Podstawa Prawna:
- Ustawa z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2012r. poz. 1173 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006r. w sprawie ustalania stanu przesyłek
oraz postępowania reklamacyjnego (Dz. U. z 2006r. Nr 38, poz. 266)
- Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego pasażer może złożyć reklamację:
- z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu: na adres siedziby Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, 85-844 Bydgoszcz, ul. Toruńska 174a,
- jeżeli nie zgadza się z treścią wystawionego wezwania do zapłaty za brak ważnego biletu lub dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu (wzór pisma):
- - na adres siedziby Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, 85-844 Bydgoszcz, ul. Toruńska 174a
- - lub do punktu składania reklamacji ZDMiKP mieszczącego się w Filii firmy kontrolerskiej – Z W „Renoma” Sp. z o.o. zlokalizowanej w Bydgoszczy przy ul. Jagiellońskiej 58 (I piętro holu Dworca PKS).
- Reklamację składa się w formie pisemnej.
- Reklamacja powinna zawierać:
- datę sporządzenia reklamacji,
- nazwę i adres jednostki, do której składana jest reklamacja (wg pkt. 1a lub 1b),
- imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedzibę) osoby składającej reklamację,
- tytuł oraz uzasadnienie reklamacji,
- kwotę roszczenia (oddzielnie dla każdej sprawy),
- wykaz załączonych dokumentów, podpis osoby uprawnionej do wniesienia reklamacji.
- do reklamacji powinny być dołączone oryginały dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu (w szczególności bilet na przejazd, paragon zakupu biletu elektronicznego lub podać w piśmie nr karty BKM) oraz potwierdzone kopie dokumentów poświadczających uprawnienia do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów – dotyczy tylko reklamacji wymienionych w pkt. 1b,
- serię i numer każdego z wystawionych wezwań do zapłaty. – dotyczy tylko reklamacji wymienionych w pkt. 1b,
- pełnomocnictwo, jeżeli reklamację w imieniu pasażera składa inna osoba,
- Opłaty
- Reklamacja jest wolna od opłat.
- Termin załatwienia sprawy
- Do 30 dni od dnia złożenia reklamacji.
- Jeżeli wniesiona reklamacja nie spełnia warunków określonych w pkt. 3 ZDMiKP wzywa reklamującego, aby usunął braki w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania. Wówczas za datę wniesienia reklamacji przyjmuje się datę wpływu uzupełnionej reklamacji do ZDMiKP.
- Jednostka odpowiedzialna za załatwienie reklamacji
- Wydział Taryf i Płatnego Parkowania Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy ul. Toruńska 174a, pok. 4. tel. 52/582-27-65 – w zakresie spraw taryfowych (pkt. 1b).
- Wydział Organizacji Transportu Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy ul. Toruńska 174a, pok. 312. tel. 52/582-27-64 – w zakresie realizacji usług przewozowych (pkt. 1a).
- Bez rozpatrzenia pozostaną pisma, które:
- nie zawierają wystarczających informacji pozwalających na identyfikację osoby składającej reklamację,
- zostaną złożone po upływie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania do zapłaty,
- w ciągu 14 dni od wezwania przez ZDMiKP nie zostaną uzupełnione o braki formalne.
- Przed podjęciem decyzji o złożeniu reklamacji dotyczących spraw taryfowych (pkt.1b) należy zapoznać się z obowiązującymi przepisami tj.:
UWAGA:Wystawione wezwania do zapłaty podlegają umorzeniu bez konieczności składania reklamacji w przypadku okazania w ciągu 7 kolejnych dni (wliczając niedziele i święta) od dnia przejazdu:
- ważnego biletu okresowego imiennego, którego pasażer nie miał podczas przejazdu (zakupionego przed dniem kontroli) i uiszczenia opłaty manipulacyjnej,
- ważnego dokumentu uprawniającego do korzystania z ulg (oryginału) , którego pasażer nie miał podczas przejazdu i uiszczenia opłaty manipulacyjnej,
- ważnego biletu okresowego imiennego, zakupionego w dniu kontroli (z ważnością od dnia kontroli), w związku z utratą ważności w dniu poprzedzającym kontrolę dotychczasowego biletu i uiszczenia opłaty manipulacyjnej.
Załącznik: Wzór pisma reklamacyjnego (do pobrania)