Aktualności

Czytaj więcej...Na plac budowy IV kręgu opery swoje prace kontynuują archeolodzy. 
Z każdym dniem odkrywane są kolejne pamiątki przeszłości.
W związku z prowadzonymi robotami, zamknięta zostanie kładka dla pieszych im. Jana Kiepuru.

W trakcie archeologicznych prac odkryto już kamienne fundamenty wojskowego spichlerza z pocz. XIX wieku i relikt kanału śluzowego.

Do tej pory udało się pozyskać m.in. monety z czasów pruskich, podkowa, szklana pieczęć, pociski od muszkietów, czy fragment okucia skrzyni.
Udało się też odnaleźć dużą liczbę zabytków ruchomych, w tym ceramiki naczyniowej, kafli, dachówek, artefaktów skórzanych, szklanych, rogowych i metalowych.
Wszystkie znaleziska zostaną zakonserwowane, opisane, skatalogowane i oddane do Muzeum Okręgowego.

Czytaj więcej...W miejscu gdzie obecnie wznosi się gmach Opery Nova istniał tak zwany spichlerz królewski, zbudowany do 1789 roku.
Spalił się on w 1945 roku, a zgliszcza rozebrano.
W miejscu zaprojektowanego IV kręgu istniał m.in. mniejszy wojskowy spichlerz.


Czytaj więcej...Ponadto poniżej zabudowy udało się też odsłonić relikt kanału śluzowego z lat 1787-1790. Uchwycono dobrze zachowane konstrukcje drewniane, stanowiące umocnienie brzegów przy ujściu do Brdy. W tym samym miejscu odkryto również drewniane odbojnice wraz z systemem pali cumowniczych

Niżej odkryto warstwy kulturowe oraz drewniane i murowane relikty zabudowy w obrębie ogrodu klasztoru karmelitów (sięgał po wschodnią część gmachu Opery Nova), datowane na okres późnego średniowiecza i okres nowożytny. 

W związku z prowadzonymi pracami archeologicznymi oraz robotami ziemnymi na tym terenie, od poniedziałku 20 marca godz. 8:00 zamknięta zostanie dla ruchu kładka im. J. Kiepury. 

Rozbudowa Opery Nova o IV krąg to jedna z największych inwestycji prowadzonych wspólnie przez Miasto i samorząd województwa.
Wraz z nową częścią obiektu powstanie podziemny parking, co pozwoli uporządkować kolejny fragment centrum Bydgoszczy. 

Czytaj więcej...Podpisaliśmy umowę z wykonawcami, którzy zaprojektują przebieg nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej a także zaproponują nowe rozwiązania na pętli tramwajowej w Myślęcinku.
Do obu dokumentacji wprowadzonych zostanie wiele innowacyjnych rozwiązań.

Powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach.
Te rozwiązania wybraliśmy do realizacji po szerokich konsultacjach z mieszkańcami.

Czytaj więcej...Projektowane zmiany na ul. Solskiego
W pierwszej kolejności powstanie dokumentacja dla budowy torowiska o długości 1,5 km od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej.
Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi, infrastrukturą dla komunikacji publicznej.

Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura oraz fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy.
Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana na placu po północno-zachodniej stronie skrzyżowanie ulicy Solskiego i Bielickiej.

Do całego przedsięwzięcia planujemy wprowadzić wiele innowacyjnych rozwiązań:
- zielone wiaty, na przykład w postaci zielonych dachów, stelaży do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką;
- zielone maty rozchodnikowe na torowisku w miejscach technologicznie do tego przystosowanych
- elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne;
- na przejazdach rowerowych i przejściach dla pieszych zamontowane zostaną specjalne gumy wypełniające pustą przestrzeń w szynach tramwajowych. Ułatwi to przejazd przez torowisko pojazdom jednośladowym, wózkom dziecięcym i inwalidzkim oraz poruszanie się pieszym
- zintegrowana pętla tramwajowo–autobusowa przy ul. Bielickiej;
- zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej oraz pętli tramwajowej przy ul. Rekreacyjnej;
- zintegrowanie sygnalizacji świetlnych na głównym ciągu ul. Solskiego do systemu ITS

Dokumentacji wraz z decyzją środowiskową i decyzją ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) ma być gotowa na koniec przyszłego roku. 
Wykonawca: Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie
Cena Umowy: ponad 2,5 mln zł

Czytaj więcej...Projektowane zmiany pętli tramwajowej Las Gdański
Wraz z przebudową ul. Solsiego planujemy też przygotować pełną dokumentację dla przebudowy pętli tramwajowej w Myślęcinku.
Wykonawca CONE AMG Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, wyceniła to zadanie na kwotę ponad 485 tys. zł
W ramach przedsięwzięcia mają zostać zaprojektowane 2 dodatkowe przystanki i nowe torowisko, przejścia dla pieszych, wiaty przystankowe i nowa dyżurka MZK.

Tu również do końca przyszłego roku ma zostać przygotowana kompletna dokumentacja wraz z decyzją środowiskową i decyzją ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) 

Oba zadania zyskają dofinansowanie unijne.
Wykorzystamy środki krajowe z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).

Czytaj więcej...W Łęgnowie Wsi powstała kolejna inteligentna sygnalizacja świetlna. Umożliwia mieszkańcom bezpieczne przekraczanie ruchliwej jezdni na wysokości ul. Plątnowskiej.
Kierowcy jadący z dozwoloną prędkością w przypadku braku pieszych otrzymują zielony sygnał.

Nowa sygnalizacja zapewnia bezpieczne przekraczanie jezdni w sąsiedztwie skrzyżowania z ulicą Plątnowską, gdzie ulokowane są: dyskont, przystanki autobusowe oraz kościół.
Sygnalizacja została zintegrowana z urządzeniami radarowymi, które mierzą prędkość nadjeżdżającego pojazdu.

W przypadku pojazdów znacznie przekraczających dopuszczalną prędkość (obowiązuje w tym miejscu 40km/h) zmienia ona sygnał na czerwony, nawet jeśli z przejścia nie korzystają piesi.
Piesi chcąc przekroczyć jezdnie muszą natomiast wywoływać zielony sygnał przyciskiem.
Przed przejściem dla pieszych zamontowane zostaną także wyświetlacze prędkości.

Prace przy montażu i uruchomieniu sygnalizacji zakończyły się w ostatnich dniach. Kosztowały ponad 141 tysięcy złotych.

Podobne rozwiązanie zastosowaliśmy też na przejściu dla pieszych na ul. Toruńskiej na wysokości posesji nr 328 w pobliżu placu zabaw i siedziby Rady Osiedla.
W czasie porannego szczytu ulicą Toruńską przejeżdża nawet do 300 pojazdów na godzinę.

Czytaj więcej...Rozpoczyna się kolejny etap przebudowy ul. Hutniczej wraz z pętlą autobusową w Łęgnowie.
Powstanie też nowy łącznik do ul. Nowotoruńskiej, dzięki któremu ciężarówki nie będą przejeżdżać przed szkołą podstawową.
Inwestycje realizujemy we współpracy z firmami Zalando oraz Panattoni. 

Czytaj więcej...W oparciu o podpisaną w ubiegłym roku umowę inwestor stawiający w Łęgnowie centrum logistyczne opracował kompleksową dokumentację projektową poprawiającą dojazd do tej części miasta.
Zewnętrzny partner ponosi też większość kosztów związanych z budową dróg, ścieżek rowerowych i chodników.

Dokumentacja zakłada między innymi:
• budowę nowej drogi dojazdowej (ul. „Nowołęgnowskiej") do centrum logistycznego (będzie ona docelowo prowadziła również do ul. Chemicznej – osobny projekt przygotowuje kolejny inwestor, który również nabył działkę w tej części miasta);
• przebudowę odcinka ulicy Hutniczej (od ul. Łęgnowskiej do pętli tramwajowej wraz ze skrzyżowaniami);
• przebudowę pętli autobusowej Łęgnowo;
• budowę nowego łącznika w kierunku ul. Nowotoruńskiej wraz ze skrzyżowaniem skanalizowanym z dodatkowymi pasami do skrętu;
• zmiana układu skrzyżowania ulic Hutnicza / Nowotoruńska) celem poprawy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu przy szkole.

Czytaj więcej...W I etapie rozpoczętym w ubiegłym roku zewnętrzny inwestor zlecił na swój koszt budowę nowej drogi dojazdowej (ul. „Nowołęgnowskiej") przed centrum logistycznym (zadanie zakończone) oraz przebudowę części ulicy Hutniczej od Nowołęgnowskiej aż do budowy nowego łącznika z ul. Nowotoruńską. Prace związane z ułożeniem ostatnich warstw nawierzchni będą realizowane w najbliższych tygodniach.

Z początkiem marca podpisana została natomiast umowa z wykonawcą kolejnego etapu przebudowy (m.in. budowa łącznika do Nowotoruńskiej i nowej pętli autobusowej dla linii 59, 73, 76, 85 i 36N). Za prace o wartości około 14 mln zł odpowiadać będzie bydgoska firma Betpol, która przejęła już plac budowy. Ważną częścią zadania jest również budowa nowych, oświetlonych dróg rowerowych, chodników i przejść dla pieszych co poprawi bezpieczeństwo pieszych. Wszystkie roboty drogowe zakończą się jesienią. Po odbiorach zostaną objęte 5-letnią gwarancją.

Zmiany układu drogowego w rejonie ulic Hutniczej, Chemicznej i Nowotoruńskiej przygotowane zostały w porozumieniu z firmami wznoszącymi nowe centrum logistyczne.

Strona 51 z 427