• AKTUALNOŚCI
  • Utrudnienia
  • Z ostatniej chwili
  • Rozkłady jazdy
  • Ceny biletów
  • Strefa płatnego parkowania
  • Kontakt
Herb Bydgoszcz Zarzad Dróg

zarząd dróg miejskich i komunikacji publicznej w Bydgoszczy

  • Aktualności
  • Transport Publiczny
    • Aktualności komunikacyjne
    • Informacje ogólne
    • Analiza kosztów i korzyści (AKK)
    • Rozkład Jazdy
      • Wybór linii komunikacyjnej
      • Rozkład jazdy dla telefonów komórkowych
    • Schematy sieci komunikacji miejskiej
    • Wykaz przystanków komunikacyjnych
    • Bilety i opłaty (tickets & fares)
      • Ceny biletów jednorazowych i czasowych
      • Ceny biletów okresowych
      • Ticket tariff
      • Rodzaje i wzory biletów
      • Strefy biletowe
      • System przesiadkowy AT
      • Opłaty dodatkowe i inne
      • Zasady kasowania biletów
    • Zakup biletu
      • Sieć sprzedaży biletów
      • Punkty sprzedaży biletów okresowych
      • Zakup biletów okresowych on-line
      • Zakup biletu przez telefon
      • Zakup biletu u obsługi pojazdu
      • Zakup biletu w pojeździe kartą zbliżeniową
    • Bydgoska Karta Miejska
      • Jak uzyskać kartę BKM
      • Wszystko o Bydgoskiej Karcie Miejskiej
      • Regulamin BKM
    • Przepisy
      • Uprawnienia do ulg
      • Uprawnienia "Bydgoskiej Rodziny 3+"
      • Przepisy porządkowe
      • Przewóz bagażu
      • Regulamin BKM
      • Regulamin Systemu Telefonicznej Sprzedaży Biletów
      • Zwolnienie z opłat na Trasie Uniwersyteckiej
      • Kontrola biletów
      • Postępowanie reklamacyjne
      • Anulowanie biletu okresowego
      • Regulamin przewozu osób i bagażu
    • Dla młodego pasażera
    • Zdjęcia taboru
  • Drogi Miejskie
    • Aktualności
    • Utrudnienia drogowe
    • Infrastruktura rowerowa
      • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
      • Drogi rowerowe
      • Zespół ds. polityki rowerowej
    • Plan miasta
    • Informacje ogólne
    • Mapa rowerowa Bydgoszczy 2024
    • Bezpieczeństwo ruchu drogowego
      • Zespół do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy
      • Hulajnogi - bezpiecznie przez Bydgoszcz
      • Uwaga na zwierzęta
      • Raport o stanie brd w Bydgoszczy 2020
    • Baner system
      • Lokalizacje
      • Projekt
    • Parkingi dla autokarów
      • Hala Łuczniczka
      • Obiekt sportowy Zawisza
      • Miejsca zatrzymań autokarów
    • Równanie dróg gruntowych
    • Przyjazna przestrzeń publiczna
    • Wyniki klasyfikacji miejskiego odcinka TNT w granicach administracyjnych miasta Bydgoszczy
    • Program utwardzania ulic gruntowych
    • Remonty jezdni i chodników
  • Strefa Płatnego Parkowania
    • Informacje ogólne
    • Mapa Strefy
    • Opłaty
      • Sposób uiszczenia opłaty
      • Cennik
      • Zwolnienia z opłat
      • Opłaty dodatkowe
      • Procedury uzyskania identyfikatora osoby niepełnosprawnej
      • Procedury otrzymania abonamentu dla pojazdu mieszkańca
    • Płać komórką
    • Regulamin SPP
    • E-SKLEP
  • Inwestycje i Projekty
    • Kanały technologiczne
    • Projekty zrealizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2021-2027
      • Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 3
      • Zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 2
      • Zakup nowego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
      • Budowa drogi dla rowerów w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 244
      • Budowa i przebudowa dróg gminnych na terenie miasta Bydgoszczy
      • Rozbudowa pętli Las Gdański w Bydgoszczy
      • Budowa dwutorowego torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Solskiego od ronda Kujawskiego do pętli Bielicka wraz z pętlą Bielicka
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektów unijnych współfinasowanych w ramach POIiŚ realizowanych przez ZDMiKP w imieniu Miasta Bydgoszczy
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektu "Zakup nowego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych oraz niezgodności z KPON lub KPP w projektach realizowanych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
    • Wyłożenie do wiadomości publicznej
      • Projekty oczekujące na wnioski Mieszkańców
      • Projekty po wnioskach
      • Projekty po wnioskach z raportami
      • Archiwalne
      • Ocena oddziaływania na środowisko
  • Zamówienia Publiczne
    • Regulamin udzielania zamówień publicznych
    • Przetargi
    • Ogłoszenia o planowanych zamówieniach lub umowach ramowych
    • Ogłoszenia dotyczące publicznego transportu zbiorowego
    • Regulamin udzielania zamówień odrębnych
    • Platforma zakupowa
    • Zamówienia odrębne
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2021
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2022
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2023
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2024
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2025
    • Ogłoszenia o zbyciu majątku
  • Jak załatwić sprawę
    • Jak uzyskać Bydgoską Kartę Miejską
    • Reklama
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Lokalizacja urządzeń infrastruktury (sieci i przyłącza)
    • Prowadzenie robót (rozkopy)
    • Prowadzenie robót związanych z budowa i przebudową kanalizacji deszczowej
    • Wbudowanie urządzeń infrastruktury
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zasady korzystania z przystanków
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Postępowanie reklamacyjne z tytułu korzystania z usług przewozowych
    • Awaryjne zajęcie pasa drogowego
    • Wniosek o udostępnienie kanału technologicznego
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Jak uzyskać identyfikator osoby niepełnosprawnej
    • Jak anulować zakupiony bilet okresowy
    • Jak otrzymać abonament mieszkańca
    • Uzgodnienie zmian organizacji ruchu
    • Windykacja
    • Handel
      • Handel całoroczny
      • Handel w okresie "Wszystkich Świętych"
    • Dostęp do drogi publicznej
      • Zaświadczenie o dostępie do drogi publicznej
      • Uzgodnienie lokalizacji/przebudowy zjazdu
  • Jak załatwić sprawę
    • Uzgodnienie lokalizacji lub przebudowy zjazdu
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Zasady korzystania z przystanków
    • O firmie
      • Wydziały ZDMiKP
      • Kontakt z nami
  • Akcja Zima
    • Akcja Zima - On-line
  • Zintegrowany Węzeł Komunikacyjny Bydgoszcz Leśna
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Strona główna

Parkuj prawidłowo i nie płać

hulaj-1Dzięki nowej uchwale Rady Miasta pojawi się możliwość odholowywania źle zaparkowanych elektrycznych hulajnóg i urządzeń transportu osobistego.
W ten sposób mieszkańcy prawidłowo parkujący samochody i inne urządzenia, nie będą płacili za osoby pozostawiające pojazdy w nieprzeznaczonych do tego miejscach.

W ostatnich latach hulajnogi stały się jednym z popularnych środków transportu.
W lipcu znowelizowano ustawę „Prawo o ruchu drogowym", która uregulowała szereg zagadnień związanych z tymi urządzeniami.
Ustawodawca określił warunki, na których można korzystać z tych urządzeń i zobowiązał również gminy i powiaty do uregulowania tych kwestii w swoich uchwałach.

hulaj-3Nowa bydgoska uchwała Rady Miasta dotyczy kwestii związanych z usuwaniem pojazdów z dróg, chodników i dróg rowerowych.
Zaktualizowano też koszty usuwania i przechowywania innych źle zaparkowanych pojazdów.

Usunięcie źle zaparkowanej hulajnogi elektrycznej kosztować będzie od przyszłego roku 128 zł.
Tyle samo wyniosą opłaty za usunięcie z drogi roweru lub motoroweru.
Koszt usunięcia motocykla wyniesie 251 zł, a samochodu osobowego (o masie do 3,5 tony) 542 zł.
Odpowiednio wyższe opłaty dotyczyć będą większych pojazdów lub przewożących materiały niebezpieczne.

Doba przechowywania pojazdów na parkingu strzeżonym będzie kształtować się następująco:
Roweru, motoroweru, hulajnogi, urządzenia transportu osobistego – 24zł
Motocykla – 33 zł
Pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – 46 zł
Ciężarówek(powyżej 3,5 tony) – od 60 do 154 zł
Pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne – 225 zł.

Dzięki nowej uchwale mieszkańcy prawidłowo parkujący pojazdy nie będą płacili za osoby pozostawiające pojazdy w nieprzeznaczonych do tego miejscach.

Opłaty pozwolą podpisać Miastu umowę z firmą, która usunie pojazdy oraz pokryć szereg innych kosztów towarzyszących takim działaniom m.in. ustalania i powiadamiania właścicieli pojazdów, obowiązkiem odbierania pojazdów z parkingu w związku z ich przepadkiem na rzecz powiatu w tym: koszty sądowe, zastępstw prawnych, biegłych/rzeczoznawców, przechowywania pojazdów, procedur likwidacji składników majątkowych, postępowań administracyjnych.

Zmienia się ruch na bydgoskich ulicach. Pomogła obwodnica

Grunwaldzka---Kolbego-2020-10-07-8Mimo coraz większej liczby pojazdów, trasami wlotowymi do miasta, którymi kiedyś biegły drogi krajowe, porusza się mniej aut.
To przede wszystkim efekt oddania do użytku północno-zachodniej obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S5.
O tę inwestycję zabiegali Prezydent Bydgoszczy, Radni i Mieszkańcy.

Nadal jednak rośnie ruch na drogach krajowych regionu. Bydgoszcz więc aktywnie zabiega, wspólnie z innymi samorządami, o szybką przebudowę tras, istotnych dla rozwoju naszego miasta.

Generalny Pomiar Ruchu (GPR) przeprowadzany jest co 5 lat przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Z ostatnich badań wynika, że na terenie województwa, w porównaniu z rokiem 2015, średni dobowy ruch pojazdów wzrósł aż o 17 proc.

W obrębie naszego miasta również zaszło wiele istotnych zmian.
- DK80 (most Fordoński) przenosi już ponad 22 tys. pojazdów na dobę (o 7 tys. więcej niż 2015 roku) co przekłada się na znacznie większy ruch na ul. Fordońskiej.

- więcej aut nadjeżdza też od strony Nakła (DK10), Szubina (DK5) i Koronowa (DK25). Nie generują one jednak aż tak zwiększonego ruchu na ul. Grunwaldzkiej, Szubińskiej czy ul. Nad Torem, gdyż znaczna część tych pojazdów kierunkuje się na drogę S5 i nie wjeżdża do miasta.

Znaczną częśc ruchu na kierunku północ - południe (ulice al. Jana Pawła II czy ul. Wyszyńskiego) również "przejmuje" obwodnica, którą porusza się od 10 do 23 tysięcy pojazdów na dobę. (dane GPR)
Powyższe dane są spójne z naszymi obliczeniami, uzyskanymi z systemu ITS.

Natężenia ruchu w Bydgoszczy w latach 2019-21 (przed i po otwarciu obwodnicy) [dane poglądowe]
• Rondo gen. S. Maczka wlot od ul. Nad Torem: 11 404 dobowe natężenie ruchu - 10 787 pojazdów na dobę
• rondo Toruńskie wlot od strony Inowrocławia: 18 209 - 13 388
• al. S. Wyszyńskiego / Kamienna wlot od strony Osielska: 12 541 - 11 425

Grunwaldzka---rondo-Maczka-2020-10-07-10Jako zarządca dróg na terenie Bydgoszczy na bieżąco monitorujemy natężenia ruchu w mieście i jego obrębie.
Pozwala to lepiej planować kolejne inwestycje drogowe i zamierzenia inwestycyjne.
Trzeba mieć świadomość, że natężenia ruchu na poszczególnych trasach będą ulegały dalszym zmianom, wraz z oddaniem do użytku kolejnych inwestycji miejskich czy odcinków dróg ekspresowych.

Miasto Bydgoszcz wraz z innymi samorządami nadal będzie aktywnie zabiegać, o jak najszybszą budowę drogi ekspresowej S10.

Q103032932B 6Rośnie liczba pojazdów.
W samej tylko Bydgoszczy zarejestrowanych jest 286 tysięcy samochodów.
Co roku przybywał kolejnych kilka tysięcy nowych aut.
Dodatkowo też część mieszkańców Bydgoszczy przeprowadza się na do okolicznych gmin i prawie każdego dnia dojeżdża do miasta korzystając z różnych środków transportu. Dodatkowo generuje to ruch na innych trasach, niż do tej pory.

Dlatego właśnie w przypadku nowych inwestycji miejskich, tak mocno dążymy do wzmacniania zrównoważonego transportu.
• Na wielu ważnych ulicach wytyczyliśmy lub zbudowaliśmy buspasy (m.in. Wały Jagiellońskie, Kujawska, Bernardyńska, 3 Maja)
• W ubiegłym roku uruchomiona została linia tramwajowa wzdłuż ul. Kujawskiej
• Wdrożyliśmy system ITS, który skrócił czas przejazdu ważnymi korytarzami transportowymi
• Rozpoczęliśmy wymianę taboru tramwajowego na nowoczesne niskopodłogowe składy (zakup 33 szt. niskopodłogowych, klimatyzowanych składów )
• Stworzyliśmy nowe bezpośrednie połączenia ścisłego centrum z innymi osiedlami (m.in. Osową Górą, Nowym Fordonem, północną częścią Szwederowa).
• Przebudowujemy infrastrukturę przystankową dostosowując ją do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
• Tworzymy system parkingów P+R z atrakcyjnymi taryfami przy jednoczesnym rozszerzeniu strefy płatnego parkowania
• Budujemy spójna sieć dróg rowerowych w kolejności i parametrach skonsultowanych ze środowiskiem rowerzystów.

Nowy operator i nowe autobusy w Bydgoszczy

autobus-3W związku z kończącą się w przyszłym roku umową na obsługę pakietu przewozów autobusowych, obsługiwanego obecnie przez firmę Irex Trans, zakończyliśmy procedurę przetargową mającą wyłonić operatora na kolejne lata.
Właśnie podpisaliśmy umowę z nowym Wykonawcą, który obsługiwać będzie 11 linii autobusowych w naszym mieście. 
Nowy operator będzie musiał zakupić też blisko 50 nowych pojazdów.


Zamówienie przetargowe zostało skonstruowane w oparciu o Plan Transportowy uchwalony przez Radę Miasta w 2013 roku. Zgodnie z jego założeniami ok. 25 procent autobusowej pracy przewozowej realizowana jest na podstawie procedury przetargowej (przeprowadzone obecnie), a ok. 75 procent jest obsługiwane przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy (MZK).

Do przetargu, na obsługę 11 linii autobusowych w Bydgoszczy zgłosiło się 4 oferentów. Po dokładnej analizie przedłożonych ofert, podpisaliśmy umowę z nowym operatorem.

Została nim firma Mobilis, która wyceniła realizację zadania (w samym tylko roku 2023) na prawie 27 mln zł.
W kolejnych latach stawki jednostkowe będą waloryzowane o wskaźnik inflacji oraz paliwowy.
Zwycięska firma będzie świadczyć usługi do 2031 roku. 

autobus-1Przewoźnik, będzie obsługiwał od 2023 roku autobusowe linie nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85.

Do obsługi tych tras Wykonawca musi łącznie dysponować 45 pojazdami (plus pojazdami rezerwowymi).
Tabor liniowy powinien składać się z 19 przegubowców i 26 wozów krótkich.
Przegubowce mają zabrać na pokład minimum 135 pasażerów, a wozy krótkie co najmniej 90 pasażerów.

Niskopodłogowe autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, system wi-fi, system ITS, monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych, system elektronicznych podświetlanych tablic i porty usb do ładowania urządzeń mobilnych.

autobus-4Tabor musi być też w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (brak stopni we wszystkich drzwiach i brak stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu).

Autobusy muszą być fabrycznie nowe co oznacza, że norma spalania nie może być niższa niż Euro 6.

Komunikacja autobusowa w liczbach:
W Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje 2 operatorów:
• MZK Bydgoszcz – 36 linii
• Irex-Trans - 11 linii (od 2023 roku firma Mobilis)

• Liczba linii
- 30 dziennych
- 6 nocnych
- 11 międzygminnych

• Liczba autobusów kursujących w szczycie:
- przegubowców 95
- krótkich 76

Stanisław Lem na Bydgoskiej Karcie Miejskiej

LEm-1W 2021 roku przypada setna rocznica urodzin Stanisława Lema, jednego z najpoczytniejszych polskich pisarzy science-fiction.
Jego twórczość zaliczana jest do kanonu światowej literatury.
Obecny rok jest ustanowiony Rokiem Lema.
Z tej okazji opublikowaliśmy okolicznościową Kartę Miejską.


Od 23 listopada okolicznościowe karty z Lemem są już dostępne w siedzibie ZDMiKP na ul. Toruńskiej 174a. Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy po odbiór.
Wyrobienie pierwszej karty miejskiej (BKM) jest bezpłatne.
Duplikat kosztuje 10 zł.
www.roklema.pl

W ostatnim czasie na Karcie Miejskiej upamiętniliśmy też 40. rocznicę wydarzeń Bydgoskiego Marca 1981 roku oraz setną rocznicy powrotu Bydgoszczy do Macierzy.

Nie tylko BKM
W tym roku wydaliśmy mieszkańcom już blisko 13 000 Bydgoskich Kart Miejskich.
Coraz większym zainteresowanie cieszy się jednak zakup biletu miesięcznego przez internet lub telefon.

Już od dłuższego czasu w Bydgoszczy można przypisać bilet miesięczny do karty bankomatowej.
W tym roku wykonano już ponad 4700 takich transakcji.
Więcej na stronie: bydgoskakartamiejska.com.pl

Od 12 listopada natomiast bilet jednorazowy lub miesięczny można zakupić poprzez aplikację w telefonie.
Wystarczy pobrać na telefon jedną z dwóch bezpłatnych aplikacji:
Mint Mobile Bydgoszcz lub zBiletem
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ

 

  • Postępują prace w Starym Fordonie.
  • Kolejne ulice w budowie dzięki Inicjatywom Lokalnym - Program 25/75
  • Bądź z nami na bieżąco
  • Konsultacje w sprawie rozbudowy ul. Nakielskiej - w toku

Strona 178 z 460

  • 173
  • 174
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 182
  • Bydgoska karta miejska
  • SkyCash
  • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
  • ITS
  • ITS
Logo Logo Biuletyn informacji publicznej

Wszelkie prawa zastrzeżone © ZDMIKP 2025