Tramwaje i autobusy w Niepodległej
Z okazji 100-lecia niepodległości dla bydgoszczan podróżujących komunikacją publiczną, przygotowaliśmy 1000 okazjonalnych Bydgoskich Kart Miejskich. Na grafice umieściliśmy fotografię obrazującą uroczyste wkroczenie 20 stycznia 1920 roku polskich wojsk do Bydgoszczy. Po powrocie do Macierzy budowa sprawnej komunikacji miejskiej była dużym wyzwaniem.
W związku z 100. rocznicą powrotu Bydgoszczy do Macierzy (od połowy grudnia ubiegłego roku) wydana została limitowana wersja Bydgoskiej Karty Miejskiej w okazjonalnej grafice. Dla wielu bydgoszczan to oryginalna pamiątka, przypominająca o historii miasta. Łącznie przygotowaliśmy 1000 takich kart. Są one nadal dostępne.
Historia komunikacji
Warto podkreślić, że 1920 rok był również bardzo ważnym wydarzeniem w historii komunikacji miejskiej. 1 kwietnia liczba ludności Bydgoszczy wzrosła prawie dwukrotnie. Za sprawą włączenie w granice miasta m.in. Szwederowa, Okola, Wilczaka, Miedzynia, Jachcic, Czyżkówka, Bielaw, Bartodziejów, Kapuścisk, Skrzetuska Bydgoszcz stała się jednym z największych miast odrodzonej Polski. Obszar miasta wzrósł z około 850 ha do ponad 6,5 tys. ha. Pod tym względem w Polsce Bydgoszcz na krótko ustępowała tylko Warszawie. Liczba ludności wzrosła z 45 do blisko 90 tysięcy mieszkańców. W ten sposób cała sieć tramwajowa znalazła się w obszarze miasta. Wcześniej część linii tramwajowych kończyła bieg na przedmieściach (Okole, Wilczak, Bartodzieje).
Niemiecka spółka eksploatująca elektrownie i tramwaje „Allgemeine Lokal und Strassenbahn- Gesellschaft A.G. – Berlin” (Powszechna Spółka Akcyjna Lokalnych Kolei i Tramwajów w Berlinie) objęta została zarządem przymusowym, lecz nadal pozostała własnością prywatną. W 1923 roku pierwszym polskim naczelnikiem Tramwajów Miejskich został Jan Malak. Pracował na rzecz miasta do 1936 roku. Pierwszy polski naczelnik, został pochowany na cmentarzu Starofarnym. Zabytkowy grobowiec jego rodziny został odnowiony w ostatnich latach dzięki środkom zbieranym w kweście. Spółka została wykupiona przez Skarb Państwa Polskiego dopiero w 1928 roku.
Pierwsze lata Niepodległej były dużym wyzwaniem. Ruch tramwajów był często wstrzymywany przez strajki, braki prądu. Zdarzały się lata, gdy wysoki poziom Brdy nie pozwalał na kursowanie wozów na Bartodzieje. Cała komunikacja miejska w latach 20. XX wieku bazowała na poniemieckim taborze składającym się m.in. z 31 wagonów motorowych, 37 przyczep zamkniętych i 5 przyczep z otwartymi pomostami. W tym okresie eksploatowane były także wagony towarowe przewożące węgiel do elektrowni przy ul. Warmińskiego oraz platformy przewożące kajaki.
Pierwszą nową linię tramwajową udało się uruchomić dopiero w 1936 roku na Bielawy. W tym samym roku ruszyła miejska komunikacja autobusowa. Wcześniej, prawdopodobnie od 1925 roku kursowały po Bydgoszczy prywatne autobusy dojeżdżające do miejscowości wokół Bydgoszczy m.in. Fordonu.
Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
Doświetlimy następne "zebry"
Przygotowujemy się do trzeciego już etapu doświetlenia przejść dla pieszych. Do tej pory poprawiliśmy bezpieczeństwo w prawie 40 punktach. W niebezpiecznych miejscach przed przejściami instalowane są też dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle, sygnalizacje.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Zakończone już zadania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa. W ciągu ostatnich dwóch lata zrealizowaliśmy prawie 40 zadań.
Teraz przygotowujemy się do uruchomienia III etapu. Wiosną ogłosimy przetarg na doświetlenie kilkunastu przejść. Znajdą się wśród nich m.in. następujące lokalizacje:
1. ul. L. Kaczyńskiego / Sandomierska
2. ul. W. Korfantego / J. Prejsa
3. ul. Magnuszewska / Modrakowa
4. ul. 3 Maja / P. Skargi
5. ul. Fordońska / Towarowa
6. ul. Nakielska / pętla Wilczak
7. ul. Nakielska / Stawowa
8. ul. Glinki / M. Kozala
9. Powstańców Wlkp. / Ogród botaniczny
10. Sułkowskiego / Dwernickiego
11. J. Twardzickiego / W. Łochowskiego
Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających.
Poprawa bezpieczeństwa pieszych na przejściach poprzez dodatkowe ich doświetlenie została zainicjowana w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego.
Po dokładnej analizie opracowaliśmy listę 75 przejść dla pieszych kwalifikujących się do modernizacji.
Przedsięwzięcie zostało skonsultowane m.in. ze Społecznym Rzecznikiem Pieszych w Bydgoszczy.
Zmiany w komunikacji w czasie ferii zimowych
Od 27 stycznia 2020 roku w dni powszednie przez dwa tygodnie, obowiązywać będą wakacyjne rozkłady jazdy.
Zmiany dotyczyć będą linii nr: 8, 52, 53, 54, 57/80, 64, 65, 68, 69, 73, 79, 83, 89, 92, 94.
Pragniemy również poinformować, że od pierwszego dnia ferii, tj. od poniedziałku 27.01.2020r.zmienią się:
- rozkład jazdy linii numer 4;
- trasa przebiegu linii tramwajowej numer 9 (nowa trasa: Stomil – Glinki);
- wprowadzenie korekt czasów przejazdu na liniach 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10;
- nazwa przystanków na linii międzygminnej numer 93 z Niwy na Karkonoska / Niwy oraz z Bieszczadzka na Niwy / Bocheńska.
Przypominamy, że rozkłady jazdy można sprawdzić TUTAJ
Dzieje się na naszych budowach
Dzięki wyjątkowo łagodnej zimie, kontynuowane są prace na największych inwestycjach drogowych w mieście. Postępują prace na ulicy Kujawskiej i Grunwaldzkiej, przy budowie wiaduktu na ul. Armii Krajowej oraz buspasów w Myślęcinku. W tegorocznym budżecie na dokończenie tych 4 inwestycji zabezpieczonych zostało 180 mln złotych. Na wszystkie zadania zdobyliśmy wysokie dofinansowanie ze funduszy unijnych oraz budżetu państwa. Najwięcej środków, około 135 milionów pochłonie kompleksowa rozbudowa ul. Kujawskiej.
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej
Na ul. Grunwaldzkiej kontynuowane są roboty przy chodnikach, ścieżkach rowerowych i zatokach autobusowych. Trwa montaż oświetlenia drogowego i sygnalizacji świetlnej. Przy kilku dniach sprzyjającej pogody, wykonawca planuje rozpocząć już prace przy układaniu nawierzchni na kolejnych drogach dojazdowych i serwisowych.
Na budowie kontynuowane są też prace ziemne mające przygotować przyległe terenu pod nowe trawniki. Trwa nasadzenia drzew i krzewów. Nowe drzewa sadzone są między innymi w rejonie skrzyżowania z ulicą Kolbego i Skośną oraz na odcinku od Czaplej do stacji benzynowej do granicy miasta. Lokujemy tam około 270 lip, klonów, oliwników i grabów. Dodatkowo ekrany akustyczne będą obsadzone pnączami – szybko rosnącym winobluszczem. Całe otoczenie trasy obsadzone zostanie też różnymi krzewami.
Przypominamy, że kierowcy korzystają już z dwóch jezdni w obu kierunkach od ul. Filtrowej do Skośnej. Po zamontowaniu przyłącza sygnalizacji świetlnej przez firmę energetyczną (na wysokości schroniska dla zwierząt) udostępnimy do ruchu kolejny odcinek drugiej jezdni od ul. Skośnej do granicy miasta.
dł. odcinka - 4,5 km
dł. dróg rowerowych - 5 km
buspas - ok. 3 km
Rozbudowa ul. Kujawskiej
To obok ul. Grunwaldzkiej największa inwestycja realizowana na terenie miasta. Wykonawcy zrealizowali już prawie jedną trzecią prac. Na rondzie Kujawskim po zamontowaniu rozjazdów układane były kolejne odcinki szyn w kierunku ronda Bernardyńskiego. Prowadzone są też prace przy chodniku i nawierzchni ul Solskiego w kierunku ul. Chołoniewskiego.
Trwa montaż muru oporowego i podbudowy przyszłego torowiska na rondzie Bernardyńskim. Kontynuowane są roboty przy chodnikach i drogach dojazdowych do ronda i ul. Toruńskiej. Na całej trasie realizowane są dalsze prace energetyczne i wodno-kanalizacyjne.
Buspas na ul. Gdańskiej
Prace prowadzone są głównie w obrębie pętli autobusowej w Myślęcinku. Trwają tam obecnie roboty ziemne, budowa chodników i zatok autobusowych Kontynuowane są roboty wodno-kanalizacyjne i energetyczne. Przy kilku dniach sprzyjającej pogody (brak opadów), wykonawca planuje rozpocząć prace przy układaniu nawierzchni buspasa w kierunku miasta.
Wiadukt na ul. Armii Krajowej
Dzięki sprzyjającym warunkom pogodowym wykonawca kontynuuje prace przy układaniu schodów wejściowych na obiekt i wzmacnianiu nasypu. Prowadzone są dalsze prace przy układaniu krawężników ścieżki pieszo-rowerowej oraz nowego przejścia dla pieszych (przy Kościele). Trwa też porządkowanie terenu pod obiektem. Niebawem rozpocznie się montaż barier ochronnych, oznakowania pionowego i sygnalizacji świetlnej. Przypominamy, że na przedmiotowym odcinku nadal obowiązują zwężenia i ograniczenia prędkości. Prace w tym miejscu zostaną zakończone wiosną bieżącego roku.