Gotowa jest już koncepcja wielowariantowa budowy przejścia dla pieszych i rowerzystów przy Trasie Uniwersyteckiej. Do realizacji zarekomendowano wariant zakładający budowę kładki po zachodniej stronie Mostu Uniwersyteckiego.
Autorzy zamówionej przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy koncepcji przedstawili do wyboru łącznie cztery warianty przebiegu trasy pieszo-rowerowej. Jeden zakłada budowę podwieszanej konstrukcji do istniejącego mostu, drugi – wykorzystanie po gruntownym remoncie kładki Esperanto, a trzeci i czwarty zalecały budowę nowych kładek (tuż przy Moście Uniwersyteckim, albo na wysokości ulicy Krakowskiej).
Ostatecznie zarekomendowano wariant, w ramach którego nowa kładka połączy dwa nabrzeża Brdy, zakładając przebieg trasy pieszo-rowerowej po zachodniej stronie Mostu Uniwersyteckiego (w odległości ok 60 m. od osi istniejącego mostu). Inżynierowie zaproponowali też wykonanie rampy najazdowej od strony ul. Żupy, wpisanej w przestrzeń pod Trasą Uniwersytecką. Koncepcja zawiera również lokalną zmianę przebiegu ul. Żupy na odcinku ok. 50 metrów oraz przebudowę przejazdu tramwajowego. Po stronie północnej rampa usytuowana ma być równolegle do linii brzegowej.
Na taką rekomendację wpływ miały m.in. możliwości realizacyjne. Na przykład podwieszenie kładki do istniejącego mostu skutkowałoby utratą 5-letniej gwarancji na Trasę Uniwersytecką. Natomiast budowa kładki na wysokości ul. Krakowskiej oznaczałaby zbyt duże odsunięcie ruchu pieszych i rowerzystów od głównej osi komunikacyjnej północ-południe. Wygląd rekomendowanego wariantu został również uzgodniony z przedstawicielem Bydgoskiej Masy Krytycznej, a aktualnie jest uzgadniany z Radą ds. Estetyki Miasta Bydgoszczy.
Przedstawione rozwiązanie zapewnia dojście do, usytuowanego w analizowanym rejonie, boiska do gry w boule. Długość całej trasy do pokonania w tym wariancie - od ul. Wojska Polskiego do ul. Jagiellońskiej - wynosi ok 1,3 km.
Zadanie zostało już ujęte w propozycjach inwestycyjnych w Wieloletniego Planu Finansowego na lata 2015 - 2016.