Budowa wiaduktu kolejowego na ul. Grunwaldzkiej - 22.10.2014 r.W październiku br. rozpoczniemy prace drogowe w ramach budowy wiaduktu kolejowego nad ul. Grunwaldzką. Za to już w najbliższą niedzielę, 26 października br., nową konstrukcję sprawdzą kilkudziesięciotonowe lokomotywy.

Zaplanowany na koniec tego tygodnia test będzie jednym z ostatnich etapów prac kolejowych. Podobnie jak w przypadku obiektów drogowych zakłada próbne obciążenie nowej konstrukcji – kilka lakomotyw ustawionych w różnych konfiguracjach. Podobny sprawdzian przeszła już wcześniej oddana do użytku część tego samego wiaduktu.

W poniedziałek natomiast sprawdzona zostanie złożona z betonowych prefabrykatów druga część konstrukcji.

Po testach, jeszcze w październiku br., rozpoczniemy prace związane z układem drogowym. Ich zakres obejmie m.in.:
- budowę drogi serwisowej umożliwiającej dojazd do posesji, przy ul. Grunwaldzkiej - w ramach docelowego układu,
- budowę ok. 100-metrowego odcinka kanalizacji deszczowej,
- odbudowę nawierzchni ul. Grunwaldzkiej na odcinku od nowego wiaduktu do ul. Kraszewskiego – prace od listopada br.,
- budowę chodników i ścieżek rowerowych,
- montaż oświetlenia ulicznego, barier ochronnych, oznakowania organizacji ruchu, itp.


Decyzja o realizacji projektu zapadła ze względu na zły stan techniczny starego wiaduktu. Nowa konstrukcja dodatkowo poprawi parametry komunikacyjne dla zachodniej części miasta. W sierpniu 2012 r. została podpisana w tej sprawie umowa pomiędzy PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji z siedzibą w Warszawie a Miastem Bydgoszcz określająca jeszcze prawa i obowiązki stron w zakresie: rozbiórki, budowy i utrzymania obiektu inżynierskiego powstałego w ramach inwestycji.


Koszt:
- część miejska: 5.050.025,33 zł brutto – 100 proc. finansuje ZDMIKP (roboty drogowe, kanalizacyjne, oświetlenie uliczne, teletechnika, sygnalizacja świetlna, itp.),
- część kolejowa wspólna: 6.810.769,20 zł brutto – 50% po stronie ZDMiKP i 50% po stronie PKP PLK S.A. (rozbiórka istniejącego obiektu kolejowego oraz budowa nowego)
- część kolejowa: 5.213.147,46 zł brutto – finansuje PKP PLK S.A. (przebudowa infrastruktury kolejowej oraz sieci, m.in. teletechnika, siec trakcyjna, energetyka, itp.)


Termin realizacji: do 30.06.2015 r.

Uzupełnieniem zmian układu drogowego w bezpośrednim rejonie wiaduktu i Węzła Zachodniego będzie jeszcze budowa nowego mostu nad Kanałem Bydgoskim (etap IIa). Inwestycja aktualnie jest w trakcie przygotowań. Termin jej zakończenia to: 30.10.2015 r.