Modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej – raport numer 7
Prace trwają na niemal całym odcinku torowiska od wysokości al. Prezydenta L. Kaczyńskiego do ul. Równej. Wykonano już odwodnienie i fundamenty pod słupy, przebudowywane są również dwa z trzech zjazdów do zajezdni. Dzięki tej inwestycji tabor niskopodłogowy będzie mógł kursować do Łęgnowa.
W ramach drugiego etapu modernizacji wykonawca zdemontował już torowisko tramwajowe, sieć trakcyjną oraz sygnalizację świetlą na odcinku od al. Prezydenta L. Kaczyńskiego do ul. Równej. Wykonał także odwodnienie, fundamenty pod słupy i przygotowuje się do kładzenia pierwszej warstwy konstrukcji torowiska. Likwidowane są również kolizje z infrastrukturą techniczną.
Równocześnie wytyczono w terenie przebieg chodników oraz drogi rowerowej. Trwa także przebudowa dwóch z trzech zjazdów do zajezdni tramwajowej. Główne prace w ramach drugiego etapu modernizacji mają zakończyć się do końca tego roku. Złożyliśmy również wniosek o wydanie decyzji ZRiD dla odcinka torowiska od ulicy Równej do pętli Stomil.
Nowoczesny tabor do Łęgnowa
Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Koszt modernizacji całości torowiska przy ulicy Toruńskiej to ponad 131 mln zł. Na realizację inwestycji miasto pozyskało dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27 w kwocie prawie 36 mln zł oraz dwie pożyczki o wysokości ponad 48 mln zł z KPO. Po zakończeniu wszystkich prac, w 2026 roku, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy. Bydgoszcz wymieniła już prawie całą flotę tramwajową. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Zmiany w organizacji ruchu
Przypominamy, że w związku z kolejnym etapem prac tymczasowo wyłączone z ruchu zostało torowisko na ulicy Toruńskiej na odcinku od zajezdni tramwajowej do Łęgnowa. Wprowadzone zostały czasowe zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej. Szczegóły dostępne są TUTAJ.
Kolejna linia podmiejska do podbydgoskiej Brzozy
Od początku września tego roku linia nr 91 zostanie wydłużona do Brzozy. Trwają też intensywne prace nad kolejnymi połączeniami. Obecnie w ramach komunikacji miejskiej funkcjonuje 13 autobusowych linii międzygminnych.
- To ważna umowa dla wszystkich stron tego porozumienia, nie tylko mieszkańców sąsiednich gmin – podkreśla prezydent Bydgoszczy. – Bydgoszcz jest gospodarczym sercem regionu. Codziennie do pracy w Bydgoszczy dojeżdża około 40 tysięcy osób. To wpływa na większe możliwości rozwoju bydgoskich firm, które płacą u nas podatki. Pracujemy nad rozwojem kolejnych połączeń między innymi z gminami Zławieś Wielka oraz Dobrcz.
Podpisy pod porozumieniem, umożliwiającym wydłużenie linii nr 91 do Brzozy, złożyli również wójt gminy Białe Błota Magdalena Maison oraz wójt gminy Nowa Wieś Wielka Zbigniew Wiśniewski. Włodarze podkreślali wagę dobrej komunikacji podmiejskiej, która zdecydowanie ułatwia dojazdy do bydgoskich szkół, instytucji kultury oraz miejsc rekreacji.
Jak pojadą autobusy?
Wydłużenie trasy przebiegu linii nr 91 zaplanowano od 1 od września br. Autobusy pojadą z przystanku o nazwie Przyłęki (Gmina Białe Błota) do miejscowości Brzoza – do ronda przy skrzyżowaniu ul. Powstańców Wlkp. i ul. Łabiszyńskiej (Gmina Nowa Wieś Wielka). Linia nr 91 do Brzozy kursować będzie we wszystkie dni tygodnia i na wszystkich kursach (w dni powszednie 14 kursów, w soboty 6 i w niedziele 5). Koszty funkcjonowania linii nr 91 od 01.09.2025r. pokrywane będą z biletów oraz z dotacji przez poszczególne gminy (zależnej od liczby pasażerów z poszczególnych gmin, korzystających z tej linii.)
Metropolia coraz lepiej skomunikowana
Obecnie w ramach komunikacji miejskiej funkcjonuje 13 autobusowych linii międzygminnych, z tego w ramach porozumienia z Gminą Białe Błota 5 linii (nr 42, 90, 91, 92, 96), a w ramach porozumienia z Nową Wsią Wielką 1 linia (nr 99). Od września br. gminę Nowa Wieś Wielka obsługiwać będą 2 linie (nr 99 i 91). W trakcie ostatniej sesji Rada Miasta zgodziła się też na zawarcie porozumienia z gminą Zławieś Wielka umożliwiającego utworzenie kolejnej linii podmiejskiej i rozszerzającego zakres biletu uczniowskiego i biletu malucha na kolejną gminę. Prowadzone są rozmowy związane z rozwojem linii podmiejskich na terenie m.in. gmin Dobrcz oraz Zławieś Wielka.
Odnawiamy oznakowanie poziome na bydgoskich ulicach
Od maja odświeżamy istniejące oznakowanie poziome na osiedlach, a w połowie lipca rozpoczniemy prace na głównych ulicach. Poprawi to komfort jazdy oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.
W połowie lipca rozpoczynamy kompleksowe odnawianie oznakowania poziomego na głównych ulicach miasta. Zaczniemy od ronda Jagiellonów, a następnie gwieździście przejdziemy na kolejne ciągi ulic. W planach są między innymi prace na ulicach Nakielskiej, Szubińskiej, Jagiellońskiej, Kamiennej, Wojska Polskiego, Bernardyńskiej, 3 Maja, Armii Krajowej, Gdańskiej, M. Skłodowskiej-Curie, L. Solskiego, Inowrocławskiej, Pięknej, F. Focha i Al. S. Wyszyńskiego. Wszystkie prace powinny zakończyć się jeszcze latem.
Natomiast od maja realizujemy malowanie pasów na przejściach dla pieszych oraz progach zwalniających na osiedlach. Odświeżone oznakowanie poziome, które poprawia komfort jazdy oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, pojawiło się między innymi na ulicach Z. Frydrychowicza, W. Łochowskiego, Świętojańskiej, Czerwonego Krzyża, J. Kossaka, Fieldorfa Nila i okolicach oraz w rejonie Śródmieścia.
Latarnie ustawione, czas na chodnik
Zakończyliśmy wymianę oświetlenia na ul. Królowej Jadwigi. Stanęły przy niej pastorały z energooszczędnymi oprawami. Wkrótce rozpocznie się też wymiana chodnika. Ulica Królowej Jadwigi staje się jedną z wizytówek zrewitalizowanego Śródmieścia.
Nowe latarnie, o wysokości 9 metrów z wysięgnikiem ozdobnym w kształcie pastorału, stanęło m.in. na ul. Królowej Jadwigi od mostu do skrzyżowania z ul. Garbary. Łącznie zamontowano 8 latarni. Kolejne 8 ustawiono również na ul. Św. Trójcy. Prace o wartości 426 tysięcy złotych zrealizowała firma Elperia.
W najbliższych tygodniach rozpocznie się też remont chodnika na ul. Królowej Jadwigi. Prace będą prowadzone po zachodniej stronie ulicy na odcinku od wysokości posesji numer 15 do ul. Garbary. Płyty zostaną ułożone w historyczny wzór w stylu staromiejskim - w karo i otaczane granitową kostką. Nową nawierzchnię zyskają także wjazdy. Odcinek chodnika na ul. Królowej Jadwigi pomiędzy ul. Łokietka, a mostem (po stronie Okola) wyremontowaliśmy w ubiegłym roku w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Natomiast na odcinku od ul. Naruszewicza do mostu (po stronie Śródmieścia) prace nad nową nawierzchnią wykonał deweloper, który wybudował tam nowoczesne budynki.
Według staromiejskiego wzoru przebudowanych zostało do tej pory kilka innych odcinków chodników w Śródmieściu, m.in. na ul. Śniadeckich, Pomorskiej, Mazowieckiej, ks. Piotra Skargi i Grudziądzkiej.
Warto wiedzieć
Ulica Królowej Jadwigi wytyczona została w roku 1860. W latach 1861-1865 w osi ulicy powstał pierwszy łukowy, trójprzęsłowy ceglany most na Brdzie, któremu nadano nazwę Viktoriabrücke, zmienioną w 1920 roku na most Królowej Jadwigi. W latach 1912-13 most przebudowano i nadano mu formę obiektu jednoprzęsłowego. Początkowo ulica prowadziła od ul. Dworcowej do ul. Garbary. Dopiero w latach 70. XX wieku po zasypaniu części Starego Kanału Bydgoskiego wydłużono ją do ul. F. Focha. Zabudowana jest przede wszystkim cennymi kamienicami z przełomu XIX i XX wieku. W ostatnich prawie wszystkie budynki zyskały odnowione fasady. Prowadziliśmy również prace remontowe przy balustradach mostu oraz na przyległych bulwarach. W 2021 roku przy ulicy otwarta nowa „Astoria” z olimpijskim basenem.