Aktualności komunikacyjne
[FILM] Pierwszy tramwaj na ul. Perłowej
25 stycznia przeprowadziliśmy pierwsze testy sieci trakcyjnej i torowiska na ul. Perłowej.
Przypominamy, że dopiero po wykonaniu rozjazdów na ul. Toruńskiej, możliwy będzie powrót tramwajów na tą trasę.
Szczegóły dotyczące inwestycji znajdziecie Państwo zawsze na naszej stronie internetowej oraz kontach społecznościowych: Facebook, Instagram oraz Twitter.
Zmiany na linii 97
W związku z przebudową drogi powiatowej - Włóki-Gądecz od dnia 26.01.2023 r. (czwartek), linia międzygminna numer 97 czasowo zmieni swój przebieg od przystanku Strzelce Górne/Gądecka trasą zmienioną – Strzelce Dolne – Chełmszczonka – Trzęsacz – od przystanku Trzęsacz I powrót na swoją trasę.
Z obsługi pasażerskiej zostaną wyłączone przystanki:
- Strzelce Górne/Gądecka,
- Gądecz,
- Hutna Wieś,
- Włóki.
Na trasie objazdu będą obowiązywały przystanki:
- Strzelce Górne/Gądecka (tymczasowy - pętla zlokalizowana w rejonie kościoła),
- Strzelce Górne Gołębia nż (istniejący),
- Strzelce Dolne I (tymczasowy),
- Chełmszczonka (tymczasowy),
- Trzęsacz Vitroflora (tymczasowy).
Szczegółowy rozkład jazdy dostępny jest tutaj.
Nowe zakupy komunikacyjne
W połowie ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na zakup i dostawę do naszego miasta 10 nowych tramwajów. Produkuje je bydgoska firma PESA.
Teraz rozszerzamy zamówienie o kolejnych 11 nowoczesnych pojazdów szynowych.
Stare wozy zastąpimy nowymi „niskopodłogowcami".
Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 200 mln zł.
Zgodnie z zawartą już umową, PESA wyprodukuje (do grudnia 2023 roku) dla Bydgoszczy 10 sztuk fabrycznie nowych tramwajów wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych: w tym 6 szt. długich i 4 szt. krótkich. Pierwszy pojazd ma dotrzeć do zajezdni już po wakacjach.
Wraz z tramwajami zamówiliśmy też specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
Wartość tego kontraktu to 102 mln zł.Co jednak ważne, poza podstawowym zakresem zamówienia, w przetargu przewidzieliśmy też możliwość skorzystania "z prawa opcji", w zakresie dostawy kolejnych tramwajów.
Zatwierdzenie zmian w budżecie miasta, pozwoli nam uruchomić "prawo opcji" w umowie i zamówić kolejnych 11 nowoczesnych tramwajów (10 długich i 1 krótki).
Tym samym na bydgoskie ulice w najbliższych latach wyjedzie w sumie 21 nowoczesnych pojazdów szynowych.
Przedsięwzięcie będzie współfinansowane ze środków unijnych, z wkładem własnym Miasta w wysokości ok. 20%.
Dalsze plany
Obecnie pracujemy jeszcze nad tym, by rozszerzyć to zamówienie w prawie opcji o następne 19 „niskopodłogowców".
Te wszystkie zakupy są możliwe dzięki pozyskaniu środków unijnych na kolejne lata.
Zrealizowanie tych zamówień będzie oznaczać, że cała flota tramwajowa liczyć będzie aż 75 nowoczesnych pojazdów.
To więcej niż obecnie porusza się po bydgoskich torowiskachKolejne projekty tramwajowe
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła już 33 nowe tramwaje. Obsługują one między innymi nowe torowiska do Fordonu, dworca kolejowego oraz wzdłuż ul. Kujawskiej.
Teraz dzięki unijnemu wsparciu, zakupione zostaną kolejne „niskopodłogowce".
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu.
Zdobyliśmy dofinansowanie z funduszy centralnych na rozpoczęcie modernizacji zajezdni tramwajowej.
Unijne środki zamierzamy wykorzystać na budowę nowej linii m.in. na Szwederowo.
Ogłosiliśmy przetarg na dokumentację projektową dla tego zadania.
Ważne zmiany w obrębie mostu Pomorskiego
W związku z zaplanowanymi pracami remontowymi na moście Pomorskim, wprowadzone zostały ograniczenia w ruchu pojazdów ciężarowych.
Zmiany w organizacji ruchu pozwolą nam bezpiecznie przeprowadzić prace naprawcze i zmniejszyć drgania w trakcie ich realizacji.Zmiany:
- prędkości dla tramwajów na moście została zmniejszona do 10 km/h (na samym obiekcie)
- prędkość dla samochodów o masie całkowitej do 10 ton ograniczona do 30 km/h.
- pojazdy o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej) nie mogą wjechać na most i są kierowane na objazdy.
Rozstawiliśmy już w całym mieście tablice informujące o ograniczeniach tonażowych na moście Pomorskim.
W obrębie mostu zamontowaliśmy też wiszące ograniczniki wysokości.
Jeżeli kierowcy TIRów nie będą stosować się do ograniczeń i zmian w ruchu, będziemy zmuszeni skierować sprawę do odpowiednich służb, w celu ich egzekwowania (Policja, ITD)
Więcej o przyczynach wprowadzenia zmian, pisaliśmy TUTAJ