Stosownie do zapisów art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1289 z późn. zm.) Miasto Bydgoszcz zleciło sporządzenie „Analizy kosztów i korzyści (AKK) wykorzystania autobusów zeroemisyjnych do świadczenia usług komunikacji miejskiej na obszarze Bydgoszczy i gmin ościennych dla których Miasto Bydgoszcz jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego – na mocy zawartych porozumień międzygminnych”.
W wyniku analizy społeczno-ekonomicznej obliczono wskaźniki efektywności ekonomicznej, które uzyskały ujemne wartości w wariantach W1a, W1b i W2, wskazując na brak zasadności ekonomicznej inwestycji.
Negatywny wynik analizy wskazuje, iż nie musi zostać spełniony ustawowy obowiązek dotyczący udziałów autobusów zeroemisyjnych we flocie obsługującej komunikację miejską w Bydgoszczy przez najbliższe 36 miesięcy, tj. do sporządzenia następnej analizy.
Pomimo tego Miasto Bydgoszcz może podjąć się zakupu takich pojazdów przy uzyskaniu wsparcia zewnętrznego.
W trakcie konsultacji społecznych projektu dokumentu, które zostały przeprowadzone w dniach 19.09.2024 r. – 10.10.2024 r., nie zgłoszono uwag i wniosków do dokumentu.