „FORDON" jest podświetlany.
Obiekt został wyposażony w kamery obrotowe, które zostały połączone z monitoringiem miejskim
Wykonano też punkty ratownictwa wodnego.
Obiekt jest przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dla których zostały wykonane pochylnie umożliwiające dotarcie na każdy poziom tarasów nabrzeża.
Budowa nabrzeża kosztowała ponad 8 mln zł.
Zrealizowano jej wykorzystując przede wszystkim pozyskane przez miasto środki unijne na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT).
Nabrzeże zostanie otwarte z udziałem prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego w sobotę (10 grudnia),
Będzie to jeden z elementów „Starofordońskiej Wigilii pod gołym niebem" organizowanej przez Stowarzyszenie Miłośników Starego Fordonu. Partnerem wydarzenia jest Miasto Bydgoszcz.
Nabrzeże to już kolejna inwestycja w Starym Fordonie.
Najważniejsze projekty zrealizowane w ramach rewitalizacji Starego Fordonu kosztowały ponad 60 mln zł:
Przebudowa ul. Bydgoskiej – 6 mln zł (zakończona)
Modernizacja 7 miejskich kamienic – 9 mln zł (zakończona)
Budowa nabrzeża – 8 mln zł (zakończona)
Przebudowa uliczek i urządzenie terenów rekreacyjnych – 32 mln zł (większość prac wykonana - zakończenie w przyszłym roku)
Rewitalizacja Rynku – 7 mln zł (zakończona)
Wzmocnienie na linii nr 68
Od 9 grudnia (piątek) zmianie ulegnie rozkład jazdy linii nr 68 we wszystkie dni powszednie.
W związku z dużą liczbą Pasażerów zmierzających do pracy, linia 68 po godzinie 5 rano będzie dublowana.
O godzinie 5:05 z Dworca Leśne jeden autobus odjedzie w kierunku pętli Prądocińska a drugi do pętli Park Przemysłowy / Exploseum.
Ostatnie prace na ulicach Wejherowskiej i Platynowej
Kończymy budowę ulice Wejherowskiej na Miedzyniu i Platynowej na Osowej Górze. Zyskały one twardą nawierzchnię i elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych. Trwa jeszcze montaż oświetlenia. Oba zadania pochłoną blisko 4 mln zł.
W przyszłym roku na kontynuację wieloletniego programu utwardzania ulic miasto zabezpiecza 32 mln zł.
Oba zadania powstały w oparciu o II edycję wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych.
Zadania są finansowane w oparciu o środki miasta. Kolejność ulic do przebudowy wynika z obiektywnych kryteriów. Zaawansowanie robót to już ok. 95%. Wykonawca obu inwestycji - firma Betpol planuje zakończenie prac jeszcze w tym miesiącu.
Ul. Wejherowska dla pieszych i samochodów
Ulica Wejherowska łącząca Nakielską ze Spacerową zyskała twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym około 280 metrów.
Posiada ona obecnie charakter pieszojezdni z kostki betonowej. Powstały zjazdy i dojścia do posesji. Przy skrzyżowaniu z ul. Spacerową wybudowano parking.
Poza tym wyznaczono również kilka miejsc parkingowych wzdłuż ulicy.
Ulicę też wyposażono też w progi zwalniające oraz wpusty do kanalizacji deszczowej.
Obecnie trwa jeszcze montaż oświetlenia ulicznego. Prace pochłoną 2 mln zł.
Ul. Platynowa z wyniesionymi skrzyżowaniami
Na Osowej Górze utwardzony został odcinek ulicy Platynowej pomiędzy Kruszyńską i Ptasią.
Ta ostatnia została zbudowana w poprzedniej edycji wieloletniego programu utwardzania ulic. Pieszojezdnia powstała na długości 210 metrów.
Skrzyżowania z ul. Kanarkową oraz łącznikiem w kierunku ul. Złotej zyskały formę wyniesioną, co poprawiło bezpieczeństwo.
Chodnik pomiędzy posesjami 19 i 21 ma nawierzchnię mineralną.
Obecnie przy tekj ulicy również trwa montaż energooszczędnych lamp.
Koszt inwestycji to 1,8 mln zł.
Nowe autobusy wyjadą na bydgoskie ulice.
Kończymy certyfikację taboru zakupionego przez firmę Mobilis. Firma od 1 stycznia będzie obsługiwać 11 linii autobusowych w Bydgoszczy.
W ramach umowy zakupionych zostało blisko 50 nowych pojazdów.
Firma będzie świadczyć usługi przewozowe do 2031 roku.
Od 1 stycznia nowy Przewoźnik zastąpi na trasach firmę IREX - TRANS.
Będzie obsługiwał linie nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85.
Do obsługi tych tras nowy Wykonawca musi łącznie dysponować 45 pojazdami (plus pojazdami rezerwowymi).
Tabor liniowy będzie składał się z 19 przegubowców i 26 wozów krótkich.
Przegubowce mają zabrać na pokład minimum 135 pasażerów, a wozy krótkie co najmniej 90 pasażerów.
Obecnie trwa sprawdzanie zakupionych pojazdów, których wyposażenie musi być zgodne z zapisami zawartej umowy.
Niskopodłogowe autobusy muszą być wyposażone m.in. w klimatyzację, system wi-fi, system ITS, monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych, system elektronicznych podświetlanych tablic i porty usb do ładowania urządzeń mobilnych.
Tabor ma być też w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (brak stopni we wszystkich drzwiach i brak stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu).
Autobusy muszą być fabrycznie nowe co oznacza, że norma spalania nie może być niższa niż Euro 6.
Przypominamy, że w Bydgoszcz 25 procent autobusowej pracy przewozowej realizowana jest na podstawie procedury przetargowej (wygrana firmy Mobilis), a 75 procent jest obsługiwane przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy (MZK).
Firma Mobilis wyceniła realizację zadania (w samym tylko roku 2023) na prawie 27 mln zł.
W kolejnych latach stawki jednostkowe będą waloryzowane o wskaźnik inflacji oraz paliwowy.
Komunikacja autobusowa w liczbach:
W Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje 2 operatorów:
• MZK Bydgoszcz – 30 linii dziennych; 6 linii nocnych oraz 13 międzygminnych
• obecnie Irex-Trans - 11 linii (od 2023 roku firma Mobilis)
Liczba linii
- 41 dziennych
- 6 nocnych