Wielkie nazwiska na nowych tramwajach. Plebiscyt rozstrzygnięty!
Rozstrzygnięty został plebiscyt, w którym pytaliśmy mieszkanki i mieszkańców o propozycje patronów dla nowych bydgoskich tramwajów.
Wzbudził on ogromne zainteresowanie.
Pojawiło się kilkaset propozycji.
Wybrane zostały 33 nazwiska.
Patroni, którzy tworzyli Bydgoszcz
Część patronów nowych tramwajów wyłonionych zostało jeszcze we wcześniejszej edycji plebiscytu w 2017 roku. To Felicja Gwincińska, Zygmunt Malewski, Kazimierz Hoffman i Melchior Wierzbicki. Z inicjatywy Prezydenta Bydgoszczy, popartej przez Radę Osiedla Stary Fordon i Stowarzyszenie Miłośników Starego Fordonu, jeden z pojazdów otrzyma także imię monarchy Władysława Jagiełły, który dokładnie 600 lat temu nadał prawa miejskie Fordonowi.
Plebiscyt ogłoszony przez Miasto Bydgoszczy na nowych patronów tramwajów przebiegał dwuetapowo.
Najpierw prosiliśmy wszystkich zainteresowanych o składanie propozyzcji wraz z uzasadniemiem. W sumie wpływnęło kilkaset propozycji.
Z tego grona komisja złożona z m.in. rektorów bydgoskich uczelni, społeczników, przewodniczącej Rady Miasta wybrała 33 osóby, które zostaną patronami nowych bydgoskich tramwajów.
Oto oni:
- Leonard Pietraszak (urodzony w Bydgoszczy wybitny aktor, Honorowy Obywatel Miasta);
- Irena Szewińska (polska lekkoatletka, a po zakończeniu kariery działaczka sportowa, Honorowa Obywatelka Miasta);
- dr Zbigniew Pawłowicz (lekarz i parlamentarzysta, wieloletni dyrektor Centrum Onkologii w Bydgoszczy);
- prof. Jan Domaniewski (lekarz, wieloletni rektor Akademii Medycznej w Bydgoszczy);
- Krzysztof Penderecki (wybitny kompozytor, Honorowy Obywatel Miasta);
- Jerzy Puciata (polski malarz, wyróżniony tytułem "Bydgoszczanin Stulecia);
- prof. Józef Szala (profesor nauk technicznych, rektor Akademii Techniczno-Rolniczej);
- Aleksander Doba (podróżnik, gość bydgoskich imprez kajakowych);
- Walentyna Teskowa (działaczka społeczna, dziennikarka);
- Felicja Krysiewicz (bydgoska działaczka kulturalna, nauczycielka muzyki);
- Stefania Tuchołkowa (pisarka);
- Wacław Wawrzyniak (burmistrz Fordonu w latach 1921-1939. Zginął we wrześniu 1939 r.);
- prof. Józef Kałużny (wybitny okulista);
- Sebastian Malinowski (miłośnik Bydgoszczy, nauczyciel, regionalista);
- Feliks Stamm (trener bokserski);
- Grażyna Kufel (działaczka społeczna);
- Marek Jerzy (profesor nauk rolniczych i ogrodniczych);
- prof. Zbigniew Raszewski (pisarz, humanista, historyk teatru);
- Zbigniew Bigoński (nestor bydgoskich cukierników);
- Alojzy Bukolt (miłośnik sztuki filmowej, ikona Szwederowa);
- Ryszard Markwart (ksiądz, działacz narodowy);
- Andrzej Szajna (polski gimnastyk, olimpijczyk);
- Bernard Śliwiński (przedwojenny prezydent Bydgoszczy);
- Wanda Górska (działaczka społeczna, nauczycielka);
- Jan Paweł II (Polak papież, święty kościoła katolickiego);
- prof. Jan Lach (dyrygent, nauczyciel akademicki);
- Zbigniew Urbanyi (dziennikarz, żeglarz, społecznik);
- Aniela hrabina Potulicka (działaczka społeczna);
- Bronisław Malinowski (polski lekkoatleta, mistrz olimpijski);
- Franciszek Żwirko (pilot);
- Marek Rona (bydgoski plastyk i rzeźbiarz);
- Wanda Rolbieska (nauczycielka, działaczka społeczna);
- Karol Szymanowski (wybitny kompozytor).
Niskopodłogowe, klimatyzowane i bezpieczne
W ostatnich latach przyspieszyliśmy wymianę taboru tramwajowego. W 2022 roku podpisaliśmy umowę z Pesą na zakup 10 pojazdów, z opcją domówienia kolejnych 36 sztuk. Sukcesywnie zwiększamy zakres zamówienia. Łącznie zakontraktowaliśmy 40 pojazdów. 10 z nich jeździ już po torowiskach. Kolejne są w produkcji. Całe zamówienie zostanie sfinalizowane na początku przyszłego roku.
Zamówione pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Wraz z tramwajami zamówiliśmy też specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
Nowe linie i torowiska
W ciągu ostatniej dekady oprócz wymiany taboru zbudowaliśmy też nowe linie tramwajowe do dworca kolejowego, Fordonu, wzdłuż ul. Kujawskiej i na nowym moście Kazimierza Wielkiego. Kontynuujemy budowę przystanków wiedeńskich. Podpisaliśmy umowy na przebudowę torowiska na ul. Toruńskiej, przy której modernizujemy też zajezdnię tramwajowa MZK.
Projektujemy też nową linię tramwajową na Szwederowie i pętlę w Lesie Gdańskim.
Od wiosny na najważniejszych kierunkach tramwaje kursują w równych odstępach.
Bezpieczne wakacje
W wakacje wiele osób korzysta z rowerów lub hulajnóg elektrycznych.
Na trasach pojawia się sporo użytkowników, którzy niestety nie znają lub zapominają o przepisach o ruchu drogowym.
Przypominamy podstawowe zasady bezpieczeństwa dla pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg.
wszczyscy powinniśmy o nich pamiętać i to nie tylko podczas wakacji.
Hulanogi elektryczne w przepisach
- dzieci do 10 lat mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.
- zakazane jest przewożenia na hulajnodze innych osób.
- hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni.
- hulajnogą elektryczną ani rowerem nie można przejeżdżać przez przejście dla pieszych (z wyjątkiem przejazdów rowerowych zaznaczonych na czerwono).
- kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h.
- hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Rowerem po mieście
- dziecko do 10 lat poruszające się na rowerze jest uznawane jako pieszy. Może więc poruszać się po chodniku ale nie może poruszać się po jezdni ani po ścieżce rowerowej !
- dzieci poniżej 10 roku życia mogą jeździć rowerem tylko pod opieką dorosłych.
Wszyscy jesteśmy Pieszymi
- pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.
- w trakcie przekraczania jezdni nie wolno korzystać z telefonu komórkowego czy innych urządzeń elektronicznych.
- pieszy wchodząc na przejście dla pieszych nie ma pierwszeństwa przed tramwajem !
Chociaż nie jest to zapisane w przepisach, to jadąc rowerem czy hulajnogą elektryczną, warto używać kasku.
Zostań kierowcą autobusu
Po Bydgoszczy i okoliicznych gminach kursuje blisko 50 linii autobusowych. Są to zarówno linie dzienne, nocne, miejskie i podmiejskie.
Obsługują je Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) oraz spółka Mobiliis.
Obie firmy poszukują teraz nowych kierowców. Oferują atrakcyjną pracę, stabilne zatrudnienie i rozbudowany pakiet socjalny.
Zgłoś się i zostań kierowcą autobusu.
Bydgoszcz inwestuje w komunikację.
Kupowane są nowe autobusy i tramwaje. Uruchamiane są też nowe połączenia oraz realizowane są kolejne inwestycje usprawniające transport w mieście.
Dla uczniów nadal obowiązują atrakcyjne ceny biletów miesięcznych. Bilet uczniowski to wydatek zaledwie 10 zł miesięcznie.
Chcąc nadal rozwijać ofertę przewozową, potrzebna jest jednak odpowiednia liczba kierowców.
Obecnie spółka MZK i Moibillis mają stabilną sytuację kadrową, chociaż przygotowują się już do realizacji kolejnych zadań.
Zachęcamy więc osoby posiadające prawo jazdy kategorii D do składania swoich aplikacji u Przewoźników.
Również osoby nieposiadające takiego prawa jazdy, mają szanse na tę atrakcyjną pracę.
Przewoźnicy pokrywą koszty uzyskania wymaganych uprawnień osobom, które ukończyły 21 lat, posiadają prawo jazdy kat B lub C i chcą świadczyć pracę na rzecz spółki.
Szereg korzyści
Nowozatrudnione osoby mogą liczyć na szereg korzyści. Oprócz stabilnej pracy z wynagrodzeniem, pracowników spółki czeka wiele innych korzyści, które warto skalkulować, m.in.:
- Sfinansowanie kursu prawa jazdy kat D.
- Zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę;
- Pakiet socjalny dla pracownika i rodziny (m.in: wczasy „pod gruszą", dodatki w okresie świąt);
- Elastyczny grafik. Możliwość pracy na część etatu;
- Praca na terenie Metropolii Bydgoszcz. Brak wyjazdów/delegacji.
Osoby zainteresowane pracą kierowcy mogą wysłać podanie:
tradycyjną pocztą na adres: Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy; ul. Inowrocławska 11; 85-153 Bydgoszcz
poprzez stronę internetową Mobilis: https://mobilis.pl/oferty-pracy/
na adres mailowy MZK: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
na adres mailowy Mobilis: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W tytule warto wpisać: REKRUTACJA - KIEROWCA AUTOBUSOWY. Masz więcej pytań? Chcesz porozmawiać o szczegółach? Zadzwoń!
Numer kontaktowy MZK: 52-324-94-40
Numer kontaktowy Mobilis: 606 261 469
Komunikacja autobusowa w liczbach:
W Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje 2 operatorów:
• MZK Bydgoszcz – 19 linii dziennych; 6 linii nocnych oraz 13 międzygminnych (dodatkowo obsługuje wszystkie linie tramwajowe)
• firma Mobilis - obsługuje 11 linii autobusowych
A może tramwaj ?
Wszystkie linie tramwajowe w Bydgoszcz obsługują Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK).
Tu również poszukiwani są chętni to prowadzenia bydgoskich tramwajów.
Przyszli motorniczowie mogą składać podanie w MZK Bydgoszcz.
Przystanki wiedeńskie - dokumentacja na ukończeniu
Dobiegają końca prace projektowe dla budowy przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej.
Cztery wyniesione perony mają poprawić bezpieczeństwo i ułatwią podróże osobom z niepełnosprawnościami.
W wakacje ruszą pierwsze prace budowlane.
Zadanie polega na przebudowie 2 par przystanków tramwajowych na ul. Gdańskiej przy Placu Praw Kobiet oraz Placu Wolności.
Przy pierwszym zadaniu, w związku z niewielką ilością miejsca pomiędzy kamienicami, chodnik zostanie podniesiony do poziomu drzwi tramwajowych.
Przy placu Wolności podniesiona zostanie dodatkowo jezdnia. W ramach inwestycji ustawione zostaną też nowe wiaty przystankowe.
Prace projektowe dla przystanku Praw Kobiet dobiegają końca.
Trwają ostatnie uzgodnienia i pozyskiwanie wymaganych pozwoleń. Zakończenie tego etapu pozwoli przystąpić do robót budowlanych, co nastąpi na przełomie lipca i sierpnia.
Przygotowanie dokumentacji dla przystanków na placu Wolności jest bardziej złożone, dlatego tam wykonawca planuje zakończyć prace nad dokumentacją i rozpocząć roboty pod koniec wakacji.
Wykonawca: firma Affabre
Koszt przystanku Praw Kobiet to ponad 961 tysięcy złotych a perony przy placu Wolności na prawie 1,3 mln zł.
Wszystkie prace zakończą się jesienią bieżącego roku.
Będzie bezpieczniej
Na przystankach wiedeńskich poziom podłogi w tramwaju jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni.
Takie rozwiązanie zdecydowanie ułatwi wsiadanie do pojazdów i poprawiają bezpieczeństwo.
Wyniesiony peron wymusza bowiem zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku.
Takie rozwiązania mamy już wprowadzone na ul. Gdańskiej przy Chodkiewicza oraz na ul. Focha.
Docelowo ulica Gdańska ma zostać wyposażona w przystanki wiedeńskie niemal na całej swojej długości. Jeden taki przystanek planujemy też na ul. Jagiellońskiej przy skrzyżowaniu z ul. 19 marca.