• AKTUALNOŚCI
  • Utrudnienia
  • Z ostatniej chwili
  • Rozkłady jazdy
  • Ceny biletów
  • Strefa płatnego parkowania
  • Kontakt
Herb Bydgoszcz Zarzad Dróg

zarząd dróg miejskich i komunikacji publicznej w Bydgoszczy

  • Aktualności
  • Transport Publiczny
    • Aktualności komunikacyjne
    • Informacje ogólne
    • Analiza kosztów i korzyści (AKK)
    • Rozkład Jazdy
      • Wybór linii komunikacyjnej
      • Rozkład jazdy dla telefonów komórkowych
    • Schematy sieci komunikacji miejskiej
    • Wykaz przystanków komunikacyjnych
    • Bilety i opłaty (tickets & fares)
      • Ceny biletów jednorazowych i czasowych
      • Ceny biletów okresowych
      • Ticket tariff
      • Rodzaje i wzory biletów
      • Strefy biletowe
      • System przesiadkowy AT
      • Opłaty dodatkowe i inne
      • Zasady kasowania biletów
    • Zakup biletu
      • Sieć sprzedaży biletów
      • Punkty sprzedaży biletów okresowych
      • Zakup biletów okresowych on-line
      • Zakup biletu przez telefon
      • Zakup biletu u obsługi pojazdu
      • Zakup biletu w pojeździe kartą zbliżeniową
    • Bydgoska Karta Miejska
      • Jak uzyskać kartę BKM
      • Wszystko o Bydgoskiej Karcie Miejskiej
      • Regulamin BKM
    • Przepisy
      • Uprawnienia do ulg
      • Uprawnienia "Bydgoskiej Rodziny 3+"
      • Przepisy porządkowe
      • Przewóz bagażu
      • Regulamin BKM
      • Regulamin Systemu Telefonicznej Sprzedaży Biletów
      • Zwolnienie z opłat na Trasie Uniwersyteckiej
      • Kontrola biletów
      • Postępowanie reklamacyjne
      • Anulowanie biletu okresowego
      • Regulamin przewozu osób i bagażu
    • Dla młodego pasażera
    • Zdjęcia taboru
  • Drogi Miejskie
    • Aktualności
    • Utrudnienia drogowe
    • Infrastruktura rowerowa
      • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
      • Drogi rowerowe
      • Zespół ds. polityki rowerowej
    • Plan miasta
    • Informacje ogólne
    • Mapa rowerowa Bydgoszczy 2024
    • Bezpieczeństwo ruchu drogowego
      • Zespół do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy
      • Hulajnogi - bezpiecznie przez Bydgoszcz
      • Uwaga na zwierzęta
      • Raport o stanie brd w Bydgoszczy 2020
    • Baner system
      • Lokalizacje
      • Projekt
    • Parkingi dla autokarów
      • Hala Łuczniczka
      • Obiekt sportowy Zawisza
      • Miejsca zatrzymań autokarów
    • Równanie dróg gruntowych
    • Przyjazna przestrzeń publiczna
    • Wyniki klasyfikacji miejskiego odcinka TNT w granicach administracyjnych miasta Bydgoszczy
    • Program utwardzania ulic gruntowych
    • Remonty jezdni i chodników
  • Strefa Płatnego Parkowania
    • Informacje ogólne
    • Mapa Strefy
    • Opłaty
      • Sposób uiszczenia opłaty
      • Cennik
      • Zwolnienia z opłat
      • Opłaty dodatkowe
      • Procedury uzyskania identyfikatora osoby niepełnosprawnej
      • Procedury otrzymania abonamentu dla pojazdu mieszkańca
    • Płać komórką
    • Regulamin SPP
    • E-SKLEP
  • Inwestycje i Projekty
    • Kanały technologiczne
    • Projekty zrealizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2021-2027
      • Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 3
      • Zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 2
      • Zakup nowego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
      • Budowa drogi dla rowerów w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 244
      • Budowa i przebudowa dróg gminnych na terenie miasta Bydgoszczy
      • Rozbudowa pętli Las Gdański w Bydgoszczy
      • Budowa dwutorowego torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Solskiego od ronda Kujawskiego do pętli Bielicka wraz z pętlą Bielicka
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektów unijnych współfinasowanych w ramach POIiŚ realizowanych przez ZDMiKP w imieniu Miasta Bydgoszczy
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektu "Zakup nowego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych oraz niezgodności z KPON lub KPP w projektach realizowanych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
    • Wyłożenie do wiadomości publicznej
      • Projekty oczekujące na wnioski Mieszkańców
      • Projekty po wnioskach
      • Projekty po wnioskach z raportami
      • Archiwalne
      • Ocena oddziaływania na środowisko
  • Zamówienia Publiczne
    • Regulamin udzielania zamówień publicznych
    • Przetargi
    • Ogłoszenia o planowanych zamówieniach lub umowach ramowych
    • Ogłoszenia dotyczące publicznego transportu zbiorowego
    • Regulamin udzielania zamówień odrębnych
    • Platforma zakupowa
    • Zamówienia odrębne
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2021
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2022
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2023
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2024
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2025
    • Ogłoszenia o zbyciu majątku
  • Jak załatwić sprawę
    • Jak uzyskać Bydgoską Kartę Miejską
    • Reklama
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Lokalizacja urządzeń infrastruktury (sieci i przyłącza)
    • Prowadzenie robót (rozkopy)
    • Prowadzenie robót związanych z budowa i przebudową kanalizacji deszczowej
    • Wbudowanie urządzeń infrastruktury
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zasady korzystania z przystanków
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Postępowanie reklamacyjne z tytułu korzystania z usług przewozowych
    • Awaryjne zajęcie pasa drogowego
    • Wniosek o udostępnienie kanału technologicznego
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Jak uzyskać identyfikator osoby niepełnosprawnej
    • Jak anulować zakupiony bilet okresowy
    • Jak otrzymać abonament mieszkańca
    • Uzgodnienie zmian organizacji ruchu
    • Windykacja
    • Handel
      • Handel całoroczny
      • Handel w okresie "Wszystkich Świętych"
    • Dostęp do drogi publicznej
      • Zaświadczenie o dostępie do drogi publicznej
      • Uzgodnienie lokalizacji/przebudowy zjazdu
  • Jak załatwić sprawę
    • Uzgodnienie lokalizacji lub przebudowy zjazdu
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Zasady korzystania z przystanków
    • O firmie
      • Wydziały ZDMiKP
      • Kontakt z nami
  • Akcja Zima
    • Akcja Zima - On-line
  • Zintegrowany Węzeł Komunikacyjny Bydgoszcz Leśna
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Strona główna
  3. Drogi Miejskie

Aktualności

Próbne obciążenie nowego wiaduktu na Armii Krajowej

AK12a

Cały czas, na zbudowanym od podstaw nowym wschodnim wiadukcie w ciągu al. Armii Krajowej, toczą się intensywne prace. W ostatnich dniach ułożono izolację i nawierzchnię. Konstrukcja przeszła też już pierwsze próbne obciążenie. Jeśli testy wypadną pozytywnie, dopuścimy jeszcze w tym roku ruch pojazdów.

- Ta inwestycja cieszy z kilku powodów – mówi dyrektor ZDMiKP Jacek Witkowski. -  Po pierwsze, przy wsparciu Miasta pozyskaliśmy na nią dofinansowanie z budżetu państwa. Po drugie, w ciągu zaledwie 7. miesięcy, od podstaw wzniesiony został nowy obiekt. Po trzecie, udało się nam, na etapie optymalizacji dokumentacji, sprawnie wprowadzić rozwiązania postulowane przez rowerzystów. W podobnym tempie w ostatnich latach powstał nowy obiekt nad al. Jana Pawła II w ciągu ul. Wojska Polskiego. 

AK12b

Za nami próbne obciążenie

Z początkiem grudnia na wiadukcie ułożyliśmy warstwę ochronną izolacji na przęśle wiaduktu. Masa z asfaltu lanego układana była po raz pierwszy w naszym mieście specjalnym rozściełaczem na całej szerokości jezdni jednocześnie, czyli bez „szwów”. W ten sposób do minimum ograniczyliśmy ryzyko powstawania nieszczelności i uszkodzeń w trakcie użytkowania obiektu. W piątek (6 grudnia) ułożyliśmy warstwę ścieralną z mieszanki SMA (asfalt modyfikowany polimerami) odpornej na koleinowanie i stosowanej obecnie na wszystkich naszych obiektach mostowych. Warstwa ścieralna również układana była rozściełaczem o szerokości dostosowanej do szerokości jezdni na obiekcie. W poniedziałek obiekt przeszedł próbne obciążenie. Czekamy na wyniki pomiarów. Jeśli testy wypadną pozytywnie, obiekt jeszcze w tym roku będzie przejezdny.

AK12c

Poprawimy płynność ruchu

Otwarcie wiaduktu dla ruchu poprawi płynność ruchu na ulicach dojazdowych. Wpłynie to również pozytywnie na przejezdność skrzyżowania ulic Wyszyńskiego i Kamiennej. Oddanie do użytku nowoczesnego wiaduktu ułatwi poza tym prowadzenie dalszych etapów prac przy buspasach wzdłuż ul. Gdańskiej oraz budowie ronda na wysokości ul. Rekreacyjnej.

 

Wiadukt dla wszystkich

Nowy obiekt nie tylko pozwoli na bezpieczny przejazd samochodom. Zarezerwowano na nim również miejsce na ciąg pieszo-rowerowy. Pozwoli to pieszym i rowerzystom bezpiecznie dotrzeć do Lasu Gdańskiego. Powstaje już zjazd z obiektu w kierunku drogi pożarowej (dawny trakt do Czarnówka, obecnie osiedle Eskulapa). Częścią inwestycji jest kompleksowa przebudowa przejść dla pieszych wraz z budową przejazdów rowerowych na wysokości ul. Czerkaskiej. Skorygowany zostanie też wlot w ulicę Modrzewiową, który zostanie zawężony, tak by zmieściły się w sąsiedztwie cmentarza chodniki  i drogi rowerowe prowadzące na wiadukt. Zmodernizowana zostanie też sygnalizacja świetlna.

AK12j

Rozbiórka starego wiaduktu i budowa nowego obiektu kosztuje ponad 20 mln zł. Stalowe elementy będą objęte długą, 15-letnią gwarancją na korozję. W kolejnych latach planowana jest również przebudowa obiektu po stronie zachodniej.

Pojedziemy nowymi jezdniami na rondzie Kujawskim

Kujawska-pojazdy

Przypominamy, że w sobotę (14 grudnia) zmieni się organizacja ruchu na rondzie Kujawskim. Pojazdy będą poruszały się pierwszymi nowymi jezdniami wybudowanymi od strony galerii Zielone Arkady. Zmieni się także lokalizacja części przystanków i przejść dla pieszych. Umożliwi to rozpoczęcie prac w północno-zachodniej części ronda.

 

 

W ramach zmian zamknięta zostaną stare jezdnie ul Kujawskiej oraz fragment ul. Solskiego przylegające do ronda od strony północno-zachodniej. Ruch zostanie przełożony na fragment nowej, wschodniej jezdni ul. Kujawskiej oraz południowej jezdni ul. Wojska Polskiego przy Zielonych Arkadach. Kierowcy jadący od strony Zbożowego Rynku dotrą w ten sposób do tymczasowego ronda przy Lidlu.

K121

Zniknie tymczasowe rondo na Szwederowie

Kolejna dużą zmianą, na którą należy zwrócić uwagę jest likwidacja tymczasowego ronda na połączeniu ulic Solskiego i Chołoniewskiego. Wlot ul. Chołoniewskiego od strony północnej będzie czasowo wyłączony z ruchu. Dojazd do północnego odcinka ul. Chołoniewskiego będzie możliwy z wykorzystaniem ulic Lenartowicza i Sierocej.

 

Łamane pierwszeństwo na Kujawskiej

Warto zachować też większą ostrożność na połączeniu nowej jezdni ul. Kujawskiej z dojazdem do Zielonych Arkad. Będzie tam funkcjonowało łamane pierwszeństwo (dla pojazdów poruszających się pomiędzy Zbożowym Rynkiem i modernizowanym rondem Kujawskim). Wylot z Zielonych Arkad prowadzony będzie również fragmentem nowej jezdni ul. Kujawskiej, ale będzie drogą podporządkowaną. Mając na uwadze większy ruch w trakcie przedświątecznych zakupów prosimy w tym miejscu o zachowanie szczególnej uwagi.

Przystanki a

Nowe lokalizacje przystanków

Zmiany oznaczają też przeniesienie części przystanków autobusowych. Niektóre będą zlokalizowane już na nowych jezdniach (na połączeniu Kujawskiej i Wojska Polskiego). Ciągi piesze dostosowane zostaną również do nowych lokalizacji przystanków. Przejścia dla pieszych przy tymczasowym rondzie na wysokości Lidla wykonawca przeniesie na zachodnią stronę skrzyżowania.

Ważna inwestycja

Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zakończoną już przebudową węzła Szarych Szeregów pochłonie około 370 mln zł.

Kujawska-piesi

Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Wraz z nią wytyczony zostanie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi na nabrzeżu Brdy. Ciąg - Wały Jagiellońskie –Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni, od ul Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie, ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej, musi zostać obniżone. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy budowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację osobom niepełnosprawnym. Więcej informacji o zaawansowaniu prac znajduje się w tekście „Dzieje się na ul. Kujawskiej”.

 

 

Jedziemy na suwak. Teraz to obowiązek

suwak

Od piątku (6 grudnia) wchodzą w życie przepisy zobowiązujące kierowców do jazdy na tak zwany suwak w oraz tworzenia "korytarzy życia", które ułatwiają przejazd służbom ratowniczym. W Bydgoszczy jazdę na suwak zalecaliśmy już od dekady.

Jazda na suwak to metoda dojazdu do zwężenia jezdni, polegająca na kontynuowaniu ruchu na obu pasach do samego momentu zwężenia, a następnie przepuszczania przez każdy pojazd jednego pojazdu z pasa, który się kończy.

Korytarz życia to z kolei  metoda stworzenia wolnego przejazdu dla pojazdów ratowniczych poprzez przesunięcie się stojących w korku pojazdów w kierunku najbliższych krawędzi drogi wielojezdniowej.

korytarz-1

Podobnie jak w krajach Europy Zachodniej zostały one ostatecznie uregulowane w prawie o ruchu drogowym. Oba rozwiązania wchodzą w życie z dniem 6 grudnia 2019 roku.

W Bydgoszczy jazdę na suwak zalecaliśmy już od 2008 roku. Pierwsze znaki stanęły między innymi na ul. Kazimierza Wielkiego przed dojazdem do mostu. Wykorzystywaliśmy również oznakowanie tego typu w trakcie dużych remontów. Znaki zalecające jazdę na suwak ustawione są również al. L. Kaczyńskiego (za skrzyżowaniem z ul. Nowotoruńską w kierunku osiedla Kapuściska) oraz Armii Krajowej przed wjazdem do Osielska.

Więcej informacji oraz podstawy prawne nowych rozwiązań można znaleźć TUTAJ.

Korzyści z jazdy na suwak

  • zmniejszona jest sumaryczna długość korka,
  • pojazdy poruszają się na równych zasadach
  • odpowiednio wykonany manewr pozwala zachować płynność ruchu
  • dodatkowy pas za skrzyżowaniem w połączeniu z jazdą na suwak zapewnia większą przepustowość

Dzieje się na ul. Kujawskiej

K121

Wykonawca prac na ul. Kujawskiej chce jeszcze w grudniu przełożyć ruch na nowe jezdnie wybudowane wokół ronda Kujawskiego. Pozwoli to rozpocząć kolejne etapy prac przy rozbudowie komunikacyjnego węzła. Montowane są również rozjazdy, które mają umożliwić w przyszłości budowę linii wzdłuż ulicy Solskiego.

- Po zakończonej przebudowie węzła na Szarych Szeregów to dla nas najważniejszy plac budowy. Zależy nam wspólnie z wykonawcą na wykorzystaniu również  okresu zimowego do prowadzenia prac. Tym bardziej, że zleciliśmy już szereg niezbędnych dodatkowych robót, przede wszystkim przy przebudowie podziemnych sieci. Wykonawca zamierza jeszcze w tym miesiącu przełożyć ruch na część nowych jezdni wybudowanych od strony centrum handlowego – mówi dyrektor ZDMiKP, Jacek Witkowski.

K122

Wjechały walce i rozściełacze

Plac budowy został przekazany wykonawcy w lutym bieżącego roku. Do końca listopada zrealizowano około 30 procent zakresu rzeczowego zadania. W miejscu inwestycji zaangażowanych jest około 100-130 pracowników. Park maszyn, z którego korzystają wykonawcy to kilkadziesiąt pojazdów. W ostatnich tygodniach w związku z wykonywaniem pierwszych nowych nawierzchni na plac budowy ściągnięto między innymi rozściełacze asfaltu oraz walce. Na budowie nadal wykorzystywane są palownice.

K123

Bez zimowej przerwy

Wykonawca zamierza jeszcze w grudniu przełożyć ruch wokół ronda Kujawskiego na nowe odcinki jezdni zbudowane od strony centrum handlowego. Pozwoli to rozpocząć rozbiórkę jezdni, którą obecnie prowadzony jest ruch w kierunku tymczasowego ronda u zbiegu ulic Solskiego i Chołniewskiego. Tego typu roboty mogą być wykonywane również w okresie zimowym. Przełożenie ruchu na nowe jezdnie powinno też ułatwić korzystanie z tymczasowych przystanków .

Szereg prac wykonują też brygady torowe. Po rondzie Bernardyńskim rozjazdy i pierwsze odcinki szyn są układane na rondzie Kujawskim. Rozjazdy w tym miejscu  umożliwią wyprowadzenie linii w kierunku ul. Solskiego. Fragment torowiska  na tej ulicy ma pełnić funkcję torów odstawczych, a w przyszłości planowane jest budowa trasy przez Szwederowo w kierunku ronda Grunwaldzkiego.

K124

Kontynuowana jest budowa murów oporowych. Zabezpieczą one torowisko znajdujące się pomiędzy jezdniami ul. Kujawskiej. Nowe rondo Kujawskie jest obniżane o około 2 metry względem wcześniejszego poziomu. Mur oporowy jest niezbędny również przy kościele garnizonowym. Rondo Bernardyńskie będzie posadowione około 1 metra wyżej od obecnego poziomu.

Trwają też prace związane z przygotowaniem podłoża pod nową jezdnię i torowisko na południowym odcinku Bernardyńskiej. Ustawiane są pierwsze obrzeża i krawężniki. Dodatkowym wyzwaniem w tym miejscu jest występowanie niezinwentaryzowanego uzbrojenia podziemnego.

K125

Z myślą o wszystkich

Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zaawansowaną  już przebudową węzła Szarych Szeregów przekroczy 350 mln zł. PESA dostarczyła już wszystkie Swingi i wożą one pasażerów. Sam koszt prac budowlanych na Kujawskiej to 168 mln zł. Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Wraz z nią wytyczony zostanie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi na nabrzeżu Brdy. Ciąg - Wały Jagiellońskie –Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni, od ul Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie, ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej, musi zostać obniżone. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy budowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację osobom niepełnosprawnym.

  1. Zrealizujemy inwestycje wybrane przez mieszkańców
  2. Finisz prac na Glinkach
  3. Bezpieczna ul. Szubińska – kolejna inwestycja za nami
  4. Dodatkowe oświetlenie na osiedlu Łegnowo-Wieś

Strona 264 z 473

  • 259
  • 260
  • 261
  • 262
  • 263
  • 264
  • 265
  • 266
  • 267
  • 268
  • Bydgoska karta miejska
  • SkyCash
  • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
  • ITS
  • ITS
Logo Logo Biuletyn informacji publicznej

Wszelkie prawa zastrzeżone © ZDMIKP 2025