Ulica Kujawska w kwiatach i zieleni
Tej wiosny możemy już podziwiać efekty agrotechnicznych prac prowadzonych w ubiegłym roku wraz z rozbudową ul. Kujawskiej. Na rondzie Bernardyńskim zakwitły różne gatunki bylin, a wzdłuż całej Kujawskiej zielenią się setki drzew. Zrealizowana inwestycja nie tylko poprawiła bezpieczeństwo i komunikację, ale podniosła estetykę ważnej części miasta.
W ramach rozbudowy ul. Kujawskiej zasadzono ponad 600 nowych drzew. Na szerokich pasach zieleni posadzone między innymi platany klonolistne, klony polne, jesiony wyniosłe oraz kasztanowce zwyczajne. W sąsiedztwie dróg rowerowych i chodników dominują lipy srebrzyste. W okolicy rond i na pasach rozdziału dróg oraz przy ulicach bocznych zaczynają zielenić się głogi, czeremchy. Kwitną już śliwy wiśniowe i wiśnie piłkowane.
Na rondach zakwitły tysiące bylin, a wkrótce kolorów nabiorą krzewy m.in. tawuły i berberysy. Przez całą zimę zieleniły się jałowce i kosodrzewiny. W najbliższych tygodniach szczególnie efektownie prezentować będzie się skarpa przy schodach do parku Wolności. Późną wiosną i latem zakwitną również hortensje oraz okrywowe róże. Już teraz soczyście zielenią się nowe trawniki.
W ramach budowy ulicy Kujawskiej zastosowano szereg innych ekorozwiązań m.in. panele fotowoltaiczne na słupach trakcyjnych, które zasilają smarownice przy zwrotnicach, maty antywibracyjne tłumiące hałas w rejonie przystanków.
Rewitalizacja Starego Fordonu. Efektowne testy fontanny
W czwartek wieczorem (28 kwietnia) odbyły się testy nowowybudowanej fontanny na Rynku w Starym Fordonie.
Za sprawą systemu nowoczesnych dysz, oświetlenia i muzyki będzie to już niebawem wyjątkowa atrakcja dla mieszkańców i turystów.
Obecnie realizowane są dalsze prace przy rewitalizacji tej części miasta.
Jednym z ważniejszych elementów przebudowy Rynku w Starym Fordonie jest fontanna.
To budowla o średnicy około 22,5m i funkcjonalnościach niespotykanych do tej pory w kraju.
Zaprojektowano ją w tak zwanym układzie mieszanym pomiędzy typem mokry chodnik (płaską) i burtową.
Efekty wodne są tworzone przez 37 dysz dających możliwości tworzenia obrazów wodnych rozłożonych zarówno poziomie jak i w pionie.Dodatkowo wyposażeniem są 74 dysze mgławiące.
Położenie fontanny w niewielkim zagłębieniu pozwala też tworzyć lustro wody.
Tryskające strumienie wody są skoordynowane z efektami kolorystycznymi i muzyką.
Urządzenia sterujące zostały umieszczone w specjalnie do tego celu stworzonej maszynowni pod płytą placu.
Nietypowa forma umożliwi przy wyłączonych dyszach korzystanie z całej powierzchni placu. Doskonale sprawdzi się to w czasie uroczystości oraz imprez. W sezonie wiosenno-letnim fontanna będzie przypominać płytkie oczko wodne. Przy muzyce odbywać się będą również multimedialne pokazy.
Na Rynku trwają jeszcze prace związane z zielenią i montażem ławek.
Sadzone są byliny i krzewy.
Montowane jest nowe oświetlenie.
Prace kosztują 7 mln zł. Zakończą się pod koniec maja bieżącego roku
.
Trwają przygotowania do uruchomienia systemu Park & Ride w Bydgoszczy
Większość prac przy budowie parkingów dobiegło końca. Wykonawca rozpoczął montaż elementów niezbędnych do ich prawidłowego funkcjonowania. Pojawiły się szlabany, kamery i biletomaty.
Trwają też prace nad uruchomieniem nowoczesnego, wielomodułowego systemu informatycznego do zarządzania, konfigurowania i obsługi sieci Park & Ride w całym mieście.
Budowa systemu P+R to jeden z największych projektów, które mają ograniczyć ruch samochodowy w ścisłym centrum Bydgoszczy i wzmocnić transport publiczny.
Użytkowników obowiązywać będą też atrkacyjne taryfy za przejazd.
Cały system tworzyć będzie (w I etapie) 5 dużych obiektów położonych przy ważnych węzłach komunikacyjnych.
Uruchomienie wszystkich parkingów zakończy się jeszcze w tym roku.
Zostaną one wyposażone w całą niezbędną infrastrukturę (szlabany, biletomaty, kamery), a następnie włączone do nowoczesnego systemu informatycznego sterującego całą siecią Park & Ride.
BUDOWA PARKINGÓW - POSTĘP PRAC
Las Gdański
Budowa parkingu u zbiegu ulicy Gdańskiej i Rekreacyjnej została zakończona. Zamontowane zostały kamery, szlabany i biletomaty.
Do montażu pozostały juź tylko słupki okalające cały teren.
W tym punkcie miasta będzie mogło parkować około 125 pojazdów.
Rondo Kujawskie
Zamontowane zostały szlabany, biletomaty oraz kamery.
W miejscu wyburzonych kamienic powstało ponad 140 miejsc parkingowych wraz z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami.
Wielopoziomowy parking na Grudziądzkiej
Nowy 6-kondygnacyjny obiekt pomieści 570 samochodów. Powstaną także 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych.
Miejsca parkingowe znajdą także motocykliści i rowerzyści.
Prace budowlane zostaną zakończone do końca kwietnia.
Po pozytywnym odbiorze robót, rozpocznie się montaż niezbędnych elementów infrastruktury (kamery, szlabany, biletomaty).
Część parkingu będzie funkcjonować na zasadach ogólnych Strefy Płatnego Parkowania.
Parking na Węźle Zachodnim
Budowa obiektu przy Węźle Zachodnim zakończyła się na początku bieżącego roku. Parking pomieści 75 pojazdów. Powstaje on pomiędzy ulicami Nad Torem, Grunwaldzką i stacją benzynową. Zamontowane zostały już szlabany i biletomaty.
Przylesie
Docelowo w Fordonie ma funkcjonować kilka parkingów tego typu. W pierwszej kolejności powstanie parking w sąsiedztwie pętli Przylesie. Zostanie on zbudowany w północno-zachodniej części skrzyżowania ulic Akademickiej i Korfantego. Po zakończeniu inwestycji w tym punkcie miasta będzie mogło parkować około 160 pojazdów. Wszystkie prace podziemne zostały już wykonane. Wykonawca będzie musiał jeszcze przeprowadzić prace brukarskie i montaż infrastruktury towarzyszącej.
Po zamontowaniu na parkingach kamer i szlabanów będą one musiały być podłączone do systemu informatycznego.
Całość systemu będzie monitorowana na bieżąco w Centrum Nadzoru, który został już przygotowywany przy ul. Grudziądzkiej.
Dodatkowo na wlotach do miasta i w obrębie parkingów, zamontowane zostaną specjalne tablice naprowadzające na parkingi oraz informujące kierowców, o dostępnych miejscach do zaparkowania pojazdu.
Dostępna będzie także specjalna aplikacja dla kierowców, w której moduł naprowadzania na poszczególne parkingi będzie zmienny i zależny od zajętości miejsc na poszczególnych parkingach.
Zamawiamy niskopodłogowe tramwaje – otwarcie ofert
Trwa procedura przetargowa na zakup kolejnych tramwajów w Bydgoszczy.
Zależy nam na zastąpieniu wszystkich starych wozów nowymi „niskopodłogowcami".
Na obecnym etapie chcemy zamówić 10 tramwajów.
26 kwietnia otworzyliśmy oferty w przetargu.
Zakończenie prac nad szczegółową dokumentacją techniczną, realizowaną wspólnie z MZK w Bydgoszczy, pozwoliło ogłosić przetarg na dostawę 10 szt. fabrycznie nowych tramwajów wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych w tym 6 szt. długich i 4 szt. krótkich.
Wraz z tramwajami chcemy zamówić specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
Poza podstawowym zakresem zamówienia, w przetargu przewidzieliśmy też możliwość skorzystania z prawa opcji w zakresie dostawy kolejnych 36 tramwajów (29 szt. długich i 7 szt. krótkich)
26 kwietnia otworzyliśmy oferty w przetargu.
Zgłosiła się 1 firma – PESA S.A. – która za wykonanie zamówienia podstawowego zaproponowała kwotę ponad 102 mln zł.
Zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację tego zadania podstawowego prawie 90 mln zł.
Zgodnie z przetargiem dostawa 10 tramwajów miałaby zostać zrealizowana do końca listopada 2023 roku.
Natomiast pozostałe zamówienie planujemy sukcesywnie realizować, w kolejnych 6 latach.
Po Bydgoszczy kursuje nadal 46 składów typu „Konstal" 805Na. Najstarsze pojazdy mają 41 lat.
To od czasów „eNek" najpopularniejsze tramwaje w Polsce (na szeroki tor produkowano model 105Na).
Zarówno w wersji normalnotorowej, jak i wąskotorowej, pojawiły się we wszystkich miastach Polski. Poddawano je wielu przeróbkom i modyfikacjom.
Pojazdy rozpędzają się do około 70 km/h. Zabierają prawie 150 pasażerów.
Największym mankamentem jest wysoka podłoga wykluczająca z transportu osoby starsze oraz z niepełnosprawnościami.
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje.