W marcu wprowadzimy pakiet oczekiwanych zmian w komunikacji miejskiej.
Wzmocnimy linię nr 10, tramwaje do Fordonu i na górny taras będą kursować w równych odstępach, na wielu skrzyżowaniach tramwaje zyskają priorytetowy przejazd.
Zmiany wprowadzimy wraz zakończeniem prac na moście Pomorskim.
- Wsłuchujemy się w opinie Pasażerów – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – Zdajemy sobie sprawę, że część tramwajów do Fordonu, mimo uruchomienia linii nr 11, jest jeszcze przepełniona. Dlatego od grudnia pracowaliśmy nad pakietem zmian m.in. w obsłudze relacji Centrum-Fordon i poprawie obsługi osiedla Leśnego.
Zależy nam, by wszystkie usprawnienia wprowadzić jednym rozkładem jazdy. Dlatego powiązaliśmy wszystkie zmiany z planowanym na marzec, zakończeniem naprawy nasypu przy moście Pomorskim.
Rozkłady do koordynacji. Tramwaj do Fordonu co około 5 minut
W ciągu ostatnich dwóch miesięcy dokonaliśmy dokładnej analizy czasów przejazdu i poziomu napełnień w tramwajach.
Na ich podstawie przygotowywane zostaną nowe rozkłady jazdy.
Wybrane zostały priorytetowe kierunki, gdzie tramwaje w godzinach szczytu, z założenia, będą kursować w równych odstępach:
• Rondo Jagiellonów – Jagiellońska - Fordon (co ok. 4-6 min. w szczycie)
• Fordon – Jagiellońska- Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)
• Rondo Jagiellonów-Kujawska – Węzeł Szarych Szeregów (co ok. 6-8 min. w szczycie)
• Węzeł Szarych Szeregów- Kujawska - Rondo Jagiellonów (co ok. 5-8 min. w szczycie)
• Rondo Jagiellonów- Garbary (co ok. 4-7 min. w szczycie)
• Garbary-Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)
Oznacza to, że w rozkładach jazdy na priorytetowych kierunkach znikną kilkunastominutowe przerwy pomiędzy odjazdami, nawet w godzinach szczytu (np. w drodze z Fordonu do ronda Jagiellonów nawet 11 minut). To był jeden z powodów przepełnień na wybranych kursach.
Po zmianach na tym priorytetowym kierunku, z którego korzysta najwięcej pasażerów (linie nr 3,5,10) tramwaje będą pojawiać się co około 5 minut.
Do koordynacji wybrane zostały kierunki, na których podróżuje najwięcej pasażerów.
Dlatego na górnym tarasie tramwaje w równych odstępach będą poruszać się od węzła Szarych Szeregów w stronę centrum, a nie z pętli na Glinkach i Kapuściskach.
Udało się jednak również na tych pętlach ograniczyć przerwy pomiędzy kursami tramwajów w kierunku ronda Jagiellonów.
Skoordynowane będą też m.in. odjazdy:
• linii nr 7 i 11 z Fordonu w kierunku węzła Szarych Szeregów oraz w przeciwnym kierunku (co 9-11 min w szczycie)
• linii nr 2 i 10 z Lasu Gdańskiego w kierunku ronda Jagiellonów (co 9-11 min w szczycie)
• linie nr 2 i 8 z Kapuściska w stronę Centrum (co 9-11 min w szczycie)
Obecnie trwa weryfikacja szczegółowych rozkładów jazdy.
Wzmocnienie linii tramwajowej nr 10
W dni powszednie wydłużone zostanie funkcjonowanie linii nr 10 łączącej Fordon z Lasem Gdańskim.
Tramwaje będą kursować także po godzinie 19. Odjazdy z pętli w Lesie Gdańskim będą skoordynowane z linią nr 2.
Znacznie poprawi to obsługę osiedla Leśnego.
O wprowadzenie tej zmiany apelowali m.in. pracownicy i pacjenci Wojskowego Szpitala Klinicznego oraz Rada Osiedla Leśne.
Priorytet na kolejnych skrzyżowaniach
Na kolejnych 8 skrzyżowaniach wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji nadając priorytet pojazdom komunikacji szynowej.
Oznacza to, że tramwaje szybciej przejadą w następujących miejscach:
• Fordońska / Bałtycka – prace programowe zakończone, trwają testy,
• Fordońska / Fabryczna – prace programowe zakończone, trwają testy,
• Królowej Jadwigi / Dworcowa – prace programowe zakończone, trwają testy,
• Gdańska / Mickiewicza – prace programowe zakończone,
• Dworcowa / Sobieskiego – trwają prace programowe,
• Sułkowskiego / Chodkiewicza – trwają prace programowe,
• Wojska Polskiego / Ujejskiego – trwają prace programowe,
• Toruńska / Spokojna – trwają prace programowe.
W przypadku części skrzyżowań analizowane są jeszcze skutki wprowadzenia zmiana dla pozostałych uczestników ruchu (samochodów, rowerzystów i pieszych), które zadecydują o możliwości włączeniu wysokiego priorytetu dla tramwajów.
Tramwaje wrócą na most Pomorski
W marcu tramwaje wrócą też na most Pomorski.
Będzie to możliwe po zakończeniu trwającej naprawy nasypu prowadzącego na most od strony ronda Fordońskiego. To oznacza skrócenie czasu przejazdu linii nr 4, 6 i 8. Rondo Toruńskie ponownie będzie pełnić funkcję ważnego węzła przesiadkowego.
Zakończenie prac wodociągowych na ulicach miasta, umożliwi natomiast przywrócenie standardowych tras dla linii autobusowych:
• nr 61 (przez ul. Ugory-I. Skorupki)
• nr 52, 59, 60, 64 (przez Staszica-3 Maja)
• nr 71 i 77 (przez al. Mickiewicza)
• nr 55 (przez ul. I. Skorupki)
• nr 57 (przez ul. Stawową)
Otwarcie powyższych ulic pozwoli też ograniczyć część opóźnień odnotowywanych w godzinach szczytu. Po zakończeniu tych prac weryfikowane będą czasy przejazdu i napełnienia autobusów.
Na ul. I. Skorupki dobudowane zostały też nowe perony przystankowe na wysokości ul. Jordanowskiej.
Linia międzygminna 40 do Ostromecko
Z początkiem marca zacznie funkcjonować w formule całorocznej linia podmiejska nr 40 łącząca pętlę Przylesie między innymi z Ostromeckiem.
Funkcjonowanie linii w obszarze podmiejskim finansować będzie gmina Dąbrowa Chełmińska.
Gmina bierze pod uwagę możliwość rozszerzenia komunikacji podmiejskiej na swoim terenie po dodatkowych analizach i konsultacjach z mieszkańcami.
Zabytki zniknęły z linii MZK
Spółka MZK powierzyła na ponad 2 miesiące obsługę 3 kursów Stowarzyszeniu na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy, które wykorzystywało tabor zabytkowy.
Zabytki już niknęły z bydgoskich ulic a Miejskie Zakłady Komunikacyjne realizują wszystkie kursy autobusowe własnym taborem niskopodłogowym.
Wcześniej - od 1 stycznia 2024 roku 3 kursy przekazane zostały do spółki Mobilis.
Wprowadzone zmiany pozwalają obecnie realizować wszystkie zaplanowane kursy wynikające z rozkładów.
MZK dysponują też niezbędną rezerwą pojazdów i kierowców na wypadek zdarzeń losowych.
Mimo dostaw nowego taboru tramwajowego, nie będą jeszcze likwidowane starsze składy ("Konstale").
Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne w 2023 roku sfinansowały szkolenia 45 kandydatów na kierowców, z czego 25 osób jest jeszcze w trakcie szkolenia.
Pozwoli to płynnie zastępować kierowców przechodzących na emeryturę lub zmieniających pracę.
Spółka rozpoczęła też wprowadzanie zmian, które umożliwią otwarcie na nowe formy zatrudnienia (B2B i umowy cywilno- prawne) oraz w przyszłości zatrudnianie obcokrajowców.
Obecnie spółka MZK zatrudnia 380 kierowców i 178 motorniczych.
Zmiany dobrze przygotowane
Zmiany są możliwe dzięki zabezpieczeniu przez Miasto dodatkowych środków.
W budżecie na 2024 roku wzrosły wydatki na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł).
Zaplanowaliśmy też zwiększenie pracy przewozowej, której wielkość ma wynieść 18 mln wozokilometrów (w ubiegłym roku było to 17,7 mln wzkm).
By jak najlepiej wykorzystać te pieniądze rozmawiamy z przewoźnikami i przedstawicielami Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego.
Nowe rozkłady jazdy będą jeszcze dodatkowo weryfikowane przez jego członków.
W najbliższych latach stawiamy na dalszy rozwój komunikacji publicznej:
• Budowę linii tramwajowej na Szwederowo
• Rozbudowę pętli Las Gdański
• Przebudowę węzła rondo Jagiellonów i budowę przystanków wiedeńskich
• Modernizację zajezdni MZK
• Jesteśmy w trakcie wymiany całej floty tramwajowej na nowoczesne "niskopodłogowce".
Do 2025 roku odbierzemy wszystkie z 40 zamówionych składów. 10 sztuk już kursuje. W tym roku wyjedzie na trasy kolejnych ponad 20 składów. Łącznie Bydgoszcz będzie dysponować 75 składami.
Przypomianmy, że nadal można składać propozycje dla patronów nowych bydgoskich tramwajów.
Wiecęj na ten temat piszemy TUTAJ