Ulica Fordońska z rowerową drogą. Kolejne odcinki już w przygotowaniu
Zakończyliśmy I etap prac przy budowie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Fordońskiej od Kaplicznej do Inflanckiej.
Teraz rozpoczynamy prace projektowe dla II etapu obejmującego m.in. kładkę nad magistralą węglową i budowę dróg rowerowych aż do Starego Fordonu.
Umowa z projektantem została podpisana.
Fordońska o długości prawie 10 kilometrów to jedna z najbardziej obciążonych ruchem bydgoskich ulic. Dlatego w ocenie środowisk rowerowych budowa nowoczesnej rowerowej infrastruktury wzdłuż tej arterii jest niezbędna.
W ubiegłym roku rozpoczęliśmy inwestycje, dzieląc zadanie na dwa etapy.
ETAP I - zakończony
W ubiegłym roku zleciliśmy gruntowny remont istniejących odcinków ciągów pieszo - rowerowych, od wiaduktów Warszawskich do ul. Inflanckiej. Zostały one poszerzone do 3 metrów, by bezpiecznie mogli korzystać z nich wszyscy użytkownicy. Ustawiliśmy krawężniki, wzmocniliśmy podbudowę, a na nawierzchni ułożyliśmy asfaltobeton. Przy nowej trasie zasadzona została zieleń. Prace budowlane zostały właśnie zakończone.
Tym samym nową nawierzchnię zyskał ciąg pieszo-rowerowy o łącznej długości ponad 1300 metrów.
Zadanie kosztowało blisko 800 tysięcy złotych.
W ramach zadania, przebudowaliśmy też przystanek autobusowy przy ul. Kaplicznej.
ETAP II - prace projektowe
By cały ciąg rowerowy zyskał spójność, konieczne są jeszcze między innymi: przebudowa skrzyżowania Fordońskiej z Sochaczewską oraz budowa kładki pieszo-rowerowej nad torami kolejowymi. Dodatkowo projektanci opracują też wstępną dokumentacją dla odcinka w kierunku mostu Fordońskiego oraz wzdłuż ulicy Kasztelańskiej.
Podpisaliśmy umowę z projektantem.
Opracowanie koncepcji programowo przestrzennej wraz z PFU kosztować będzie ponad 291 tys. zł
Wykonawcą została firma JPPC POLSKA SP. Z O.O
Termin realizacji: 12 miesięcy
Już na etapie postępowania zobowiązaliśmy projektantów do uwzględnienia wielu rozwiązań zgłaszanych przez mieszkańców oraz rowerzystów.
Są wśród nich między innymi:
• wyposażenie całego skrzyżowania z ul. Sochaczewską w sygnalizację oraz dobudowanie lewoskrętu od strony Fordonu
• kładka pieszo-rowerowa nad magistralą węglową w 3 wariantach konstrukcyjnych, a także w wariantach o szerokości od 3 do 4 m.
• przy ul. Wiślanej obejście drogi dla rowerów za peronem przystankowym
• uzupełnienie przejścia dla pieszych przy ul. Traktorzystów o przejazdy rowerowe
• uzupełnienie przejść dla pieszych przy ul. Inflanckiej o przejazdy dla rowerów i korekty sygnalizacji
• nowa ścieżka pieszo-rowerowa od Inflanckiej do Kasztelańskiej
• dowiązanie się do zaprojektowanej wcześniej infrastruktury rowerowej przy ul. Andersa
Więcej o drogach rowerowych w Fordonie pisaliśmy TUTAJ
Budowa wiaduktu – rozpoczęło się układanie nawierzchni
Postępują prace przy budowie wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego.
Wykonana została cała płyta pomostu, dylatacje i górna część odwodnienia obiektu.
Ułożone zostały też krawężniki.
Pozwoliło to rozpocząć prace przy układaniu innowacyjnej nawierzchni na chodniku i drodze rowerowej.
Zamontowana została już cała konstrukcja stalowa oraz tzw. „cicha dylatacja".
Urządzenia beznakładkowe produkcji niemieckiej są pierwszymi tego rodzaju w Bydgoszczy.
Charakteryzują się tym, że kształt falisty jest nadawany głównemu profilowi stalowemu, a nie nakładkom, które często się obluzowują.
Efektem jest obniżenie poziomu hałasu o ok. 40%.
Na obiekcie ułożone zostały też krawężniki, co pozwoliło rozpocząć układanie nawierzchni na ciągu pieszo-rowerowym
Zastosowana została tu kolejna nowość jaką jest fibrobeton, czyli beton zbrojony włóknem rozproszonym, w tym przypadku polimerowo-bazaltowym.
To rozwiązanie ma na celu zmniejszenie zarysowań kap, powodujących odrywanie się i niszczenie nawierzchni chodników i dróg rowerowych na mostach.
Zarysowania te, które są naturalne dla każdego betonu, powinny zmniejszyć się do rozmiaru niepowodującego utraty ciągłości żywicy tworzącej nawierzchnię.
Jest to rozwiązanie pilotażowe, więc nawiązaliśmy współpracę z Instytutem Innowacyjności i Technologii Politechniki Białostockiej, z którym konsultujemy sposób wykonania takiego betonu.
Podobne rozwiązania planujemy zastosować na kolejnych obiektach (mosty Kazimierza Wielkiego, zachodni wiadukt w ciągu ul. Armii Krajowej).
Technologia ta powinna zmniejszyć koszty utrzymania chodników i dróg rowerowych, w tym ich napraw i remontów.
Po wykonaniu ciągu pieszo-rowerowego, rozpocznie się układanie nawierzchni na jezdni.
Obecnie kontynuowane są też prace przy odwodnieniu obiektu i na przyczółkach.
Nowy wiadukt jeśli wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z planem ma być przejezdny jeszcze wiosną.
Prace pochłoną ponad 22 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.
Przypominamy też, że decyzją Rady Miasta Bydgoszczy od stycznia bieżącego roku oba wiadukty w ciągu ulicy Wojska Polskiego noszą nazwę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Budowa torowiska i zmiany w ruchu na ul. Toruńskiej.
W związku z budową nowego torowiska na ul. Perłowej, w poniedziałek 11 kwietnia wprowadzone zostaną zmiany w dotychczasowej organizacji ruchu na ul. Toruńskiej.
Powstanie tymczasowe rondo na wysokości miejskich wodociągów oraz tymczasowy przejazd przez torowisko na wysokości skrzyżowania Toruńska – Nowotoruńska.
Warto zachować ostrożność.
Ruch pojazdów ul. Toruńską w obu kierunkach zostanie poprowadzony jezdnią północną.
Dojazd dla mieszkańców - zapewniony
Jezdnia południowa na tym odcinku będzie służyła TYLKO do obsługi ruchu lokalnego oraz dojazdu do prywatnych posesji, bloków i szkoły:
- dojazd do osiedla 6 planet, ZSZPO, sklepu i bloku przy Spokojna 9/1 i ZDMiKP przez rondo tymczasowe jezdnią południową (droga bez przejazdu – odcinek ten będzie dwukierunkowy)
- dojazd do ulicy Łuczniczka, Zacisze w tym do szkoły SZP nr 26 przez rondo tymczasowe po jezdni północnej do zawrotki na wysokości skrzyżowania ulic Toruńska-Nowotoruńska (droga bez przejazdu – odcinek ten będzie dwukierunkowy)
Dodatkowo na wysokości ul. Spokojnej nie będzie przejazdu przez torowisko.
Ruch od strony ul. Spokojnej będzie poprowadzony również południową jezdnią do ronda (ruchu dwukierunkowy).
Nie będzie możliwości skrętu w lewo z ul. Toruńskiej w dalszą jej cześć (wysokość ul. Filmowej)
Ruch tramwajowy na tym odcinku będzie odbywał się bez zmian.
Apelujemy do kierowców o zachowanie ostrożności, szczególnie w momencie przejazdu przez czynne torowisko ul. Toruńskiej.
Utrudnienia w ruchu związane z przebudową torowiska i jezdni w obszarze ul. Perłowej, potrwają do jesieni bieżącego roku.
Szczegółowy schemat organizacji ruchu [pdf]
Wyjątkowy bydgoski tramwaj na pocztowych kartkach i znaczkach
Poczta Polska wprowadzi do obiegu okolicznościowe znaczki i kartki pocztowe z okazji 60. rocznicy rozpoczęcia prac nad prototypem bydgoskiego tramwaju przegubowego na prześwit torów 1000 mm.
Prototyp opracował zespół pracowników bydgoskiego MPK (dzisiejsze MZK) z dyrektorem inżynierem Przemysławem Borutą na czele.
Z inicjatywy stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak, Poczta Polska wprowadzi do obiegu specjalną serię znaczków oraz kart pocztowych. W ten sposób uczci 60-lecie pierwszego w Polsce prototypu trójczłonowego tramwaju przegubowego.
Znaczki i karty w obiegu pojawić mają się w obiegu 19 kwietnia czyli dokładnie w 676. rocznicę nadania Bydgoszczy praw miejskich.
Zaprojektował je Waldemar Kawiński. Materiały do stworzenia znaczka dostarczył bydgoski znawca komunikacji miejskiej - Stanisław Sitarek, który zwraca uwagę na ciekawą historię prac nad polskim trójczłonowym tramwajem przegubowym.
- Bydgoskie MZK miało na stanie dwa pojazdy powypadkowe, które musiały zostać wycofane z ruchu. Z tych dwóch tramwajów zbudowano nową, prototypową konstrukcję o długości 21 m oraz masie 26 ton. Tramwaj wyposażony był w dwa silniki 60 kW i mógł osiągnąć prędkość maksymalną 55 km/h. W sumie zmieścić mogło się w nim prawie 200 osób, a miejsc siedzących było 37. Ten trójczłonowy przegubowiec, który powstał w 1962 roku, z użytkowania został wycofany dopiero 12 lat później – mówi pasjonat.
Wyjątkowa bydgoska kartka pocztowa zostanie wydrukowana w nakładzie tylko 500 sztuk.
Zostanie wprowadzona do obrotu 19 kwietnia.
Będzie ją można nabyć w Urzędzie Pocztowym przy ul. Jagiellońskiej 6.
Równocześnie do obiegu trafią też pocztowe znaczki.
fot. Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak