Tram Grudzien

Przygotowujemy się do powrotu tramwajów na górnym tarasie miasta. Na osiedla Kapuściska, Wyżyny i Glinki w połowie grudnia będzie można dojechać bez przesiadek. Przed oddaniem do użytku torowiska na Kujawskiej, o to jak zorganizować najlepiej komunikację w tej części miasta zapytamy bydgoszczan.

Ruch tramwajowy przywrócony zostanie po zakończeniu czynności odbiorowych i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie nowej infrastruktury tramwajowo-drogowej. Zakładamy, że pozwoli to w połowie grudnia na powrót dotychczasowych linii tramwajowych na Kapuściska (linie nr 7 i 8) i Glinki (linia nr 4). Na ulicy Wojska Polskiego tramwaje będą kończyły trasę tymczasowo na zmodernizowanej pętli przy Magnuszewskiej (linie nr 2 i 9). Z myślą o zapewnieniu dogodnego dojazdu do zabudowań zlokalizowanych wokół Babiej Wsi oraz obiektów sportowych linia nr 2 będzie wykonywała w obu kierunkach tak zwane przejazdy kieszeniowe przez pętlę na Babiej Wsi. To tymczasowe rozwiązanie do czasu zakończenia rozbudowy ronda Bernardyńskiego. Pozostałe linie (nr 4,7,8) pojadą bezpośrednio na docelowe pętle.

1019c

W kolejny etapie – szerokie konsultacje

Docelowy układ nowych linii będzie wprowadzony po oddaniu do użytku torowiska na Kujawskiej. Zostanie on poprzedzony konsultacjami społecznymi. Obecnie pracujemy nad pierwszymi koncepcjami. W trakcie tych prac uwzględniamy też budowę nowego mostu tramwajowego, który połączy na wysokości ul. Kazimierza Wielkiego ulice Toruńską i Fordońską.

Nie tylko nowy węzeł

Tramwaje na górnym tarasie dzięki naszym inwestycjom będą poruszały się wyłącznie po nowych torowiskach. W poprzedniej dekadzie zmodernizowaliśmy całe torowisko wzdłuż ulicy Szpitalnej. W ostatnich latach wyremontowaliśmy też tory pomiędzy ulicami Kombatantów oraz Baczyńskiego oraz w rejonie ul. Ujejskiego i kładki na ul. Wojska Polskiego. Z końcem ubiegłego roku zakończyliśmy natomiast kompleksową przebudowę pętli Kapuściska. To zadanie podobnie jak trwającą rozbudowę ul. Kujawskiej połączyliśmy z zakupem nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów. Łącznie do obsługi linii na górnym tarasie zakupiliśmy 21 składów, które już poruszają się po mieście.

Pojemne i wygodne

Tramwaje typu Swing zapewniają komfortowe podróżowanie również pasażerom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Zarówno w przestrzeni pasażerskiej, jak i w kabinie motorniczego są klimatyzowane. Charakteryzują się też wysoką odpornością zderzeniową. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie krótkiego odcinka trasy bez zasilania z sieci trakcyjnej.

Tramwaje są wyposażone w nowoczesne systemy IT:

•    System Informacji Pasażerskiej

•    System monitoringu

•    System Emisji Reklam

•    Wi-Fi dla pasażerów

•    gniazda USB

1019d

Ambitne inwestycje, duże wydatki

Inwestycja prowadzona na węźle Szarych Szeregów kosztowała miasto ponad 65 mln zł. Przebudowa pętli na Kapuściskach pochłonęła 19 mln zł. Z kolei rozbudowa ul Kujawskiej pochłonie około 168 mln zł. Na zakup tramwajów wydaliśmy 161 mln zł. Łącznie to około 413 mln zł. To kwota zbliżona do budowy torowiska i zakup tramwajów kursujących do Fordonu. Więcej informacji o zakresie rozbudowy największego węzła tramwajowego w Bydgoszczy oraz historii budowy torowisk na górnym tarasie znajduje się w tekście „ Od dwóch rozjazdów do tramwajowego węzła”.