Jedź bezpiecznie na rowerze. Kontraruch a kontrapas rowerowy – zasady poruszania się.
W Bydgoszczy mamy coraz więcej dróg rowerowych. Na wąskich uliczkach osiedlowych coraz częściej jednak stosujemy kontraruch rowerowy lub kontrapasy.
Niestety wielu cyklistów ich nie rozróżnia, co często prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Warto więc wiedzieć czym się się charakteryzują i jak bezpiecznie się po nich poruszać rowerem.
Kontraruch rowerowy to wprowadzenie ruchu rowerów „pod prąd" – dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego w jezdniach ulic jednokierunkowych.
Ulicę, na której wprowadzono kontraruch rowerowy najłatwiej rozpoznać po znakach drogowych:
- odcinki dróg z ruchem rowerowym „pod prąd" wyposażone są w znaki pionowe D-3 „droga jednokierunkowa" (i B-2 „zakaz wjazdu" ze strony przeciwnej) z tabliczką „Nie dotyczy rowerów".
Kontraruch rowerowy może być stosowany tylko na drogach jednokierunkowych z ograniczeniem prędkości do 30 km/h.
- ruch rowerzystów odbywa się po jezdni – po prawej stronie patrząc w kierunku ruchu rowerzysty!
Oznakowanie
Tabliczki „Nie dotyczy rowerów" informujące o kontraruchu:
- na odcinkach długości ok. 5 – 20 m przed i za skrzyżowaniem wprowadza się oznakowanie poziome w formie wyznaczenia krótkiego pasa ruchu dla rowerów jadących w kierunku przeciwnym do kierunku pozostałych pojazdów (nawierzchnia oznaczona na czerwono), a oddzielenie części jezdni przeznaczonej na kontraruch rowerowy od pozostałej części jezdni następuje linią ciągłą, poza tym można zastosować także fizyczne rozdzielenia (wyspa rozdzielająca w krawężnikach, wyspa rozdzielająca z elementów prefabrykowanych, separator itp.).
Kontrapas rowerowy – jest to pas ruchu dla rowerów, wyznaczony na całej długości oznakowaniem poziomym, w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów na drogach jednokierunkowych.
Kontapasy rowerowe stosuje się na drogach o dopuszczalnej prędkości od 30 do 50 km/h.
Najważniejszą zasadą jest w tym przypadku, że po kontrapasach rowerowych cykliści mogą prouszać się TYLKO w jednym kierunku. Ruch w przeciwną stronę odbywa się po prawej stronie jezdni i zgodnie z zasadami ogólnymi ! [ przykład ul. Wiatrakowej na Szwederowei (powyższe zdjęcie) - jadąc w dół korzystamy z kontrapasu. Jadąc "pod górę", rowerzyści poruszają się po stronie samochodów ]
Oznakowanie
Kontrapas rowerowy wyznacza się na jezdni, jako jej część oddzieloną od części przeznaczonej dla ruchu pojazdów w kierunku wskazanym znakiem D-3 „droga jednokierunkowa", oznakowaniem poziomym (linia ciągła lub linia przerywana) i ewentualnie separatorami ruchu na wlocie i wylocie odcinka jednokierunkowego. Odcinki dróg, na których wyznaczono kontrapasy wyposażone są również w znaki pionowe D-3 „droga jednokierunkowa" (i B-2 „zakaz wjazdu" ze strony przeciwnej) z tabliczką „Nie dotyczy rowerów".
Często na takich ulicach stosuje się znaki poziome w postaci „sierżantów rowerowych" stosowanych dla kierunku zgodnego z kierunkiem zasadniczym na drodze. Spełniają one rolę podpowiedzi dla rowerzysty, w jakim kierunku można poruszać się rowerem na danej ulicy oraz którą częścią jezdni należy jechać.
Natomiast z perspektywy kierowcy samochodu, sierżant rowerowy jest informacją, że w danym miejscu może spodziewać się rowerzysty.
Infrastruktura rowerowa w Bydgoszczy.
Obecnie długość dróg rowerowych na terenie Bydgoszczy wynosi ok. 100 km.
68% dróg rowerowych posiada nawierzchnię bitumiczną, a pozostałe nawierzchnię z kostki betonowej i gruntową.
Oprócz rozbudowy infrastruktury rowerowej prowadzone są też liczne działania promujące ruch rowerowy.
Trwa rewitalizacja Starego Fordonu.
Ruszyły pierwsze prace na płycie Rynku w Starym Fordonie.
Nad Wisłą kontynuowane są roboty przy nabrzeżu.
Nowe elewacje zyskują miejskie budynki.
Rewitalizowane są również uliczki i tereny zielone pomiędzy ulicą Bydgoską i brzegiem Wisły.
Rozpoczęły się pierwsze prace przy rewitalizacji Rynku. Wygrodzono część płyty. Ograniczono ruch na wschodniej jezdni (wjazd w kierunku ulicy Cechowej).
Rozbierane są już betonowe nawierzchnie.
W ramach tego zadania pojawią się m.in. stylowe chodniki, więcej zieleni, mała architektura oraz szereg innych rozwiązań podnoszących estetykę.
Ważnym elementem zrewitalizowanego placu będzie fontanna zlokalizowana we wschodniej części placu. Będzie miała formę płytkiej, 5-centymetrowej niecki.
Poziom płyty rynku i niecki będą płynnie połączone. Rozwiązanie to umożliwi, zależnie od zamiaru, korzystanie z całej powierzchni rynku przy wyłączonych dyszach.
Coraz bardziej zaawansowane prace prowadzone są przy nabrzeżu. Umocnione zostało ono szczelnymi ściankami.
Przygotowana została też konstrukcja slipu, który umożliwi docelowo wodowanie małych jednostek.
Obecnie trwają roboty przy pogłębianiu dna pod narzuty kamienne i gabiony.
Zaawansowanie prac przekracza już 30 procent.
Do nabrzeża prowadzić będzie rozbudowana ul. A. Frycza Modrzewskiego. Będzie ona wyposażona w chodniki. Część z nich została już ułożona. Na jezdni ułożona zostanie kamienna kostka. Prace trwają również na sąsiednich ulicach Zakładowej i Promenada.
Również ul. Rybaki zyskuje już brukowaną nawierzchnię i chodniki z betonowych płyt.
Warto podkreślić, że przy nabrzeżu wiślanym na cele rekreacyjne zagospodarowane zostaną tereny zielone. Zaplanowano między innymi budowę: boiska, toru do jazdy wyczynowej rowerem, miejsc wypoczynku, placu zabaw, ścianek do wspinaczki.
Jeszcze w tym roku zakończy się rewitalizacja 7 miejskich kamienic. Część z nich cieszy już oko odnowionymi elewacjami.
Bezpieczny wyjazd z ul. Opławiec. Rusza montaż sygnalizacji
Likwidujemy kolejny czarny punkt na drogowej mapie miasta. Wyjazd z ul. Opławiec na ul. Koronowską ułatwi sygnalizacja świetlna.
Skorygowana zostanie również geometria tego ważnego skrzyżowania. Umowa z Wykonawcą została podpisana.
Na skrzyżowaniu dochodziło często do kolizji i wypadków. Nietypowa geometria oraz przekraczanie dopuszczalnej prędkości przez samochody poruszające się ul. Koronowska znacznie utrudniały bezpieczny wyjazd mieszkańcom osiedli Opławiec-Smukała-Janowo. Zmieni się to wraz z budową sygnalizacji świetlnej.
Podpisaliśmy umowę na wykonanie prac projektowych i budowlanych, zgodnie z przygotowaną wcześniej koncepcją.
Zakres prac obejmuje też: dostosowaniu promieni skrętu do normatywnych, przesunięciu przystanku autobusowego na wlocie ul. Opławiec przed przejście, przebudowę chodników i peronu autobusowego, a także przesunięcie przejścia i przejazdu rowerowego bliżej krawędzi drogi głównej.
Prace po podpisaniu umowy potrwają około pół roku.
Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Instalacyjne z Bydgoszczy
Wartość zadania to ponad 290 tys. zł
Konieczność budowy sygnalizacji w tym miejscu zgłaszali wielokrotnie mieszkańcy osiedla Opławiec-Smukała-Janowo.
Wraz z otwarciem obwodnicy Bydgoszczy i węzła Bydgoszcz Opławiec ciąg ul. Koronowska-Nad Torem stał się również jedną z ważniejszych arterii dojazdowych do trasy ekspresowej S5.
Jeszcze w tym roku planujemy też zaprojektować i wybudować sygnalizację świetlną na ul. Fordońskiej przy Zakładach Zbożowych.
Doświetlimy kolejne „zebry” w mieście. Ruszają prace
Podpisaliśmy umowę z Wykonawcą na doświetlenie kolejnych przejść dla pieszych. Do tej pory poprawiliśmy bezpieczeństwo już w ponad 50 punktach Bydgoszczy. Teraz dodatkowe oświetlenie pojawi się na kolejnych 19 przejściach. Takie działania mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Wykonawcą robót, realizowanych w systemie zaprojektuj i wybuduj, została firma Elperia Sp. zo.o.
Koszt całego zadania: 720 tys. zł
Prace projektowe i budowlane zajmą około pół roku.
Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających.
Takie dodatkowe oświetlenie na przejściach, pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować.
Zakończone już zadania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa.
W ciągu ostatnich lat zrealizowaliśmy je w ponad 50 lokalizacjach.Teraz doświetlonych zostanie kolejnych kilkanaście przejść dla pieszych. Niektóre z nich zgłoszone zostały przez miszkańców w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego (BBO).
Znajdą się wśród nich m.in. następujące lokalizacje:
• ul. Nad Torem / Żnińska – dwa przejścia dla pieszych
• ul. Inowrocławska / Brzozowa / Bielicka – trzy przejścia dla pieszych
• ul. Nakielska / Wrocławska / Dolina – jedno przejście dla pieszych
• ul. Sułkowskiego / Czerkaska – dwa przejścia dla pieszych
• ul. Wojska Polskiego / Łukasiewicza – dwa przejścia dla pieszych (bez torowiska)
• ul. Wojska Polskiego / Baczyńskiego – trzy przejścia dla pieszych
• ul. Akademicka / Igrzyskowa – jedno przejście dla pieszych (bez torowiska)
• ul. Żwirki i Wigury – Kcyńska - jedno przejście dla pieszych
• ul. Żwirki i Wigury – Gołębia - dwa przejścia dla pieszych
• ul. Żwirki i Wigury – Jaskółcza - jedno przejście dla pieszych
• ul. Żwirki i Wigury – Kossaka - jedno przejście dla pieszych
Poprawa bezpieczeństwa pieszych na przejściach poprzez dodatkowe ich doświetlenie została zainicjowana w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego.
Przypominamy też, że od 1 czerwca zmieniły się przepisy o ruchu drogowym.
Piesi zbliżający się do przejścia mają teraz bezwzględne pierwszeństwo przed nadjeżdżającymi pojazdami (z wyjątkiem tramwajów).
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ